Yamaha Tracer 900 deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op de Givi site staat bij de '2122DT' de tekst:'to be combined with the specific D2122KIT fitting kit'.
En bij de 'D2122S' (waar wij het hier over hebben) staat:'to be mounted instead of the original screen'.

Oftewel, geen kit nodig :). Apart dat het wisselt per motor/ruit of ie er wel tegenaan komt of niet. Misschien is het een hele kleine afwijking (mm werk) per batch ofzo.

Je hebt gelijk, ik zie het nu ook.
 
Hey allemaal,

Na een tijdje rondneuzen ben ik er denk ik uit en ga ik toch rondkijken voor een Tracer 900. Nu weet ik dat er verschil zit in de 2015 en 2016 modellen. Ik begreep dat je aan de positie van de aftapplug kunt zien of het de 'nieuwe' of de 'oude' is? Zijn er nog meer punten waarop je weet met welk bouwjaar je te maken hebt qua blok?

Verder had ik gelezen dat er een terugroepactie is geweest mbt een schakelas of iets in die richting. Is dit bij de 'nieuwe' motorblokken al opgelost of geldt de terugroepactie ook voor dit model? (dus het 2016 model)

Zijn er verder nog dingetjes om op te letten?

Alvast bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal,

Na een tijdje rondneuzen ben ik er denk ik uit en ga ik toch rondkijken voor een Tracer 900. Nu weet ik dat er verschil zit in de 2015 en 2016 modellen. Ik begreep dat je aan de positie van de aftapplug kunt zien of het de 'nieuwe' of de 'oude' is? Zijn er nog meer punten waarop je weet met welk bouwjaar je te maken hebt qua blok?

Verder had ik gelezen dat er een terugroepactie is geweest mbt een schakelas of iets in die richting. Is dit bij de 'nieuwe' motorblokken al opgelost of geldt de terugroepactie ook voor dit model? (dus het 2016 model)

Zijn er verder nog dingetjes om op te letten?

Alvast bedankt :)
Mijn vriendin heeft de 2017 model en heb toevallig op de site van yamaha gekeken of er een terugroepactie is en die is er niet, maar goed, dat is dan ook geen 2016 model.
 
Laatst bewerkt:
Terugroepacties zijn ook niet te relateren aan specifiek het bouwjaar.
Want de mijne is van 2015, en daar heeft ook geen terugroepactie op gezeten.
 
Er zijn geloof ik zelfs 2016 modellen met nog de 'oude' aftapplug (weet niet of dat in NL ook is, op Engels forum gelezen :)). Maar als je een nieuwe aftapplug hebt, dan heb je wel zeker een 2016 of later te pakken :P.

Ook iets om naar te kijken/in de gaten te houden zijn de zijkappen onder het zadel. Daar is een nieuwe versie voor gemaakt met uitsparingen voor het zadel (anders kan de kap op die plaats scheuren).
Hoe de nieuwe eruit ziet kun je hier zien: Hornet900 in "New Yamaha MT-09 Tracer deel 2"

Heb zelf een 2016 model (en heb de zijkappen laten vervangen), maar verder geen terugroepactie gehad ofzo. Ook niet voor de schakelas.

Verder zijn er niet echt heel specifieke dingen om op te letten geloof ik..
 
Ik heb hier nog een Puig race ruitje (smoke) en flip up ruitje liggen die ik niet meer gebruik. Iemand interesse?

full

full
 
Laatst bewerkt:
Danku, dat van die zijkappen had ik ook gezien, dus daar zal ik ook even op letten. Verder valt het me op dat er weinig Tracers met een sportuitlaat rijden, of ligt dat aan mij? Ik vind het ook wel een nadeel dat je gelijk het hele systeem moet vervangen, tenzij je zin hebt om te gaan zagen..
 
Danku, dat van die zijkappen had ik ook gezien, dus daar zal ik ook even op letten. Verder valt het me op dat er weinig Tracers met een sportuitlaat rijden, of ligt dat aan mij? Ik vind het ook wel een nadeel dat je gelijk het hele systeem moet vervangen, tenzij je zin hebt om te gaan zagen..
Dat is het denk ik, je kunt niet alleen even snel de einddemper vervangen. En hele systemen zijn alweer vrij prijzig. En persoonlijk vind ik dat er weinig echt mooie alternatieven zijn (die dan ook netjes onder de motor zijn weggewerkt). Zoiets als de akrapovic maar dan voor de helft van de prijs, dat lijkt me wel wat :+
 
Hier nog even een bericht.
Heb tijdje terug een bericht geplaatst over een tweede hands Tracer of een nieuwe.

Het is toch een nieuwe geworden.
Wat een fijne machine!
 
Misschien ook nog wel geinig om te vermelden hier:
Ik heb onlangs voor, relatief, weinig een china stuurdemper (scotts kopie) over kunnen nemen. En tot mijn grote verbazing werkt het ding nog écht goed ook! :t

Flink optrekken (al dan niet uit een bocht), behoorlijke snelheid op de snelweg (180kmh+), turbulentie van andere weggebruikers; geen pendelen of gewiebel meer. En áls het dan wiebelt, dan is het veel sneller weg en voelt het e.e.a. een stuk zekerder/strakker.
En op bochtige weggetjes merk ik er verder eigenlijk niks van. Als in: het stuurt niet echt zwaarder ofzo. Wellicht door het brede stuur van de Tracer. :]

Nu had ik het gewiebel/pendelen er al redelijk uit, maar dit maakt het toch allemaal wel een stuk strakker.

Op zich dus wel een leuk alternatief op bv een hyperpro setje als je de vering wel redelijk ok vindt maar je stoort aan eventueel gewiebel. ;)
 
Ook ik heb het Givi scherm vorige week op de motor gezet. Ik heb geen last van dat 'piepende' geluid tijdens het rijden. Wel eens tijdens het uit de garage rijden maar te weinig om er echt last van te hebben en iets aan te doen.

Tijdens het rijden is het zoals anderen al zeiden echt een groot verschil. Ik ben 1.83 en heb het scherm op de laagste stand. De rijwind is minder maar ook het gezwabber bij hogere snelheden is echt stukken minder (begon eerder bij 160km/u nu pas rond de 200 maar dat rijd ik toch nooit :) ).

Kleine investering en zeer grote verbetering!
 
Misschien ook nog wel geinig om te vermelden hier:
Ik heb onlangs voor, relatief, weinig een china stuurdemper (scotts kopie) over kunnen nemen. En tot mijn grote verbazing werkt het ding nog écht goed ook! :t

Flink optrekken (al dan niet uit een bocht), behoorlijke snelheid op de snelweg (180kmh+), turbulentie van andere weggebruikers; geen pendelen of gewiebel meer. En áls het dan wiebelt, dan is het veel sneller weg en voelt het e.e.a. een stuk zekerder/strakker.
En op bochtige weggetjes merk ik er verder eigenlijk niks van. Als in: het stuurt niet echt zwaarder ofzo. Wellicht door het brede stuur van de Tracer. :]

Nu had ik het gewiebel/pendelen er al redelijk uit, maar dit maakt het toch allemaal wel een stuk strakker.

Op zich dus wel een leuk alternatief op bv een hyperpro setje als je de vering wel redelijk ok vindt maar je stoort aan eventueel gewiebel. ;)

Hoi,
Is deze stuurdemper eenvoudig te monteren?
Wat heb je nog meer gedaan om het gewiebel tegen te gaan?.
Ikzelf heb hyperpro voor en achter, puig sportscreen . verder standaard.
Wat me wel opvalt dat als ik met duo onderweg ben het gewiebel er niet is.
Als ik alleen onderweg ben, dan houd ik mijn stuur zo losjes mogelijk vast, dan is het ook beter. maar niet weg.
Als ik het stuur met 1 hand vast houd is het er ook niet??
Heb er ondertussen wel mee om leren gaan, maar als deze stuurdemper DE oplossing is, dan wil ik het wel proberen.
Had zelf ook al de gedachte gehad om m aan de achterkant te verlagen, en te kijken of dat de oplossing is ivm de grotere naloop die je dan creert, dan misschien wat meer rechtuit stabiliteit.
Voor het bochtenwerk ben ik niet bang. De Tracer is wendbaar genoeg.

Groet,
 
Hier nog even een bericht.
Heb tijdje terug een bericht geplaatst over een tweede hands Tracer of een nieuwe.

Het is toch een nieuwe geworden.
Wat een fijne machine!
Ik ben ook in de twijfelfase voor een nieuwe of een tweedehands, lastig .. tweedehands is er erg weinig op de markt.
 
Hoi,
Is deze stuurdemper eenvoudig te monteren?
Wat heb je nog meer gedaan om het gewiebel tegen te gaan?.
Ikzelf heb hyperpro voor en achter, puig sportscreen . verder standaard.
Wat me wel opvalt dat als ik met duo onderweg ben het gewiebel er niet is.
Als ik alleen onderweg ben, dan houd ik mijn stuur zo losjes mogelijk vast, dan is het ook beter. maar niet weg.
Als ik het stuur met 1 hand vast houd is het er ook niet??
Heb er ondertussen wel mee om leren gaan, maar als deze stuurdemper DE oplossing is, dan wil ik het wel proberen.
Had zelf ook al de gedachte gehad om m aan de achterkant te verlagen, en te kijken of dat de oplossing is ivm de grotere naloop die je dan creert, dan misschien wat meer rechtuit stabiliteit.
Voor het bochtenwerk ben ik niet bang. De Tracer is wendbaar genoeg.

Groet,
Hij is relatief eenvoudig te installeren. Alles is op maat gemaakt specifiek voor de Tracer. De demper zelf wordt vastgezet aan de stuurklemmen. En de 'pin' met een beugel zeg maar aan het balhoofd (alles met de bestaande bouten die daar al zitten).
Alleen een gepiel om er goed bij te komen (even de kappen verwijderen helpt een hoop :)).

Verder had ik, met mijn beperkte kennis van motor geometrie e.d., ook bedacht dat de motor achterover moest om deze iets meer stabiel te krijgen (de Tracer heeft een best kleine balhoofdhoek en naloop). Dus de voorkant omhoog en achter omlaag (middels veervoorspanning).
En dat bleek inderdaad correct.

Kan me dus ook wel voorstellen dat het wiebelen beter wordt als er iemand achterop zit, dan krijg je immers ook dat effect.

Maar ja, of de vering nu wel helemaal optimaal werkt als je het zo gaat gebruiken.. geen idee, denk het niet ;)
Nu met de stuurdemper kan ik weer (beperkt) bezig met de vering. Ben benieuwd :)

Maar wat je zegt, weinig aan het stuur zitten helpt ook al behoorlijk. Hij is gewoon zeer gevoelig voor kleine bewegingen op bv hoge snelheid. Dus hoe strakker je het stuur vast houdt hoe meer effect bij bv turbulentie, hobbels etc. En juist die zaken worden nu gedempt door de stuurdemper.

Of het DE oplossing is kan ik je pas over wat meer km's en meer gerommel met de vering vertellen. Het lijkt er tot nu toe in ieder geval verdacht veel op (na ca 2 tankjes rijden ;)).
 
Laatst bewerkt:
Bij mij was er een beetje speling op het balhoofdlager. Dit heeft de dealer (Termaat) verholpen en perfekt gezet. Sindsdien is het gewobbel aan de voorkant bij hogere snelheid praktisch weg. Ik heb alleen nog niet 200+ gereden...
(ik ga overigens ook nog een keer een fatsoenlijke schokdemper laten monteren ivm duogebruik)
 
Laatste vraag nog :P

Is er nog verschil tussen de 2015 en 2016 Tracer buiten de andere carter om? Is er nog wat verschil qua motorische afstelling / vering of iets dergelijks? Dit omdat er Race Blu en rode Tracers staan die in beide jaren zijn gebouwd en het dus soms een beetje onduidelijk is of je een overjarige 2015 hebt die in 2016 op kenteken is gezet, of een echte 2016 met bijv. de oude carter .. etc..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan