Vraag over verkopen van motor aan particulier

TBone

Die hard MF'er
21 jan 2004
599
0
Delft
Ik heb een vraag over de gang van zaken bij de verkoop van je motor aan een particulier. Meer specifiek een vraag over de gang van zaken rondom het overschrijven van het kentekenbewijs.

Ik heb de volgende situatie: een vriend van me wil zijn oude motor verkopen. Hij is een prijs overeengekomen met de kopende partij (particulier) van 1000 Euro en de kopende partij heeft alvast 500 euro aanbetaald.

De koper wil nu morgen terugkomen met de tweede 500 euro en wil dan het overschrijvingsbewijs + kenteken deel 1A en 1B hebben en dan gaat hij naar het postkantoor om de motor op zijn naam te zetten. Hij beloofd dan om later op de dag het vrijwaringsbewijs bij die vriend van me langs te brengen.

Is dit een correcte gang van zaken ? Of moet die vriend van mij meegaan naar het postkantoor om er zeker van te zijn dat het kenteken overgeschreven gaat worden en om er zeker van te zijn dat hij het vrijwaringsbewijs krijgt ?

Ik heb hem vanavond gezegd dat hij dat laatste moet doen omdat hij anders het risico loopt dat de koper op zijn motor gaat rondrijden en bvb een ongeluk veroorzaakt of een verkeersovertreding begaat terwijl de motor nog niet op zijn naam staat. Is dat een terechte angst van mij ? Of loop ik te zeuren en kan hij dat overschrijvingsbewijs rustig afgeven wanneer de koper die tweede 500 euro heeft overhandigd ?
 
wow .... wat een overeenstemmende antwoorden en dat binnen 5 minuten :-)

Toch nog even een vraag: wat zijn de risico's als hij dat NIET doet.

Die vriend van mij vind het niet nodig om mee te gaan naar het postkantoor (en zegt bovendien morgen geen tijd te hebben). Die vertrouwt de kopende partij omdat die vent vanvond 500 Euro heeft aanbetaalt en de enige gegevens die ze van elkaar hebben zijn elkaars voornaam en elkaars 06 nummer.
Als die vriend van mij dus besluit om morgenochtend niet op te komen dagen op de afgesproken plek dan kan die kopende partij fluiten naar zijn 500 Euro.
 
Hij hoeft absoluut niet mee naar het postkantoor. Zolang hij de motor nog maar niet afgeeft. Pas de motorsleutels overhandigen als je het vrijwaringsbewijs hebt gekregen.
 
Hij hoeft absoluut niet mee naar het postkantoor. Zolang hij de motor nog maar niet afgeeft. Pas de motorsleutels overhandigen als je het vrijwaringsbewijs hebt gekregen.

Het idee was dus dat die koper morgen wel de sleutels meekrijgt en op de motor naar het postkantoor gaat, de motor op zijn naam zet en daarna terug rijdt naar het huis van die vriend van me en dat vrijwaringsbewijs door de brievenbus gooit.

Geen verstandig plan dus, daar lijkt iedereen hier het wel over eens te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het risico is dat hij het niet laat overschrijven en lekker gaat rijden, lekker te hard,
door rood *flits flits* tanken zonder te betalen, en noem maar op.
3 keer raden waar ze dan voor de deur staan om verhaal te halen ;)

Dus, lekker mee naar het postkantoor en sleutels pas geven als het
vrijwaringsbewijs in handen is 8-)
 
Risico dat ie loopt is dat de koper de motor niet overschrijft en dat de motor dus op de naam van de verkoper blijft staan.

De verkoper blijft dan met een motor op zijn naam zitten en waar ie dus voor aansprakelijk is. De eventuele boetes komen dus ook op zijn naam te staan, eventuele ongelukken/schades ook, enz.

Het is een kwestie van vertrouwen, maar toch zou ik de motor overschrijven onder mijn toezicht. Ik zou dus meegaan naar het postkantoor.
 
Doe niet zo eigenwijs zeg!

Gewoon mee naar dat postkantoor!!! Of anders geen sleutels afgeven. Anno 2007 ga je geen mensen zomaar je sleutel van je bike geven en alles maar vetrouwen op de andere partij!

Het leed is niet te overzien als er wat gebeurd.
 
Of je doet aangifte van diefstal als hij het niet diezelfde avond meteen in de bus gooit (oke, kwaad kan al geschiedt zijn).
 
Of je doet aangifte van diefstal als hij het niet diezelfde avond meteen in de bus gooit (oke, kwaad kan al geschiedt zijn).

dat kan dan weer niet... er is nl geen sprake van diefstal, er is een civiele overeenkomst die 1 van beide partijen niet nakomt.

Al met al is er via het RDW een mogelijkheid om te zorgen dat een tenaamstelling van de verkoper vervalt, maar dat is geen 1,2,3 klusje.


Al met al....niemand met de motor weg laten gaan voor je heb vrijwaringsbewijs hebt !!
 
De officiële manier is als volgt:
de verkoper geeft de koper deel 1B en deel 2 mee om mee te nemen naar het postkantoor. (de verkoper houd dus kenteken deel 1A.)
De koper laat de motor overschrijven en gaat terug naar de verkoper en ruilt daarbij het vrijwaringsbewijs dat hij bij het postkantoor heeft gekregen voor deel 1A dat de verkoper nog had.

Op die manier heeft de koper niet het complete kentekenbewijs voordat de motor is overgeschreven. De koper kan natuurlijk wel op de motor gaan rijden, ook zonder kenteken.

Overigens zou ik de motor nooit aan een koper mee geven zonder dat hij op diens naam staat, of ik moet de koper kennen en vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toen ik mijn BMW particulier verkocht 2 mnd geleden, na overhandiging van het aankoop bedrag gewoon mijn motor en kenteken bewijzen meegegeven. Degene die hem kocht woonde in Brabant en zou de volgende dag na overschrijving het overschrijvingsbewijs opsturen.

Gewoon een onderbuik gevoel dat het wel goed zat ;) , en dat klopte dinsdag lag netjes het overschrijvingsbewijs op de mat.
 
Ik heb toen ik mijn BMW particulier verkocht 2 mnd geleden, na overhandiging van het aankoop bedrag gewoon mijn motor en kenteken bewijzen meegegeven. Degene die hem kocht woonde in Brabant en zou de volgende dag na overschrijving het overschrijvingsbewijs opsturen.

Gewoon een onderbuik gevoel dat het wel goed zat ;) , en dat klopte dinsdag lag netjes het overschrijvingsbewijs op de mat.

zo heb ik mijn motor ook gekocht. Was op uhm.. een feestdag.. oh ja hemelvaart in Amsterdam en ik woon bij Rotterdam in de buurt. Netjes het geld betaald en de spullen meegekregen om over te schrijven bij een postkantoor hier. Kocht m via MF en de verkoper bood zelf aan om dit op deze manier te doen. Ik wilde zelfs een dag later nog wel langs komen om over te schrijven.

Ik heb netjes de volgende dag het vrijwaringsbewijs op de post gedaan en volgens mij zijn we niet geflitst :P Niets van gehoord in ieder geval ;)

Het ligt er natuurlijk net aan hoe je elkaar vertrouwd..
 
Ik heb toen ik mijn BMW particulier verkocht 2 mnd geleden, na overhandiging van het aankoop bedrag gewoon mijn motor en kenteken bewijzen meegegeven. Degene die hem kocht woonde in Brabant en zou de volgende dag na overschrijving het overschrijvingsbewijs opsturen.

Gewoon een onderbuik gevoel dat het wel goed zat ;) , en dat klopte dinsdag lag netjes het overschrijvingsbewijs op de mat.

Zo heb ik mijn brommer ook verkocht, gezinnetje dus is al wel betrouwbaar. Kerel had zelf een autobedrijf en kon die dingen zelf uitprinten. Ook per post gekregen.
 
Ik zou meegaan naar het postkantoor. Aldaar de motor ovrschrijven en het vrijwaringsbewijs, sleutels en het geld uitwisselen. En dan de koper veel plezier wensen met de aankoop.
 
proefrit prima, maar wat ik gedaan heb toen ik mijn motor kocht is samen met de verkoper met de auto naar postkantoor. ik ben wel alleen met de papieren naar binnen gegaan maar in de auto terug gelijk hem zijn vrijwaringsbewijs gegeven. Schept ook het meeste vertrouwen. Vanaf dan is het echt mijn motor en terug aangekomen kan ik zonder problemen wegrijden.
 
Ik neem aan dat er geen verschil zit tussen auto's en motoren wat dit betreft:
verkoper hoeft niet aanwezig te zijn op postkantoor voor overschrijven, maar ik zou het wel aanraden.
Overschrijven kan (naar mijn ervaring) alleen als je alle delen van het kentekenbewijs hebt, dus deel 1A en B + overschijvings bewijs (of van lang geleden, deel 1, 2 en kopie deel 3).

Gewoon mee gaan, dan gaat het niet mis, als de beste man dat een groot bezwaar vind kun je je afvragen hoe zuiver hij bezig is.
Mocht dat echt het grootste probleem zijn: laat hem ze paspoort of rijbewijs achter laten (zorg dat ie nog wel een ander ID middel heeft, anders kan ie niet overschrijven).
 
ach,..we hebben het over 500euro,..zal allemaal wel meevallen dus.

Heb mijn motor op een zondag gekocht,....meegenomen,..volledige bedrag betaald,...klein briefje opgemaakt dat evt. boetes op mijn naam zouden komen,...even gebeld toen ik thuis was,...volgende dag vrijwaring geregeld,...klaar.

Beetje wan/vertrouwen is wel gepast,...maar overdrijf het niet,..
 
Ik heb mijn motor particulier op een zondag gekocht, volledig betaald, papieren meegekregen, volgende dag naar postkantoor, en vrijwaring op de bus gedaan. Is een kwestie van vertrouwen, en heeft goed uitgepakt. Zorg wel dat op de dag van ophalen een verzekering is geregeld, je weet niet of de oud eigenaar een verzekering heeft lopen. (je kunt gewoon verzekeren, zonder dat de motor nog op je naam staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan