Vraagje m.b.t nieuwe banden en de 'gladde laag'.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.118
8.244
Assen
.. Als er net nwe banden om je motor zitten en gaat er mee rijden, is de 'gladde laag' en dan eh, vb. na 100km. snelweg 'uitgezweet' en kun je 'm erna gewoon vol in de bocht mikken of, wat mij logischer lijkt, moet deze laag er voorzichtig met bochtenwerk af worden gesleten?
 
.. Als er net nwe banden om je motor zitten en gaat er mee rijden, is de 'gladde laag' en dan eh, vb. na 100km. snelweg 'uitgezweet' en kun je 'm erna gewoon vol in de bocht mikken of, wat mij logischer lijkt, moet deze laag er voorzichtig met bochtenwerk af worden gesleten?
Het tweede, je moet die er voorzichtig afrijden. Rustig aan hellingshoek opbouwen.
 
Dat idee, dan geloof ik 't ook wel als de achterband sneller 'klaar' is dan de voorband?

Hmm nwe banden en nat wegdek, is dat te doen of gewoon niet doen?
 
Dat idee, dan geloof ik 't ook wel als de achterband sneller 'klaar' is dan de voorband?

Hmm nwe banden en nat wegdek, is dat te doen of gewoon niet doen?
Zeker te doen.
Als je een moderne continental band neemt, hoef je hem nauwelijks in te rijden.
Met nat wegdek sowieso nooit doen , dan is de nieuwe band op zijn gladst .

Ik trek er altijd een paar uur voor uit op bochtige wegen en inderdaad steeds de hellingshoek iets verhogen .

Dan heb je na 120 km veilige banden , ook op nat .
Vaak ben je te bang.
Als doorrijder moet je regelmatig banden inrijden in de regen, dat gaat prima.
Gewoon een beetje voorzichtig zijn.

Ik denk dat ik wat dit soort dingen wat overdreven angstig ben? Op nat wegdek wordt ik ook ingehaald door natte kranten... :$
Ik denk het ook.
Zelfs een bt023 heeft meer dan genoeg grip in de regen om vlot mee te kunnen in het verkeer.
 
Met nat wegdek sowieso nooit doen , dan is de nieuwe band op zijn gladst .

Ik trek er altijd een paar uur voor uit op bochtige wegen en inderdaad steeds de hellingshoek iets verhogen .

Dan heb je na 120 km veilige banden , ook op nat .
Gelukkig voor jouw dat je de tijd daarvoor kan nemen. Ik haalde een nieuwe band en reed de volgende dag door de regen bij 2 graden naar mijn werk, ik ben ook door de regen weer terug naar huis gereden. Kom op zeg, je moet er een beetje rekening mee houden maar de nieuwe banden zijn tegenwoordig zo goed met grip dat ik het aandurf ermee te rijden. :]
:P En na 50 tot 100 kilometer is het helemaal geen issue meer.
 
Ik heb ooit in een boek gelezen dat als de vrijvings weerstand 1 is, dan is deze bij nat wegdek 0.7 .
Kijk, wat meespeelt is vb die natte klinkers er erg glad uitzien (..), olievlekjes bij rotondes met regen wat groter worde en als je dan een glibbertje maakt meteen stress voelt.. Daarnaast ben ik wat onzeker over het bochtengedrag van mijn op dit moment enig rijdende motor, dat terzijde..
 
Kijk, wat meespeelt is vb die natte klinkers er erg glad uitzien (..), olievlekjes bij rotondes met regen wat groter worde en als je dan een glibbertje maakt meteen stress voelt.. Daarnaast ben ik wat onzeker over het bochtengedrag van mijn op dit moment enig rijdende motor, dat terzijde..
Die klinkers en oliesporen zijn dan ook glad, zelfs met de beste regenbanden.
Goed kijken en voor de rest ontspannen rijden. (Op je ademhaling letten helpt sommigen om rustig te blijven)
neen, de meerderheid rijdt met straatbanden op circuit. de hele snelle gebruiken slicks.
als je niet snel genoeg bent krijg je je slicks niet warm genoeg en werken ze niet.
De meerderheid is veel gezegd.
Ik kom toch regelmatig 20-40% van de rijders tegen met slicks(en bandenwarmers) die in de 2 traagste groepen rijden.
En sommigen rijden in de 2 snelste groepen met straatbanden zoals de Bridgestone S22.
 
stel je voor dat circuitrijders enkele uren/honderd km moeten rijden om hun band goed te krijgen ... :')

1 rondje en gaan !
dus 5km (zelfs zonder bandenwarmers)
Ik doe eerste 2 rondjes vol op het gas op het rechte eind en ook voluit remmen zodat voor en achterband goed warm worden, maar de bochtjes doe ik rustig aan.
De volgende 2 rondjes steeds wat vlotter door de bocht en daarna rijd ik zoals altijd: als een natte krant 🤣
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan