Weekendje Engeland met de boot?

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.220
54
Ik zou graag een weekendje Engeland willen doen (mooi land!) met de klassieker.

De motor is niet geschikt voor de snelweg en ik sta sowieso niet te springen om voor 1 weekendje (ok, 3 dagen max) op en neer te rijden naar Calais over binnendoorwegen. Ten eerste kost dat dan meteen 2/3e deel van het weekend, ten tweede moet ik dan door België :+. Auto met trekhaak regelen, trailer regelen en daar parkeren is voor een weekend ook best wat.


Kortom: de boot. Maar welke? Als ik kijk op de websites van de maatschappijen die ik ken (DFDS en Stena) zijn de prijzen erg fors doordat je gedwongen wordt een hut te nemen.

Is er misschien ergens een site waar je last minutes (dan kan ik eerst het weerbericht afwachten) kunt boeken voor een leuke prijs?
 
Ik ben regelmatig met de Stena van HvH naar Harwich over geweest. Welliswaar niet met de motor, maar met de auto. Een hut is op de Stena alleen verplicht als je de nachtboot neemt. Neem je de dagboot, dan heb je geen verplichting voor een hut. De overtocht is ongeveer 7 uurtjes. Volgens mij ben je rond 16:00 uur in de UK. Mocht je lid zijn van de ANWB dan krijg je ook nog korting, iets van 10% ofzo. Als je geen maaltijden aan boord neemt scheelt dat een hoop geld.

DFDS heb ik geen ervaring mee, maar ik weet wet dat dit een veel langere overtocht is. Tegen de 15 uur volgens mij. Daar ben je wel verplicht een hut te nemen. De bestemming is ook heel anders, Newcastle is bijna in Schotland, dus dit is ook behoorlijk van belang.

Je hebt ook nog P&O van Rotterdam naar Hull. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Wel heb ik meerdere keren de prijzen met de Stena vergeleken, maar dat ontloopt elkaar niet zo veel.

Maar een overtocht blijft nou eenmaal een hoop geld, zeker voor een weekendje.
 
Laatst bewerkt:
Ik vaar in juli over (met de auto). Vertrek 14:30, aankomst 20.00. Dat is de dagboot. Voordeel: goedkoper, nadeel: je bent een dag kwijt. Ik vertrek dus al op vrijdag, overnacht op de camping in Harwich en begin op zaterdag met mijn rondreis door Engeland en Wales.

De retourboot vertrekt om 9 uur 's morgens en komt 16:45 aan. Kost je dus twee dagen.

De trein en boot vanuit Calais varen vaker en het is maar een uur. Maar je moet weer eerst naar Calais...

Voor effe een weekendje moet je dus bijna wel de nachtboot nemen.

OJ
 
Wat is duur? Ik ga half juni op zaterdagnacht van HvH naar Harwich en zondagnacht weer terug ivm bezoek aan de British Superbikes op Snetterton en dat kost me 145 euro voor de retour inclusief hut. Ik vind dat een heel acceptabel bedrag, zeker gezien het gegeven dat ik twee keer de kosten van een hotelkamer bespaar.
 
Waar in Engeland will je heen? als je naar onder gaat kan je idd net zo goed de boot van duinkerke/calais pakken (duinkerke 49,-) vor een retourtje, het nadeel is dat je dan wel meer in NL/BE rijdt dan in Engeland.
Wat trouwens veel scheelt is als je ruim van te voren boekt, die ervaring heb ik met P&O als met de trein vanuit calais.
 
Bedankt voor de informatie tot nu toe!

@ Soesko: de prijzen die ik tot nu toe vond kwamen ongeveer overeen met wat jij noemt, maar dan zonder hut. Met werd het me toch wat te gek voor een weekendje.

@EVN: de streek maakte me eigenlijk niet veel uit, afgezien van London trekt het hele land me wel.

Ik wil graag last minute omdat ik op een (wat kwestbaardere) klassieker ga zonder luchtfilter. Ik wil wel een soort van garantie dat ik geen drijvers hoef te monteren :)
 
@Bascarla Vanuit Zeebrugge kun je alleen nog maar naar Hull en ook Oostende-Ramsgate is sinds vorig jaar niet meer mogelijk.
 
Bedankt voor de informatie tot nu toe!

@ Soesko: de prijzen die ik tot nu toe vond kwamen ongeveer overeen met wat jij noemt, maar dan zonder hut. Met werd het me toch wat te gek voor een weekendje.

@EVN: de streek maakte me eigenlijk niet veel uit, afgezien van London trekt het hele land me wel.

Ik wil graag last minute omdat ik op een (wat kwestbaardere) klassieker ga zonder luchtfilter. Ik wil wel een soort van garantie dat ik geen drijvers hoef te monteren :)

Over het algemeen is het inderdaad hoe eerder je boekt het goedkoper het is, en hoe later hoe duurder. Je kunt echt tot het laatste moment wachten, tot de dag zelf, en vragen of ze nog wat ruimte over hebben, maar dan loop je natuurlijk het risico dat je er niet meer bij kunt.
 
Ruimte is meestal geen probleem, behalve met de feestdagen, dan kan het wel eens vol zijn. Ik ga regelematig naar m'n schoonouders in engeland (meestal vanuit calais of duinkerke) en heb eigenlijk alleen rond kerst meegemaakt dat de trein en boot vol zit. Meestal zou het nog wel moeten lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan