Yamaha TX 750

Alfred.J

MF veteraan
5 jun 2003
1.087
103
Hengelo (Ov)
Hallo allemaal !
Ik heb dus een slagroomklopper, oftewel een Yamaha TX 750 !
Een echte NL motorfiets uit 1973.... ehhh eigenlijk heb ik er 2, de 2e is alleen nog in onderdelen wat weer leuk is voor deze winter
De TX is volledig gemodificeerd enzo, maar een beetje meer info van jullie kant is zeer welkom, wil graag alles weten oveer m'n oldie.

Alvast bedankt voor jullie info's !

full
 
Prachtig ,prachtig.
Ik heb er al tijden eentje willen hebben,maar ze zijn prijzig en onderdelen is een crime.
Vorig jaar werden in Enschede er twee aangeboden die nèt voor m'n neus werden weggekaapt...
Ach,ik blijf wel bij mijn XStriples.
Heb je de nodige modificaties al toegepast om warmteproblemen te voorkomen (uitlaattussenstuk verwijderd,grotere oliekoeler,betere oliepomp)?
De fiets is maar twee jaar int Yammaprogramma geweest...
 
Prachtig ,prachtig.
Ik heb er al tijden eentje willen hebben,maar ze zijn prijzig en onderdelen is een crime.
Vorig jaar werden in Enschede er twee aangeboden die nèt voor m'n neus werden weggekaapt...
Ach,ik blijf wel bij mijn XStriples.
Heb je de nodige modificaties al toegepast om warmteproblemen te voorkomen (uitlaattussenstuk verwijderd,grotere oliekoeler,betere oliepomp)?
De fiets is maar twee jaar int Yammaprogramma geweest...

Yes, alles is gemodificeerd, oliekoeler en pomp, uitlaat, diepere carterpan, enz. enz....
Ik heb zelfs nog orginele nieuwe oliefilters gevonden !! Da's echt niet makkelijk voor deze fiets, daar deze onderdelen eigenlijk niet meer bestaan.
Binnenkort gaan we maar eens beginnen om een motor te bouwen uit de berg onderdelen die nu nog in de schuur liggen.
 
Mooie fiets, heel bijzonder. Heb jaren met een Kawa Z750B Twin gereden, de concurrent en met een XS 650, allemaal mooie twins. Die TX had toch zo'n bijzondere manier van oliepeilen? Hebben ze met de TDM kennelijk herhaald, gezien het TDM topic.
De Kawa had trouwens ook thermische problemen. 4 liter olie in het carter, maar toch te heet worden bij zomerse temperaturen (olie 150 graden op het metertje onderin het carter, aaargh, toch probleemloos 140.000 km gehaald).
 
Ik zag er laatst een op marktplaats voor iets van 1000 euro, mooie fiets d8 ik toen, en niet echt duur!
 
Mooie fiets, heel bijzonder. Heb jaren met een Kawa Z750B Twin gereden, de concurrent en met een XS 650, allemaal mooie twins. Die TX had toch zo'n bijzondere manier van oliepeilen? Hebben ze met de TDM kennelijk herhaald, gezien het TDM topic.
De Kawa had trouwens ook thermische problemen. 4 liter olie in het carter, maar toch te heet worden bij zomerse temperaturen (olie 150 graden op het metertje onderin het carter, aaargh, toch probleemloos 140.000 km gehaald).

De grootste kwaal van de TX wat warmte betreft was dat dat mooie balanspijpdingesten direct na de kop (of voor,tis maar net van welke kant je het bekijkt) de luchtgaten door de kop verspert zodat deze geen/veuls te weinig koeling krijgt.
Na montage van goeie oliekoeler en deze balanspijp wegslijpen kan er probleemloos lang 150+ mee gereden worden zonder problemen...
Er is trouwens elk jaar een treffen in de buurt van Lochem (in Barchem wel te verstaan,vlak bij dus) waar toch een twintigtal TX-en bijeen komen (en geloof me: da's best veel).
Altijd weer mooi om te zien en te horen (ja,al hoort mijn triple er niet bij ik wordt langzaam maar zeker (als vaste bezoeker) geaanvaard :) )
 
De grootste kwaal van de TX wat warmte betreft was dat dat mooie balanspijpdingesten direct na de kop (of voor,tis maar net van welke kant je het bekijkt) de luchtgaten door de kop verspert zodat deze geen/veuls te weinig koeling krijgt.
Na montage van goeie oliekoeler en deze balanspijp wegslijpen kan er probleemloos lang 150+ mee gereden worden zonder problemen...
Er is trouwens elk jaar een treffen in de buurt van Lochem (in Barchem wel te verstaan,vlak bij dus) waar toch een twintigtal TX-en bijeen komen (en geloof me: da's best veel).
Altijd weer mooi om te zien en te horen (ja,al hoort mijn triple er niet bij ik wordt langzaam maar zeker (als vaste bezoeker) geaanvaard :) )

Die oliekoeler zit er op, deze is volgens mij ook groot genoeg.
Dat uitlaatspruitstukding aan de cilinderkop zit er nog, ik denk dat ik eerst eens ga kijken hoe het gaat met de temperatuur voordat ik dit ding aanpas, is niet eenvoudig.....
Dat er een treffen is ben ik net achtergekomen, er blijkt zelfs een clubje te zijn: TX 750
Daar gaan we de volgende keer maar eens even kijken ! :] Het is in het eerste weekend van juni 2005.
 
Yo TX 750 schuimklopper
Twee jaar gebouwd 73/74 laatste met een oliepomp/koeler,godskolere zware krukas.
Heb een aantal jaren terug ook zo,n fiets verchoppert,heeft al een mooi laag frame.

Balanspijp tegen cylinderkop aan voor de hogere toeren bereik.
Velgen met opstaande rand meende ik.
O ja een apart olievat volgens mij(in zij kapje)

Goed bewaren !! in Drachstercompagie in Friesland staat er één, niet tekoop,in zeer goede staat(heeft ook onderdelen)Naam: DE STOOMFIETS motorhandel.

De reden dat ze kapot gingen was dat de olie kapot(schuim)werd geslagen,hierdoor kon de pomp niet meer de olie rond pompen,
vernieuwde versie had een oliekoeler en een grotere pomp aan boord.

Komt me de herinnering weer te boven:als ie even had gestaan te warm draaien en je kwam er weer bij was die van mij 5 cm vooruit gelopen,door de trilling :} krijg het er weer warm van.................

 
Laatst bewerkt:
Doen!
Zien we elkaar (jij op de Yamma,en ikkes ook :P ....zij het met een cylinder meer ;) )
 
Yo TX 750 schuimklopper
Twee jaar gebouwd 73/74 laatste met een oliepomp/koeler,godskolere zware krukas.
Heb een aantal jaren terug ook zo,n fiets verchoppert,heeft al een mooi laag frame.

Balanspijp tegen cylinderkop aan voor de hogere toeren bereik.
Velgen met opstaande rand meende ik.
O ja een apart olievat volgens mij(in zij kapje)

Goed bewaren !! in Drachstercompagie in Friesland staat er één, niet tekoop,in zeer goede staat(heeft ook onderdelen)Naam: DE STOOMFIETS motorhandel.

De reden dat ze kapot gingen was dat de olie kapot(schuim)werd geslagen,hierdoor kon de pomp niet meer de olie rond pompen,
vernieuwde versie had een oliekoeler en een grotere pomp aan boord.

Komt me de herinnering weer te boven:als ie even had gestaan te warm draaien en je kwam er weer bij was die van mij 5 cm vooruit gelopen,door de trilling :} krijg het er weer warm van.................

Ook onderdelen van een TX ???, da's wel heel uniek. Is goed te weten als ik binnenkort de 2e ga opbouwen, mocht ik nog iets nodig hebben......

Die velgen...... mooi he´
 
Zijn die velgen niet van tomaselli of zo?
Ik viel toen op het lage frame.............. :9 ik kick weer op'm als ik de foto zie
Was mijn eerste grote ingreep.(echt nooit weer weg doen)
 
Gaan we samen heen, dacht ik zo. Kun je op de heenweg alvast genieten van het mooie twin geluidje van de TX ! :9~

Hahaha,die ken ik (helaas voor jou) al,maar......ben jij bekend met een vrij ademende driecylinder van hetzelfde merk??
Ik waarschuw je: ik heb er al meer over de streep getrokken om er ook een aan te schaffen ;)
 
Hahaha,die ken ik (helaas voor jou) al,maar......ben jij bekend met een vrij ademende driecylinder van hetzelfde merk??
Ik waarschuw je: ik heb er al meer over de streep getrokken om er ook een aan te schaffen ;)

De sound van een 3-cilinder Yamaha ken ik :} , maar een vrij ademende nog niet......
Ik ben altijd al onder de indruk geweest van dat soort, alleen een open 6-in-lijn kan dat geluid nog toppen :9~
Mij over de streep trekken is niet makkelijk...
 
Zijn die velgen niet van tomaselli of zo?
Ik viel toen op het lage frame.............. :9 ik kick weer op'm als ik de foto zie
Was mijn eerste grote ingreep.(echt nooit weer weg doen)

Mooi he´
Heb ff gekeken. De velgen zijn van DID, tenminste staat dat erop.
Enne..... over dat wegdoen..... echt niet, zelfs niet voor een 3-cilinder !!
 
Tijd voor een echte Duc?? Pantahtje,851,888,900SS whateverkinda ouwekoningsassert? :P ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan