Yamaha Tracer 900 deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi iedereen,

Na wat lezen in dit forum zal ik me ook maar even voorstellen als nieuwe tracer 900 rijder.
Ik rijd sinds twee weken een nieuwe Tracer (blauw). Ik kom van een Yamaha XT 600E waar ik voornamelijk mee “off road” gereden heb.

De vering heb ik standaard staan, er zitten standaard banden onder en er is een GIVI D2122S gemonteerd.

Inmiddels heb ik ± 850 km gereden en dat is mij heel goed bevallen.
Een paar dagen geleden een stuk in Duitsland gereden en daar kwam ik echter een minpunt tegen waar ik absoluut niet tevreden over ben. Bij 160 + gaat het stuur namelijk gevaarlijk zwabberen.
Wie heeft de ultieme oplossing?
Is de bestaande vering zodanig in te stellen zodat het stopt, moet er een andere vering set worden gemonteerd (dure oplossing) of een stuurdemper?

Wat mag ik van de dealer verwachten?
Graag jullie mening/reactie.

Groetjes,
Jitske

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Mooie fiets, maar 160+ tijdens het inrijden? ;)
 
Nou... ik ben tegen een ander probleem aangelopen |( |( , ik weet niet of ik de Tracer wel in de tuin kan krijgen B|

Wij wonen aan het einde van een L vormige steeg, dus eerst rechtdoor, daarna linksom de hoek om, en daarna aan het einde linksom de tuin in.. nu hebben we al een extra brede deur, maar of ik de bocht ga kunnen maken.. :X Dat ding is gewoon zo breed qua stuur. :/

Morgen even een proefritje maken met vriendin en even kijken of het uberhaupt past, anders heeft het geen zin, want de deur kan helaas niet breder ;(

Ja, dat moet je echt eerst proberen, dealer zei me "van dat klein beetje bredere stuur ga je geen last van ondervinden tussen files of ergens anders". Maar man was me dat aanpassen, met men FJ1200 kon ik overal tussendoor 'knallen', nu moet ik hopen dat de autobesteurder braaf op hun vak staan. En moet ik echt manoevreren om door de poort te geraken bij men ouders thuis als ik hem eens wil wassen.
 
Hoi iedereen,

Na wat lezen in dit forum zal ik me ook maar even voorstellen als nieuwe tracer 900 rijder.
Ik rijd sinds twee weken een nieuwe Tracer (blauw). Ik kom van een Yamaha XT 600E waar ik voornamelijk mee “off road” gereden heb.

De vering heb ik standaard staan, er zitten standaard banden onder en er is een GIVI D2122S gemonteerd.

Inmiddels heb ik ± 850 km gereden en dat is mij heel goed bevallen.
Een paar dagen geleden een stuk in Duitsland gereden en daar kwam ik echter een minpunt tegen waar ik absoluut niet tevreden over ben. Bij 160 + gaat het stuur namelijk gevaarlijk zwabberen.
Wie heeft de ultieme oplossing?
Is de bestaande vering zodanig in te stellen zodat het stopt, moet er een andere vering set worden gemonteerd (dure oplossing) of een stuurdemper?

Wat mag ik van de dealer verwachten?
Graag jullie mening/reactie.

Groetjes,
Jitske

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb geen andere vering, mijn ervaring met dat tot nu toe: stuurdemper of (en?) zorgen dat de motor iets achterover komt te staan. Oftewel: veervoorspanning aan de voorkant erbij en achter wat minder (voor 3 ringen zichtbaar, achter stand 4 had ik geloof ik -> hangt ook van je gewicht af).

Heb nu een stuurdemper, alles weer wat meer standaard gezet (4 ringen voor zichtbaar, stand 5 of 6 achter, ik ben 90+kg :P). En merk met die instellingen ook niks meer van zwabberen op hogere snelheid. Nog maar 1 ritje kunnen testen, dus dat vraagt om meer onderzoek dit weekend! O-)
 
Ik weeg ongeveer 80kg. Vervangen van de hele vering vind ik zonde. Bevalt op zich prima. Alleen moet hij niet gaan zwabberen.

@ Cpt. Screwboot
Met warme motor even doortrekken in de hoogste versnelling. Moet kunnen 😆.

@ Rappie.
Heb je deze stuurdemper http://iturl.nl/snKwS?
Stuurt het bij lage snelheden niet erg zwaar?
Hoor graag of hij goed bevalt.
 
Ik weeg ongeveer 80kg. Vervangen van de hele vering vind ik zonde. Bevalt op zich prima. Alleen moet hij niet gaan zwabberen.

@ Cpt. Screwboot
Met warme motor even doortrekken in de hoogste versnelling. Moet kunnen 😆.

@ Rappie.
Heb je deze stuurdemper http://iturl.nl/snKwS?
Stuurt het bij lage snelheden niet erg zwaar?
Hoor graag of hij goed bevalt.
Yep, zo eentje. Is goedkoper te vinden op ebay: 1x Motorcycle Steering Damper With Mounting Bracket For Yamaha MT-09 Tracer 2015 | eBay
Maar misschien verder (zoeken) op aliexpress of ebay nog wel goedkoper? Reken wel op BTW en inklaringskosten als je pech hebt (ik kon hem hier in NL overnemen van iemand).

Bevalt tot nu toe heel goed, maar moet er nog meer mee testen (ook wat aan de vering rommelen).
En je voelt er eigenlijk verder niks van tijdens het rijden. Wellicht door het brede stuur van de Tracer ofzo, maar ik heb er verdacht last van. (mocht je er last van hebben dan schijnt het nog verder af te stellen te zijn ook, lage snelheid en hoge snelheid demping, ook tot welke hoek ie moet werken).
 
Laatst bewerkt:
Nou... ik ben tegen een ander probleem aangelopen |( |( , ik weet niet of ik de Tracer wel in de tuin kan krijgen B|

Wij wonen aan het einde van een L vormige steeg, dus eerst rechtdoor, daarna linksom de hoek om, en daarna aan het einde linksom de tuin in.. nu hebben we al een extra brede deur, maar of ik de bocht ga kunnen maken.. :X Dat ding is gewoon zo breed qua stuur. :/

Morgen even een proefritje maken met vriendin en even kijken of het uberhaupt past, anders heeft het geen zin, want de deur kan helaas niet breder ;(


Dat wordt via de voordeur , door de woonkamer en de acherdeur de tuin in :/ '(
 
Dubbel openslaande deuren maken :+

Gelukkig heb ik geen lastige poort/steeg, maar een oprit en rij ik de motor zo de schuur/garage in.
Wel gelijk dubbele deuren gemaakt toen ik hier kwam wonen :P. De doorgang kan wat mij betreft niet groot genoeg zijn..
 
Laatst bewerkt:
Hoi iedereen,

Na wat lezen in dit forum zal ik me ook maar even voorstellen als nieuwe tracer 900 rijder.
Ik rijd sinds twee weken een nieuwe Tracer (blauw). Ik kom van een Yamaha XT 600E waar ik voornamelijk mee “off road” gereden heb.

De vering heb ik standaard staan, er zitten standaard banden onder en er is een GIVI D2122S gemonteerd.

Inmiddels heb ik ± 850 km gereden en dat is mij heel goed bevallen.
Een paar dagen geleden een stuk in Duitsland gereden en daar kwam ik echter een minpunt tegen waar ik absoluut niet tevreden over ben. Bij 160 + gaat het stuur namelijk gevaarlijk zwabberen.
Wie heeft de ultieme oplossing?
Is de bestaande vering zodanig in te stellen zodat het stopt, moet er een andere vering set worden gemonteerd (dure oplossing) of een stuurdemper?

Wat mag ik van de dealer verwachten?
Graag jullie mening/reactie.

Groetjes,
Jitske

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]


Hallo Jitske,

Mooi kleurtje heb je daar !

Even over je ervaring mbt het zwabberen:
Er is al vaker voorbij gekomen om de voorkant wat hoger te zetten en de achterkant lager.....
Mijn ervaring is duidelijk andersom.
Waarom ?
Omdat de achterveer ten opzichte van de voorkant veel te slap is.
Wat gebeurt er dan ?
Nadat je hebt plaats genomen op het zadel zakt dus de achterkant dieper in dan zou moeten.
Zeker ten opzichte van de voorkant.
Uiteindelijk heb ik zelf de vering wel flink laten aanpassen, andere banden en de handkappen eraf.
Maar dat zijn uiteraard allemaal persoonlijke beslissingen.

Om iets ( radicaals ) te proberen om te weten in welke richting je zou dienen te gaan ;
Veervoorspanning voor helemaal los zetten ( zoveel mogelijk ringen zichtbaar dus )
En de veer aan de achterkant met de sleutel zover mogelijk opspannen.
Gewoon om te proberen.

Succes ! *D
 
Laat ook je balhoofdlager uit voorzorg even kontroleren of deze goed afgesteld staat.
Tevens vind ik dat, in jouw geval, bij een gloednieuwe motor, de dealer hier zeker moet proberen met een oplossing te komen ! Misschien dat er wel meerdere klanten zijn geweest met hetzelfde probleem en dat ze inmiddels een oplossing hebben o.i.d.
En inderdaad wat Ivano al zegt, het kan zijn dat met het instellen van de vering het te ondervangen is.
Ik ga zelf voor een andere schokdemper maar dat is niet alleen vanwege het zwabberen/wiebelen, maar omdat ik ook nogal eens met duo rij (en ik de schokdemper op mijn 2015 tracer wat slap vind).
Maar bij mij zat 't zwabberige/zoekende gedrag aan de voorkant er dus ook in, maar na afstellen van het balhoofdlager heb ik het niet meer gehad (ik heb alleen nog geen 200+ gereden...).
Maar ik zou dus zéker naar de dealer gaan en je verhaal daar neer leggen en anders nog kontakt opnemen met de importeur.
Succes.
 
TjongeJonge, en zo zijn we allemaal druk om een oplossing te vinden voor het swabberen van onze YAMAHA Tracers tegen te gaan. We investeren in andere banden, Vering, etc. om er maar vanaf te komen.
Bij de Dealerts kennen ze het probleem niet????? Maar je mag niet zo hard rijden ( 160kmh)
Nou , rij eens achter een auto of vrachtwagen, wat een feest! eigenlijk hartverzakkend!

Ik ben er onderhand wel aan gewend, en schrik er niet zo snel meer van.
Maar eigenlijk is het ronduit belachelijk dat YAMAHA deze klachten niet serieus neemt en met een oplossing komt.
Nee, dat niet, ze komen wel met een mooie, blingbling, Öhlins verenset voor mucho euro's.
Maar neem van mij aan. Dat lost het ook niet op.

Wat de oplossing dan wel is? Achterkant lager zetten dmv kortere dogbones?
Een stuurdemper a la AliExpress er maar op dan?
Maar weer investeren in iets wat YAMAHA eingenlijk op moet lossen.

Let maar op! Ik denk dat het niet lang duurt voordat ze ook met een stuurdemper voor de Tracer komen......... haha.

Maar goed, jammer dat het verder zo'n rete lekkere machine is.
Alleen bovenstaande vergalt wel de lol.

We zouden ons moeten verenigen en een vuist maken naar Yamaha om dit probleem toch aan te kaarten.
'
Veilige km's dit weekend allemaal!

Groet,

Harm
 
Yamaharrrumpie in "Yamaha Tracer 900 deel III"
Dus met jouw Tracer met hyperpro rondom zit 't er nog in ?
Het is een lastig probleem volgens mij, ook voor de dealers.
Ik was een tijdje terug bij JJ Suspension in Mill (om het e.e.a. mbt dit probleem voor te leggen en op te lossen). En ook daar konden ze het toen niet direkt verklaren...
Ze lieten toen wel een goede klant opdraven (met zijn Tracer) die ook een Hyperpro streetbox had laten monteren door JJ suspension. En deze klant had nergens meer last van, "strak als..." werd me gezegd.
Dus ja, je hoort wel wisselende verhalen/oplossingen. Dat maakt het lastig imho.
 
Lokale motorzaak heeft verschillende aftermarket veringen op Tracers gezet en verschillende instellingen getest. En daarmee was het probleem nog niet helemaal opgelost (die stuurdemper van mij kwam van een motor af met volledig Ohlins).

De Tracer heeft gewoon een behoorlijk kleine/korte naloop (zeker voor een 'sport-tour' fiets). Volgens mij creëert dat de instabiliteit. Combineer dat met een breed stuur met flinke handkappen en dan wordt het e.e.a. zeer gevoelig. Een beetje sportmotor heeft nog niet eens 24/100mm ;). Daarom werkt het verwijderen van de handkappen waarschijnlijk ook zo goed, vele malen minder last van turbulentie e.d. op het stuur.


Om iets ( radicaals ) te proberen om te weten in welke richting je zou dienen te gaan ;
Veervoorspanning voor helemaal los zetten ( zoveel mogelijk ringen zichtbaar dus )
En de veer aan de achterkant met de sleutel zover mogelijk opspannen.
Gewoon om te proberen.
Toen ik dat deed toen was het helemaal om te huilen, gewoon gevaarlijk. Ik heb 2x extreem gedaan zoals jij hier eigenlijk doet: 1x met de veervoorspanning de boel naar voren gezet (zoals jij beschrijft) en 1x precies andersom. Het laatste werkte echt vele malen beter (als in: wiebelen zo goed als weg). En toen beetje voor beetje aangepast tot ik een aardig compromis had bereikt.

Het probleem is wel dat je op deze manier een instelling krijgt die goed is om de instabiliteit op te lossen op bv de snelweg op hogere snelheid. Maar door de bochten is stukken minder (zeker met wat hobbels in de bocht). Misschien dat dan nog wat rommelen met de uitgaande demping helpt.. (heb nu 7 klikken voor en anderhalve slag achter).

Waarschijnlijk dat betere vering het bovenstaande veel beter kan opvangen waardoor het in combinatie een oplossing biedt. :?

Maar.. het blijft gewoon uitproberen. Want ook op andere forums zijn de instellingen per persoon best verschillend. En lijkt er niet bepaald één goede setting uit te komen die voor de meeste lijkt te werken..
 
@Rappie:.
Mijn persoonlijke ervaring was natuurlijk niet specifiek aan jou gericht, maar aan Jitske.
Jij had jouw persoonlijke ervaringen al meerdere malen geschreven.
Iedereen kan ook zijn eigen ervaringen hebben....niks mis mee overigens.

Verder was ik wel een van de eerste die met de Tracer bij een gerenommeerde veringsboer belandde.
En daar ben ik zoals eerder met andere motoren wel wat wijzer geworden.

Verder pakt een stuurdemper enkel en alleen Het Gevolg aan.
Maar das sowieso wel duidelijk denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik bewust voor gekozen omdat het er netter uit vond zien. Werkt echt perfect en amper trillingen.

Ik heb de mount vanmorgen ook gemonteerd . Trillingen valt inderdaad mee , maar wanneer de ruit beweegt door de rijwind en ook over de klinkers beweegt de gps ook mee . Ik ben er nog
nier helemaal tevreden mee . De stuurbevestiging vind ik een stuk stabieler .
 
Bedankt voor al jullie reacties over het "zwabberen" van het stuur bij 160 +.
Ik ben vanmorgen bij de dealer geweest over dit vervelende (gevaarlijke) mankement. Hij vertelde me dat er nog een klant met een Tracer was met dezelfde klacht. Wat ik begreep was die motor naar de Yamaha importeur geweest voor onderzoek. We hebben afgesproken dat hij mijn klacht ook zou voorleggen bij de importeur.
Hoe meer eigenaren dit probleem aankaarten bij de importeur hoe eerder die met een oplossing komt.
Ik hou jullie op de hoogte als er nieuws te melden is.
 
@Rappie:.
Mijn persoonlijke ervaring was natuurlijk niet specifiek aan jou gericht, maar aan Jitske.
Jij had jouw persoonlijke ervaringen al meerdere malen geschreven.
Iedereen kan ook zijn eigen ervaringen hebben....niks mis mee overigens.
Uiteraard begrijp ik dat ;). Echter de effecten waren bij mij dusdanig dramatisch dat ik het toch even moest benoemen (lees: al boven de 90km/h werd het penibel.. stond wel een flink windje, mocht dat nog uitmaken).

Dus iedereen moet het lekker zelf testen, maar ik zou hem niet direct open trekken tot bv de 160 km/h :P
 
Laatst bewerkt:
Ook wegligging... vandaag na de winterstop de banden ook weer even op de juiste druk gebracht. Merkbare invloed op het rijgedrag en een kleine moeite.
:-)
 
Bedankt voor al jullie reacties over het "zwabberen" van het stuur bij 160 +.
Ik ben vanmorgen bij de dealer geweest over dit vervelende (gevaarlijke) mankement. Hij vertelde me dat er nog een klant met een Tracer was met dezelfde klacht. Wat ik begreep was die motor naar de Yamaha importeur geweest voor onderzoek. We hebben afgesproken dat hij mijn klacht ook zou voorleggen bij de importeur.
Hoe meer eigenaren dit probleem aankaarten bij de importeur hoe eerder die met een oplossing komt.
Ik hou jullie op de hoogte als er nieuws te melden is.

Hallo Jitske,

Ik kreeg vorige week nog een tip van iemand die mij wel voor het grootste deel van het gezwabber af heeft geholpen.
Eigenlijk heel simpel , kost niks, maar wel effectief:)

Als je op de snelweg zit of achter een auto ga dan helemaal achterop jou zadel zitten.
Handen niet te krampachtig om het stuur.
Mij viel gisteren de mond open van verbazing wat voor invloed dit op de stabiliteit had.
Ik ben helemaal tevreden.

Ik kon dit mooi uittesten tijdens mijn ritje vanuit het hoge noorden naar Almere.
Daar hadden wij een vergadering van mijn motorcluppie, de YAMAHA TDM-TRX CLUB NEDERLAND.
Hoezo TDM-TRX Club? nou ja, daar ben ik al jaren lid van omdat ik voor de TRACER verschillende TDM's heb versleten.
Ik wilde hier persé heen omdat er een besluit werd genomen of de TRACER ook officieel in de club opgenomen kon worden ( En ik natuurlijk officieel lid kon blijven).
Tijdens de stemming is er duidelijk een JA uitgesproken voor de komst van de TRACER binnen onze club! Mocht je geinteresseerd zijn: www.tdm-trx.nl
Ik helemaal happy, en natuurlijk helemaal met de simpele tip over de zithouding bij hogere snelheden op de snelweg ( of waar dan ook)

Doe je voordeel hier mee, veel geld uitgeven aan andere vering enzo kun je altijd nog.
Wat wel belangrijk voor jou is ook om de vering op jou zelf af te laten stellen bij een veringboer ( ik weet dat hyperpro vestigingen deze mogelijkheid , tegen een kleine vergoeding wel doen) en een juiste bandenspanning uiteraard.

Greeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzzzzz,

Harm.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit weekend maar eens benut om m'n tracer te ontdoen van alle zooi.
Was ook wel nodig, aangezien ik de hele winter heb doorgereden.
15z438m.jpg

Vooraf ingespoten met ACF50 en eerlijk gezet heb ik nagenoeg geen corrosie gezien!! *D
Wel een pokkewerk om al die troep er weer af te krijgen. Moest er de halve motor voor demonteren, maar het is gelukt!

2i9sb3m.jpg

15i241t.jpg


Wat me ook op viel is dat de voetsteunen behoorlijk gesleten zijn:
immr2e.jpg

Hebben jullie daar ook last van? :?
 
Laatst bewerkt:
Ja die steunen zijn bij mij ook al enorm versleten en dat al na 5000 km...
 
Laatst bewerkt:
Tja, die slijtageplekken op de voetsteunen heb ik ook.
Ik heb er maar een stukkie carbon folie overheen geplakt..........

Greeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzzzz,

Harm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan