We gaan naar Italië!

markhietbrink

MF veteraan
15 jun 2009
1.027
32
Borne
Facebook
Hallo mede MF'ers,

Jaja we zijn eruit, onze motorvakantie gaat naar Italïe!
Veel snelweg in Duitsland en vervolgens komen we op de heen- en/of terugweg Zwitserland en/of Oostenrijk tegen! Een echte planning is er niet, alleen dat we gaan kamperen!

Allemaal hebben we nog geen motorervaring buiten Duitsland, dus alle tips over...

- Italië
- Oostenrijk
- Zwitserland
- Onderhoud/aandachtspunten
- Wat moet je bij je hebben/meenemen (verplicht)?
- Verkeersregels
- Hoe te rijden (geen route, maar meer de techniek)?

Ik hoop dat jullie ons tip kunnen geven!

Greetz Mark |(
 
Gewoon gaan, meer valt er niet te vertellen. Net als hier rijden de meeste mensen rechts.
 
Voor Italië: neem n paar losse tientjes mee, onze maestro kaartjes werken niet in de lokale benzinepompen aldaar.

Italiaanse campings hebben vaak steenharde ondergronden, dus knappe haringen zijn geen overbodige luxe, evenals knappe matjes.

Ik heb als eerste motorervaring van Adam naar Rome gereden vorig jaar, op n honda slr, was een schitterende ervaring
 
Italiaanse campings hebben vaak steenharde ondergronden, dus knappe haringen zijn geen overbodige luxe, evenals knappe matjes.

Volledig eens; neem ook een goeie klauwhamer mee anders zitten je haringen na een uur nog niet in de grond en krijg je ze er ook niet meer uit
 
...de ervaring heeft geleerd dat een boete wegens te veel uitlaatlawaai in Zwitserland in de papieren kan lopen..., over de grens in Italië zijn ze daarin een stuk soepeler... :Y
 
Bereid je voor op de campings inderdaad, maar verder is het gewoon lekker rijden en je houden aan de regels... ;) wat losgeld en je ID op een makkelijk vindbare plaats is ook niet mis.
 
Voor Italië: neem n paar losse tientjes mee, onze maestro kaartjes werken niet in de lokale benzinepompen aldaar.

Italiaanse campings hebben vaak steenharde ondergronden, dus knappe haringen zijn geen overbodige luxe, evenals knappe matjes.

Ik heb als eerste motorervaring van Adam naar Rome gereden vorig jaar, op n honda slr, was een schitterende ervaring

Jij bent niet toevallig de neef van floris? Op de SLR naar Rome, kan haast niet missen _O-
 
Laatst bewerkt:
De Splugenpas zou ik zeker nemen, grens Swiss-Italie, en dan na de pas via Chiavenna naar St. Moritz, heb je ongeveer 3 km oostelijk van Chiavenna, een hele goede camping, genaamd Aquafraggia, ligt bij de waterval en die is vanaf de doorgaande weg goed te zien.
 
...heb het FF voor je opgezocht, want het was tenslotte alweer in 2008...


...maar dat was toen omgerekend 300 Euro... :/
...oh..., en U mag ter plekke de rekening voldoen... B|




...heb je de dB-killers bij je, maar niet gemonteerd..., jammer dan...
...hadden ze er maar in moeten zitten... :$

Pfff, dat zijn misselijke bedragen ja.

Ben ook van plan om dit jaar door Zwitserland te reizen, maar heb geen e-keur en ook geen db killers, kan nog net niet mijn arm in de dempers steken, zo open zijn ze.

Maar kan me goed voorstellen dat een 4cil als herrie wordt beschouwd })
Een 2cil vtwin klinkt natuurlijk als muziek in de oren, zullen ze vast wel een uitzondering voor maken *O*
 
In Italië zijn ze er ook niet dol op hoor, ik heb afgelopen jaar dik 400 euro moeten aftikken voor onder meer geen eu keurmerk en geen db killers..
 
Gaf je aanleiding of kwam je in een gerichte controle terecht?
 
Heb het zelf ook gedaan maar in Zwitserland gestopt en daar een camping als uitvalsbasis. Camping in Ulrichen met meer motor rijders. Zie http://www.camping-nufenen.ch/ Laat aankomen is geen probleem, gewoon de camping op, tent zetten en volgende dag aanmelden bij de eigenaar. Wel kouder op die hoogte. Basis voorzieningen als was en douche met muntjes. Aldi om de hoek voor wat snel eten, vaak meerdere motorrijders aanwezig. Gebruik zelf een benzine brander ipv gas vanwege de temperatuur / hoogte. (Coleman Stove bijvoorbeeld). Motorjas als kussen, slaapzak, inflatable matras, camping heeft tafel en bank buiten staan.
Via de Grimselpass (Erg mooi om in de nacht te rijden) en dan zo door via Neufen naar Italie (Caldenazzo), Furka, Hochalpstrasse, Simplon naar Italië (Domodosola).
Zwitserland kan zonder sticker als je de snelwegen niet gebruikt, knappe agent die je er echter voor gaan aanhouden op de snelweg. Besluit je de B-wegen te pakken, er is veel lintbebouwing dus dat schiet af en toe totaal niet op met de motor. Zwaar voor koppeling en warmte ontwikkeling op mijn luchtgekoelde Ducati 900 SSC.

Tunnels kunnen warm en vochtig zijn, beslaan van vizier. Snelheidsboetes zijn inkomensafhankelijk, dus ideaal voor arme studenten. Veel snelheidscontroles dus hou je aan de snelheid, Zwitsers zijn erg precies en iedereen rijdt ook echt max snelheid. Asfalt is goed daar dus oppassen overgang naar Italie is zonder belijning, onverlichte tunnels met bochten en gaten in de weg. Heerlijk sturen verder dus een aanrader. Rij zelf meestal tot Friburg de snelweg en dan binnendoor naar Walthut en dan over de erg blauwe Rijn over de grens naar CH bij een kleine overgang. Basel is niets voor de motor.

Veel plezier, krijg al kribels.
 
O ja, met een Ducati in Italië is natuurlijk feest, met NL kenteken en vooral wat ouder model zoals mijn '97 Supersport of 907 uit 1992.
Goedkeurende blikken van de oudjes op de stoel langs de weg die naar het verkeer kijken. . . Rij wel met originele dempers en harde zij en topkoffers. Daarnaast roltas met tent, matras en slaapzak. Lol, de koffers smolten onder weg van de uitlaatgassen. . . inmiddels warmteschildjes gemonteerd. . .

Even posen:
97dfedd81db74665b52a0e73fe51f9f2
 
Laatst bewerkt:
Italie is zonder belijning, onverlichte tunnels met bochten en gaten in de weg.
Heerlijk sturen verder dus een aanrader.

Basel is niets voor de motor.

...Süd-Tirol (ook Italië) kent wel goede wegen, en ook belijning... ;)
...geen centje pijn...

...ben doorgereden tot aan het zuidelijkste puntje van het Gardameer, en overal prima wegen, belijning, en niet meer gaten en/of bulten dan ergens anders...

...de (snel)weg naar Venetië is wel een nare..., grof asfalt, en een troosteloos en gehavend landschap ; ook geen sikkepit aan om daar te rijden...

...Basel is inderdaad een ramp..., tis er druk, en je rijdt van verkeerslicht naar verkeerslicht...
...lopen zat mooie wegen om Basel heen ; veel beter...




...prima wegen dus in Italië...

c23Juli2013cenweernaarbeneden.jpg


c22Juli2013denverderoverdebochtigeSP88b.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan