Tarwetijger
MF veteraan
Zo, daar gaat 'ie: Ik heb ook een SZR660!
Al sinds januari en ik heb er nog geen meter op gereden.
Ik heb 'm overgenomen van een vriend, samen hebben we in 2009 nog een circuitdag gedaan. Bleek dat dat de laatste keer was dat die motor had gereden ...
Het was dus een racer, met TZR tank & achterkant, zelfbouw uitlaten, subframe en voorkantje.
Door het lange stilstaan veel roest en corrosie.
De bedoeling was (en is) om 'm te gebruiken voor Motogymkhana. Dus er moest een stuurtje en een andere uitlaat op komen. De algehele staat viel toch wel wat tegen en toen ontdekte ik ook nog een volledig doorgescheurd motorophangpunt.
De moed begon me in de schoenen te zinken. Dus heb ik de koplamp die ik ervoor had bedacht er aan gehangen met een ijzerdraadje, de originele tank er los opgelegd en ook de achterkant en de uitlaat er even aangeschroeft. En het stuurtje snel geplaatst.
Ja, dat is toch wel heel leuk! Gelukt; de motivatie hervonden en helemaal uit elkaar gehaald.
Ondertussen is het ophangpunt van het frame gelast. En de afgebroken tap in de afgebroken bout in de onderste kroonplaat is ook weer verwijderd.
Verder de remmen gereviseerd, carburateurs gereinigd, kroonplaat geruild met een Engelsman en een heleboel mooie onderdelen verzameld.
De velgen waren zwaar gecorrodeerd (onder de lak door), daar heb ik een paar andere voor gevonden. Bij het motorblok was dit ook het geval maar die heb ik met wat spuitbusjes redelijk opgefrist.
Nu kan in principe de boel weer in elkaar. Eerst met originele achterkant en uitlaat, om te kijken of 'ie verder in orde is en of het een beetje rijdt.
Dan gaat de zaag er in en komt er een andere uitlaat op. De originele uitlaat zit volgens de testen uit de jaren '90 in de weg, dus met Gymkhana zal dit ook zeker het geval zijn. Geïnspireerd door de creatie van Yellowrider:
overweeg ik ook een 'high mount' achtige uitlaat. Deze oplossing vind ik erg charmant:
En dan bedoel ik niet de underseat demper zelf (dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo mooi) maar hoe die uitlaat langs het blok en achter het frame langs krult!
Ik heb nog een kleine Mivv demper liggen. Maar die zou ook op de plek van de originele kunnen, zo langs de swingarm zeg maar. Dat is wel veel minder werk...
Nou ja, eerst maar eens rijdend maken.
@SZRobert: grappig, je bent een plaats-, naam- en nu ook motor-genoot!
@PieterH: maf om jou zowel in het TRX, MT03 als het SZR topic tegen te komen! Kennelijk zelfde smaak qua motoren.
Al sinds januari en ik heb er nog geen meter op gereden.
Ik heb 'm overgenomen van een vriend, samen hebben we in 2009 nog een circuitdag gedaan. Bleek dat dat de laatste keer was dat die motor had gereden ...
Het was dus een racer, met TZR tank & achterkant, zelfbouw uitlaten, subframe en voorkantje.
Door het lange stilstaan veel roest en corrosie.
De bedoeling was (en is) om 'm te gebruiken voor Motogymkhana. Dus er moest een stuurtje en een andere uitlaat op komen. De algehele staat viel toch wel wat tegen en toen ontdekte ik ook nog een volledig doorgescheurd motorophangpunt.
De moed begon me in de schoenen te zinken. Dus heb ik de koplamp die ik ervoor had bedacht er aan gehangen met een ijzerdraadje, de originele tank er los opgelegd en ook de achterkant en de uitlaat er even aangeschroeft. En het stuurtje snel geplaatst.
Ja, dat is toch wel heel leuk! Gelukt; de motivatie hervonden en helemaal uit elkaar gehaald.
Ondertussen is het ophangpunt van het frame gelast. En de afgebroken tap in de afgebroken bout in de onderste kroonplaat is ook weer verwijderd.
Verder de remmen gereviseerd, carburateurs gereinigd, kroonplaat geruild met een Engelsman en een heleboel mooie onderdelen verzameld.
De velgen waren zwaar gecorrodeerd (onder de lak door), daar heb ik een paar andere voor gevonden. Bij het motorblok was dit ook het geval maar die heb ik met wat spuitbusjes redelijk opgefrist.
Nu kan in principe de boel weer in elkaar. Eerst met originele achterkant en uitlaat, om te kijken of 'ie verder in orde is en of het een beetje rijdt.
Dan gaat de zaag er in en komt er een andere uitlaat op. De originele uitlaat zit volgens de testen uit de jaren '90 in de weg, dus met Gymkhana zal dit ook zeker het geval zijn. Geïnspireerd door de creatie van Yellowrider:
overweeg ik ook een 'high mount' achtige uitlaat. Deze oplossing vind ik erg charmant:
En dan bedoel ik niet de underseat demper zelf (dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo mooi) maar hoe die uitlaat langs het blok en achter het frame langs krult!
Ik heb nog een kleine Mivv demper liggen. Maar die zou ook op de plek van de originele kunnen, zo langs de swingarm zeg maar. Dat is wel veel minder werk...
Nou ja, eerst maar eens rijdend maken.
@SZRobert: grappig, je bent een plaats-, naam- en nu ook motor-genoot!
@PieterH: maf om jou zowel in het TRX, MT03 als het SZR topic tegen te komen! Kennelijk zelfde smaak qua motoren.