Welke accu beter Yarta of Vuasa?

ImperiumDX

Die hard MF'er
10 aug 2009
400
1
Delft
Ook ik moet eraan geloven. Gisteren voor het eerst weer gereden 260 km.
130 km heen, 130 terug, op de terugweg 2 keer gestopt. Huis voorbij gereden
en even in het centrum gaan pinnen. Wil hij niet meer starten. Volgens het
dashboard geeft het aan Bat lo. Dus maar 2,3 km naar huis geduwd om half 11
s'avonds. in 33 minuten.

De motor hangt overigens altijd aan de optimate druppellader.
Heb hem ook aangesloten, inmiddels zijn we 14 uren verder en probeerde ik
te starten, je hoort hem ( meer dan gisteravond ) beginnen maar stopt gelijk en
geeft lo bat aan. We kunnen dus met enige zekerheid stellen dat accu is overleden.
Heel abrupt trouwens, heel de dag zeker 6 keer goed starten en daarna totaal niet meer.

Het betreft een Ducati 999S en daar moet er een Yuasa YT12B-BS in.
Zit er nu overigens ook in. Tijdens het zoeken naar een nieuwe kwam ik op zowel
de Yuasa als de Varta YT12B-BS. Beide voor ongeveer 70 euri te krijgen.
Heb al forum meningen gelezen en Varta wordt over het algemeen afgebrand en Yuasa
de hemel in geprezen.

Nu het technische gedeelte.
Op papier althans is de Varta sterker dan de Yuasa

Varta
Spanning [V]: 12
Batterij capaciteit [Ah]: 12
Koudstartstroom EN [A]: 190
http://www.accudienst.nl/prod/78469...orts-agm-accu-12v-12ah20h-151x70x131x131.html

Yuasa
Spanning [V]: 12
Batterij capaciteit [Ah]: 10
Koudstartstroom EN [A]: 180
http://www.accudienst.nl/prod/90022...2v-10ah10h-150x69x130x130.html#-specificaties
trouwens elders ook voor 70 euri te scoren.

De vraag is welke beter is aangezien op papier de Varta meer capaciteit zou hebben?
 
Heb zowel Varta als Yuasa gehad, beide erg positief over, maar de Yuasa ging wel langer mee.

Maar nu heb ik MotoBatt in de oldtimers zitten en lijken lood-zuur accu's een soort wazige herinnering uit vervlogen tijden.
 
Nop heb het nog niet eens besteld....
Zie nu dat je zaak in Tilburg ligt....niet eens zo ver van Veldhoven....
Dus misschien is dat wel een optie :)
Dus jij koopt op internet goedkoop een accu en rijdt dan 2x op en neer van Veldhoven naar Tilburg om voor 5 euro je accu op te laden? Dan is je winst ook wel weg of niet...

Los van het feit dat het natuurlijk een belevenis is om een keer Caramba motorcycles te bezoeken 8-)
 
Dus jij koopt op internet goedkoop een accu en rijdt dan 2x op en neer van Veldhoven naar Tilburg om voor 5 euro je accu op te laden? Dan is je winst ook wel weg of niet...

Los van het feit dat het natuurlijk een belevenis is om een keer Caramba motorcycles te bezoeken 8-)
Handiger is ding bestellen en in Tilburg laten bezorgen.
Scheelt een keertje op en neer rijden.

Prijzen van die website zijn best scherp hoor, dus er is nog wel wat ruimte :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vorig jaar mijn oude Yuasa (kapot door slechte spanningsregelaar) vervangen met een nieuwe Yuasa Gel accu ( YTZ14S MF voor €30,- :] ).

En deze doet het echt super!

Dus hier ook +1 voor Yuasa.
 
Vraag van de dag:
Kan een batterij verrot zijn als de Optimate aangeeft dat hij goed is?

Yuasa_zpsahugwxzw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat kan, en ook als het geen Optimate is. De accu meet dan prima (ook met een multimeter), maar stort in zodra er een belasting op gezet wordt.

Heb ze wel eens gezien die op nullast 12.6V meten en dan helemaal instorten naar de 10V, door een 5w testlampje.
 
Klopt van die 12,8 in het begin maar naar 2 dagen was dit gezakt naar 12,4.
Vond het zelf maar zozo maar het bericht van Danton gaf wat hoop :P

Naast de nieuwe ketting+wielen,remblokken+vloeistof ook maar een nieuwe accu erin
 
Klopt van die 12,8 in het begin maar naar 2 dagen was dit gezakt naar 12,4.
Vond het zelf maar zozo maar het bericht van Danton gaf wat hoop :P

Naast de nieuwe ketting+wielen,remblokken+vloeistof ook maar een nieuwe accu erin

de temparatuur kan ook nog een rol spelen, zo warm is het nog niet.
maar zoals het geposte lijstje laat zien is de accu er al weer aan toe om opgeladen te zijn.
 
Ik wilde gisteren wegrijden en mijn accu had een te lage spanning. ben daarom ook op zoek naar een nieuwe. Liep tegen dit forum aan en vraag me af waarom de discussie alleen tussen Varta en Yuasa gaat.
In mijn ogen is de ODYSSEY PC680 een betere accu dan genoemde 2. (wel wat duurder).
Daarnaast zit ik me af te vragen wat de belangrijkste karakteristieken voor een accu zijn. Is dat startamperage of ook de Ah Waarde.
 
Ik wilde gisteren wegrijden en mijn accu had een te lage spanning. ben daarom ook op zoek naar een nieuwe. Liep tegen dit forum aan en vraag me af waarom de discussie alleen tussen Varta en Yuasa gaat.
Omdat het zo is gevraagd :)
In mijn ogen is de ODYSSEY PC680 een betere accu dan genoemde 2. (wel wat duurder).
Daarnaast zit ik me af te vragen wat de belangrijkste karakteristieken voor een accu zijn. Is dat startamperage of ook de Ah Waarde.
Odyssey is mi ook een prima accu. Idd prijzig, en minder goed verkrijgbaar dan bijv een Yuasa.

De Ah is minder van belang. CCA en levensduur wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om even verder off-topic te gaan. O-)

Vandaag ook een nieuwe accu gekocht via ebay. Normaal bestel ik tecno gel accu's via ebay in duitsland, maar nu een andere in Polen besteld. Gemaakt door Huawei in China in de maat YTX12A-BS 150x87x106 mm 10A. Dit een duurder formaat dan de YTX12B-BS waar de TS het over heeft, omdat hij kleiner is maar wel de zelfde stroom moet leveren.

Voor 40,- euro in huis.

Paar voorbeelden.

eBay
eBay
eBay
eBay


De originele suzuki accu heeft het 10 jaar uitgehouden en doet het nog steeds maar is niet zo krachtig meer.

Ervaring met onbekende accu's zijn bij mij tot nu altijd goed geweest. Maar dat is pas een ervaring van afgelopen 5 jaar. Waarbij sommige accu's toch zwaar misbruikt zijn en totaal niet naar is omgekeken in de winter. Beetje kwestie van geluk hebben met accu's soms.
 
Laatst bewerkt:
Status update:

Nadat ik de nieuwe accu erin had gedaan kreeg ik nog steeds dezelfde Vbat Lo melding en wou het niet starten. Had toen op verschillende Ducati fora het probleem voorgelegd en men was eenduidig erover dat het een aarde probleem moest zijn.

Zodoende werd geopperd om een startkabel te trekken van de negatieve accupool naar een
bout op de motor ( de motor is ook geaard via een bout ). Hiermee startte het.
Volgende stap was aarde connectie en bout die startmotor aardt schoonmaken met wd40.
Nu start het zonder problemen.

Ik ben me er ook van bewust dat het een tijdelijke oplossing is. Batterijkabels zijn altijd al een euvel geweest van Ducati. Sommigen spelen hier slim op in... Motolectric http://www.motolectric.com/makes/ducati.html
Alhoewel ik 120 dollar (met shipping zal t wel 150 worden invoer etc.) wel erg gortig vind.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan