winterproject XR600, hulp gevraagd (en nodig)

Roccade

MF'er
18 nov 2015
233
8
Harderwijk
Vorige week een XR600 opgehaald.
De bedoeling is om hem als winterproject op te bouwen naar scrambler.
De hoofdreden voor aankoop en bouwen is dat ik wil leren sleutelen aan motoren!

Ik zal komende tijd veelvuldig jullie hulp moeten inroepen, immers is het mijn eerte bouwproject :)

Kortom;
- een kale motor
- dozen vol met onderdelen

55kw1c.jpg


nbr6v6.jpg
 
Laatst bewerkt:
01. HULP GEVRAAGD:

Ik ben bezig om alle bedrading uit te zoeken en terug te brengen naar het minimale wat ik nodig heb om het blok te laten draaien.
Het wordt een scrambler zonder toeters en bellen. En ja, uiteraard moet er officieel verlichting ed op, maar wil eerst het blok laten draaien. De rest volgt dan later.

Nu heb ik het bedradingsschema gevonden en ben eens gaan strepen.
Ik ben tot zover gekomen;
- rood = niet nodig (voor zover ik kan zien)
- blauw = geen idee of dit nodig is
- groen = nodig, zonder dit loopt hij niet

VRAAG;
Kan iemand mij helpen en mijn overzicht nalopen?

2rfarh0.jpg


21l1jwz.jpg


Voor degene die wijzigingen willen aanbrengen heb ik een psd bestand (PhotoShop) welke ik kan toezenden
 
Laatst bewerkt:
wat is dit? - dat is je spanningsregelaar/gelijkrichter. Je dynamo geeft zo ongeveer 18 volt wisselstroom. Dat is te veel om je accu op te laden (dan gaat ie kapot) en je moet ook gelijkstroom hebben. De spanningsregelaar zorgt er voor dat je spanning verlaagd wordt tot een goede laadspanning van ongeveer 14 volt, en de gelijkrichter maakt van de wisselspanning gelijkspanning. Die twee componenten zitten bij de meeste motoren in 1 kastje: de gelijkrichter/regelaar ofwel regulator/rectifier.

Is dus nodig om je motor langer dan 2 minuten te kunnen draaien :Y
 
wat is dit? - dat is je spanningsregelaar/gelijkrichter. Je dynamo geeft zo ongeveer 18 volt wisselstroom. Dat is te veel om je accu op te laden (dan gaat ie kapot) en je moet ook gelijkstroom hebben. De spanningsregelaar zorgt er voor dat je spanning verlaagd wordt tot een goede laadspanning van ongeveer 14 volt, en de gelijkrichter maakt van de wisselspanning gelijkspanning. Die twee componenten zitten bij de meeste motoren in 1 kastje: de gelijkrichter/regelaar ofwel regulator/rectifier.

Is dus nodig om je motor langer dan 2 minuten te kunnen draaien :Y

Dank!
Nu weet ik ook beter wat de gelijkrichter doet.
Maar bedoelde met name het "vierkante blokje" onder de gelijkrichter en de "twee streepjes" naast de gelijkrichter.

Weet je dan ook wat de "pulsgenerator" doet? (ja hij geeft om de zoveel tijd een puls, ik vermoed dus voor de boegie)

Overigens is er geen accu die bijgeladen moet worden (zit geen accu in de motor). De motor zelf moet gelijkstroom hebben, maar opladen gebeurd dus niet.

Alvast bedankt!
 
Leuk project, ben benieuwd.
Zelf toevallig bijna een zelfde blok aan het reviseren voor de beun, een FMX650.

Zoek ook even het XR600R HOW-TO topic op, staat een heeeele hoop nuttige informatie op!

Honda XR600R How-to Topic
 
Laatst bewerkt:
02. HULP GEVRAAGD:



WAT IS HET;
Bij het uitzoeken in de doos kom ik het volgende tegen waarvan ik niet zeker weet wat het is;

20to7jn.jpg

Volgens mij de CID, correct?

14d10km.jpg

Kan het zijn dat dit de gelijkrichter en de wisselstroomregelaar zijn? Zoja, wat is wat?

30ufdpe.jpg

Ik weet niet hoe dit heet, maar volgens mij zorgt dit ervoor dat als de teveel spanning is dit wordt omgezet naar warmte, correct?



HEB IK DIT DUBBEL;
Dan heb ik volgens mij ook nog iets dubbel.
Klopt het dat ik dit maar één keer nodig heb?

scwf45.jpg

Volgens mij ook CDI en ontstekingsspoel?

2edts07.jpg

Volgens mij ook CDI en ontstekingsspoel?
 
Laatst bewerkt:
wat is dit? - dat is je spanningsregelaar/gelijkrichter. Je dynamo geeft zo ongeveer 18 volt wisselstroom. Dat is te veel om je accu op te laden (dan gaat ie kapot) en je moet ook gelijkstroom hebben. De spanningsregelaar zorgt er voor dat je spanning verlaagd wordt tot een goede laadspanning van ongeveer 14 volt, en de gelijkrichter maakt van de wisselspanning gelijkspanning. Die twee componenten zitten bij de meeste motoren in 1 kastje: de gelijkrichter/regelaar ofwel regulator/rectifier.

Is dus nodig om je motor langer dan 2 minuten te kunnen draaien :Y
waar heb je het over? Er zit geen accu in deze motor.
 
+1, dat is wel even handig om erbij te zeggen inderdaad. Echter blijft de werking van een spanningsregelaar niet anders, alleen ipv je accu gaat de spanning naar je verbruikers.
 
+1, dat is wel even handig om erbij te zeggen inderdaad. Echter blijft de werking van een spanningsregelaar niet anders, alleen ipv je accu gaat de spanning naar je verbruikers.
Een gewone regelaar levert DC, deze AC en mischien wat DC voor raw shit etc.

Verder zijn de gebruikers, sluitinkjes en overgangs weerstanden in een AC opstelling veel lastiger
 
Terug
Bovenaan Onderaan