Zuidoost Azie - tips gevraagd

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.220
54
Mijn Vriendin en ik willen, ergens in de winter, 4 weke Zuidoost Azië gaan doen op de motor. Het oorspronkelijke plan was vliegen naar Nepal, 2 Enfieldjes kopen en nar Myanmar (ik heb daar familie wonen) rijden. Om een hele stapel redenen is dat niet mogelijk helaas. Daarna zijn we gaan rondkijken, op de shortlist staan (op volgorde van populariteit):

Cambodja
Laos
Sulawesi (Indonesië)
Borneo (Maleisië)
Thailad

De verwachtingen:
- Motor(tje) huren en redelijk op de bonnefooi rondgaan. Zeker geen georganiseerde en/of tot in de puntjes geplande reis
- Geen platgebaande wegen/tourist traps/full moon eilanden
- HEET

De (voorlopige) vragen:
1. Afhankelijk va het land (Thailand is wat geasfalteerder dan Cambodja): Wat is op een rustig tempo met redelijk wat rondkijkuurtjes per dag een beetje een acceptabele afstand om in 4 weke (of per dag) af te leggen in dit soort landen?
2. Is het mogelijk om met huurmotoren een grens daar over te steken (bijvoorbeeld Cambodja-Laos)
3. Welke bestemming zou je voorkeur hebben en waarom?


Ik hoop dat jullie wat tips/advies hebben om onze plannen wat concreter te krijgen.
 
De grens over gaan met een gehuurde motor is praktisch onmogelijk. Dat kan je vergeten.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Cambodja en Laos. Maar in Thailand zijn zaken wat gemakkelijker te regelen, en het is ook mooi maar wat minder avontuurlijk.

Voor Cambodja kan ik Local Adventures aanbevelen. Ze kunnen je verder helpen met motor verhuur. (http://www.local-adventures.com/en) De eigenaar komt uit NL.

Deze tips heb ik een aantal jaar geleden geschreven maar zijn nog steeds actueel denk ik:


HUREN
In de grote toeristenplaatsen kan je gemakkelijk een motor huren. Offroad is nog geen eens nodig. Een rijbewijs is niet nodig. En verzekerd ben je ook niet. Kosten zijn ongeveer tussen de 7 en de 10 euro per dag.(Onderhandelen!) De motoren zijn meestal in uitstekende staat. Ze willen je paspoort als onderpand. Tip: Ik weet dat het niet mag. Maar in deze regio zijn dit soort middelen vaak nodig. Geef vooraf in Nederland je paspoort als gestolen op en haal een nieuwe. Neem beide paspoorten mee. Je kan dan veilig je oude paspoort afgeven. Vaak worden toeristen afgeperst met de dreiging dat je je paspoort niet terug krijgt. Geef ook een ander hotel op dan waar je verblijft. Ze willen nog al eens een motor bij je hotel weghalen met het reservesleuteltje om je een bedrag afhandig te maken. Een digitaal fotootje nemen van de motor in het bijzijn van de verhuurder vooraf kan natuurlijk geen kwaad.

RIJDEN
Over het algemeen rijden ze links in Thailand. Extra attentie voor de mensen die toch rechtsrijden, en dat zijn er best een hoop. De snelwegen zijn over het algemeen redelijk, maar in vergelijking met Nederland hopeloos gevaarlijk. Het onderhoud is niet overal even goed en met af en toe een kuil. Uitkijken dus! Wel meestal 2 baans met een middegeleider maar zelfs fietsen kan je daar tegen komen. De Thais zijn boeddhisten en geloven dat de dood niet het ergste is wat je kan overkomen, je komt na de dood toch weer terug. Dit is o.a. goed te zien aan de rijstijl! Je kan van alles verwachten. Vrachtverkeer is het ergste. Veel vrachtwagenchauffeurs slikken pillen om wakker te blijven of rijden snachts zonder verlichting rond. (Benzine uitsparen) Alcohol controles zijn er niet, en dat is duidelijk merkbaar.

In Cambodja rijden ze rechts (meestal). Maar de auto's zijn afkomstig uit Thailand (links rijdend) of uit Vietnam (rechts rijdend). Dus het stuur kan links of rechts zitten. Dat maakt het rijden er niet veiliger op.

POLITIE
Thailand heeft het beste politiekorps dat er voor geld te koop is. De locals zullen ieder contact met de politie tot het uiterste proberen te vermijden. DOE DAT OOK! (Dus niet effe de weg vragen aan een agent!) Mocht je aangehouden worden probeer dan (als het nog kan) ruim om de agent heen te rijden. (Thais doen dat ook) Meestal zijn ze te lui om achter je aan te gaan. Versterking oproepen zal ook niet gebeuren, want het zijn allemaal privé ondernemers en ze willen een concurent natuurlijk geen klanten aanleveren. Mocht dat allemaal niet lukken: Blijf dan altijd zichtbaar vriendelijk en spreek alleen Nederlands. Glimlachen en neem de tijd. Nooit zeggen dat je je paspoort bij je hebt en al zeker niet afgeven! Haal ook altijd direct het sleuteltje uit het contact en steek deze effe in je zak. Ongeacht of je de betreffende overtreding nu wel of niet hebt begaan, dat is in Thailand niet interresaant, moet je altijd afdingen op de boete. (Kon dat in NL maar!) Een buitenlander betaald sowieso meer. Tussen de 100B (EUR 2,-) en de 300B (EUR 6,-) is redelijk. Een gemiddelde agent verdient slechts 3 euro per dag, je kan het ze dus eigenlijk niet kwalijk nemen..... Een agent is niet net zo als in Nederland voor het grootste gedeelte een hulpverlener.

PECH
Voor reparaties hoef je niet bang te zijn. De gewone man rijdt op een motor, en de middeklasse beschikt meestal over een pickup. Er zijn dus heel veel brommers en motoren op de weg. Bij een lekke band Hoef je meestal nooit verder dan 500 meter te lopen voordat je 'em kan laten repareren. Ook andere kleine reparaties zijn goedkoop en snel verholpen. Je zal dan ook zien dat buiten de toeristen plaatsen de mensen echt heel behulpzaam zijn

ONGELUKKEN
Zo veel mogelijk proberen te voorkomen! Bij een aanrijding is in de praktijk altijd de buitenlander schuldig! Regelen voordat de politie er is, anders wordt het veel duurder! Een hele flink deuk in een auto kost maar 60 euro. Rij desnoods effe naar een garage voor een prijsopgave. Probeer toch een verzekering af te sluiten voor de zekerheid. Zal echter niet bij iedere verhuurder mogelijk zijn. (Het concept verzekeren is in Thailand heel anders! als men geld over heeft wordt er goud in de vorm van kettingen e.d. gekocht. Zo is het niet vreemd als je bij een aanrijding een gouden ketting ziet wisselen van eigenaar) De privé ziekenhuizen zijn uitstekend, de overige niet.

BORDEN
Steeds meer wegwijzer borden hebben een engels onderschrift. Het Thaise schrif maakt geen gebruik van romeinse letters en is voor ons dus niet te lezen. Dit is vooral in de toeristische gebieden zo. Maar lang niet overal! Bij een afslag staat er meestal maar 1 bord. Dus als je die gemist hebt rijdt je er zo voorbij. Ook is het komisch om te zien dat de engelse spelling van de thaise plaatsnamen steeds veranderd. Zoals Had Yai, Hat Yaai, en andere combinaties. En dat binnen een straal van 500m!

HELMPLICHT
Alleen een bestuurder heeft een helmplicht. Passagiers niet. (Vraag me niet waarom!) Het aantal passagiers op een motor of brommer dat is toegestaan is niet bepaald denk ik. Ik ben ze met 6 personen ook tegen gekomen!

VERLICHTING
Overdag rijden met verlichting aan is veiliger weten wij hier. Daar weten ze dat echter niet. Mensen zullen je dan ook vaak er op attenderen! In Cambodja is het zelfs verboden (!) Gewoon aan laten in Thailand! De scherming is is extreem kort. Vooral in oktober kan het binnen 10 minuten volledig donker zijn. Probeer rijden in het donker te vermijden. Meestal is er geen verlichting op de snelwegen, als het er is bestaat het uit af en toe een TL balk. Ook rijden veel auto's gewoon zonder licht.

BENZINE
Heel goedkoop! Je komt langs de hoofdwegen heel veel benzinestations tegen. Maar in de wat afgelegen gebieden is het oppassen. Vaak tanken is het advies! In de wat kleinere dorpen is geen benzinestation maar staat er een vat met benzine voor de deur. Hier kan je ook tanken. Ook zie je vaak mensen met flessen zitten langs de weg. Die verkopen de benzine in flessen. Altijd makkelijk.

INSECTEN EN ANDERE BEESTEN
Probeer tijdens de schemering al niet meer te rijden. De insecten komen dan op je licht af. Je krijgt dan al die beestjes in je gezicht. Zodra het geheel donker is heb je hier geen last meer van. Niet remmen voor kippen en kuikentjes! Ze hebben er zat en niemand zal het je kwalijk nemen. Biedt eventueel een klein bedrag aan als vergoeding maar eigenlijk is dat nog geen eens nodig. Voor een slang geldt het zelfde behalve de vergoeding! Een slang kan je overigens niet zien aankomen als je een beetje snelheid hebt, dus voor een beet hoef je dan niet bang te zijn.

CULTUUR
Aangezien het onbeleeft is om nee te zeggen in de thaise cultuur, is de weg vragen niet altijd even makkelijk.(Dit nog buiten het taalprobleem) Als iemand het niet weet zal hij dat meestal niet willen toegeven. Het is aan jou om dat te zien!

BANGKOK
In Bangkok is het verkeer zo'n chaos dat ik in deze stad rijden niet kan aanbevelen. Buiten dat kan je er ook nergens je motor parkeren. Er is simpelweg geen ruimte voor. De ochtendspits loopt meestal over in de avondspits, dus echt rijden zit er sowieso niet in. Beperk het rijden tot buiten Bangkok.

Laat je door al deze waarschuwingen niet op het verkeerde been zetten. Het is fantastisch om door deze regio te rijden! En het is best goed te doen. Maar de bovenstaande tips zou ik wel in gedachten houden. Als je specifieke vragen hebt laat het me dan even weten!

Persoonlijk vindt ik motorrijden in Cambodja leuker. (Minder verkeer, avontuurlijker en de mensen zijn wat vriendelijker)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou die landen niet met een huurmotor doen.
Als het vooral om 's winters motorrijden gaat, is Nieuw Zeeland een aanrader.
 
Ik zou die landen niet met een huurmotor doen.
Als het vooral om 's winters motorrijden gaat, is Nieuw Zeeland een aanrader.


Hoezo niet? Je leest (bijna) uitsluitend goede verhalen over de huurmotoren in die landen. We willen juist wat meer van het platgebaande pat af (vandaar de lage plek van Thailand op de lijst en het ontbreken van Vietnam), dus Nieuw Zeeland valt helemaal af.
 
De grens over gaan met een gehuurde motor is praktisch onmogelijk. Dat kan je vergeten.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Cambodja en Laos. Maar in Thailand zijn zaken wat gemakkelijker te regelen, en het is ook mooi maar wat minder avontuurlijk.

Voor Cambodja kan ik Local Adventures aanbevelen. Ze kunnen je verder helpen met motor verhuur. (http://www.local-adventures.com/en) De eigenaar komt uit NL.

Deze tips heb ik een aantal jaar geleden geschreven maar zijn nog steeds actueel denk ik:


HUREN
In de grote toeristenplaatsen kan je gemakkelijk een motor huren. Offroad is nog geen eens nodig. Een rijbewijs is niet nodig. En verzekerd ben je ook niet. Kosten zijn ongeveer tussen de 7 en de 10 euro per dag.(Onderhandelen!) De motoren zijn meestal in uitstekende staat. Ze willen je paspoort als onderpand. Tip: Ik weet dat het niet mag. Maar in deze regio zijn dit soort middelen vaak nodig. Geef vooraf in Nederland je paspoort als gestolen op en haal een nieuwe. Neem beide paspoorten mee. Je kan dan veilig je oude paspoort afgeven. Vaak worden toeristen afgeperst met de dreiging dat je je paspoort niet terug krijgt. Geef ook een ander hotel op dan waar je verblijft. Ze willen nog al eens een motor bij je hotel weghalen met het reservesleuteltje om je een bedrag afhandig te maken. Een digitaal fotootje nemen van de motor in het bijzijn van de verhuurder vooraf kan natuurlijk geen kwaad.

RIJDEN
Over het algemeen rijden ze links in Thailand. Extra attentie voor de mensen die toch rechtsrijden, en dat zijn er best een hoop. De snelwegen zijn over het algemeen redelijk, maar in vergelijking met Nederland hopeloos gevaarlijk. Het onderhoud is niet overal even goed en met af en toe een kuil. Uitkijken dus! Wel meestal 2 baans met een middegeleider maar zelfs fietsen kan je daar tegen komen. De Thais zijn boeddhisten en geloven dat de dood niet het ergste is wat je kan overkomen, je komt na de dood toch weer terug. Dit is o.a. goed te zien aan de rijstijl! Je kan van alles verwachten. Vrachtverkeer is het ergste. Veel vrachtwagenchauffeurs slikken pillen om wakker te blijven of rijden snachts zonder verlichting rond. (Benzine uitsparen) Alcohol controles zijn er niet, en dat is duidelijk merkbaar.

In Cambodja rijden ze rechts (meestal). Maar de auto's zijn afkomstig uit Thailand (links rijdend) of uit Vietnam (rechts rijdend). Dus het stuur kan links of rechts zitten. Dat maakt het rijden er niet veiliger op.

POLITIE
Thailand heeft het beste politiekorps dat er voor geld te koop is. De locals zullen ieder contact met de politie tot het uiterste proberen te vermijden. DOE DAT OOK! (Dus niet effe de weg vragen aan een agent!) Mocht je aangehouden worden probeer dan (als het nog kan) ruim om de agent heen te rijden. (Thais doen dat ook) Meestal zijn ze te lui om achter je aan te gaan. Versterking oproepen zal ook niet gebeuren, want het zijn allemaal privé ondernemers en ze willen een concurent natuurlijk geen klanten aanleveren. Mocht dat allemaal niet lukken: Blijf dan altijd zichtbaar vriendelijk en spreek alleen Nederlands. Glimlachen en neem de tijd. Nooit zeggen dat je je paspoort bij je hebt en al zeker niet afgeven! Haal ook altijd direct het sleuteltje uit het contact en steek deze effe in je zak. Ongeacht of je de betreffende overtreding nu wel of niet hebt begaan, dat is in Thailand niet interresaant, moet je altijd afdingen op de boete. (Kon dat in NL maar!) Een buitenlander betaald sowieso meer. Tussen de 100B (EUR 2,-) en de 300B (EUR 6,-) is redelijk. Een gemiddelde agent verdient slechts 3 euro per dag, je kan het ze dus eigenlijk niet kwalijk nemen..... Een agent is niet net zo als in Nederland voor het grootste gedeelte een hulpverlener.

PECH
Voor reparaties hoef je niet bang te zijn. De gewone man rijdt op een motor, en de middeklasse beschikt meestal over een pickup. Er zijn dus heel veel brommers en motoren op de weg. Bij een lekke band Hoef je meestal nooit verder dan 500 meter te lopen voordat je 'em kan laten repareren. Ook andere kleine reparaties zijn goedkoop en snel verholpen. Je zal dan ook zien dat buiten de toeristen plaatsen de mensen echt heel behulpzaam zijn

ONGELUKKEN
Zo veel mogelijk proberen te voorkomen! Bij een aanrijding is in de praktijk altijd de buitenlander schuldig! Regelen voordat de politie er is, anders wordt het veel duurder! Een hele flink deuk in een auto kost maar 60 euro. Rij desnoods effe naar een garage voor een prijsopgave. Probeer toch een verzekering af te sluiten voor de zekerheid. Zal echter niet bij iedere verhuurder mogelijk zijn. (Het concept verzekeren is in Thailand heel anders! als men geld over heeft wordt er goud in de vorm van kettingen e.d. gekocht. Zo is het niet vreemd als je bij een aanrijding een gouden ketting ziet wisselen van eigenaar) De privé ziekenhuizen zijn uitstekend, de overige niet.

BORDEN
Steeds meer wegwijzer borden hebben een engels onderschrift. Het Thaise schrif maakt geen gebruik van romeinse letters en is voor ons dus niet te lezen. Dit is vooral in de toeristische gebieden zo. Maar lang niet overal! Bij een afslag staat er meestal maar 1 bord. Dus als je die gemist hebt rijdt je er zo voorbij. Ook is het komisch om te zien dat de engelse spelling van de thaise plaatsnamen steeds veranderd. Zoals Had Yai, Hat Yaai, en andere combinaties. En dat binnen een straal van 500m!

HELMPLICHT
Alleen een bestuurder heeft een helmplicht. Passagiers niet. (Vraag me niet waarom!) Het aantal passagiers op een motor of brommer dat is toegestaan is niet bepaald denk ik. Ik ben ze met 6 personen ook tegen gekomen!

VERLICHTING
Overdag rijden met verlichting aan is veiliger weten wij hier. Daar weten ze dat echter niet. Mensen zullen je dan ook vaak er op attenderen! In Cambodja is het zelfs verboden (!) Gewoon aan laten in Thailand! De scherming is is extreem kort. Vooral in oktober kan het binnen 10 minuten volledig donker zijn. Probeer rijden in het donker te vermijden. Meestal is er geen verlichting op de snelwegen, als het er is bestaat het uit af en toe een TL balk. Ook rijden veel auto's gewoon zonder licht.

BENZINE
Heel goedkoop! Je komt langs de hoofdwegen heel veel benzinestations tegen. Maar in de wat afgelegen gebieden is het oppassen. Vaak tanken is het advies! In de wat kleinere dorpen is geen benzinestation maar staat er een vat met benzine voor de deur. Hier kan je ook tanken. Ook zie je vaak mensen met flessen zitten langs de weg. Die verkopen de benzine in flessen. Altijd makkelijk.

INSECTEN EN ANDERE BEESTEN
Probeer tijdens de schemering al niet meer te rijden. De insecten komen dan op je licht af. Je krijgt dan al die beestjes in je gezicht. Zodra het geheel donker is heb je hier geen last meer van. Niet remmen voor kippen en kuikentjes! Ze hebben er zat en niemand zal het je kwalijk nemen. Biedt eventueel een klein bedrag aan als vergoeding maar eigenlijk is dat nog geen eens nodig. Voor een slang geldt het zelfde behalve de vergoeding! Een slang kan je overigens niet zien aankomen als je een beetje snelheid hebt, dus voor een beet hoef je dan niet bang te zijn.

CULTUUR
Aangezien het onbeleeft is om nee te zeggen in de thaise cultuur, is de weg vragen niet altijd even makkelijk.(Dit nog buiten het taalprobleem) Als iemand het niet weet zal hij dat meestal niet willen toegeven. Het is aan jou om dat te zien!

BANGKOK
In Bangkok is het verkeer zo'n chaos dat ik in deze stad rijden niet kan aanbevelen. Buiten dat kan je er ook nergens je motor parkeren. Er is simpelweg geen ruimte voor. De ochtendspits loopt meestal over in de avondspits, dus echt rijden zit er sowieso niet in. Beperk het rijden tot buiten Bangkok.

Laat je door al deze waarschuwingen niet op het verkeerde been zetten. Het is fantastisch om door deze regio te rijden! En het is best goed te doen. Maar de bovenstaande tips zou ik wel in gedachten houden. Als je specifieke vragen hebt laat het me dan even weten!

Persoonlijk vindt ik motorrijden in Cambodja leuker. (Minder verkeer, avontuurlijker en de mensen zijn wat vriendelijker)


Kees, heel erg bedankt voor je antwoord! Een deel komt me erg bekend voor (ik heb eerst de zoekfunctie van M-F gebruikt;)), maar het is een zeer waardevolle post.

Ik was al bang dat grensovergangen niet gingen lukken met huurmotoren. Wat zijn je gedachten over de hoeveelheid af te leggen Kilometers?

We zijn vandaag ook kleding wezen kijken. Ik heb een thermo broek gekocht en een doorwaaibroek besteld. Ik heb een crossvest en overweg die aan te doen met een dun shirt. We zijn nog op zoek naar goedkope (want alleen voor die vakantie te gebruiken) enduro helmen.
 
Laatst bewerkt:
Ik mis Vietnam in het rijtje.... en ik lees dat je dat een platgebaand pat vindt. Die snap ik dan weer niet. Vietnam is echt een heel andere wereld. Juist een ontdekking op zich.

... daar is het prima een motor te kopen en een maand rond te rijden en aan het einde van de rit weer te verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik mis Vietnam in het rijtje.... en ik lees dat je dat een platgebaand pat vindt. Die snap ik dan weer niet. Vietnam is echt een heel andere wereld. Juist een ontdekking op zich.

... daar is het prima een motor te kopen en een maand rond te rijden en aan het einde van de rit weer te verkopen.


Daar hebben we een aantal redenen voor. Vietnam is en stuk touristischer dan Cambodja bijvoorbeeld en ook een héél stuk drukker. Daarnaast hebben we over Vietnam ook wel een aatal mindere verhalen (als in: spreekt ons minder aan) gehoord.
 
Daar hebben we een aantal redenen voor. Vietnam is en stuk touristischer dan Cambodja bijvoorbeeld en ook een héél stuk drukker. Daarnaast hebben we over Vietnam ook wel een aatal mindere verhalen (als in: spreekt ons minder aan) gehoord.


Ik neem aan dat je in beide landen bent geweest om je oordeel hierover te hebben.
Eerlijk gezegd deel ik je zienswijze niet. Ik ben in Laos, Cambodja, Vietnam en Thailand geweest. En ik vond Vietnam toch wel een bijzonder eendje in de bijt. Vietnam is wel drukker vooral rond de grote steden. Cambodja vond ik het bedelen en dingen aansmeren minder leuk van. Laos is ronduit een geweldige plek, vooral als je de echt minder bezochte delen gaat bezoeken, zoals bijvoorbeeld Phonsavan.

Daarentegen... Sapa is met de motor ook geweldig!
Nepal kan je leuk verkennen vanuit Pokhara... dat hebben we ook gedaan, op Enfields en een oude Yamaha. Maar op dit moment is het niet handig om daar heen te gaan. Die regio (rondom Pokhara richting Lantang en een deel van Kathmandu) ligt nog aardig in puin.
Myanmar zijn we afgelopen jaar geweest.... dat vond ik ook de moeite waard (Bagan was wel erg heet).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog niet in die regio geweest (ja, Singapore, even), dus ik moet alles baseren op verhalen, ervaringen en advies en daar de onzin uit zien te filteren. Wat we in ieder geval niet willen is drukte.

Ik lees verder juist overal dat Cambodjanen juist minder opdringerig zijn dan de Thai/Vietnamezen. Daarnaast is het overal wel mooi en heeft alles zo zijn charme. We zouden graag wat kust en binnenland doen. Het zou mooi zijn om Laos en Cambodja te combineren, maar dan wordt het als snel gen rondje meer, maar een tocht. Dat maakt het met huurmotoren een stuk lastiger. Met een gekochte motor grenzen oversteken is ook niet overal even makkelijk.

Nepal zou ik graag doen (zeker op een Enfield, daar staan er 2 van in de tuin!), maar hooggebergten zijn voor mij geen goed plan (beschadigde long). Myanmar is toch wel onrustig de laatste tijd, daarnaast zijn daar 8 november verkiezingen (de tweede keer pas), dus voor de zekerheid laten we dat even links (of in het geval van ene bezoek aan Laos/Cambodja: rechts) liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees verder juist overal dat Cambodjanen juist minder opdringerig zijn dan de Thai/Vietnamezen. Daarnaast is het overal wel mooi en heeft alles zo zijn charme. We zouden graag wat kust en binnenland doen. Het zou mooi zijn om Laos en Cambodja te combineren, maar dan wordt het als snel gen rondje meer, maar een tocht. Dat maakt het met huurmotoren een stuk lastiger. Met een gekochte motor grenzen oversteken is ook niet overal even makkelijk.

In Cambodja ben ik wel eens expres naar de Foreigners correspondence club gegaan om van het gebedel af te zijn. In Vietnam, Thailand en Laos is me dat nooit overkomen. Die zienswijze kan ik echt niet delen. Inmiddels ben ik meer dan 10 maal in die regio geweest. Ik denk niet dat ik er naast zit.
 
Kees, heel erg bedankt voor je antwoord! Een deel komt me erg bekend voor (ik heb eerst de zoekfunctie van M-F gebruikt;)), maar het is een zeer waardevolle post.

Ik was al bang dat grensovergangen niet gingen lukken met huurmotoren. Wat zijn je gedachten over de hoeveelheid af te leggen Kilometers?

We zijn vandaag ook kleding wezen kijken. Ik heb een thermo broek gekocht en een doorwaaibroek besteld. Ik heb een crossvest en overweg die aan te doen met een dun shirt. We zijn nog op zoek naar goedkope (want alleen voor die vakantie te gebruiken) enduro helmen.

Ik kan geen inschatting geven van het aantal kilometers. Dit omdat het samenhangt met het wegtype, weersomstandigheden, seizoen, drukte, veerboten, etc. Om een voorbeeld te geven: De route Koh Kong - Sihanoukville was vroeger onverhard, zonder bruggen dus oversteken met veerpondjes. In de regentijd was het al helemaal een drama. Nu zijn er bruggen en ligt er asfalt... De mensen van Local Adventures kunnen je hier mee helpen. Mail ze gewoon even.
 
Vietnam is weer heel anders. Ook mooi en bijzonder, maar Cambodja en Laos spreken me meer aan. In de steden in Vietnam is het inderdaad extreem druk. Motorrijders groeten elkaar daar ook niet....

HCMC


Net zo als in alle andere landen kom je de opdringerige mensen en bedelaars alleen tegen op plaatsen waar veel toeristen komen. Dus als je uit een bus komt staan er direct tientallen klaar om je een hotel of taxi aan te smeren. Gewoon even verplaatsen zodat je uit de buurt bent en je hebt er geen last meer van.
 
Vietnam is weer heel anders. Ook mooi en bijzonder, maar Cambodja en Laos spreken me meer aan. In de steden in Vietnam is het inderdaad extreem druk. Motorrijders groeten elkaar daar ook niet....

Voor mij geldt hetzelfde.

Net zo als in alle andere landen kom je de opdringerige mensen en bedelaars alleen tegen op plaatsen waar veel toeristen komen. Dus als je uit een bus komt staan er direct tientallen klaar om je een hotel of taxi aan te smeren. Gewoon even verplaatsen zodat je uit de buurt bent en je hebt er geen last meer van.

En ook dit sluit aan bij mijn ervaringen (ook al zijn die niet in die regio), met uitzondering van Marokko, daar kan je midden in de woestijn stoppen en gegarandeerd dat er nog steeds binnen 2 minuten iemand aan je mouw staat te trekken.
 
Ik kan geen inschatting geven van het aantal kilometers. Dit omdat het samenhangt met het wegtype, weersomstandigheden, seizoen, drukte, veerboten, etc. Om een voorbeeld te geven: De route Koh Kong - Sihanoukville was vroeger onverhard, zonder bruggen dus oversteken met veerpondjes. In de regentijd was het al helemaal een drama. Nu zijn er bruggen en ligt er asfalt... De mensen van Local Adventures kunnen je hier mee helpen. Mail ze gewoon even.


Ga ik doen (ook al willen we de reis graag zelf regelen, dan val ik liever geen partijen lastig waar ik toch geen product van ga afnemen), dankjewel!
 
Ga ik doen (ook al willen we de reis graag zelf regelen, dan val ik liever geen partijen lastig waar ik toch geen product van ga afnemen), dankjewel!

Je zal toch een motor moeten huren. En geloof me, dan ontkom je niet aan dit soort organisaties, want de locals verhuren niks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan