XV1000-RR

Echt heel mooi ontworpen en gemaakt, je/jullie hebben gouden handjes

Dankjewel Wijnand, we doen ons best...
Daarom duurt het misschien wat langer allemaal, maar straks moet ik er nog 20 jaar tegenaan kijken waarschijnlijk dus een paar weekjes extra nu is het wel waard.
 
Stuurhouder, in 3d print...
full
 
Texas longhorn skull.

Aan die witte beugels komen nog de stuurstangen naar de voorvork.
Het subframe voor het zitje is ook maar een mockup. Had nog wat rvs buis liggen en daarvan hebben we dit framepje geknutseld. Die voelt lekker stevig aan en past mooi onder/ in het zitje.


full
 
Laatst bewerkt:
Rank fietsie toch?

full



Foto's wederom van Ppatrick!
 
Laatst bewerkt:
Hier afsteunen aan het blok, nu nog blauw plastic, de maten zijn precies goed.
Vormgeving kan nog wel een beetje extra aandacht krijgen...
[afbeelding]

Hoi,

Ik ben een meelezer, post niet zo veel maar kan een topic zoals dat van jou enorm waarderen.

Bovenstaande foto is echter een paar keer door mijn hoofd gespookt en dacht daarom, laat ik toch maar een berichtje achterlaten.

Waarschijnlijk een domme vraag, maar heb je gerekend aan de kracht welke op de 2x3 M6 boutjes komen?
De boutjes kunnen het waarschijnlijk wel hebben maar het blok (gietstuk) is volgens mij vooral op trekkracht uitgelegd en dan alleen maar voor deksel, de dwarskrachten die hier op komen lijken mij groot en zou bang zijn dat het uitscheurt.

Wou het toch even vragen, voordat je er dadelijk proef ondervindelijk (op de vervelende manier) achterkomt

verder, laat de berichten maar komen wordt echt een uniek ding

groet,

Alex (Luna)
 
ook meelezer hier, en ben blij dat Luna het post.

Ik vroeg mij n.l. hetzelfde af, het is er natuurlijk niet voor gemaakt.. en de hele voorkant, incl alle krachten/schokken worden via die boutjes overgebracht. ( het zijn er overigens 6 .. ;) )
 
Laatst bewerkt:
loopt nog een extra bevesgting achter door als ik het goed zie... welke op een M8/M10 bevestiging (originele blok bevestiging?) zit?
 
Hi Alex,

Bedankt voor je reactie!

Heel goede vraag die je stelt.
Ik heb een belastingberekening gemaakt waarbij ik als zwaarste last de situatie van keihard remmen zie. Bijna stoppie, zoiets. En dan kan er ook nog een hobbeltje komen!
Zo kom ik op een horizontale kracht van 4000N per kogelkop. (degene waar we nu over praten)

Die kogels kunnen dat makkelijk aan, de swingarm ook, en de twee beugeltjes heb ik intussen ook uitgerekend, die worden 10mm dik alu en zijn dan ook sterk genoeg.

De buis waar de kogelkoppen aan bouten zit overigens in het midden met twee lippen stevig verankerd aan het blok.

Dan de boutjes. Heikel puntje! De boutjes zelf op afschuiving is geen probleem maar de carters en carter deksels zijn grote onbekende in deze, zoals jij terecht opmerkte.

Dit is denk ik dezelfde reden waarom John Britten besloot z'n eigen carters te gaan gieten: dan weet je wel wat je aan het doen bent.

Nu heb ik nog 2 andere opties:

1 Frame van boven door laten lopen naar de buis waar de kogelkoppen op af steunen. Dat was de eerste intentie maar ik vond het te lelijk worden. Komen nog minstens 4 buizen bij dan en de carbs zitten in de weg.

2 Carter deksels namaken , maar dan dikker/sterker en met de beugeltjes geïntegreerd. Zo komt de kracht op alle 20 boutjes van elk deksel en dan geloof ik het wel.
Dat vind ik het mooist, maar op mijn oude freesbankje ga ik dat niet redden.
Wordt dus een duur stukkie CNC werk waarvoor ik geen budget heb.

Aha, nog een idee:

Tussenplaten maken die de vorm van de pakking hebben, en dik en breed genoeg zijn om de kracht over alle boutjes te verdelen.
Die krijgen dan de beugels geïntegreerd en kunnen uit plaat gesneden worden wat een stuk goedkoper is dan deksels frezen.
Dan krijgt het blok wat meer olie inhoud en wordt de fiets 2cm breder.

Stof tot nadenken.
Bedankt voor je kritische vraag, zo komen we verder!(en niet verder van huis :) )

Groet,

Koen
 
Dan weet je ook dat bij de testfase van de Britten de hele voorpartij er onder vandaan is geklapt
Gelukkig toen allemaal goed afgelopen voor de berijder ..(meende A - Stroud zo uit het hoofd, maar kan ook een ander geweest zijn, is te lang geleden ;) ) ik wil maar zeggen, berekeningen zeggen ook niet altijd alles .. :N
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het wel goed komt , maar die ringen tussen de deksels is wel erg vet! En dan ipv originele deksels gebruiken zelf deksels snijden! En evt contourtje frezen, dan krijg je helemaal een custom Bike custom blok idee!!
 
Ik denk dat het wel goed komt , maar die ringen tussen de deksels is wel erg vet! En dan ipv originele deksels gebruiken zelf deksels snijden! En evt contourtje frezen, dan krijg je helemaal een custom Bike custom blok idee!!

Twee zielen 1 gedacht, met een tussenring van bijvoorbeeld een cm dik welke over het hele oppervlak van je deksel steunt zal het veel steviger zijn, gevoelsmatig zou ik dat wel durven en hoe het nu zit niet.

nou moet ik wel toegeven dat jij er al veel meer aan gerekend hebt dan ik, (ik heb er totaal niet aan gerekend _O- ) maar gevoel zegt vaak een hoop met dit soort dingen.
 
Dan weet je ook dat bij de testfase van de Britten de hele voorpartij er onder vandaan is geklapt
Gelukkig toen allemaal goed afgelopen voor de berijder ..(meende A - Stroud zo uit het hoofd, maar kan ook een ander geweest zijn, is te lang geleden ;) ) ik wil maar zeggen, berekeningen zeggen ook niet altijd alles .. :N

Dat weet ik ook ja, en dat is iets wat ik wel wil voorkomen :)

De oorzaak lag daar in het falen van een carbon deel, onderste draagarm geloof ik.
Die is daarna van alu gemaakt en nooit meer stuk gegaan. Alu is makkelijker en betrouwbaarder door te rekenen dan een met de hand opgelegd carbon fiber deel.
Toch zijn de wielen en swingarms wel door Britten zelfgemaakt van Carbon.
Des te meer respect voor de man!
 
Twee zielen 1 gedacht, met een tussenring van bijvoorbeeld een cm dik welke over het hele oppervlak van je deksel steunt zal het veel steviger zijn, gevoelsmatig zou ik dat wel durven en hoe het nu zit niet.

nou moet ik wel toegeven dat jij er al veel meer aan gerekend hebt dan ik, (ik heb er totaal niet aan gerekend _O- ) maar gevoel zegt vaak een hoop met dit soort dingen.

Goed, ik ben al om. Morgenavond nog ff met de jongens overleggen.
Alleen tussen platen dan, of jij moet hele deksels voor me kunnen frezen Scheffers?
Ik heb een adresje voor waterstraal snijden, dat kan tot 10cm alu. Maar dan heb je nog geen deksel.

Ga vast twee extra pakkingen bestellen, die inscannen en als basis voor de tekening gebruiken (ideetje gepikt van anton bongaerts mini-rr project, heel leuk project overigens)
 
Schetsplaten aan beide kanten evt iets doortrekken naar de cilindervoet ? en die drie bouten er bij pakken .. ik snap dat jullie eigen optie mooier lijkt.

full
 
Laatst bewerkt:
Aha, nog een idee:

Tussenplaten maken die de vorm van de pakking hebben, en dik en breed genoeg zijn om de kracht over alle boutjes te verdelen.
Die krijgen dan de beugels geïntegreerd en kunnen uit plaat gesneden worden wat een stuk goedkoper is dan deksels frezen.
Dan krijgt het blok wat meer olie inhoud en wordt de fiets 2cm breder.

Als je tekeningen voor me hebt, kan ik wel iets snijden voor je. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan