Technopower
Die hard MF'er
Hoi allemaal,
Een vraagje over de techniek. Ik rij een Benelli TNT 899 uit 2010. Gekocht met pakweg 9000 KM op de teller. De banden moesten vervangen worden, dus heb ik de motor bij 10000 KM voor een kleine beurt en banden wissel naar de garage gebracht. Toen de motor op 11000 KM kwam te staan ging het onderhoudslampje branden. Shit!
Als ik beter in het boekje had gekeken had ik geweten dat die 11.000 KM erin geprogrammeerd is om aan te geven dat de motor voor een grote beurt naar de garage mag. Na de 1e 11.000 KM is onder andere het laten stellen van de kleppen dus een noodzakelijk iets. Omdat ik eigenlijk net uit de garage ben gekomen voor een kleine beurt ben ik nog niet voor een grote beurt naar de garage geweest. Toch maak ik me een beetje zorgen nu, want op dit moment ben ik net over de 13.000 KM heen. Ik gebruik de motor vooral voor woon-werk verkeer. Afstand van 15 KM enkeltje. Ik rijd alleen als het droog is (soms pak ik een buitje mee) en er niet gestrooid is. Maar hoeveel risico loop ik nou op het beschadigen van de motor onderdelen? En is het mogelijk om te horen of een motor bepaalde onderhoud nodig heeft, zoals het kleppen stellen? De motor rijdt nu nog altijd als een zonnetje en ik merk geen verschil met toen de motor op 10.000 KM stond. Maar ja, dat onderhoudslampje is er niet voor niks, ook al gaat het lampje branden als het nog heel veilig is. Hoe denken jullie er over? Moet ik als de sodemieter naar de garage? Of kan die 13.000 ook prima 14.000 worden? Of valt hier weinig over te zeggen en speelt geluk/pech ook een rol?
Thanks!
Een vraagje over de techniek. Ik rij een Benelli TNT 899 uit 2010. Gekocht met pakweg 9000 KM op de teller. De banden moesten vervangen worden, dus heb ik de motor bij 10000 KM voor een kleine beurt en banden wissel naar de garage gebracht. Toen de motor op 11000 KM kwam te staan ging het onderhoudslampje branden. Shit!
Als ik beter in het boekje had gekeken had ik geweten dat die 11.000 KM erin geprogrammeerd is om aan te geven dat de motor voor een grote beurt naar de garage mag. Na de 1e 11.000 KM is onder andere het laten stellen van de kleppen dus een noodzakelijk iets. Omdat ik eigenlijk net uit de garage ben gekomen voor een kleine beurt ben ik nog niet voor een grote beurt naar de garage geweest. Toch maak ik me een beetje zorgen nu, want op dit moment ben ik net over de 13.000 KM heen. Ik gebruik de motor vooral voor woon-werk verkeer. Afstand van 15 KM enkeltje. Ik rijd alleen als het droog is (soms pak ik een buitje mee) en er niet gestrooid is. Maar hoeveel risico loop ik nou op het beschadigen van de motor onderdelen? En is het mogelijk om te horen of een motor bepaalde onderhoud nodig heeft, zoals het kleppen stellen? De motor rijdt nu nog altijd als een zonnetje en ik merk geen verschil met toen de motor op 10.000 KM stond. Maar ja, dat onderhoudslampje is er niet voor niks, ook al gaat het lampje branden als het nog heel veilig is. Hoe denken jullie er over? Moet ik als de sodemieter naar de garage? Of kan die 13.000 ook prima 14.000 worden? Of valt hier weinig over te zeggen en speelt geluk/pech ook een rol?
Thanks!