wie kan er een wiel overspaken?

wally

Die hard MF'er
24 feb 2002
853
4
N-H
Voor mijn Sm wil ik naar een 5.00 inch velg toe. Er zit nu een 4.25 op. Wie kan hem overspaken? De nieuwe velg heb ik al. Haan en Heli motoren ben ik al bekend mee. Maar iemand die het goedkoper kan? Voor een crf450r
 
In principe zou iedere GOEDE fietsenmaker dit technisch gezien moeten kunnen, het is alleen de vraag óf ze er aan willen/durven te beginnen en of ze het juiste materiaal in huis hebben. Als ze éérst de onderdelen duur moeten gaan inkopen doordat ze geen cont(r)acten hebben met de leveranciers dan schiet dat ook niet op.....

Haan Wheels noem je zelf al maar die is te duur (vanuit N-H is het wel een stukje rijden naar Schijndel, idd)?
 
Laatst bewerkt:
Waarom doe je het niet zelf? Het is niet heel moeilijk, voornamelijk geduld. Als je scheef zit haal je alles weer los en begint opnieuw. In een zaterdag heb je het echt wel voor elkaar. Dat geeft veel meer voldoening als uitbesteden. Maar een wielenmaker als Haan is ook niet zo heel duur, een tientje of zes.
 
Ik heb in verleden meerdere racefiets-wielen gespaakt.
Ik denk dat het toch niet zo makkelijk is als lijkt. Ervaring is zeker een voordeel om deze klus goed af te ronden. Mijn wielen werden iedere keer iets beter. Vooral belangrijk is dat alle spaken gelijke spanning hebben. Anders heb je snel een slag of onrondheid. Of je rijdt een keer over een drempel en kan je weer opnieuw beginnen.

Ik zou iemand zoeken die er ervaring mee heeft. (en een goede gaffel en spaaksleutel)
Wat je nog zou kunnen voorstellen om wel zelf het wiel te vlechten en dat de reparateur het wiel dan op spanning zet. Het afspannen zou je op moeten kunnen wachten.
 
Laatst bewerkt:
Wij doen dit met een accutol, die hebben we geijkt met een momentsleutel, voor het laatste moment (bv 8nm).
Dan in stappen alle spaken aandraaien, eerst met bv 2, dan met 4 en dan met 8nm.
 
Laatst bewerkt:
Spaken is een leuk klusje die je ooit eens gedaan moet hebben.
Mij is het gelukt dankzij dit howtoetje: ~http://users.telenet.be/luc.aerts1/...keer laat ik het wel door de specialist doen.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar is het niet zo dat als ik nu een bredere achtervelg wil dat ik langere spaken nodig heb aan 1 kant ivm met andere off-set? (chain rubbing) Juist die aan die punten durf ik me niet te branden om er een eigen klusje van te maken...
 
Voor mijn Sm wil ik naar een 5.00 inch velg toe. Er zit nu een 4.25 op. Wie kan hem overspaken? De nieuwe velg heb ik al. Haan en Heli motoren ben ik al bekend mee. Maar iemand die het goedkoper kan? Voor een crf450r
Als je het door een ander laat doen ben je een paar tientjes goedkoper uit. Maar bij Haan of Poelma weet je 1 ding zeker, dat het goed gebeurt.
 
Ja maar is het niet zo dat als ik nu een bredere achtervelg wil dat ik langere spaken nodig heb aan 1 kant ivm met andere off-set? (chain rubbing) Juist die aan die punten durf ik me niet te branden om er een eigen klusje van te maken...
Uitbesteden. Je hebt twee verschillende spaaklengtes nodig. Dat is geen huis-tuin en keuken overspaken meer.
 
Met een verschil van 1mm spaaklengte schuift de velg al ruim 3mm op.
Voor 1mm lengte heb je naar mijn idee geen andere spaken nodig.
Maar ik denk niet dat 3mm genoeg is. De TS heeft een velg die .75 breder is. Ik denk dat hij snel een millieter of 10, 15 uit het midden moet. Een wielenbouwer weet dan precies wat dat aan spaaklengte doet, ik heb daar geen sommetje voor. En dan twijfel ik nog aan de hoek van de dimpels.
Ik zou er niet zelf aan beginnen, teveel variabelen.
 
Voor mijn Sm wil ik naar een 5.00 inch velg toe. Er zit nu een 4.25 op. Wie kan hem overspaken? De nieuwe velg heb ik al. Haan en Heli motoren ben ik al bekend mee. Maar iemand die het goedkoper kan? Voor een crf450r
Wat kost het bij de adressen die je al kent?

Overigens merk ik dat goed spaken een uitstervend vak is.
Veel bedrijven zeggen dat ze het goed doen.
Als de klant dan bij mij de band weer op de velg laat zetten, zet ik vaak eerst even het wiel zonder band op de balanceermachine. Dan staan we er met de neus bovenop als het draait. En in 70% van de net gespaakte )of gerichte spaakwielen) wielen, is het ellende.
 
Maar ik denk niet dat 3mm genoeg is. De TS heeft een velg die .75 breder is. Ik denk dat hij snel een millieter of 10, 15 uit het midden moet. Een wielenbouwer weet dan precies wat dat aan spaaklengte doet, ik heb daar geen sommetje voor. En dan twijfel ik nog aan de hoek van de dimpels.
Ik zou er niet zelf aan beginnen, teveel variabelen.
Waarom dank je dat hij zo ver uit het midden moet?

Ts, hoeveel speling heb je nu tussen band en ketting en hoeveel aan de ander kant tussen band en swingarm?
 
er zit nu een 160 band op een 4.25 velg. Aan de kettingzijde heb ik 3 mm ruimte , aan de andere kant 2,6 cm. is voor een crf 450R 2007. er zijn al meer crf jes met een 5 inch velg....
 
er zit nu een 160 band op een 4.25 velg. Aan de kettingzijde heb ik 3 mm ruimte , aan de andere kant 2,6 cm. is voor een crf 450R 2007. er zijn al meer crf jes met een 5 inch velg....
Dan heeft Halflive gelijk met dat uit het midden plaatsen.
Ik vind bijna 2 cm uit het midden erg veel.
 
Dan heeft Halflive gelijk met dat uit het midden plaatsen.
Ik vind bijna 2 cm uit het midden erg veel.

Lijkt mij een beetje raar om wiel 2cm uit midden te plaatsen om ketting ruimte te geven.
Dat betekent dan dat de velg ook niet midden onder het frame zit.
Gaat de motor dan "als een hondje" over de weg?

Ja, technisch is het wel te realiseren. Bij racefietsen wordt ook zo gespaakt om in het achterwiel ruimte te hebben voor de tandkransen van de derailleur.
Dat noemen ze paraplu-spaken. Wat bij de racefiets wel blijft dat is de de velg wel netjes midden door het frame blijft lopen.
En, jazeker dan heb je korte en lange spaken. (scheelt enkele mm's)

Voordat ik aan deze actie zou gaan beginnen zou ik eerst nog maar eens info inwinnen wat de consequenties zijn voor de wegligging ect.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij een beetje raar om wiel 2cm uit midden te plaatsen om ketting ruimte te geven.
Dat betekent dan dat de velg ook niet midden onder het frame zit.
Gaat de motor dan "als een hondje" over de weg?

Ja, technisch is het wel te realiseren. Bij racefietsen wordt ook zo gespaakt om in het achterwiel ruimte te hebben voor de tandkransen van de derailleur.
Dat noemen ze paraplu-spaken. Wat bij de racefiets wel blijft dat is de de velg wel netjes midden door het frame blijft lopen.
En, jazeker dan heb je korte en lange spaken. (scheelt enkele mm's)

Voordat ik aan deze actie zou gaan beginnen zou ik eerst nog maar eens info inwinnen wat de consequenties zijn voor de wegligging ect.
Ik weet uit ervaring dat je 1cm niet merkt.
Of dat bij 2cm ook nog het geval is weet ik niet.
 
Of je twee verschillende maten spaken hebt hangt maar net van de naaf en de velg af. Bijv. bij fietsen heb je bij Hope 135mmQR maar gewoon 1 lengte (afgerond naar hele mm) spaken.

Hoe valt een 160 band op een 5J ipv een 4.25J? breder of juist niet?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan