trixo
MF veteraan
ik zat pas over het begrip koppel na te denken, en ik denk dat ik het wel ongever snap maar kon toch een bepaalde link niet leggen.
eerst wat ik denk wel te snappen:
de afstand bigend en center krukas is een vaste h.o.h. maat.
wanneer deze op 3 uur staat is die afstand in de X as het grootst, en staat er een bepaalde kracht op die afkomstig is van de explosie boven de zuiger.
de kracht van die explosie is over de gehele arbeidsslag niet gelijk, en de voorgenoemde h.o.h. maat in de X as is ook niet gelijk.
maar hier is wel een gemidelde uit te rekenen die dan het geleverde koppel is per cilinder.
dit vermenigvuldigd met het aantal cilinders, is dan het uiteindelijk geleverde koppel.
klopt dit ?
de link die ik niet kan leggen is:
waarom is er een maximaal koppel bij een bepaald toerental ?
is dan bijvoorbeeld de cilindervulling optimaal ?
nog even wat voort borduren:
vermogen, hier komt de faktor tijd bij kijken.
want: vermogen = koppel x toerental
wie weet hier meer van zodat ik weer rustig kan slapen
bij voorbaat mijn dank.
eerst wat ik denk wel te snappen:
de afstand bigend en center krukas is een vaste h.o.h. maat.
wanneer deze op 3 uur staat is die afstand in de X as het grootst, en staat er een bepaalde kracht op die afkomstig is van de explosie boven de zuiger.
de kracht van die explosie is over de gehele arbeidsslag niet gelijk, en de voorgenoemde h.o.h. maat in de X as is ook niet gelijk.
maar hier is wel een gemidelde uit te rekenen die dan het geleverde koppel is per cilinder.
dit vermenigvuldigd met het aantal cilinders, is dan het uiteindelijk geleverde koppel.
klopt dit ?
de link die ik niet kan leggen is:
waarom is er een maximaal koppel bij een bepaald toerental ?
is dan bijvoorbeeld de cilindervulling optimaal ?
nog even wat voort borduren:
vermogen, hier komt de faktor tijd bij kijken.
want: vermogen = koppel x toerental
wie weet hier meer van zodat ik weer rustig kan slapen
bij voorbaat mijn dank.