RenaatXS
Die hard MF'er
Hello,
Ik heb thuis twee XS 400 (1979) moto's staan (heb daar een topic over); maar 2 jaar geleden had ik al een kart gemaakt met een XS 400 (1979) motorblok .
De motor heeft twee Mikuni BS 34's met K&N luchtfilters zitten, en hoofdsproeiers 142 ipv 137,5. Het blok trekt echt verschikkelijk hard op , schakelt vlot, enz. (Ik laat hem altijd voldoende warm draaien + elke 1000km nieuwe olie, alhoewel ik slechts 1400km heb omdat ik niet op de openbare weg kan).
Nu had ik al langer een probleem met de ralentis/ idle speed (weet eigenlijk niet hoe dat heet in correct AN). Dan draait die als een klok met koude motor, netjes iets van een 1300 tpm. Als ik dan een 5-tal km opwarm en lager dan 5000 rpm blijf, en dan weer de motor in neutraal laat draaien zonder gas, dan zit die plots op 3000 rpm . Als je 2-3 minuten wacht en hem laat draaien, zakt die terug naar de 1300 rpm. En ga zo maar door... Hoe komt dat? Ligt dat aan mijn ralentissproeiers? Valse lucht? Te warme carbs? (motor zit niet in de volle wind) Vacuumkolommen lek? ...
Tweede probleem: starten. Soms gaat die in gang met de kickstart na de eerste trap, zelfs al kan ik maar 1/4 van de weg trappen omdat de schijfrem van mn kart in de weg zit. Dus echt één keer door compressie en hij draait perfect. Op andere dagen, dezelfde temperatuur, wil hij bijna niet starten. De elektrostart kan hem alleen maar even doen poffen na +/- 20 seconden starten. Veel langer start ik uiteraard niet omdat de startmotor oververhit zou raken. Pas na 3 minuten met intervallen starten + prutsen met de choke wil hij goed draaien. En zelfde verhaal met warme motor, maar dan nog moeilijker.
De combinatie van die twee maakt het behoorlijk vervelend als je de motor even vergeet op toeren te houden en die stilvalt.
Kan iemand mij helpen???
Ik heb thuis twee XS 400 (1979) moto's staan (heb daar een topic over); maar 2 jaar geleden had ik al een kart gemaakt met een XS 400 (1979) motorblok .
De motor heeft twee Mikuni BS 34's met K&N luchtfilters zitten, en hoofdsproeiers 142 ipv 137,5. Het blok trekt echt verschikkelijk hard op , schakelt vlot, enz. (Ik laat hem altijd voldoende warm draaien + elke 1000km nieuwe olie, alhoewel ik slechts 1400km heb omdat ik niet op de openbare weg kan).
Nu had ik al langer een probleem met de ralentis/ idle speed (weet eigenlijk niet hoe dat heet in correct AN). Dan draait die als een klok met koude motor, netjes iets van een 1300 tpm. Als ik dan een 5-tal km opwarm en lager dan 5000 rpm blijf, en dan weer de motor in neutraal laat draaien zonder gas, dan zit die plots op 3000 rpm . Als je 2-3 minuten wacht en hem laat draaien, zakt die terug naar de 1300 rpm. En ga zo maar door... Hoe komt dat? Ligt dat aan mijn ralentissproeiers? Valse lucht? Te warme carbs? (motor zit niet in de volle wind) Vacuumkolommen lek? ...
Tweede probleem: starten. Soms gaat die in gang met de kickstart na de eerste trap, zelfs al kan ik maar 1/4 van de weg trappen omdat de schijfrem van mn kart in de weg zit. Dus echt één keer door compressie en hij draait perfect. Op andere dagen, dezelfde temperatuur, wil hij bijna niet starten. De elektrostart kan hem alleen maar even doen poffen na +/- 20 seconden starten. Veel langer start ik uiteraard niet omdat de startmotor oververhit zou raken. Pas na 3 minuten met intervallen starten + prutsen met de choke wil hij goed draaien. En zelfde verhaal met warme motor, maar dan nog moeilijker.
De combinatie van die twee maakt het behoorlijk vervelend als je de motor even vergeet op toeren te houden en die stilvalt.
Kan iemand mij helpen???