vraagje over HD LIBERATOR BJ:47

emielduine

MF'er
31 mrt 2010
93
0
surhuizum
Hallo beste mede mf ers,

Allereerst wil ik mijzelf even voorstellen hier,

ik ben dus Emiel en in het bezit van een gsxr750w uit 95 en een gsx400e uit 83. Ik rijd zelf bijna dagelijks motor en ben best handig met sleutelen/onderhoud al zeg ik het zelf.

Ik zit met een vraag over een harley davidson liberator uit 1947.

Deze motorfiets is altijd van een oom van mij geweest en hij reed en knutselde hier altijd graag aan, ik kan mij dit alles nog vaag herinneren want ik was toendertijd een ventje van een jaar of zes schat ik.

Helaas is mijn oom al een hele tijd niet meer onder de levenden, hij is na een langdurige ziekte helaas overleden.

Mijn tante heeft de hd altijd bewaard met de gedachte van die hoeft niet weg en mischien wil mijn dochter er later wel op gaan rijden.

Inmiddels heeft mijn tante besloten dat de hd toch weg mag en het liefst wil ze dan ook dat de hd in de familie blijft.

Nu heb ik gezegd dat ik wel belang heb bij de hd en mijn tante was hier ook erg blij mee maar ja, wat kost zoiets en wat is zoiets nog waard vandaag de dag?????????

De hd staat al meer dan tien jaar stil maar is destijds wel geconserveerd (is mij verteld)
Nu komt mijn vraag: wat kan ik verwachten van zo een hd die zeker zo een lange tijd stil heeft gestaan?
Ik ga zelf van het ergste uit en hiermee bedoel ik dat de hd geheel uit elkaar zal moeten en alle rubbers, boutjes, moertjes en dingetjes nagekeken of desnoods vervangen moeten worden.

En dan de hamvraag wat zou zoiets waard zijn ?

Graag zou ik van jullie mede mf ers serieuze antwoorden ontvangen mbt. prijzen voor zoiets en waar ik vanuit zou moeten gaan en dus rekening mee moet houden.

alvast bedankt.
 
Hangt van een hoop dingen af. Afgezien van de de emotionele waarde die jullie eraan hangen en de afgelopen 10 jaar dat ie stilgestaan heeft, is de vraag hoe ie daarvoor behandeld is (was het een roestig dienstfietsje of werd ie vertroeteld), hoe origineel hij is, etcetera. Foto's zullen het een stuk makkelijker maken om te kunnen beoordelen wat ie waard is :).
 
Ik kan je helaas geen advies geven, maar wat een gave mogelijkheid!
Ik ben altijd fan geweest van dit type, nog mooier was het als het een WOII versie zou zijn geweet.

Succes met je beslissing
 
Ik zou zeggen; DOEN!
Zelf heb ik ook zoiets meegemaakt, zij het met een Mini Cooper.
Als je zoiets aanpakt, hou er dan rekening mee dat je nooit meer de prijs ervoor krijgt die je erin hebt gestoken.(als je het goed aanpakt, tenminste)
Aan de andere kant is de emotie die erbij komt kijken niet in geld uit te drukken..........
En je hebt er weer een enorm gaaf project bij!
 
Hallo beste mede mf ers,

Allereerst wil ik mijzelf even voorstellen hier,

ik ben dus Emiel en in het bezit van een gsxr750w uit 95 en een gsx400e uit 83. Ik rijd zelf bijna dagelijks motor en ben best handig met sleutelen/onderhoud al zeg ik het zelf.

Ik zit met een vraag over een harley davidson liberator uit 1947.

Deze motorfiets is altijd van een oom van mij geweest en hij reed en knutselde hier altijd graag aan, ik kan mij dit alles nog vaag herinneren want ik was toendertijd een ventje van een jaar of zes schat ik.

Helaas is mijn oom al een hele tijd niet meer onder de levenden, hij is na een langdurige ziekte helaas overleden.

Mijn tante heeft de hd altijd bewaard met de gedachte van die hoeft niet weg en mischien wil mijn dochter er later wel op gaan rijden.

Inmiddels heeft mijn tante besloten dat de hd toch weg mag en het liefst wil ze dan ook dat de hd in de familie blijft.

Nu heb ik gezegd dat ik wel belang heb bij de hd en mijn tante was hier ook erg blij mee maar ja, wat kost zoiets en wat is zoiets nog waard vandaag de dag?????????

De hd staat al meer dan tien jaar stil maar is destijds wel geconserveerd (is mij verteld)
Nu komt mijn vraag: wat kan ik verwachten van zo een hd die zeker zo een lange tijd stil heeft gestaan?
Ik ga zelf van het ergste uit en hiermee bedoel ik dat de hd geheel uit elkaar zal moeten en alle rubbers, boutjes, moertjes en dingetjes nagekeken of desnoods vervangen moeten worden.

En dan de hamvraag wat zou zoiets waard zijn ?

Graag zou ik van jullie mede mf ers serieuze antwoorden ontvangen mbt. prijzen voor zoiets en waar ik vanuit zou moeten gaan en dus rekening mee moet houden.

alvast bedankt.


Niet zeuren, aannemen deze unieke kans. De rest komt later.
 
Niet zeuren, aannemen deze unieke kans. De rest komt later.

Hij zeurt toch ook niet :?

Hij verteld de achtergrond en vraagt wat zoiets nu waard is.


@TS als je kan zou ik het zeker doen. Er zijn wel wat motorzaken in het land die zich hebben gespecialiseerd in oud spul, wellicht daar eens vragen? JV motors in Zwartsluis bijvoorbeeld
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik denk dat zoiets alleen op een fiasco kan uitdraaien. Als het werk aan de Harley tegen valt dan ben jij teleurgesteld. En als jij je best gedaan hebt en er gaat alsnog technisch iets heel erg mis, dan is je tante teleurgesteld.
Om dit soort teleurstellingen te voorkomen kun je de Harley beter zo ver mogelijk weg doen. In jullie geval bijvoorbeeld naar Noord-Brabant. Om jullie beiden te helpen zal ik de Harley wel komen ophalen. Stuur me maar een PB met het adres waar ik 'm op kan halen. Ik hoef er verder niks voor te hebben.


:+ ;)


Nu nog even serieus: Wees er zuinig op. Probeer eerst eens over wat olie in te spuiten. Probeer daarna na een tijdje of het blok nog rond wil. Als dat het geval is dan de carburateur reinigen, verse peut en olie er in, vonk controleren en kijken of het starten wil.
Maar bij alles: voorzichtig en met beleid.
Misschien kun je bij een klassieker vereniging eens iemand polsen met verstand van dit soort fietsen. Vaak zijn mensen graag bereid in dit soort gevallen mede hobbyisten vooruit te helpen.
Succes.
 
Ik zou ff kijke of er olie in de tank zit.daar staat oil bij de dop.Dan accu opladen.op contact zetten.prime etc,voorontsteking goed zetten en het ding aantrappen.daarna in zijn een zetten en wegrijden.Uiteraard val je dan want met voetkoppeling rijden moet je leren.Oppakken en nog eens proberen .Dat zou ik doen.
 
Ik zou deze kans zeker aanpakken,

Hoe veel werk je er aan gaat krijgen, kan verschillen.
Vanaf een computerscherm is het niet makkelijk diagnose stellen.
Maar alle onderdelen zijn verkrijgbaar.

Wat deze liberator waard is, kan ik zo niet zeggen.

Een basket case, als je ze nog vind....een paar duizend
Een poolse replica....heb er laatst een voor €1750 aangeboden gekregen.
Lopend, met kenteken begint het normaal rond zes zevenduizend...laten we zeggen met werk.
Tot in de puntjes gerestaureerd....wat een gek er voor geeft,
Maar ik heb bedragen van meer dan vijftienduizend gezien.

Daarbij moet je in dit geval denk ik de emotionele waarde meerekenen.

Maar reken je niet rijk, motoronderdelen zeker als er hd op staat zijn niet goedkoop,
En mijnsziens zal de generatie die opgegroeid is toen deze motoren nog het straatbeeld
bepaalde langzaam verdwijnen, en dus ook de liefhebbers die veel geld voor zo een oldtimer overhebben.

Hoe dan ook,
Ik zou zeggen: pak deze kans.
Hoe veel werk je er ook aan gaat krijgen,
Bedenk dat er genoeg mensen zijn die jaren over een restauratie doen,
Dus daar hoef je je niet voor te schamen..
En hou deze machtige oldtimer in de familie en op de weg.
Ik weet zeker dat jij veel plezier van deze motor gaat krijgen
 
Bij ons in de buurt hebben ze al eens 3 van die Liberators gekocht bij Motorlux. Regelrecht uit Griekenland zo uit de woestijn en WO2. Twee kregen ze weer aan het lopen no. drie heeft nooit meer een klap gemaakt, ik denk dat een mogelijkheid is die je niet voorbij kunt laten gaan. Doen dus aan de reacties te horen zijn er liefhebbers zat. Succes
 
Ik zou ff kijke of er olie in de tank zit.daar staat oil bij de dop.Dan accu opladen.op contact zetten.prime etc,voorontsteking goed zetten en het ding aantrappen.daarna in zijn een zetten en wegrijden.Uiteraard val je dan want met voetkoppeling rijden moet je leren.Oppakken en nog eens proberen .Dat zou ik doen.

Ja hoor na 10 jaar de accu opladen. :z :')

Als ie origineel is is de waarde zo 10.000 euri. 8-)
 
Het is als volgt: in de huidige staat het ding een waarde.
Ik heb de motor niet gezien, kan het moeilijk zeggen. daarom een ruime schatting:

4000 indien slecht maar compleet tot 8000 indien ok, maar wel 10 jaar stil gestaan. Mogelijk iets meer indien in prima conditie.

Die WLA kan veel meer dan 15 mille kosten, indien in top conditie en volledig origineel. Voordat je zover bent, is vaak al meer uitgegeven.

Wil je ooi een dergelijke motor kopen, kost het je altijd meer dan binnen de familie overnemen.

Niet van de hand doen, houden, oplappen, bijhouden, en rijden.

Onderdelen nog goed te krijgen, techniek simpel en duidelijk. Technisch advies te over, en een rij-ervaring die uniek is.
 
Hij zeurt toch ook niet :?

Hij verteld de achtergrond en vraagt wat zoiets nu waard is.


@TS als je kan zou ik het zeker doen. Er zijn wel wat motorzaken in het land die zich hebben gespecialiseerd in oud spul, wellicht daar eens vragen? JV motors in Zwartsluis bijvoorbeeld

Wat dacht je van de HD club :?
 
Zoiets ooit kopen kost je zoveel meer dan overnemen en in orde maken.

Once in a lifetime kans :Y
 
Juistem, HD is toch altijd iets aparts, als het blokje nog rondgaat zou ik er persoonlijk niet voor schuwen om het ding weer an te trappen.
Uiteraard wel alles even goed smeren van tevoren, ook een dopje 2takt olie in de cilinders gooien, kan nooit kwaad.

Heb zelf 2jaar geleden een oude Honda tot leven gewekt die ook 10jaar stil had gestaan, was ook goed weggezet.

Ding zat niet vast en starte eigenlijk zonder moeite, rijd sindsdien weer probleemloos rond :)

Wel heb ik van tevoren zaken als de oliepomp nagekeken, alles was nog goed gelukkig, maar zulke dingen moet je wel even zeker weten.

Heb zelf geen moeite genomen om de cilinders eraf te halen, wat olie naar binnen, blok eerst rustig een paar keer rond gegooit, en toen gewoon gestart.

Als het allemaal netjes weg is gezet kan dat gewoon.

Keerringen heb ik ook niet vervangen, nergens voor nodig als dat nog gewoon goed is.
Als het ergens gaat lekken zie je dat vanzelf wel :)

Misschien is het handig om een kenner erbij te hebben als je gaat starten, die kan e.v.t. vreemde of foute geluiden meteen horen, en als het nodig is direct op de 'rode knop' drukken voordat er schade optreed. :)

Zoiezo niet wegdoen, want zo'n fiets krijg je nooit meer, iets wegdoen kan altijd, dat is makkelijk, iets krijgen, of vinden of overnemen, dat is de kunst ;)

Geniet ervan *D
 
Juistem, HD is toch altijd iets aparts, als het blokje nog rondgaat zou ik er persoonlijk niet voor schuwen om het ding weer an te trappen.
Uiteraard wel alles even goed smeren van tevoren, ook een dopje 2takt olie in de cilinders gooien, kan nooit kwaad.

Heb zelf 2jaar geleden een oude Honda tot leven gewekt die ook 10jaar stil had gestaan, was ook goed weggezet.

Ding zat niet vast en starte eigenlijk zonder moeite, rijd sindsdien weer probleemloos rond :)

Wel heb ik van tevoren zaken als de oliepomp nagekeken, alles was nog goed gelukkig, maar zulke dingen moet je wel even zeker weten.

Heb zelf geen moeite genomen om de cilinders eraf te halen, wat olie naar binnen, blok eerst rustig een paar keer rond gegooit, en toen gewoon gestart.

Als het allemaal netjes weg is gezet kan dat gewoon.

Keerringen heb ik ook niet vervangen, nergens voor nodig als dat nog gewoon goed is.
Als het ergens gaat lekken zie je dat vanzelf wel :)

Misschien is het handig om een kenner erbij te hebben als je gaat starten, die kan e.v.t. vreemde of foute geluiden meteen horen, en als het nodig is direct op de 'rode knop' drukken voordat er schade optreed. :)

Zoiezo niet wegdoen, want zo'n fiets krijg je nooit meer, iets wegdoen kan altijd, dat is makkelijk, iets krijgen, of vinden of overnemen, dat is de kunst ;)

Geniet ervan *D

Mwa.750 zijkleppertjes zijn goed aan te komen.
 
de HD liberator prijzen over het algemeen;

gulden tijdperk; 10.000 florijnen ongerestaureerd, 20.000 gerestaureerd.
euro tijdperk; zelfde maar dan in euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan