Wat als er iets met je gebeurt op de motor?

Het is mij momenteel te warm om te rijden :/.

Nee, het waren er twee. En het was vorig jaar, korter geleden dan ik dacht.

OM: Sanne en Hebe kwamen om het leven door ongeluk

Maar het gebeurt dus inderdaad wel vaker, ook in Nederland.

En waarom het dan nu opeens zo triggert omdat het een motorrijder betreft snap ik niet.
Het topic begon al eerder maar begon weer door dit verhaal.
Een bericht op een site vol met alleen maar sensatie... triggerdtd bij mij niet zoveel.
Wat ik begreep uit het verhaal is hij vanaf een andere weg naar beneden gevallen, kruip dan die laatste 2 meter nog verder de vluchtstrook op voor zichtbaarheid. Wel heel toevallig dat daar opeens alle energie op is.
Als die 4 dagen dan ook nog 2 zouden zijn volgens andere berichten doe ik net zoveel aannames als de schrijver.

Ik zit voornamelijk met de vraag " wanneer zit je Te afgelegen"
Als je ziet dat je signaal regelmatig wegvalt zit je al teveel op je apparaat/ telefoon te kijken, denk ik.
Als je ergens rond rijdt waar je voor vertrek hebt nagedacht of de brandstof vooorraad voldoende is ...
 
Ik hang de Inreach aan mijn drinkrugzak waar ook mijn geld, papieren en eten inzitten als ik offroad rijd.

Afgelopen juni maakte mijn maat een forse klapper met de enduro op 1200 meter hoogte op een bergkam, knie verdraaid, ribben gebroken, en reed ik ergens de berg op (motor bleef hangen op uitstekende bosjes), dan ben je blij als je een In reach hebt mocht het nodig zijn.
Wat voor hulp kwam er in dit geval?
 
Safety standards in the 60's
1694245806057.jpeg
 
Ik reed de berg overigens af, nadat ik 'm eerder opreed, maar via de zijkant...gelukkig bleef de motor hangen in de bosjes, maar wil maar zeggen: dat had ook anders af kunnen lopen.
 
Vooral zachte waypoints zal het dan wel zijn (Als ze ook een BMW rijden)

:+
IN reach, tja 🤔 .

Maar toch even samenvattend.
Dat knopje voor bejaarden is onder handbereik, simpele bediening en waarschijnlijk/ hopelijk zo ingericht ( 5 seconden ingedrukt houden ofzo) dat er nauwelijks vals alarm mogelijk is.

Vertaald naar de motorrijder in Valomstan© moet het iets zijn met sateliet verbinding, uitgaande dat de telefoon geen bereik heeft en ook al zou die dat hebben, dat die stuk of op dat moment niet te bedienen is door de bestuurder.

En mag deze alleen in ernstige medische gevallen gebruikt worden? Niet voor een lege benzine tank uiteraard, maar een ambulance helikopter is niet goedkoop. Dan wordt het meer een afweging van de avonturier in kwestie hoe hij/ zij verzekerd is en of dat sateliet knopje niet een verwaarloosbaar bedrag is op het geheel.

Een hoop wandelaars zullen langer onderweg zijn. Als je dan rustig aanpoekelt met een vaartje van hooguit 30 a 40 km , maar dan met motorkleding is het risico dan niet vergelijkbaar? Met een hoop ernstige verwondingen kan je met een motor nog rustig verder rollen.
 
Ik zie het alleen in situaties nodig waar je echt in de shit zit.. De situaties die bijna nooit voor gaan komen maar niet ondenkbaar zijn.
In dergelijke situaties zijn er dan al meerdere dingen fout gegaan wil je die Inreach nodig hebben.

Dus alleen zijn en iets dat ervoor zorgt dat je niet op eigen kracht verder kan. Bijv midden in de bergen de bosjes in duiken en 10 meter omlaag vallen. Niemand zal zien dat jij daar ligt; en je hebt geen bereik. Wel heb je ook nog eens je been gebroken en de motor ligt op je. Dan kan je niet veel meer.

Maar dan nog; het is een relatief klein bedrag voor een stukje veiligheid een Inreach.
 
Best een "groot bedrag" maandelijks. Maar je zal het ook niet het hele jaar door laten lopen. Je sluit ook een reisverzekering af voor vakantie.. dit zijn dan dat soort kosten.
 
Als die twee meiden in Colombia destijds een Inreach hadden gehad, dan hadden wij hun nooit gekend.

Als Julian Sands er een gehad had, dan leefde hij nu misschien nog.
 
Je hebt ook het “Freedom” abonnement. Je hebt wel jaarlijkse kosten, maar daarnaast alleen de tijd dat je op pad bent.
 
Best een "groot bedrag" maandelijks. Maar je zal het ook niet het hele jaar door laten lopen. Je sluit ook een reisverzekering af voor vakantie.. dit zijn dan dat soort kosten.
Duitser die ik sprak op vakantie deed zo'n 3 maand in het jaar een abbo. En tjah helaas is niks gratis. Zo'n Garmin gaat natuurlijk ook een hele tijd mee dus in de aankoopprijs verwerken is ook geen strak plan.

Ook bij de bijna €1000 appel telefoon is het maar 2 jaar gratis, en veeeel beperkter. Wel een leuke gimmick voor als je toch al zo'n telefoon koopt.
 
En Apple zal ook wel een dergelijk bedrag vragen van +-15 euro per maand.. of het verwerken in een ander pakket van diensten wat je dan moet afnemen die je eigenlijk niet wilt; zijn ze ook goed in.

Er is ook nog een systeem wat Dguard heet.. die zitten dan weer hoger qua prijs (400).. maar kosten "maar" 30 euro per jaar na 2 jaar.
Is dan wel een systeem wat aan de motor vast zit.. dus je kan er niet mee gaan wandelen net als de inreach.

Motorcycle eCall system with additional functions :: DGUARD
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Nu toch lichtelijk geïnteresseerd.
Het apparaat inreach mini kost 300 - 350 en het messenger apparaat 240.
Maandelijks kosten 20 euro en eenmalig 40 voor het aansluiten wat jaarlijks terugkomt.
https://www.garmin.com/nl-NL/p/837461/pn/010-06001-SU
Dat is blijkbaar veranderd maar voor 1 maand komt het op hetzelfde neer tov een paar maand geleden, 66,- euro (ex btw) voor freedom annual fee en freedom recreation plan voor een maand. Sowieso verwarrende constructies vind ik. Ik weet zo niet wat een Messenger is, misschien heb je die nodig als je geen smart phone hebt? Er is namelijk een Messenger app voor je telefoon.
 
Denk dat het idee van die messenger is dat je berichten naar mensen kan sturen als je geen bereik hebt van zendmasten.. Dan gaan de berichten via satelliet, en dat soort technologie is nu nog steeds erg duur. Ontvangen geen probleem (voor je gps) maar zenden ineens wel?

Maar nu diensten als Starlink voor de consument betaalbaar worden lijkt het me toch dat "contact houden" makkelijk moet zijn wereldwijd in de nabije toekomst.
 
Er is ook nog een systeem wat Dguard heet.. die zitten dan weer hoger qua prijs (400).. maar kosten "maar" 30 euro per jaar na 2 jaar.
Is dan wel een systeem wat aan de motor vast zit.. dus je kan er niet mee gaan wandelen net als de inreach.

Motorcycle eCall system with additional functions :: DGUARD
Of dat je er misschien niet bij kunt komen om hem te activeren. Er zijn wel meer merken maar ik kan die ik zocht zo snel niet vinden. Die leek veel op de inreach maar vond de inreach net wat handiger, vooral omdat ie zo klein is dat je er geen last van hebt als je hem bij je houdt, vaak heeft een jas wel een klein (maar stevig) lusje om hem aan op te hangen
 
Ja dat is ook het voordeel van Inreach. En je moet maar vertrouwen op een motor gebonden e-call systeem dat hij automatisch gaat bellen en de crash goed detecteert. Maar de inreach detecteert weer niet automatisch een crash maar is wel handmatig makkelijker te activeren.

Is dus een beetje kiezen tussen wat je wilt.. Of allebei dat kan natuurlijk ook.
 
Denk dat het idee van die messenger is dat je berichten naar mensen kan sturen als je geen bereik hebt van zendmasten.. Dan gaan de berichten via satelliet, en dat soort technologie is nu nog steeds erg duur. Ontvangen geen probleem (voor je gps) maar zenden ineens wel?

Maar nu diensten als Starlink voor de consument betaalbaar worden lijkt het me toch dat "contact houden" makkelijk moet zijn wereldwijd in de nabije toekomst.
Met de app op de smartphone kun je ook berichten maken die je via de sateliet kunt versturen (en nog een paar dingen).
IMG_20230910_214901.jpg
 
Ja dat is ook het voordeel van Inreach. En je moet maar vertrouwen op een motor gebonden e-call systeem dat hij automatisch gaat bellen en de crash goed detecteert. Maar de inreach detecteert weer niet automatisch een crash maar is wel handmatig makkelijker te activeren.

Is dus een beetje kiezen tussen wat je wilt.. Of allebei dat kan natuurlijk ook.
De inreach is ook te huur bij een off road winkel in Harskamp, ik dacht voor 50,- per week (denk niet dat het per maand was).
 
Toch zie ik geen meerwaarde voor een land als NL of een groot deel van europa. Als je een wereldreis makt misschien maar dat ding doet niet meer dan je ook kan met je GSM. En de dekking is voor de meeste van ons best oke. Als je echt in het buitenland dik offroad gaat in de onherbergzame gebieden is dat al niet super goedkoop en zijn de kosten van zo'n apparaat nog wel te overzien.

En als je er te slecht bij ligt om de hulpknop van je telefoon te bedienen heb je ws ook niet zoveel aan een Ecall/ sataliet alarm
 
Terug
Bovenaan Onderaan