Waarom een accu op een motor met kickstarter

waver1971

Die hard MF'er
4 okt 2014
557
38
Groningen
Hoi

Ik heb een ouwe Suzuki dr500s aangeschaft en zie dat daar een accu in zit. Wel 6 volt.
Was is daar het nut en de logica van?
 
Waarschijnlijk heeft hij ontsteking met bobine(s) en dan heb je echt spanning nodig om te starten. De oudere motoren hebben vaak magneetontsteking en dat genereert zijn eigen spanning.

Er zijn op dit forum topics over ontsteking.
 
Als je 's nachts voor het stoplicht staat (laag toerental, dus weinig vermogen van dynamo) met koplamp aan, wil je graag dat de motor niet afslaat
Dat heeft er natuurlijk niks mee te maken; hele generaties brommers deden het zonder accu prima..ook met lampen aan.

Het is zoals Han al aangeeft; je electronische ontsteking vraagt stroom, anders geen vonk..vandaar de kleine accu.
 
Zou een DR500 misschien een lichtspoel hebben?
De bobines moeten met 12V gelijkstroom gevoed worden, je bent een hele vent als je dat met een slinger van de kickstarter voor elkaar kan krijgen. Daar zal je op zijn minst een condensator tussen moeten zetten.
 
Hele generaties brommers met verlichting die sommige motoren te kijk zetten doen het ook zonder accu.

Op brommers met zitten op de accu doorgaans de knippers, claxon en een eventuele startmotor. Verwacht hier ook zoiets.
 
Zou een DR500 misschien een lichtspoel hebben?
De bobines moeten met 12V gelijkstroom gevoed worden, je bent een hele vent als je dat met een slinger van de kickstarter voor elkaar kan krijgen. Daar zal je op zijn minst een condensator tussen moeten zetten.

Lukt mij met mijn FT500 1 cilinder ook.
Deze heeft een stator/generator en lichtspoel, CDI en bobine en kan ik 'gewoon' aankicken zonder accu (omgebouwd naar kickstart).
Zou goed kunnen dat de accu helpt lampjes heel te houden al loopt bij de FT de koplamp bedrading helemaal niet via de accu en ook de koplamp doet het dus prima zonder accu.
 
Toen ik een jaar of 11 of 12 was had m'n vader voor weinig een schakelbrommertje, die hij wilde bewaren tot ik 16 was (geen idee meer wat voor ding dat was). Hij had de accu eruit gehaald zodat ik 'm niet per ongeluk kon starten.

Een keer had ik een vriendje te spelen. Mogen we met de brommer weg? Ja hoor, pak maar. Dus wij steppend met dat ding door de straat. Stoer joh! Vond m'n vader ook lache... totdat we rijdend terugkwamen... :+

Meer heb ik er niet over te vertellen, sorry. :P
 
Toen ik een jaar of 11 of 12 was had m'n vader voor weinig een schakelbrommertje, die hij wilde bewaren tot ik 16 was (geen idee meer wat voor ding dat was). Hij had de accu eruit gehaald zodat ik 'm niet per ongeluk kon starten.

Een keer had ik een vriendje te spelen. Mogen we met de brommer weg? Ja hoor, pak maar. Dus wij steppend met dat ding door de straat. Stoer joh! Vond m'n vader ook lache... totdat we rijdend terugkwamen... :+

Meer heb ik er niet over te vertellen, sorry. :P
Vrijwel alle brommers hadden een lichtspoel. Die accu was voor de leuk.
 
Zou een DR500 misschien een lichtspoel hebben?
De bobines moeten met 12V gelijkstroom gevoed worden, je bent een hele vent als je dat met een slinger van de kickstarter voor elkaar kan krijgen. Daar zal je op zijn minst een condensator tussen moeten zetten.

Mijn DR500 had zo'n ding/weerstand/weet ik het op het balhoofd wat de overtollige stroom "opvreet", Wat brommers vroeger ook hadden.
Als je dat ding er af haalde had je 24 Volt of zoiets..


DR500[1].JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan