Zadel schoonmaken

Mutlitask

MF'er
19 mrt 2008
202
0
Het zadel op mijn motor is vrij vies (en ik heb dus een rood zadel) en het valt me op dat het zadel nogal 'plakt' (ja zelfs na een sopje). Dit lijkt me niet normaal en ik vroeg me af of iemand weet hoe ik dit moet oplossen en ook meteen waarmee ik het beste mijn zadel kan onderhouden.

Ik heb overigens een motor uit 86' dus het zal hoogstwaarschijnlijk met de leeftijd van het zadel te maken hebben... :Y
 
Probeer eens met leerzeep het zadel schoon te maken. Is bij vaak bij een motorzaak wel te koop en anders probeer je het bij een ruitersportzaak. Helpt dat niet dan zou ik er over na gaan denken om het zadel opnieuw te laten bekleden, ligt het waarschijnlijk aan de leeftijd.
 
Het zadel op mijn motor is vrij vies (en ik heb dus een rood zadel) en het valt me op dat het zadel nogal 'plakt' (ja zelfs na een sopje). Dit lijkt me niet normaal en ik vroeg me af of iemand weet hoe ik dit moet oplossen en ook meteen waarmee ik het beste mijn zadel kan onderhouden.

Ik heb overigens een motor uit 86' dus het zal hoogstwaarschijnlijk met de leeftijd van het zadel te maken hebben... :Y
Je kan het ook opnieuw (laten) overtrekken, dat ziet het er weer nieuw uit!
 
Ho ho,........geen vet oid. :N het is kunststof en geen leer hè.
Gewoon soda en een beetje water of een schoonmaak middel voor plastic tuinmeubelen.
Als het om vet of smeer gaat een beetje CIF en een sponsje (met ruim water afspoelen).

met een busje "dashboard shine" wil het ook wel eens aardig lukken! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Gewoon met alles reiniger werkt ook meestal wel goed (mits niet te hardnekkig).
En idd geen ledervet en ander soort middeltjes voor leer gebruiken: zonde van de tijd en geld, het is gewoon kunststof. Er zijn maar weinig dekjes die van echt leer zijn gemaakt.

Als je zelf een goed nietaparaat hebt kun je voor een paar euro zo een nieuw lapje skai erop nieten. Hoeft helemaal niet duur te zijn.
 
en het valt me op dat het zadel nogal 'plakt' (ja zelfs na een sopje).
Het kan zijn dat je zadel door teveel poetsmiddelen die er in getrokken zijn door onjuist gebruik mede door het feit dat alle weers-, omstandigheden van invloed zijn voor je zadel, je zadel 'vet' is, en daardoor gaat plakken.
Een goede leerontvetter zou uitkomst kunnen bieden.
Het kan wel zo zijn dat je zadel daarna weer 'geverfd en afgelakt' moet worden.



Bovenstaande hebben mensen die een (kunst)lederen bankstel hebben, ook misschien wel eens meegemaakt.
Meestal wordt er te laat/verkeerd gepoetst als er bijvoorbeeld barstjes ontstaan door nog meer met poetsmiddelen aan de gang te gaan = dat het middel er in gaat trekken = vet = plekzooi en meer beschadigen.

Is maar een theorie hoor O-)
 
Even een oud topic weer wat nieuw leven inblazen:

Is er nog iemand met goede ideeën tegen een "plakzadel", behalve opnieuw bekleden? Ik heb ook een rood zadel, en nu dus ook plaatselijk allemaal rode motorkleding en spijkerbroeken... :-)

Afwassen met allesreiniger of Cif hielp een paar dagen, maar om de één of andere reden is het daarna weer even veel teruggekomen. De motor staat wel buiten, maar niet onder bomen o.i.d.

Helpt dan leerontvetter? Het is gewoon een kunststof zadeldek namelijk...
 
Aangezien het zadel rood afgeeft, is het denk ik niet vies.

Het kunststof bevat weekmakers. Onder invloed van agressieve reinigingsmiddelen in combinatie met de hoge leeftijd, zouden deze er uit kunnen komen, vooral de oudere, instabielere generatie weekmakers.
Enige oplossing is opnieuw bekleden. Kan je zelf doen en hoeft niet zo duur te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Op zich kan je skai gewoon bij een stoffenwinkel kopen, ook in diverse kleuren. Kost niet veel. Wil je supergoedkoop, vraag dan of ze een couponnetje hebben.
Wil je gemakkelijker, dan koop je een kant-en-klare hoes van Louis.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan