Yamaha XS1 in onderdelen gekocht

Als ik het goed heb begrepen zijn na de xs1 en de xs2 ergens de tanden van de tandwielen aangepast.
Nu is het zo dat je de tandwielen nu nog kunt kpen maar dan wel van het nieuwe type.
Weet iemand of de oude en de nieuwe op elkaar passen en met elkaar werken. en wellicht of ze op de oude assen passen en dan als setje tussen oude tandwielen kunnen functioneren?

DWZ dus een nieuw 5 versnellingstandwiel op de primaire as als ook op de secundaire as. gaat dat werken?
of zou je zelfs een enkel oud tandwiel kunnen vervangen door een nieuwe? Bij mij moeten sowieso beide 5'en vervangen worden dus het is puur een vraag uit nieuwsgierigheid die laatse. de andere vraag zou ik graag weten omdat ik anders echt achter oud type tandwielen aan moet.
 
En als het blok naar de klote loopt heb jij nog een blok voor me toch?

Helaas heb ik het met de jaarwisseling op het vreugdevuur gegooid.
Dat was nogal teleurstellend , het brandde niet best.

w.b. je tandwielvraag ; ik heb nog wel een partslist voor een 447 '77 liggen.
ik zou de onderdeelnummers kunnen vergelijken als je die hebt ?

voor de rest, ga zo door. gaat volgens mij helemaal goedkomen.
 
_O-

jullie hadden tenminste nog een vreugde vuur!

Hier was er geen vreugde vuur oid.... Daar had dan mooi mijn blok en de andere onderdelen op gekund maar helaas.

yamaha heeft verschillende onderdelen met dezelfde functie van de verschillende jaren gewoon dezelfde nummers gegeven. Daar kun je dus niet erg van op aan!


Vandaag een paar uur bezig geweest met het mooi maken van de tankdop. Die was slecht had verweerde plekken met diuepe gaatjes. ook embleem boven op vertoonde roestpitjes. Is nu wel erg opgeknapt niet echt als nieuw maar vooruit.

Nieuwe kosten ze ook niet de kop maar dat kan altijd nog nietwaar?
 
Ik lees het nu pas en ze zijn alweer gereserveerd.....
Ik heb echter al de juiste Solex carbs. Alleen nog geen choke handeltje..
 
Vandaag naar de nieuwjaarsmeeting geweest van de xs650 club.
Wat een grote club zeg! Best veel mensen. Erg aardig en ik voelde me er snel thuis. Ze hebben een heel magazijn voor onderdelen waar je als je lid bent spullen kunt kopen.
Ze hadden zelfs de twee oude vijfde versnellings tandwielen in goede staat. Voor een prikkie!
Super! Onder het mom van houdt de xssen rijdend. Hartstikkel mooi!
Verder nog een heleboel andere zooi gekocht voor derestauratie.
Het was voor mij een leuke ontmoeting met de club!
 
Heb door dit topic zin gekregen om m'n ouwe xs B model ,die al jaren onder een zeiltje staat eens aan te pakken.
Volgens mijn zoon is dit een racemotor, want er zitten 2 uitlaten onder i.p.v. 1 zoals onder de sv en enfield.
Hij gaat mij er ook mee helpen gelukkig.
Hij is vijf.
Afijn ,heb eerst nog wat ander werk te doen, misschien volgende winter.
 
Leuk! Ik ben benieuwd! Leuk dat er iemand oom inspiratie krijgt door iets wat hier op motorforum gebeurt!
 
Inmiddels alweer een hoop gebeurd!
Blokdelen zijn gestraald en klaar om op te halen. Dit weekend kon niet want ze waren in Rosmalen. Maar binnenkort foto's!
Als het mooi is laat ik ook de naven en de benzinekraantjes stralen!.
Wielen heb ik inmiddels uitelkaar gehaald. Ik kreeg de banden er niet af! Normaliter rondje tapdansen op de randen en dan laat de band wel los van de velg. Maar door mijn nog iets te zwakke enkel wilde dat niet!
Slim idee: ik heb een kleppentang gebruikt. Dat is een soort hefboom en in combinatie met een bandenlichter kon ik mooi de band van de velg drukken. Vervolgens met Glasservice en bandenlichters de band echt van de velg gehaald.

Ook inmiddels zo'n beetje alle boutjes en moertjes in een bakje benzine gelegd ter voorbereiding van schoonmaken om te verzinken.

Verder alvast begonnen met schoonmaken en ontvetten van de zijdeksels van het blok en de naven. Zelfs ook al een naaf gepoetst!

Foto's

Afgekauwd tandwiel, ongelooflijk hoe lang hiermee is doorgereden


Naaf bezig


Ergste vet er af


Zijdeksel blok









Echte polijsten moet nog maar begin is er!
 
Laatst bewerkt:
als je dit even grondig aanpakt zoals je t500 wordt dit een prachtige motor :P
 
Mooi hoor, weer goed bezig geweest.!
Als je het leuk vindt, kan je ook bij sommige bedrijven zelf glasparelen/ stralen.
Geeft ook veel voldoening en is niet duur. Ik heb evt. Wel een adresje voor je ( in NH )
Heb geen idee waar je woont eigenlijk.
Benzinekraantjes worden ook weer als nieuw na een paar uurtjes in de schoonmaak azijn.
 
als je dit even grondig aanpakt zoals je t500 wordt dit een prachtige motor :P
Uiteraard en hopelijk met minder beginnersfouten!
Voordeel van de t500 was dat ik er drie blokken bij had waarvan een set goede carters en twee sets goeie cilinders. Dat is helaas bij deze xs1 niet zo. Om dit blok goed te krijgen zal ik meer moeten investeren.
 
Mooi hoor, weer goed bezig geweest.!
Als je het leuk vindt, kan je ook bij sommige bedrijven zelf glasparelen/ stralen.
Geeft ook veel voldoening en is niet duur. Ik heb evt. Wel een adresje voor je ( in NH )
Heb geen idee waar je woont eigenlijk.
Benzinekraantjes worden ook weer als nieuw na een paar uurtjes in de schoonmaak azijn.

Truuk met de azijn ken ik. Heb ik ook wel eens met carbs gedaan. Ik heb echter de carbs al laten stralen. En om het aluminium dezelfde uitstraling te geven laat ik de kraantjes ook stralen.
Ik heb wel eens gehoord van een zelfstraal centrum in Noord-Holland. Hans Knijn in Zwaag. Maar is voor mij wel ver weg. Ik woon in Peize vlak bij Groningen...........
Texel is ook ver natuurlijk maar daar woont mijn moeder vandaar dat ik daar wel eens ben.
 
Vandaag met de voorvork aan de gang geweest



Tellerhouder is er afgeslepen! Daar moet ik dus naar op zoek!



Verrassing in de vorkpoot....een afgebroken bout!


Gelukkig viel het mee, veel kruipolie gaatje boren en ik zag hem al wat bewegen

Schroevedraaier erin gemept en daar kwam hij



Koplampbeugeltje


Ook de achterknippers helemaal gedemonteerd.
 
Vandaag de vorkpoten aangepakt.
De manchetten zaten erg vast. Deze losgekregen met oliefiltersleutel. Uiteindelijk gelukt. Toen zaten daar nog de keerringen in....... Die gaan er helemaal niet uit! Uiteindelijk dacht ik slim idee te hebben..twee zelftappers in de keerring geschroefd. Vervolgens deze in de bankschroef. Dan de buitenpoot erin draaien en daar met de as erin de keerring eruit draaien. Maar dat mislukte helaas. Nu zat de poot weer heel erg vast in het manchet. Die kreeg ik ook niet meer los met de oliefiltersleutel......
Het lukte uiteindelijk wel door binnenband te wikkelen om het manchet en dat in de bankschroef. As door oog buitenpoot gestoken en draaien maar. Uiteindelijk gelukt om het manchet er weer af te krijgen.
Maar toen zaten de de keerringen er nog steeds in..... Uiteindelijk maar de drempel gepakt en de keerring uitgeslepen zodat hij eruit gewipt kon worden met een schroevedraaier.
Foto's:

Moeten dus we weer verchroomd worden





Vorkpoten zijn wel wat ingesleten



Detail



Ik weet niet of dit echt opnieuw verchroomd moet worden?
 
vandaag weer pakketjes met spulletjes gekregen:

asbest houdende achterremschoenen ( schijnen goed te remmen) nu nog setje voor voor scoren.....



mooi boekje dat ik al mocht lenen van een clublid. Alleen kopietjes worden lang niet zo mooi als het origineel:



en een chokeheveltje voor de solex carburateurs:


het verzamelen is begonnen!!
 
Tja er gebeurt wel wat hoor.......
Motordefect zijn gestraald. Mooi!!!!! Maar in mijn wijsheid besloten om ze in de vaatwasser te doen om alle glasparels weg te krijgen. Ik dacht lekker heet met zeep erbij.....
Is al het glimmende aluminium weer dof en donker geworden......
Nu dus weer poetsen!
 
oh ja, en wordt het je allemaal te veel staat er op MP nog een complete xs1 te koop !
precies in de kleur die jij wilt ook nog.
 
Wat zonde man. Die fout heb ik ook gemaakt, doe je idd. maar één keer.
Moeilijk om weer netjes te krijgen. Even in Hg roestoplosser leggen geen dagen dan is het onderdeel weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan