Wegenbelasting motor 25 jaar

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
359
71
Heerlen
Even een vraag over de te betalen motorfiets wegenbelasting van mijn motor die op 1 januari 2024 een leeftijd van 25 jaar krijgt , ik hoorde dat zoiets ingaat als de motor 26 jaar is , vroeger had ik een andere motor toen die 25 jaar werdt kreeg ik automatisch een brief van de wegenbelasting dat ik maar een kwart tarief moest betalen , krijg ik nu weer een brief of moet ik dat tarief zelf aanvragen bij de belasting dienst
2.jpg
 
40 jaar mits bouwjaar 1987 of ouder. Een 1988 voertuig of jonger wordt dus nooit meer belastingvrij. Sorry, ik heb het ook niet bedacht. Mijn SV is ook 25 jaar, maar ik blijf er gewoon een tientje in de maand voor betalen.
 
Voor mijn FZR1000 van 1987 betaal ik €33,- belasting per jaar.
Geen idee of deze dan ooit WB-vrij wordt.
 
Klopt. overgangsregeling omdat deze motor bj 1987 of ouder is en nog geen 40 jaar. Zodra deze motor 40 jaar oud is betaal je geen belasting meer.
 
40 jaar mits bouwjaar 1987 of ouder. Een 1988 voertuig of jonger wordt dus nooit meer belastingvrij. Sorry, ik heb het ook niet bedacht. Mijn SV is ook 25 jaar, maar ik blijf er gewoon een tientje in de maand voor betalen.
Dit zegt de belastingdienst
Dus wel belastingvrij met 40 jarige leeftijd

40jaar.jpg
 
Is dat nieuw? wordt een voertuig zodra het 40 jaar oud is alsnog weer belastingvrij?
Ik heb begrepen dat een voertuig dat jonger is dan bj 1987 (dus bj 1988 of jonger NOOIT meer belastingvrij gaat worden) al is het 60 jaar oud.
Zit ik fout?
 
Hangt ervan af of de plannen voor de wegenbelasting doorgaan; de vrijstelling voor oldtimers zou per 2028 komen te vervallen. Voertuigen die nu vrijstelling hebben houden die wel, maar als je voertuig 40 jaar wordt vanaf 2028 zou die geen vrijstelling meer krijgen. Dat is tenminste hoe ik het begrepen heb.
 
Is dat nieuw? wordt een voertuig zodra het 40 jaar oud is alsnog weer belastingvrij?
Ik heb begrepen dat een voertuig dat jonger is dan bj 1987 (dus bj 1988 of jonger NOOIT meer belastingvrij gaat worden) al is het 60 jaar oud.
Zit ik fout?
Jonger dan 1987 komen niet in aanmerking voor overgangs cq kwartaal tarief.
Na 40 jaar wel belasting vrij.
(Tenminste tot nu toe…. Zolang…)
 
Las van de week dat Volt zich sterk maakte om voor oldtimers etc helemaal af te schaffen….is toentertijd in de eerste kamer gesneuveld.

Kortom, ‘ze” zoeken geld…..

Kreeg vorige week mijn kwarttarief aanslag voor mijn oldtimer van bj. 1987: 152 euro…was vorig jaar 138 euro.
 
Las van de week dat Volt zich sterk maakte om voor oldtimers etc helemaal af te schaffen….is toentertijd in de eerste kamer gesneuveld.

Kortom, ‘ze” zoeken geld…..

Kreeg vorige week mijn kwarttarief aanslag voor mijn oldtimer van bj. 1987: 152 euro…was vorig jaar 138 euro.
OOk dit maakt weer duidelijk dat de overheid niet te vertrouwen is, :N:Nde regeling van het kwarttarief is er gekomen met instemming van alle partijen en een tarief van maximum 120 euro per jaar wat zo zou blijven, jaar later ging het al weer omhoog zoals elk opvolgend jaar zo ongeveer.
 
OOk dit maakt weer duidelijk dat de overheid niet te vertrouwen is, :N:Nde regeling van het kwarttarief is er gekomen met instemming van alle partijen en een tarief van maximum 120 euro per jaar wat zo zou blijven, jaar later ging het al weer omhoog zoals elk opvolgend jaar zo ongeveer.
Oh wist ik niet maar gelukkig compenseer ik de belasting door te tanken bij de buren in Dld….._O-
 
Las van de week dat Volt zich sterk maakte om voor oldtimers etc helemaal af te schaffen….is toentertijd in de eerste kamer gesneuveld.

Kortom, ‘ze” zoeken geld…..

Kreeg vorige week mijn kwarttarief aanslag voor mijn oldtimer van bj. 1987: 152 euro…was vorig jaar 138 euro.
Hoeveel geld zou dit nou echt opleveren voor de schatkist?
 
Hoeveel geld zou dit nou echt opleveren voor de schatkist?
Misschien op googlen want er zullen vast en zeker ‘rekenmeesters’ aan meegedaan. Ik moet 4 jaar wachten totdat de mijne helemaal MRB wordt, of dat de regelingen weer gewijzigd gaan worden. Kortom, afwachten of ik het ga meemaken want dan ben ik allang over de 70…… _O-
 
OOk dit maakt weer duidelijk dat de overheid niet te vertrouwen is, :N:Nde regeling van het kwarttarief is er gekomen met instemming van alle partijen en een tarief van maximum 120 euro per jaar wat zo zou blijven, jaar later ging het al weer omhoog zoals elk opvolgend jaar zo ongeveer.
Ooit was het 25 jaar. Dit werd opgetrokken naar 30 met de belofte dat het zo zou blijven. In, ik dacht 2012, is het toch opnieuw aangepast naar 40 jaar. Met een overgangsregeling voor voertuigen op benzine tot en met bouwjaar 1987. Die vallen in het kwarttarief. Dit vervalt in 2028 omdat alles met bouwjaar na 1987 dan 40 is.

Er zijn idd plannen om ook die 40 jaar af t3 schaffen...
 
Laatst bewerkt:
Ooit was het 25 jaar. Dit werd opgetrokken naar 30 met de belofte dat het zo zou blijven. In, ik dacht 2012, is het toch opnieuw aangepast naar 40 jaar. Met een overgangsregeling voor voertuigen op benzine tot bouwjaar 1987. Die vallen in het kwarttarief. Dit vervalt in 2028 omdat alles met bouwjaar na 1987 dan 40 is.

Er zijn idd plannen om ook die 40 jaar af t3 schaffen...
Daarom schreef dat al, vast en zeker komt het weer op de agenda te staan als men geld nodig heeft. Ik ga mij nu geen zorgen maken, over een weekje in de winterstop mode en per 1 maart weer de weg op……en de komende jaren genieten….. :+
 
Ooit was het 25 jaar. Dit werd opgetrokken naar 30 met de belofte dat het zo zou blijven. In, ik dacht 2012, is het toch opnieuw aangepast naar 40 jaar.
In 2012 is de oldtimerstatus opgetrokken van 25 naar 40 jaar.
Dus niet van 25 naar 30 zoals in de meeste eu landen het geval is.
En wat het mooiste nog was dat als je een oldtimer had op milieuvriendelijke lpg, je weer de volle mep mocht gaan betalen,en als je hem om liet bouwen naar milieubelastende benzine je in aanmerking kwam voor het zgn kwarttarief.
Tot zo ver het milieubeleid in NL .
Zolang het geld op levert worden er milieubesparende maatregelen getroffen,levert het niets op dan gebeurt er ook niets.
Kwestie van burgertje pesten,en ik ben bang dat ze nog wel wat gaan verzinnen de komende decennia.
 
Tussen de 25 en 40 was nog een tussenstap naar 30. (NL) Maar dat is collectief weggezakt merk ik vaker.
 
Heb het even gegoogled,want wist ook niet meer precies wanneer het ingegaan is .
Maar in 2014 is de oldtimerstatus omtrent de mrb dus veranderd van 25 naar 40 jaar.
 
Hoeveel geld zou dit nou echt opleveren voor de schatkist?

dat vraag ik mij ook af.
Toen de leeftijd van 30 naar 40 jaar ging dachten ze ook dat iedereen met een oude (zware) auto wel even de volle mep ging betalen.
Het gevolg was dat de oldtimers stil werden gezet of verkocht of geschorst rondreden.
Dus dat geld wat ze uitgerekend hadden hebben ze denk ik bij lange na niet gekregen.
Ik zou het jammer vinden als ze de oldtimerregels opnieuw zouden aanpassen, ik heb er toch wel een hele hobby omheen gebouwd.
Een bevriezing van het bouwjaar dat zou ik nog niet zo erg vinden. Dan veranderd het tenminste niet in 1 klap.

Maar goed als rekeningrijden er ooit nog komt dan wordt toch alles anders. Dan ben ik heel benieuwd hoe ze dát dan weer doen bij oldtimers.
 
Ik betaal nu geen €10 per maand.
En anders is het wat het is.
Dan maar een paar keer per jaar minder naar de brunch bij vd Valk..


20231119_110705.jpg
 
Dat is inderdaad te overzien.
Maar ik heb een paar auto's wat neerkomt op zo'n 600 euro per maand als die naar het tarief gaan van een moderne auto
Dat valt bij mij niet meer onder: 'het is wat het is'.
 
Dat is inderdaad te overzien.
Maar ik heb een paar auto's wat neerkomt op zo'n 600 euro per maand als die naar het tarief gaan van een moderne auto
Dat valt bij mij niet meer onder: 'het is wat het is'.
5 motoren, 2 auto's
Het is wat het is...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan