zwaarder geluid

8-) Ik heb bij mijn Suzuki Desperado (gelijk aan Marauder) de achterste plaat en de tweede plaat daarachter zes gaten geboord van 10 mm. Dit geeft een heerlijk donker (maar niet overdreven hard) geluid.
Al die gaten is geen gezicht, dus heb ik zwart metaalgaas op maat geknipt aan aan de achterkant van de dempers gemaakt. Dat ziet er een stuk beter uit.
(Afbeelding)

Origineel idee......
 
Heel makkelijk. Bij de Gamma is van Bison kneedbaar staal te koop. Daar een rolletje van gemaakt, dit rondom aangedrukt, gaas er tegenaan drukken. Een paar uurtjes wachten tot het droog is en dan een matzwart verfje erover. Niets meer van de gaten te zien en toch open pijpen.
 
Gisteren uiteindelijk tijd gehad om te zorgen voor "zwaarder geluid". De 3 popnagels weggeboord, daarna 2 gaatjes van 7 mm geboord in iedere uitlaat. Gevolg een heerlijk zwaar gebrom. Hier laat ik het even bij. Misschien in de toekomst nog een gaatje erbij. Nu maar eerst even wennen aan de nieuwe sound. Mijn toermaten weten niet wat ze horen!!!!!


:] Bigbrother :}
 
Ik heb afgelopen weekend in iedere pijp net naast het eerder geboorde gat een tweede gat (rond 10) bijgeboord en deze vervolgens tot één sleuf uitgevijld. :9~
In mijn eidschot zitten inderdaad drie popnagels. Ze houden echter geen plaatje op zijn plaats. Wat ze wel doen weet ik niet. :?
Iemand een idee?

full
 
volgens mij moeten ze je nu wel horen aankomen :)

ik ga dadelijk bij soes savage de popnagels deruit boren.... hopelijk geeft dat een wat zwaarder geluid
 
Ik heb afgelopen weekend in iedere pijp net naast het eerder geboorde gat een tweede gat (rond 10) bijgeboord en deze vervolgens tot één sleuf uitgevijld. :9~
In mijn eidschot zitten inderdaad drie popnagels. Ze houden echter geen plaatje op zijn plaats. Wat ze wel doen weet ik niet. :?
Iemand een idee?

(Afbeelding)


Zo te zien op de foto is de achterplaat vast gelast aan je uitlaat. Bij mij was heel duidelijk te zien bij het pijpje in de het midden dat het om een losse plaat ging. Op jouw foto zie ik daar duidelijk een lasnaat. Als het midden inderdaad gelast is, dan zitten de popnagels even goed in het chromen deel van de uitlaat.

Groet

:] Bigbrother :}
 
Prachtig idee. Heb meteen gaten in het achterschot geboord van 8 mm. Eerst eentje in de uitlaten aan elke kant. Later er nog eentje bij (dus twee). Komt nu bij lage toeren een roffelend geluid uit. En bij op tempo rijden is het geluid niet echt harder. Gelukkig. Hoogstens iets scherper. Heb verdere schotten in tact gelaten. Om de gaten te verhullen heb ik de achterschotten in heat resistant zwart gespoten. Ziet er nog blitser uit ook. En bij controle valt het de politie ook niet meteen op. Idee is misschien om passende bouten bij je te hebben die je zo in de gaten kunt draaien... Ha!
 
Hey :] ,
Al zoekende kwam ik dit topic tegen. Afgelopen zondag ben ik naar de Limburgse Harley Davidson Dag geweest in Sittard. Aan het begin van de toerrit heb ik in een zijstraatje van de markt gestaan, alwaar het geweld (meer dan 100 HDs) langskwam. Vervolgens (en nu komt het) staat er op de markt een motard zijn Dragstar 1100 (redelijk gemodificeerd) gereed te maken voor vertrek. Ik dacht: "Effe wachten en luisteren hoe dat gaat bulderen...". Nadat de Yamaha gestart werd, bleek het geluid erg tegen te vallen.
Mijn vraag dan ook nu: Zijn die HD's dan echt zo uniek, qua geluid, of heb ik te maken gehad met een uiterst steriele Dragstar? Als je al de door jullie aanbevolen aanpassingen uitprobeert, gaat het geluid dan ook in de richting van een HD?
Greetz, Jeronimo.
 
Hey :] ,
Al zoekende kwam ik dit topic tegen. Afgelopen zondag ben ik naar de Limburgse Harley Davidson Dag geweest in Sittard. Aan het begin van de toerrit heb ik in een zijstraatje van de markt gestaan, alwaar het geweld (meer dan 100 HDs) langskwam. Vervolgens (en nu komt het) staat er op de markt een motard zijn Dragstar 1100 (redelijk gemodificeerd) gereed te maken voor vertrek. Ik dacht: "Effe wachten en luisteren hoe dat gaat bulderen...". Nadat de Yamaha gestart werd, bleek het geluid erg tegen te vallen.
Mijn vraag dan ook nu: Zijn die HD's dan echt zo uniek, qua geluid, of heb ik te maken gehad met een uiterst steriele Dragstar? Als je al de door jullie aanbevolen aanpassingen uitprobeert, gaat het geluid dan ook in de richting van een HD?
Greetz, Jeronimo.

HD geluid is niet uniek hoor, je hebt er 2 dingen voor nodig: een V2 van minimaal 1000 cc en bij voorkeur geen dempers...
 
Maar zijn de door mij gehoorde HD's dan wel 'legaal' en een Dragstar zonder dempers, maar met hetzelfde geluid, niet?

Voor HD's gelden echt geen andere geluidsnormen dan voor japanners hoor, maar ik geloof dat bij de meeste HD,s de dempers er direct na de keuring al uit vallen of zo, want HD's met een goed functionerend uitlaatsysteem zijn zeldzaam..
Een street-legal HD klinkt net als alle zware jappen als een koffiemolen met een zware hoestbui.
(mijn jap is trouwens ook niet street-legal meer }) )
 
Elk blok heeft nog echt steeds zijn eigen sound, hoe groot een blok ook kan of mag zijn.
Het Harley geluid komt uit een luchtgekoeld V2 blok van 1340 of meer cc's, met een zeer zware krukas wat langzaam lopen (stationair) mogenlijk maakt, dit ga je echt met geen enkele jap evenaren, of je moet het blok re-designen.
Verder heeft het Harley blok uitwendige stoterstangen en allerlei ander achtergrondgeruis wat een jap qua sound niet na gaat doen.
Een jap kan qua sound mischien even "dof/harde klap" achtig gaan lopen stationair maar heeft het blok dezelfde cilinderhoek als een Harley?? Nee, dan kan je de sound gewoon gaan vergeten zodra het blok 100 toeren meer dan stationair draait.
De "loop" van het blok is dan gewoon anders.

Koop een Harley als je die sound echt wilt ;)
 
Laatst bewerkt:
ieder motor loopt anders, ook HD's verschillen onderling. Ook maakt het voor het geluid uit hoeveel kleppen je per cylinder hebt en ja de meeste V2's lopen stationair sneller dan als "stoer"wordt ervaren, omdat de fabrikant (ook HD) een hoger stationair toerental adviseerd dan de gemiddelde gebruiker wil. Ook een nieuwe en goed afgestelde HD loopt spoepeler en sneller dan de meerste ploffende en schuddende machines die je op de weg ziet.
Maar ik vind dit een beetje een onzin discussie, daar het voor een HD ook onmogelijk is om de sound van mijn Vulcan 1500 Classic te imiteren. Dit topic gaat over het verkrijgen van een zwaarder motorgeluid en mijn stelling is dat je geen HD nodig hebt om een vet motorgeluid te hebben.....
 
ieder motor loopt anders, ook HD's verschillen onderling. Ook maakt het voor het geluid uit hoeveel kleppen je per cylinder hebt en ja de meeste V2's lopen stationair sneller dan als "stoer"wordt ervaren, omdat de fabrikant (ook HD) een hoger stationair toerental adviseerd dan de gemiddelde gebruiker wil. Ook een nieuwe en goed afgestelde HD loopt spoepeler en sneller dan de meerste ploffende en schuddende machines die je op de weg ziet.
Maar ik vind dit een beetje een onzin discussie, daar het voor een HD ook onmogelijk is om de sound van mijn Vulcan 1500 Classic te imiteren. Dit topic gaat over het verkrijgen van een zwaarder motorgeluid en mijn stelling is dat je geen HD nodig hebt om een vet motorgeluid te hebben.....

Ben ik helemaal met je eens, ik dacht dat je erop doelde in je vorige post dat er een Harley geluid verkregen zou worden zodra er andere pijpen op een motor kwamen en dat ook een Harley zelf op die manier die sound kreeg.

Ik bedoelde HELEMAAL niet te zeggen dat een Harley het mooiste geluid heeft, of dat andere motoren dat ook zouden moeten hebben.
Wat ik bedoelde was dat ieder blok inderdaad zijn eigen sound heeft zonder pretenties erbij, ik probeerde alleen je post te corrigeren daar ik aannam dat je iets anders bedoelde.

Ik heb verder nooit een Vulcan 1500 met open pijpen gehoort maar idd ook "jappen" kunnen een hele mooie vette sound hebben, een intruder 1400 met open pijpen is er een van 8-)
 
Heeeelemaal mee eens. Heb ik namelijk ook. *D . Volgend jaar wordt het een 1500. Eerste wat ik ga doen iks V&H straight shots erop zetten. Naaimachine geluid past er niet echt bij :+ Waarom maar 4 of 6 gaatjes boren trouwens. Als je genoeg boort, vallen de dempers er van zelf uit :P
 
.... Rij nou een tijdje met aan elke kant twee gaten in het eindschot van de uitlaten van ruim 8 mm. Da's op mijn Yam YX600. Te ruim geboord om er bouten in te draaien als je weer teruggetuned door het leven wil. Valt me wel op dat sindsdien het stationair toerental teruggegaan is van pakweg 1100 tpm naar een dansende 500 tpm. Plus het lijkt alsof ie nou nog harder trekt. Komt dat nou omdat toch de doorlaat veranderd is? Loop ik daar geen gevaar mee? Verbrande kleppen of zo? Lijkt de laatste tijd wel alsof er iets aan het loslaten is. Er resoneert iets. En of het nu toeval is maar een steunbout van de motorophanging is afgebroken. Door de extra vibraties misschien...
 
.... Rij nou een tijdje met aan elke kant twee gaten in het eindschot van de uitlaten van ruim 8 mm. Da's op mijn Yam YX600. Te ruim geboord om er bouten in te draaien als je weer teruggetuned door het leven wil. Valt me wel op dat sindsdien het stationair toerental teruggegaan is van pakweg 1100 tpm naar een dansende 500 tpm. Plus het lijkt alsof ie nou nog harder trekt. Komt dat nou omdat toch de doorlaat veranderd is? Loop ik daar geen gevaar mee? Verbrande kleppen of zo? Lijkt de laatste tijd wel alsof er iets aan het loslaten is. Er resoneert iets. En of het nu toeval is maar een steunbout van de motorophanging is afgebroken. Door de extra vibraties misschien...

Een motor KAN te arm gaan lopen als de uitlaat te "ruim" bemeten is, het verschilt per motor, of dat voor jouw opgaat dus weet ik niet en een pasklaar antwoord heb ik ook niet.
Maar hier wat uitleg voor de zekerheid:

Een uitlaat "helpt" als het ware je cilinders tijdens de uitlaatslag (die ALTIJD overloop tijd heeft met de inlaatklep om de spoeling te bevorderen) leeg te trekken.
Doet 'ie dit te goed dan kan een hoeveelheid van je "nieuwe" mengsel je uitlaat in gaan (en nee dat hoef je NIET te merken aan ploffen ed) en een te arm/schraal mengsel in je cilinders achterlaten.
Gevolg is arm lopen, en dus warmer worden, waarbij met name de uitlaatklep harder gaat slijten of zelfs kan verbranden.
Het feit dat 'ie nu stationair met 500rpm staat te dansen kan hiervoor een goede aanwijziging zijn, te arm lopend gaat het staionair toerental omlaag, een andere oorzaak zou een overdreven overlap tussen inlaat en uilaat slag kunnen zijn bij hoogtoerige blokken ;)

Mijn mening/advies, laat hem afstellen/controleren voordat je mogenlijk schade hebt, maar nogmaals, dit betekent nog niet dat jouw motor te arm loopt, maar een preventieve afstellings controle kan zeker geen kwaad ;)
 
Hee, fantastische uitleg!!!..... Maar dan doet zich de heel interessante en voor de hand liggende vraag voor: waarom niet met de choke permamenent wat meer fuel toevoeren aan de motor? Met als ijkpunt dat ie bij stationair draaien ongeveer 1000 rpm draait. Volgens mij moet er dan theoretisch ook meer vermogen uitkomen: meer brandstof + meer lucht.
 
Nou ik vertrouwde het allemaal niet meer met die gaten in mijn dempers. Effe 1 bougie bekeken, maar die zag er spic en span uit. Aangevend dat het verbrandingsproces goed is in de cilinders. Heb toen bouten bij de fietsenhandel gehaald, van die korte van 10 mm doorsnee met een inbuskop. In iedere uitlaat het gat verder opgeboord zodat de bouten erin gedraaid kunnen worden. Ben benieuwd of inderdaad het toerental wat hoger is bij stationair loop. Ziet er merkwaardig uit, maar de gezondheid van mijn motor gaat boven een potje lawaai maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan