Yamaha XS1 in onderdelen gekocht

Vandaag begonnen met het blok uit elkaar te halen

Eerst boven aan beginnen. Daar moeten de tuimelaartje uit de cilinderkop gehaald worden.
Als je alles voor de eerste keer doet kost het een hoop tijd om te zien hoe het zit.

Eerst proberen de bussen er uit te krijgen. Dit ging heel goed met dopje 8

6370d80b9345276f89f9a50d0fc0ac6b_zps2001400d.jpg


Vervolgens de bussen er uit met een slagtrekker..... Ja die heb ik dus niet
Maar wel draadeind doppen en ringen! Dat lukt ook!
9249a96ab8085260e02096658ad517d9_zps047991e0.jpg
 
Vervolgens alle losse onderdeeltjes netjes in zakjes gedaan.
Nu de kleppen eruit. Tja die had ik niet bij de t500..... Maar goed er Zat een tang bij dus proberen maar

En dat lukte prima!



Alle vier eruit en de boel een beetje vet vrij gemaakt.

Morgen moeten de carterhelften uitelkaar maar ik kreeg de koppeling nog niet los. Gaan we morgen wel weer naar kijken
 
http://www.phoenix-az.nl/

Deze man (HANS PETER) ademt XS650
Heeft zelf ook een XS1 en een heleboel onderdelen
Wellicht kan hij je verder helpen, vooral ook met kennis en advies

Suc6 :}
 
Blok moet uit elkaar om gestraald te gaan worden.
Onderkant is nog lekker vet



Begin is er:


Het duurde even maar toen ik echt alles los had waren de carters zo van elkaar!


Schakelwals los



Even onthouden hoe de splitsingen zitten

Morgen als ik weer even tijd heb de boel verder ontvetten.
 
Oh dat is wel een donkere foto waar je de splitpennen helemaal niet kunt zien,

Hier zijn ze beter te zien

72dbd26f16a0dc2cc3459a8e6c826586_zpsff37b054.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag weer thuis gekomen en blok verder schoongemaakt. Morgen gaan we immers naar Texel en daar wordt mijn blok gestraald. Stralen gaat met water en glasparels zogenaamd natstralen. Ik ben benieuwd. Blok moet wel. Vet vrij zijn.

Was nog behoorlijk vet, wat een bagger zat erop!


Na een paar uur schrobben met benzine een afgeknipte kwast en remmenreiniger was het toonbaar:







In de open boutgaatjes heb ik oude m6 boutjes geschroefd zodat Deze niet onder de glasparels komen te zitten.
 
Ga je de kop ook stralen ?
Ja hele blok. Misschien ook de carburateurs. Inmiddels een setje echte Solex carbs op de kop getikt via ook een enthousiast clublid. Die heeft wellicht ook nog goede baktandwielen voor me! Daar waren een antal toch voorzien van pitting!
Ik hoor graag als je je carterhelft wilt ruilen tegen de mijne! :+ ( betaal ik bij)
 
Haha , je hebt mijn antwoord al gehad.
Als ik het blok op MP ga zetten hoor jij het eerst.

Onderdelen na stralen goed spoelen / uitblazen anders krijg je glas in je olie !
Pasvlakken worden echt weer nieuw vind ik altijd.
Je bent lekker bezig hoor.
 
Lekker bezig! Dat natstralen is echt wel een mooi resultaat! :)
 
Laatst bewerkt:
Ikvind puntjes en die vervroeging ook leuk, maar mijn ervaring is dat electronische ontstekingen echt veel beter zijn. Ik ga de Boyer brandsen erop zetten in de hoop,dat deze goed werkt. Anders wellicht een powerdynamo van vape. Die heb ik op mijn andere motoren ook en die bevalt uitstekend.
 
Ik heb net even de bak wat beter bekeken. Tandwielen vielen bij nader inzien wel mee behalve de vijfde versnelling! Die is echt slecht:


Detail van vijfde versnellingstandwiel


Maar deze zijn gelukkig nog wel verkrijgbaar dacht ik
 
Vandaag pakketje binnengekregen uit Amersfoort:

Een hoop pakkingen etc.

2f1e3fe87ebe2a3e76c50d6dea10e09f_zps2636a29b.jpg


Dit is het begin!

Blok ligt inmiddels op Texel bij de broers om gestraald te worden.
 
Dank je Geert. Of het echt zo snel gaat weet ik niet. Ik heb er wel zin in.
Ik ga zaterdag naar de nieuwjaarsbijeenkomst van de xs650 club. Ik hoop daar weer wat contacten op te doen en weer wat wijzer te worden.
Als je zin en tijd hebt ergens een zaterdag naar CBF? Even knutselen aan de t500?
 
Ik heb persoonlijk bijzonder slechte ervaringen met een motorblok stralen; na nog geen 50km met een vers-gereviseerd blok lag de krukas in puin omdat er glasparels losgekomen waren en de krukasshells vernield hebben...

Dus spoelen, spoelen en nog eens spoelen in een vaatwasser ofzo..

Veel succes!
 
Ik heb persoonlijk bijzonder slechte ervaringen met een motorblok stralen; na nog geen 50km met een vers-gereviseerd blok lag de krukas in puin omdat er glasparels losgekomen waren en de krukasshells vernield hebben...

Dus spoelen, spoelen en nog eens spoelen in een vaatwasser ofzo..

Veel succes!

Ja ik hoor dat van meer! Gelukkig heb ik in de garage een extra vaartwasser staan.. Daar gaat hij een paar rondjes in!
 
Valt wel mee hoor.

Mijn blok was ook ge-glasparelt:

DSCF2650.jpg


Daarna diverse keren met hogedruk reiniger schoongemaakt en elk kanaal met perslucht nagespoten.

Inmiddels alweer 6000km met het blok gereden. Loopt als een zonnetje!
 
Heb ook goede ervaringen, maar ook goed in de vaatwasser gedaan. Wanneer je daarna remreiniger er op spuit ,beginnen evt. Restanten glas te glimmen zodat je kan zien of je iets vergeten bent.
 
Vanavond toch maar aan de kabelboom begonnen. Ik wilde een nieuwe bestellen want zo heel duur zijn die niet en dan ben je van een hoop gekloot af. Alleen zijn die alleen puur in het zwart terwijl er een deel bij de koplamp zilverkleurig is.
Kabelboom was wel vies!




Stekkers voor:


Na


Het is geen nieuwe maar wel mooi origineel.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook goede ervaringen, maar ook goed in de vaatwasser gedaan. Wanneer je daarna remreiniger er op spuit ,beginnen evt. Restanten glas te glimmen zodat je kan zien of je iets vergeten bent.
En als het blok naar de klote loopt heb jij nog een blok voor me toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan