Vraagje m.b.t nieuwe banden en de 'gladde laag'.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.248
Assen
.. Als er net nwe banden om je motor zitten en gaat er mee rijden, is de 'gladde laag' en dan eh, vb. na 100km. snelweg 'uitgezweet' en kun je 'm erna gewoon vol in de bocht mikken of, wat mij logischer lijkt, moet deze laag er voorzichtig met bochtenwerk af worden gesleten?
 
Ik had idd al eerder begrpen dat de waxlaag (?) er af poetsen niet werkt en dat rijden het enige is.. Mensen dank voor de reacties!
Zit er ook verschil tussen merken/typen banden en eh, glibberfactor?
Ja, continental heeft een speciale techniek voor banden.
Genaamd tractionskin.
Dit zorgt ervoor dat je de band nauwelijks hoeft in te rijden.
En dan tijdens de inrijdperiode je eigenlijk al 70% van de uiteindelijke grip hebt.
In het geval van de roadattack 3 is dat meer dan genoeg om vlotter dan het overige verkeer te rijden.
ContiRoadAttack 3
Over die Highsider, effe niet vergelijken met wat er in de racerij gebeurt. Je kan, ook met nieuwe banden, best wat achterwielslip in een bocht opbouwen op vermogen, ook met een nieuwe band. Een highsider is het gevolg van veel en veel te veel vermogen proberen kwijt te raken aan het wegdek, als je met feeling en dosering, niet als een gek aan het gas trekkend gecontroleerd achterwielslip opbouwt zal je echt geen highsider veroorzaken. Helaas is het in praktijk brengen hiervan voor mij in lange bochten vanwege de bermobstakels jammerlijk ondergeschoven maar in korte bochten en op rotondes goed te doen
Ik weet dat het mogelijk is, maar ik zal het niemand aanraden.
En het is wel een gevaar.
Iemand uit mn omgeving is zo gecrashed met zn ktm1290 superduke, hij rijdt al 25j op circuit en ongeveer 7j competitie gereden maar toch een ongeluk op de weg is snel gebeurd.
 
...
Mijn ervaring is dat gewoon ongeveer in het midden van je toerenbereik het beste werkt om soepel te kunnen rijden bij de meeste motoren.
....
Niet iedereen rijd fossiel O-)

@Super Blackbird heeft het netjes uitgelegd. :}
Gewoon normaal lekker binnendoor naar huis rijden, niet te gek doen en dan is er niets aan de hand. (zeker met de huidige banden)
 
Goed, geen snelweg omdat daar niet/te weinig wordt geremd en de band niet opwarmt? En, -nogmaals- :$ is het opwarmen zoat het losmiddel vervliegt voldoende of moet de hele band (bochten) worden stroefgereden?

Ik zal de op te halen motor binnendoor naar de nwe eigenaar rijden na jouw verhaal!
Banden worden niet alleen warm door remmen of gasgeven, maar door alle oorzaken waardoor ze vervormen (die vervorming geeft wrijving). En dus ook hobbels en kuilen, maar ook bochten rijden.
Op de snelweg wordt vrijwel alleen de achterband warm doordat je daar de aandrijving op hebt. Voor de rest is er daar bijna geen vervorming van de band, en dus geen wrijving/warmte.

Het merendeel verdampt, een klein beetje blijft aan het oppervlak liggen. Vandaar dus ook het lagere tempo, en de lagere bochtensnelheid.
En na 100km niet meteen voluit...... Gewoon belasting en hellingshoek steeds een beetje meer aanpassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan