Winterproject, Suzuki GS550D restauratie

Word Zeker Mooi . Vraag kun je de Schokbreker nog omdraaien ? nu zit het hele gewicht onder onafgeveerd heet dat .
Denk het eigenlijk niet, op alle motoren waar ze standaard op zitten zijn ze ook zo gemonteerd. Nu is er sowieso al wel wat gewicht bespaard ten opzichte van de originele schokbrekers van staal.
 
Denk het eigenlijk niet, op alle motoren waar ze standaard op zitten zijn ze ook zo gemonteerd. Nu is er sowieso al wel wat gewicht bespaard ten opzichte van de originele schokbrekers van staal.
Bel maar eens Hyperpro Vering met deze vraag . dan hoor je meer van de Vakman . verder Suc6
 
Bekijk bijlage 1971495
De bandjes laten monteren en balanceren, echt vrolijk werden ze er niet van dat de banden zelf aangeleverde werden. Volgende keer zelf maar eens uitvogelen of ik een motorwiel aan een normaal balanceerapparaat kan bevestigen.
Bekijk bijlage 1971497
voor de Bridgestone bt46 gekozen omdat er niet vreselijk veel keus is in deze maten, het vinden van 'tubetype' banden was helemaal een uitdaging, nu is de achterband volgens bridgestone wel geschikt om zowel tube als tubeless te worden gebruikt en de voorband niet. Kon er weinig verschil aan ontdekken eigenlijk van binnen, waar je soms leest dat het zeer onverstandig is om een binnenband in een tubeless te stoppen ivm warmteafdracht. las ik ergens anders weer dat t geen kwaad kan... Heb de gok maar genomen. Volgens de bandentoko was elke tubeless ook geschikt voor een binnenband. T zal wel loslopen...

De remschijven voor de dag gehaald, alles nog mooi op de originele maat. Het remoppervlak afgeplakt, hart gestraald en in de hittebestendige zwarte verf gezet. nu moest dat afgebakken worden voor een uur op 180 graden, om dat nou in de oven te gaan doen is ook weer zoiets. Een oud gourmetstel werkte prima, bakplaat eraf en hij kan direct op het rekje boven de gloeispiraal.
Bekijk bijlage 1971508
Nog even een uur gezocht naar nummertje 11, een blikken plaatje met opstaande rand... had er 1 gevonden maar de 2e was pleite. Later de foto's teruggekeken en die ontbrak al voor de boel uit elkaar ging. Handig die foto's
Bekijk bijlage 1971509
Boutjes mooi schoongemaakt, de beste uit 2 sets uitgezocht en met loctite en borgplaatjes de schijven gemonteerd
Bekijk bijlage 1971511
De remklauwen voorzien van nieuwe remblokken en gemonteerd, moet de bevestigingsbouten nog vervangen die waren nog niet binnen van csmnl. Echt veel chroom zat er niet meer op.

Het achterwiel kon er nog niet in, eerst moest de ankerplaat van de achterrem wat opgeknapt worden. Van buiten met belgom opgepoetst en de remsleutel opnieuw uitgeshimt, Er ontbrak een metalen ring waardoor er veel speling op zat. Had geen ring met een binnenmaat van 15mm dus er zelf een gedraaid. Nog getwijfeld de remschoenen te vervangen maar die waren nog dusdanig goed in de voering dat t nog mooi kan zitten, ook al eens vervangen door EBC.
Bekijk bijlage 1971533
Bekijk bijlage 1971534
spulletje van de achteras bij elkaar gezocht, ook weer van 2 de beste samengesteld. afstandsbus waar de vetkeerring op afdicht had een loopspoor en wat roestpitten, van de gs550l as de bus gebruikt, ook deze had wat loopsporen. gelukkig kun je hem gewoon omdraaien, even opgepoetst met korrel 1000 en je hebt weer een vers afdichtoppervlak.
Bekijk bijlage 1971535
En als je dat dan samenvoegd heb je dit,
Bekijk bijlage 1971536
voetrem kon er weer aan, helaas t chroom van t pedaaltje beroerd. Die van de gs550l had een andere hoek en montage. voor nu het oppervlak zwart gespoten. Op te lijstje van te zoeken delen.
Bekijk bijlage 1971537
Bekijk bijlage 1971538
De revisieset van de rd350 in de hoofdremcilinder gezet en deze afgemonteerd, de remlichtschakelaar was afgebroken. Deze van de koppelingsgreep gehaald uit de 550l bak. Waarom zit hier eigenlijk een schakelaar op de koppelingshendel? werking is wel andersom, draadjes intern omgesoldeerd.
Bekijk bijlage 1971539
Bekijk bijlage 1971540
De remslangen aan de remklauwen gemonteerd, moet nog wel wennen aan het wat dunnere uiterlijk van de zwarte rvs slangen.
Bekijk bijlage 1971542
Bekijk bijlage 1971543
Bekijk bijlage 1971546
Bekijk bijlage 1971547
Nu ontbrak de afdekkap die voor het t stukje gaat en hier ook eigenlijk geheel niet meer aan gedacht tot die van de 550l voor de dag kwam. Twijfel nog deze te monteren, weet niet of het er nou beter uitziet met zo'n kap over de kroonplaat of zonder. Die van dit model 550 blijkt aardig lastig te vinden in goede staat.

Denk dat het stuur er nog aankan en dat die dan even richting de garagebox moet om ruimte te maken het motorblok aan te pakken. De schuur is eigenlijk wat onderbemeten...
Afdekkap moeilijk te vinden? Niet als je MF inschakelt. Goed, je gaat er geen prijzen mee winnen, maar bruikbaar is hij zeker. Mocht je hem liever willen gebruiken dan die van de L versie, is hij voor jou.
 
Goed, er zitten wat roestpitjes in, maar van een meter afstand zie je die al niet meer. Staalborstel over de binnenkant en Hammerite of zo er over en je bent klaar.
20240211_113626.jpg
20240211_113626.jpg
20240211_113626.jpg
20240211_113635.jpg
20240211_113645.jpg
 
Goed, er zitten wat roestpitjes in, maar van een meter afstand zie je die al niet meer. Staalborstel over de binnenkant en Hammerite of zo er over en je bent klaar.
Bedankt, graag! Stuk strakker als het chopper model. Die roestpitjes maakt niet uit, zo goed mogelijk oppoetsen en t blijft 40 jaar oud. Ik zal je een pb sturen.
 
Nog wat tijd gevonden het spatbord aan te pakken, eerst met belgom geprobeerd het wat op te poetsen. Niet het gewenste resultaat gekregen, had op t werk de tip gekregen eens 'Peek' te gebruiken, dit spul 'did the trick'. Direct kwam er grijs residu op het doekje en verdwenen de krasjes in het chroom.
spatbord.jpg

Maatje opgebeld of die kon helpen het motorblok op de werkbank te beuren, we herinnerden ons een eerder avontuur met een gs550 blok op een oude keukentafel wat eigenlijk niks waard was. Bedacht me dat er nog een motorbok voor automotoren moest staan in de garagebox, die maar eens opgehaald en met wat van bauhaus china finest m10 draadstang in de bok gehangen.
motorblok.jpg
 
Van deputy duc een voorvorkkapje toegestuurd gekregen, nog bedankt voor alle moeite! Heb hem van binnen even licht gestraald en in de menie + zwarte verf gezet, kroonplaat boven even verwijderd en hem gemonteerd.
IMG20240217125535.jpg

IMG20240218132519.jpg

IMG20240218132844.jpg

IMG20240218132848.jpg

Smoelt toch direct een stuk beter.
Had me voorgenomen het achterspatbord met achterlicht af te werken dit weekend maar helaas gooide het weer roet in het eten. Komt verf droging vaak niet ten goede, volgende week maar eens kijken. de 2 delen alvast wel schoongemaakt het achterste deel geschuurd, het voorste deel word nog opgepoetst met plastic shine.
IMG20240217220700.jpg

IMG20240217220638.jpg

IMG20240217220646.jpg

Blijven gaaf die oude stickers, deze mag er mooi op blijven zitten.

Al wel begonnen aan het motorblok, eerst eens de kop en cilinderbank afgenomen om te kijken hoe het daar mee stond. Volgens de teller is er 22000 mee gereden maar gezien de staat van alles lijkt het me eerder 122k of er is ooit een vervangende teller ingekomen.

IMG20240211215641.jpg

benieuwd wat hier ooit gebeurd is, lijkt wel alsof er een nieuw oortje aan gelast is.


IMG20240212191400.jpg

Zo op het eerste gezicht nog geen gekke dingen, tandwielen zagen er goed uit. Redelijk schoon. al wel eens blauwe vloeibare pakking gebruikt waarschijnlijk na het kleppen stellen.
Motor in bdp 1 gedraaid
De nokkenaskettingspanner vastgezet en eruit gepakt,
IMG20240212192457.jpg

nokkenassen vastgezet met een lijmtang om enigsinds beheerst de lagerkappen eraf te kunnen nemen.
IMG20240212192453.jpg

IMG20240212194009.jpg

Ziet er ook nog niet echt beroerd uit eigenlijk.

IMG20240212194518.jpg

Direct ook de ontbrekende bout van het kleppendeksel teruggevonden.

IMG20240212200335.jpg


Viel me hier al op dat de zuigers in bdp erg 'ruim' passen in de cilinders, dusdanig dat je als je hem de zuiger naar achteren drukt je en je aan de andere kant tussen zuiger en cilinder kijkt je de zuigerveer ziet glimmen. ze 'kiepen' ook makkelijk. Dit moet nagemeten worden,

IMG20240212202341.jpg

Zuigers er ook even afgehaald en de rest voor nu afgedekt.
IMG20240213213602.jpg

Volgende stap was de hele handel nameten, had er al geen best gevoel over gezien de flinke stootrand in de cilinders. Resultaat van het metingen was dat de cilinders ovaal gesleten zijn en ver over de service slijtagemaat zijn. zuigers mooi zo gelaten aangezien die nu toch onbruikbaar zijn, overmaat was de enige optie. De nokkenassen ook even nagemeten en de uitlaatnok is versleten onder de servicemaat.Nu is dat behoorlijk prijzig en is het doel hier t budgetair leuk te houden.
IMG20240213200410.jpg

Gelukkig hebben we dit nog liggen, een 550l motor van 1981 (?) met 40000 km op de klok. zo te zien ook ongeopend, brengen we daar direct verandering in:
IMG20240218151947.jpg

Hier hetzelfde gedaan, ook de cilinders en zuigers nagemeten. Deze zijn zonder stootrand, vrijwel perfect rond nog en de zuigers zeer netjes. De nokkenassen zijn ook op de nieuwmaat. Stiekem is dit een stukken beter motorblok.
IMG20240218154912.jpg

IMG20240218154919.jpg

IMG20240218161717.jpg

1 zuiger had de bovenste zuigerveer vastzitten in de groef, heeft blijkbaar toch wat vocht in de cilinder gestaan. Deze kwamen gelukkig makkelijk los zonder schade aan de zuiger.
Rondje dasty, kokend water en afwasmiddel verder heb je dit,
IMG20240218174129.jpg

Cilinderblok zelf ook een rondje dasty gegeven, dacht dat deze kaal aluminium waren maar deze was gewoon gespoten.

IMG20240218200336.jpg

Zit nog wel heel iets vet tussen de vinnen, van de week maar eens flink afstomen met de stoomcleaner om dit weg te krijgen.

Nu is een beetje de vraag wat wijsheid is, het 550l blok lijkt in stukken betere staat te zijn. Splines op de schakelas zijn nog volledig intact. Geen kapotgetrokken draad, zeer strak kwa spelingen en waarschijnlijk een pak minder km's. Alleen is deze niet voorzien van een kickstart en die is ook niet over te zetten zonder het blok te splitsen om de as mee te verhuizen... De nokkenassen van de L moeten sowieso omgezet worden in de 550d kop omdat de L kop een ander gatenpatroon heeft voor de carburateurrubbers en je dus vastzit aan de CV carburateurs. tenzij je zelf wat pas gaat maken natuurlijk.

Misschien eerst eens bij beide motoren de deksels en het ondercarter verwijderd om een beter beeld te krijgen van de staat voor ik die keuze maak. Ergens hoort een kickstarter er wel bij..
 

Bijlagen

  • IMG20240212221230.jpg
    IMG20240212221230.jpg
    452,3 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit gelezen dat je een kickstarter van een oud type blok kan retrofitten door alleen het koppelingsdeksel te lossen, niet het blok te splitsen.
 
De electronische ontsteking van het nieuwe blok is wel een verbetering tov de puntjes
Klopt de puntjes gaan eraf, weet nog niet of het deze ontsteking word of een dynatek setje. Moet eerst kijken of dit makkelijk aan de gang te krijgen is, heb er wel een carmo regelapparaat bij. Geen idee of het helemaal compleet is eigenlijk.

Dat van die kickstart gaan we zo eens bekijken, zag al wel dat de vertanding van krukas op koppelingskorf anders is. mijn oude blok is nog voorzien van rechte vertanding. de nieuwe heeft schuine.
 
Het koppelingsdeksel er maar eens afgehaald om te kijken of de kickstarter inderdaad makkelijk over te bouwen was.
IMG20240221200647.jpg

de hele onderkant staat vol met zwarte modder/sludge, zal wel koppelings materiaal zijn. Die ook even losgehaald om te kijken of er nog voldoende voering opzat. Sommige platen zat praktisch geen voering meer op, in ieder geval duidelijk waar de sludge wegkomt.
IMG20240221200703.jpg

Kwestie van de veer en de 3 kruiskopjes loshalen? dat t asje er dan zo uit kan worden genomen?
IMG20240221204208.jpg

Nope, zit een tandwiel aan wat niet door het gat past. Maar we geven t nog niet op, Carter uitgebouwd om meer zicht te krijgen op de zaak.
IMG20240221213951.jpg

hmmz niet best, zeefje zaten ook een aantal mooie stukjes metaal op.
IMG20240221205433.jpg

Links boven zit de as. kwam erachter dat als je de 3 kruiskopjes loshaalt en de bus eruit trekt dat je dan voldoende ruimte krijgt om de as schuin te drukken zodat die een paar centimeter verder het carter inkan, nu kan je tussen de tandwielen door bij het einde van de as komen. Daar zat een seeggering verstopt die een plaat met veer tegenhoud voor het ratel mechaniek
IMG20240221204008.jpg

IMG20240221205412.jpg

De seegering loshalen betekent dat de hele handel uit elkaar springt... hoe dat op te lossen.. Ideaal zo'n motorbok, je hangt hem gewoon op de kant om alle onderdelen weer eruit te vissen,
Half uurtje tetris voor gevorderden later:
IMG20240221212625.jpg

en dat is eenmaal in elkaar gezet dit,
IMG20240221213456.jpg

Zag op een amerikaans suzuki forum dat een non kickstart carter al wel voorzien is van het gat en de 3 boutgaten, dat er alleen draad in moet worden gesneden. Heb goede hoop dat die dus gaat passen.
 
Cilinderblok schoongemaakt en doorgehoond. Klaar voor een nieuw setje veren.
WhatsApp Image 2024-03-03 at 22.58.47.jpeg


WhatsApp Image 2024-03-03 at 22.58.48.jpeg


WhatsApp Image 2024-03-03 at 22.58.47(1).jpeg

Niet geheel ontevreden, collega heeft een glasparelbak en bood aan het cilinderblok even te stralen. Zat wel erg veel oxidatie aan, hecht de verf straks beter.

Een maat kwam langs bier drinken, kom die direct mooi helpen de motoren in de bok om te wisselen. Paar dagen later hier de zijkap van verwijderd om eens te kijken hoeveel werk het gaat worden die kickstartas in te bouwen.

IMG20240226204756.jpg

Kiek, ziet er direct al een stuk gezonder uit.
IMG20240226204804.jpg


Puike voeringen, kunnen we mooi laten zitten. Grappig ook dat suzuki naar een ander model korf is gestapt. Olie afvoer? Nu zit het gat er inderdaad al in voor de as, zelfs al met schroefdraad. Het probleem is dat een aanslaglipje ontbreekt wat machtig ongelukkig geplaatst is in het carter.
1709502413192.gif

Nummertje 11.. Met een spiegeltje gekeken, de draad zit er al in. In feite een kwestie van erin schroeven en klaar. Maar je hebt geen ruimte voor een schroevendraaier. Voor de gein eens geprobeerd 2 carterhelft bouten los te krijgen, geen succes. Dat word een hoop warmte en kruipolie. Twijfel nog om een strategisch geplaatst gat m8 te boren in het bovencarter boven deze 2 bouten. Kun je ze aanhalen met een lange schroevendraaier, Kan je er later gewoon een boutje met alu ring indraaien. Weet dat dit niet echt de manier is natuurlijk... Maar carterbouten uitboren en een bult extra werk is me ook niet wat waard.
WhatsApp Image 2024-03-03 at 22.58.48(1).jpeg

WhatsApp Image 2024-03-03 at 23.05.22.jpeg

Van een Vrachtwagen tankband een rubber gemaakt voor onder het achterlicht, zat er ook onder bij demontage. Hoort er blijkbaar niet tussen, baad het niet schaad het niet.

IMG20240303143809.jpg

IMG20240303143817.jpg

IMG20240303143825.jpg

De huidige toestand, vorige week het spatbord gespoten. achterlicht besteld van de sloop en die netjes gemaakt. hele handeltje gemonteerd. Eens uit de fietsenschuur gedrukt om hem voor het eerst buiten te zien. Valt me niet tegen dit.
IMG20240303214233.jpg

Koplampkap was gescheurd, een goede van de sloop gehaald van een gs400. Mijn eigen reflector en lamp overgezet. Blijkbaar heeft iemand er ooit een hella H4 unit ingezet. Alleen maar mooi. Wel een rare beschadiging in het chroom. Ik denk dat er ooit een windscherm of kuipje op heeft gezeten?

Volgende wat eraan kan zijn de knipperlichten, ga die aan de voorzijde iets inkorten en de bollen dus dichter bij de koplamp brengen. Zijn imitatie dingen nu met waarschijnlijk zowiezo al een te lange stang eraan. Was al blij dat er op de donormotor goede rubbers zaten, vragen ze ook de hoofdprijs voor inmiddels.
 
1709678224003.jpeg

Van dit...
1709678320879.jpeg


1709678253791.jpeg

Naar dit, heb ze 3cm ingekort. Vind het persoonlijk een stuk fraaier staan om ze wat dichter op de koplamp te hebben.

Direct ook een vraag, heeft iemand nog 2 nette knipperbollen liggen voor achter? Setje voorknippers is ook, kwestie van het stangetje overzetten. De huidige is regelmatig langs de muur geschraapt lijkt het op.
 
Goed bezig hoor!

Wat ik me afvraag. Ben je niet bang voor troep wat in je blok terecht komt. Zie op de foto's dat de motorblokken aan buitenzijde nou niet bepaald schoon zijn.
 
Goed bezig hoor!

Wat ik me afvraag. Ben je niet bang voor troep wat in je blok terecht komt. Zie op de foto's dat de motorblokken aan buitenzijde nou niet bepaald schoon zijn.
Nee klopt, had ze af willen stomen van tevoren. Meeste losse spul is weggezogen met de stofzuiger, in het blok wat word gebruikt is niet wat gevallen. Straks dicht ik hem af en stoom t hele ding alsnog af, daarna zonder carter en deksels een rondje ontvetterbak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan