Yamaha XS start moeilijk en idle't raar

RenaatXS

Die hard MF'er
Hello,

Ik heb thuis twee XS 400 (1979) moto's staan (heb daar een topic over); maar 2 jaar geleden had ik al een kart gemaakt met een XS 400 (1979) motorblok 8-) .

De motor heeft twee Mikuni BS 34's met K&N luchtfilters zitten, en hoofdsproeiers 142 ipv 137,5. Het blok trekt echt verschikkelijk hard op :Y :Y :Y , schakelt vlot, enz. (Ik laat hem altijd voldoende warm draaien + elke 1000km nieuwe olie, alhoewel ik slechts 1400km heb omdat ik niet op de openbare weg kan).

Nu had ik al langer een probleem met de ralentis/ idle speed (weet eigenlijk niet hoe dat heet in correct AN). Dan draait die als een klok met koude motor, netjes iets van een 1300 tpm. Als ik dan een 5-tal km opwarm en lager dan 5000 rpm blijf, en dan weer de motor in neutraal laat draaien zonder gas, dan zit die plots op 3000 rpm -O- . Als je 2-3 minuten wacht en hem laat draaien, zakt die terug naar de 1300 rpm. En ga zo maar door... Hoe komt dat? Ligt dat aan mijn ralentissproeiers? Valse lucht? Te warme carbs? (motor zit niet in de volle wind) Vacuumkolommen lek? ...


Tweede probleem: starten. Soms gaat die in gang met de kickstart na de eerste trap, zelfs al kan ik maar 1/4 van de weg trappen omdat de schijfrem van mn kart in de weg zit. Dus echt één keer door compressie en hij draait perfect. Op andere dagen, dezelfde temperatuur, wil hij bijna niet starten. De elektrostart kan hem alleen maar even doen poffen na +/- 20 seconden starten. Veel langer start ik uiteraard niet omdat de startmotor oververhit zou raken. Pas na 3 minuten met intervallen starten + prutsen met de choke wil hij goed draaien. En zelfde verhaal met warme motor, maar dan nog moeilijker.

De combinatie van die twee maakt het behoorlijk vervelend als je de motor even vergeet op toeren te houden en die stilvalt.

Kan iemand mij helpen??? :}

5aqn11.jpg
 
Moet je niet gewoon het stationair toerental (zo heet dat) eens een keer deftig afstellen? Met een *warme* motor gewoon op het correcte toerental afstellen, dan mengselschroef zodanig draaien dat het toerental het hoogst oploopt en dan het geheel net zo lang herhalen tot het veranderen van het mengsel het toerental alleen maar laat zakken.

Als het goed is heeft de motor als die koud is wat choke of wat extra gas nodig om fatsoenlijk stationair te draaien.

edit: wat een bijzonder gaaf ding trouwens! Zit dat motorblok niet wat teveel in de luwte om goed gekoeld te worden?
 
Laatst bewerkt:
Moet je niet gewoon het stationair toerental (zo heet dat) eens een keer deftig afstellen? Met een *warme* motor gewoon op het correcte toerental afstellen, dan mengselschroef zodanig draaien dat het toerental het hoogst oploopt en dan het geheel net zo lang herhalen tot het veranderen van het mengsel het toerental alleen maar laat zakken.

Als het goed is heeft de motor als die koud is wat choke of wat extra gas nodig om fatsoenlijk stationair te draaien.

edit: wat een bijzonder gaaf ding trouwens! Zit dat motorblok niet wat teveel in de luwte om goed gekoeld te worden?
Sjah, ik heb al behoorlijk lang zitten klooien met die afstelling hoor. Het irriterendste is dat zelfs met een warme motor, de ralentis tot 3000 rpm oploopt als je net een beetje hebt gereden...
En ik betwijfel ook als de motor voldoende koeling krijgt eigenlijk, maar ik rij nooit langer dan een kwartiertje, want het is best lastig hoor. Zeker als er moet gedrift worden e.d. :P
Ik zou misschien nog eens kijken om de koelschroef van een radiator te monteren achter het zitje, dan blaast die wat op de motor. En ik ga aluminium luchthappers maken naast het zitje, de groote van een A5 blaadje, dan wordt de lucht wat afgebogen richting het blok.
 
Als je het stationair toerental niet goed afgesteld krijgt met een warme motor dan zou het inderdaad kunnen zijn dat er valse lucht wordt aangezogen. Als je een stuk hebt gereden, zakt de motor dan niet terug naar ~1300 toeren maar blijft het toerental rond de 3000?

Wat ook kan is dat de stationairsproeiers van je carburateurs gewoon te klein zijn. Je hebt er andere luchtfilters opgezet (K&N?), heb je toen ook grotere sproeiers in de carburateurs gezet? Heb je toen ook de stationairsproeiers vervangen?
 
Als je het stationair toerental niet goed afgesteld krijgt met een warme motor dan zou het inderdaad kunnen zijn dat er valse lucht wordt aangezogen. Als je een stuk hebt gereden, zakt de motor dan niet terug naar ~1300 toeren maar blijft het toerental rond de 3000?

Wat ook kan is dat de stationairsproeiers van je carburateurs gewoon te klein zijn. Je hebt er andere luchtfilters opgezet (K&N?), heb je toen ook grotere sproeiers in de carburateurs gezet? Heb je toen ook de stationairsproeiers vervangen?
Zoals ik al zei in de eerste post heb ik de hoofdsproeiers vervangen, van 137,5 naar 142. Dat zou goed moeten zijn denk ik, anders zou hij niet zo goed optrekken en goed draaien op elk toerental. De stationairsproeiers heb ik inderdaad niet vervangen, het zal wel daar aan liggen dan. Ik meen me te herinneren dat die stationairsproeiers maatje 30 hadden, moet ik dan gewoon op zoek naar bv. 35?
 
Zoals ik al zei in de eerste post heb ik de hoofdsproeiers vervangen, van 137,5 naar 142. Dat zou goed moeten zijn denk ik, anders zou hij niet zo goed optrekken en goed draaien op elk toerental. De stationairsproeiers heb ik inderdaad niet vervangen, het zal wel daar aan liggen dan. Ik meen me te herinneren dat die stationairsproeiers maatje 30 hadden, moet ik dan gewoon op zoek naar bv. 35?
Dat ligt eraan, als je de schroef voor het stationairmengsel helemaal naar buiten hebt gedraaid met het afstellen, dan heb je waarschijnlijk een grotere sproeier nodig ja. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de sproeiers een beetje verstopt zitten.

Heb je al geprobeerd te controleren op valse lucht?
 
Dat ligt eraan, als je de schroef voor het stationairmengsel helemaal naar buiten hebt gedraaid met het afstellen, dan heb je waarschijnlijk een grotere sproeier nodig ja. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de sproeiers een beetje verstopt zitten.

Heb je al geprobeerd te controleren op valse lucht?
Sjah, ik weet niet goed hoe je dat eigenlijk controleert hoor. Ik heb wel eens de gelegenheid gehad om de kwikkolommen er aan te hangen, en beide cilinders zorgen voor een gelijke onderdruk. De rubberen stukken tussen kop - carb zijn nog in goede staat, ik moet misschien wel eens kijken om een dikkere dichting (dikker karton dan het originele papier) tussen die rubberen stukken en de kop te steken. Als ik nog eens tijd heb zal ik er wel eens wat meer aandacht aan besteden, ik laat wel weten hoe het dan gegaan is.

Ik maak soms zelf dichtingen uit karton van cornflakesdozen vd Aldi, die werken echt goed! Ik heb zelfs zo'n dichting zitten vanonder aan het blok tussen het dekseltje voor het oliezeefje. Geen druppel gelekt!
 
hallo... ik heb zelf ook een yamaha xs..maar omdat de vorige eigenaar de luchtschroef onbezonne heeft aangetrokke krijg ik deze niet meer los.. heeft iemand hier tip voor.. of mischien un carbarateur nog liggen??

alvast bedankt voor de moeiten!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan