Suzuki GS550E elektra issue

Daandj

Rookie
6 aug 2023
4
2
Hey lui,

Ben nieuw hier zal me meteen even kort voorstellen:

Ik ben Daan, 29, uit Amsterdam. Ben bezig aan m'n eerste project, eerste motor. Vorig jaar juli mooie Suzuki GS550e uit 1981 voor een kleine prijs van MP weten te vissen. Machtig mooi werk zo'n project. Omgebouwd tot scrambler. Alles aangepakt, alles gepoedercoat, nieuwe rubbers pakkingen noem maar op. Veel geleerd, ook zelf nieuwe boom aangelegd. Motor is op een paar puntjes na helemaal af, remmetjes nog bloeden.. en nog starten dus. Daar zit meteen het probleem wat ik wil voorleggen aan jullie. Lampen, knippers en remlichten werken allemaal naar behoren, komt een mooi kut geluid van de toeter af zelfs :p Alle 4 de cilinders krijgen vonk en hebben compressie. Hieronder een bare bone schema van hoe ik het bedraad heb.

Het gekke is, dat de startmotor wel al een flink aantal keren heeft gedraaid. In eerdere pogingen werkte die gewoon, maar na 5/6x proberen klapte de zekering en de keer erna knapte die meteen door. Mijn gedachte was iets met teveel spanning en slechte aarde? Opbouwende spanning zo iets. Alle aarde dubbel gecheckt, ohms gemeten, alle waardes tussen de 0,1 en 0,9. Zelfs verschillende aardpunten dubbel gelegd, zonder resultaat..

Schema is een combinatie van originele boom en veel onderzoek op t www. Doch, ben een onervaren bouwer en wellicht zie ik iets compleet over het hoofd. Hopelijk biedt jullie kennis de oplossing en kan dit ding wat decibels produceren binnenkort.

Thanks!
 

Bijlagen

  • Wire Diagram Suzuki GS550E 1981.jpeg
    Wire Diagram Suzuki GS550E 1981.jpeg
    72,6 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken is de startmotor niet gezekerd, ding kan wel 50/60 Ampere trekken als die een koude motor met de bougies er in rond moet sleuren.
 
transformatie dump
 

Bijlagen

  • suzuki klaar.jpeg
    suzuki klaar.jpeg
    115,6 KB · Weergaven: 21
  • suzuki klaar 2.jpeg
    suzuki klaar 2.jpeg
    103,3 KB · Weergaven: 26
  • suzuki klaar 3.jpeg
    suzuki klaar 3.jpeg
    105,4 KB · Weergaven: 21
  • tempImagexBFwGZ.png
    tempImagexBFwGZ.png
    1 MB · Weergaven: 22
  • tempImagem85vMg.png
    tempImagem85vMg.png
    1 MB · Weergaven: 20
  • tempImageghoqQs.png
    tempImageghoqQs.png
    1,1 MB · Weergaven: 22
Normaal gesproken is de startmotor niet gezekerd, ding kan wel 50/60 Ampere trekken als die een koude motor met de bougies er in rond moet sleuren.
zit automatisch geaard in t blok dacht ik. heb m niet apart geaard in ieder geval
 
Startmotor is geaard via het blok inderdaad, ik heb het er over dat die normaal niet GEZEKERD is. :)
Grapje :) dit was inderdaad wat er mis was. Startmotor loopt nu. Na een aantal keer proberen is op de een of andere manier mijn batterij naar z'n grootje? Startmotor slaat niet meer aan, relay tikt wel, en nu ik de batterij test: 0.0V

Dus eigenlijk hetzelfde scenario als daarvoor, alleen omdat er nu geen zekering tussen zat is de batterij kadoek.. Zou het dan toch iets met aarde kunnen zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan