Welke accu zijn het beste in de kou ??

madmenno67

MF veteraan
24 apr 2012
1.666
0
Mijn Husaberg 650 mag de winter doorrijden,
Probleem, Dikke 1cylinder met mini accu + startmotor.
Wie heeft er goed ervaringen bijv met Dikke KTM's
en winteromstandigheden , en dan op accu gebied ???
 
Normaal gesproken als je regelmatig rijd met de motor en de accu is nog in goede staat dan moet hij met koud weer gewoon goed functioneren.

Heb je de motor altijd buiten staan?

In Scandinavie is bekend dat mensen iedere dag de auto eruit halen en snachts bij de verwarming neer zetten maar dat is niet echt een optie vind ik.

Groeten en succes ermee!
 
Een beetje goeie accu moet makkelijk een winter overleven als 'ie gewoon gebruikt wordt. Langdurig stilstaan in een zwaardere belasting.

Heb zelf niet al te beste ervaring met Varta, maar anderen weer wel dus dat zegt weinig.

Heb wel erg goede dingen gehoord over Motobatt. Heb ooit een test voorbij zien komen waar een hele serie accu's tot op de draad mishandeld werden. De Motobatt kwam daar erg goed doorheen.
 
Normaal gesproken als je regelmatig rijd met de motor en de accu is nog in goede staat dan moet hij met koud weer gewoon goed functioneren.

Heb je de motor altijd buiten staan?

In Scandinavie is bekend dat mensen iedere dag de auto eruit halen en snachts bij de verwarming neer zetten maar dat is niet echt een optie vind ik.

Groeten en succes ermee!

Of een electrisch kacheltje dat ze aansluiten via een stopcontact in de bumper })
 
Mijn berg staat buiten, enigste luxe is een hoes :$ en dat alleen als
het K weer is .
Weet nog niet hoe hij gaat starten met - c , nu zit het tussen wel/geen choke in.
Ga ombouwen naar stuurchoke, want ik kom er haast niet bij, en
brand meteen gaten in handschoen als ie start .
Iemand testen langs zien komen ??
Ik rij nu altijd met licht en dan kan het allemaal net qua opladen
 
je capaciteit van je accu in ieder geval nooit groter kiezen dan het vermogen wat de dynamo kan leveren. In principe zou een nieuwe accu voldoende moeten wezen om jouw de winter door te helpen. (yuasa zou mijn voorkeur wezen)
 
je capaciteit van je accu in ieder geval nooit groter kiezen dan het vermogen wat de dynamo kan leveren. In principe zou een nieuwe accu voldoende moeten wezen om jouw de winter door te helpen. (yuasa zou mijn voorkeur wezen)
Capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ah, het vermogen van een dynamo in Watt. Deze twee begrippen en grootheden zijn dus niet met elkaar te vergelijken.
Een "kleine" dynamo kan heus wel een "grote" accu laden maar heeft daarvoor meer tijd nodig dan omgekeerd.
Wat hier bepalend is, is de laadstroom. Als vuistregel voor de maximalen laadstroom wordt aangehouden ca. 1/10 van het getal dat de accu capaciteit aangeeft. Lagere laadstromen werken ook wel maar nemen dan evenredig meer tijd in beslag. Wanneer de ritten echter voldoende lang zijn, hoeft dit geen probleem op te leveren.
 
Laatst bewerkt:
Hoe meer capaciteit de accu heeft hoe beter...
En zonder licht en andere verbruikers starten, alle beetjes helpen
Bij een lage temperatuur heb je niks aan meer capaciteit. (tenzij je motor slecht start, maar dan moet je dat oplossen en niet ter compensatie een grotere accu plaatsen).
Wat je moet hebben is een grote startcapaciteit ofwel CCA (Cold Cranking Amperage). Het kan best zijn dat het ene merk kleine accu meer CCA heeft dan een grotere accu van een ander merk. Totale capaciteit zegt hier niet zoveel over.
 
Als je carburatie, kleppen e.d goed staan afgesteld dan start je motor beter, en heb je de accu maar even nodig. Als de accu verder goed is en opgeladen zou ik verder geen grote problemen verwachten.
 
Vandaag MotoBatt accu besteld, was lastig om de goede accu bij de berg te zoeken
Niet alleen lengte /breedte, maar vooral ook de hoogte .
CCA is hoger dan andere bekende merken *D .
Was puur versleten accu, laden hielp niet meer, meteen leeg gestart .
Kickstart lukt wel ,maar nu hij op crosswielen staat, is de linkse Kick
nog lastiger te trappen, zonder bokje om op te staan is het haast niet te doen.
Start wel met 1 of 2 trap , als de kleppen iets te ruim staan bij mijn Berg
dan kun je het starten wel vergeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan