waarom kantelt zuiger niet ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.215
439
omg. den bosch
ik zat pas eens na te denken (komt wel eens voor), en kon niet beredeneren waarom een zuiger in een cilinder niet kantelt, want dan zou het onderste deel v/d zuiger tegen de cilinder bewegen.
naar mijn idee zitten de zuigerveren hoger dan de zuigerpen,
de drijfstang oefent ook een horizontale kracht uit op die pen,
waardoor het gedeelte onder de zuigerveren richting cilinder word geduwt.

waarom gebeurt dit niet ?

alvast mijn dank.
 
Al eens in google ingetikt: kantelende zuigers :?

kantelen%20HY_symetrisch.jpg


Ik heb een Golfje gehad, 1.4, die waren berucht om dit fenomeen.
 
Ik heb eens een nissan 100nx gehad met dit probleem. Het mooist te horen met koude start en lage buitentemperatuur. Klinkt als een diesel en gaat weg als de motor warm word.
Fabrikagefoutje volgens de dealer!
 
Ondanks dat de zuigerveren dicht bij elkaar zitten en maar smal zijn oefenen ze wel een richtende kracht uit.

Verder is een manier om de leibaankrachten (het fenomeen van kantelende zuigers) te beperken om de cilinders iets te verschuiven ten opzichte van het hart van de krukas. Een andere manier is de zuigerpen een fractie uit het midden van de zuiger te zetten.

Dat je op de zuiger hiervan weining zal zien komt omdat alleen het onderste randje van de zuigermantel tegen de cilinder aan zal komen. Waarschijnlijk zal je aan de cilinder meer kunnen zien aan slijtsporen.
 
Ondanks dat de zuigerveren dicht bij elkaar zitten en maar smal zijn oefenen ze wel een richtende kracht uit.

Verder is een manier om de leibaankrachten (het fenomeen van kantelende zuigers) te beperken om de cilinders iets te verschuiven ten opzichte van het hart van de krukas. Een andere manier is de zuigerpen een fractie uit het midden van de zuiger te zetten.

Dat je op de zuiger hiervan weining zal zien komt omdat alleen het onderste randje van de zuigermantel tegen de cilinder aan zal komen. Waarschijnlijk zal je aan de cilinder meer kunnen zien aan slijtsporen.
:^ precies...

In het plaatje van Martell is alles netjes in 1 lijn getekend, maar zo zit het meestal niet.
 
Moet je eens een Subaru uit 1999 kopen. Die hadden er af fabriek vaak last van. O.a. de mijne. ;)

Bij de Subaru kwam het doordat de zuigers niet helemaal goed ontworpen waren.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat de zuigerveren dicht bij elkaar zitten en maar smal zijn oefenen ze wel een richtende kracht uit.

Verder is een manier om de leibaankrachten (het fenomeen van kantelende zuigers) te beperken om de cilinders iets te verschuiven ten opzichte van het hart van de krukas. Een andere manier is de zuigerpen een fractie uit het midden van de zuiger te zetten.

Dat je op de zuiger hiervan weining zal zien komt omdat alleen het onderste randje van de zuigermantel tegen de cilinder aan zal komen. Waarschijnlijk zal je aan de cilinder meer kunnen zien aan slijtsporen.


:^
 
dat de zuigerpen iets uit het midden staat heb ik, nu je het zegt wel vaker van gehoord.
maar dat het cilinder blok uit het midden staat is nieuw voor mij.

maar zo te horen komt dit vaker voor als je verwacht, alleen levert het niet altijd problemen op......toch ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan