Witte waas in olie

Sparxx

MF veteraan
5 okt 2003
5.341
2
Enschede
Was al een tijdje van plan om de olie van de Triple te verversen. Hij had pas een grote beurt gehad (30.000km) en nu 3500km verder wil ik toch mijn eigen olie (Motorex Topspeed) erin gooien. Gewoon om zeker te zijn dat alles lekker loopt/schakelt. Nu zie ik een witte waas in de olie..

Komt dit door de kou? Als ik in het kijkglaasje kijk dan is dat ook wittig..
Er zat genoeg olie in. Ben daarom wel benieuwd wat dit is :?
 
Het kan condens zijn maar als je pech hebt is het koelvloeistof en dat betekent een lekke pakking ergens.
Gezien het jaargetijde ga ik er vanuit dat het gewoon condens is en dat verdwijnt als het goed is wel als het blok goed warm wordt, als je alleen korte stukjes rijdt dan is er grotere kans op slijtage omdat de olie niet 100% z'n werk kan doen, dus als je toch wil wisselen is dit een goed moment.
 
Dit is sludge, een emulsie van water en olie wat zich vormt op koude plaatsen in het motorblok. Dit ontstaat wanneer de olie niet voldoende op temperatuur komt zodat het vocht kan verdampen en via je carterontluchting afgevoerd wordt.
Als er een oliekoeler op je motor zit dan raad ik je aan deze af te dekken zo lang het koud buiten is.
 
Nooit afdekken zo'n oliekoeler... Waarom denk je dat er eentje op zit? Vroeger dekten ze de inlaat bij de motorkap van een eend af, maar dat is echt andere koek hoor. Een motor heeft gewoon een bepaalde bedrijfstemperatuur nodig, en de korte afstanden zijn funest voor de houdbaarheid van de olie. Voor veel motoren. Gewoon een keer een flinke afstand rijden, en vervangen die paar liter. Da's veel beter.
 
Nooit afdekken zo'n oliekoeler... Waarom denk je dat er eentje op zit? Vroeger dekten ze de inlaat bij de motorkap van een eend af, maar dat is echt andere koek hoor. Een motor heeft gewoon een bepaalde bedrijfstemperatuur nodig, en de korte afstanden zijn funest voor de houdbaarheid van de olie. Voor veel motoren. Gewoon een keer een flinke afstand rijden, en vervangen die paar liter. Da's veel beter.

De reden dat er een oliekoeler op een motor zit is heel simpel....
Om de olie te koelen :Y
Dus wat doe je wanneer die olie maar niet op temperatuur wil komen.....?
De oliekoeler afdekken! :Y
En de inlaat van een lelijke eend afdekken heeft precies dezelfde reden, de motor kwam niet op bedrijfstemperatuur. Het enige verschil is dat het hier niet om de olie maar om de luchtgekoelde cilinders ging die veel te koud bleven.
Neem maar van mij aan dat in de vrieskou de olie ook bij een lange rit echt niet op temperatuur komt en dat je dus elke 100 km aan het verversen bent. -O-
 
Nooit afdekken zo'n oliekoeler... Waarom denk je dat er eentje op zit? Vroeger dekten ze de inlaat bij de motorkap van een eend af, maar dat is echt andere koek hoor. Een motor heeft gewoon een bepaalde bedrijfstemperatuur nodig, en de korte afstanden zijn funest voor de houdbaarheid van de olie. Voor veel motoren. Gewoon een keer een flinke afstand rijden, en vervangen die paar liter. Da's veel beter.

juist :z ik denk dat ze er op zitten om met warm weer de olie niet te warm te laten worden... en niet om bij koud weer nog es extra te koelen :Z
 
Neem maar van mij aan dat in de vrieskou de olie ook bij een lange rit echt niet op temperatuur komt en dat je dus elke 100 km aan het verversen bent. -O-

Dit zal alleen dan voor oliegekoelde blokken gelden
Anders had ik al 60 keer een witte waas moeten hebben
gewoon doorgereden in de kou en vaak genoeg korte stukken waarbij m'n
koelwater net z'n bedrijfstemperatuur bereikte
 
De reden dat er een oliekoeler op een motor zit is heel simpel....
Om de olie te koelen :Y
Dus wat doe je wanneer die olie maar niet op temperatuur wil komen.....?
De oliekoeler afdekken! :Y
En de inlaat van een lelijke eend afdekken heeft precies dezelfde reden, de motor kwam niet op bedrijfstemperatuur. Het enige verschil is dat het hier niet om de olie maar om de luchtgekoelde cilinders ging die veel te koud bleven.
Neem maar van mij aan dat in de vrieskou de olie ook bij een lange rit echt niet op temperatuur komt en dat je dus elke 100 km aan het verversen bent. -O-

Nog veel beter is het monteren van een oliethermostaat. Dat die dingen er niet standaard opzitten is mij een raadsel. Zo duur hoeft dat niet te zijn.

Oliethermostaat gemonteerd (+piccies)

IMG_3663.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dit zal alleen dan voor oliegekoelde blokken gelden
Anders had ik al 60 keer een witte waas moeten hebben
gewoon doorgereden in de kou en vaak genoeg korte stukken waarbij m'n
koelwater net z'n bedrijfstemperatuur bereikte

Als je koelvloeistof net op temp is, is je olie nog lang niet op de juiste temp. En de ene olie krijgt sneller van die drap dan andere.
 
Ja, mooi en dat rood en blauw van de nippels/wartels zet precies de puntjes op de i's. Gevlochten staalmanteltjes vind ik er sowieso altijd prachtig uitzien, ook thuis aan waterleidingkranen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan