Zware koppeling Suzuki GS850

BB78

Rookie
3 jul 2015
10
0
Goedemiddag,

Mijn GS850 heeft een hele zware koppeling. Navraag gedaan bij de vorige eigenaar en die zij dat het altijd al zo was. Hij heeft hem omgebouwd naar een caferacer, maar nooit mee gereden of aan de praat gekregen.

Nu heb ik de fiets aan de praat gekregen, maar de koppeling is nog niet fijn. Heb de kabel los gehad van de hendel en die schuift wel goed door de buitenkabel.

Heeft iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken?

Groeten Arjo
 
Als liefhebber van het dragracen durf ik wel te stellen dat de koppeling bij dragracers dermate veel voor z'n kiezen krijgt dat 'ie niet te vergelijken is met een gewoon koppelingssysteem, en dus veel zwaarder uitgevoerd is en dus meer kracht vereist om te bedienen.
Eigenlijk zou een ervaren dragracer (of monteur van) hier veel meer over kunnen zeggen.
Persoonlijk ben ik zeer onder de indruk v/d technische kunststukken die ik heb mogen bewonderen van zeer veel dragracers. :9
 
Waarschijnlijk ligt het hem toch aan de kabel , heb het zelf gehad met mn GS1100L , nieuwe kabel gemonteerd en ging giga zwaar toen een originele kabel gekocht met binnen geleider en ging hij weer normaal. :]
 
Wat is dit nou? :?

Dacht dat het geen verschil maakte of het nou hydraulisch of mechanisch was? _O-
Was toch alle 2 even goed? 8-) })
je kan met beide even veel kracht zetten. Niemand heeft ooit even goed gezegd en ook niet wat daarvoor nodig is, dus niet gaan draaien en kronkelen om je gelijk te proberen te halen.
 
Zo lang er hier niet gesnapt wordt dat er met een volledig weerstandsloos systeem en een directe bediening, er meer kracht overblijft om de koppeling te bedienen, heeft het verder weinig zin om verder te gaan met de discussie.
Of de redenatie omdraaiend doordat je geen weerstand hebt en een directe bediening kost het domweg minder kracht om de koppeling te bedienen.

Of moeten we toch maar terug gaan naar de ouderwetse kabelbediende remmen op onze koekblikken? Want dat zou dan ook net zo goed moeten werken als onze huidige abs remsystemen. 8-)
 
Zo lang er hier niet gesnapt wordt dat er met een volledig weerstandsloos systeem en een directe bediening, er meer kracht overblijft om de koppeling te bedienen, heeft het verder weinig zin om verder te gaan met de discussie.

Dat is volgens mij de eerste keer dat je met dat argument komt, heb geen zin om alles terug te lezen.
Als je je kaarten wat eerder op tafel zou leggen dan maakt dat de discussie wat makkelijker.

Waar is jouw bewijs dat een hydraulisch systeem weerstandloos is? en hoeveel weerstand heeft een goed gesmeerd kabel systeem? en hoe staat dat in verhouding tot de totale weerstand van de veerdruk/gehele systeem?
Zonder die getallen zijn jouw kreten compleet waardeloos en je blijft een denigrerende ondertoon behouden (zie bovenstaande quote).

De vergelijking remsysteem met een koppelingssysteem slaat ook kant nog wal, compleet verschillende systemen, daar ga ik inhoudelijk niet op in.

Als jij kan aantonen dat de weerstand van de kabel zodanig groot is dat hierdoor de overbrenging verhouding aangepast moet worden en dat dit door de fabrikanten ook daadwerkelijk gedaan wordt, dan zal ik zeggen "I stand corrected" tot die tijd mag je zoals Zot zegt lekker door kronkelen.

In theorie heb je waarschijnlijk gelijk omdat een bowden kabelsysteem nu eenmaal meer weerstand heeft, hoeveel dit in de praktijk uitmaakt op een kabeltje van een meter is de vraag.
In de MotoGP hebben ze ook kabel bediende koppelingen en die mannen willen enkel het beste van het beste.
 
Laatst bewerkt:
Hou nou maar op met die sukkel iets proberen bij te brengen, geen hydraulische cilinder ter wereld is groot genoeg om dat bord voor zijn kop weg te duwen. Hij zit compleet fout met zijn eerste bewering en loopt nu de hele discussie om te draaien om de aandacht van zijn onkunde af te leiden om alsnog koste wat het kost gelijk te krijgen.

Kan zo de politiek in denk ik.

Gewoon negeren, dan gaat-ie wel weg...
 
Laatst bewerkt:
Dat is volgens mij de eerste keer dat je met dat argument komt, heb geen zin om alles terug te lezen.
Als je je kaarten wat eerder op tafel zou leggen dan maakt dat de discussie wat makkelijker.

Waar is jouw bewijs dat een hydraulisch systeem weerstandloos is? en hoeveel weerstand heeft een goed gesmeerd kabel systeem? en hoe staat dat in verhouding tot de totale weerstand van de veerdruk/gehele systeem?
Zonder die getallen zijn jouw kreten compleet waardeloos en je blijft een denigrerende ondertoon behouden (zie bovenstaande quote).


De vergelijking remsysteem met een koppelingssysteem slaat ook kant nog wal, compleet verschillende systemen, daar ga ik inhoudelijk niet op in.

Als jij kan aantonen dat de weerstand van de kabel zodanig groot is dat hierdoor de overbrenging verhouding aangepast moet worden en dat dit door de fabrikanten ook daadwerkelijk gedaan wordt, dan zal ik zeggen "I stand corrected" tot die tijd mag je zoals Zot zegt lekker door kronkelen.

In theorie heb je waarschijnlijk gelijk omdat een bowden kabelsysteem nu eenmaal meer weerstand heeft, hoeveel dit in de praktijk uitmaakt op een kabeltje van een meter is de vraag.
In de MotoGP hebben ze ook kabel bediende koppelingen en die mannen willen enkel het beste van het beste.
MotoGp is een slecht vergelijk zij gebruiken de koppeling alleen om weg te rijden en om de pits binnen te rijden en verder komen ze er niet aan , quickshifter aan boord. :Y
 
Nope. Volgens mij hebben zelfs een aantal straatmotoren al quickshifters die icm het motormanagement automatisch tussengas geven bij het teruschakelen.

De bediening van koppelingen van echte dragracers werkt in vergelijk tot straatmotorfietsen heel anders en is dus geen vergelijkingsmateriaal in deze discussie.
 
Laatst bewerkt:
Heb je ooit al eens een industriele hydraulische cilinder proberen te bewegen met de hand?

Op het werk hebben wij persen staan die walsen continu met 160bar aandrukken tegen het te persen product.
De cilinders die deze druk veroorzaken zijn gevuld met olie heel eenvoudig terug te drukken met een koevoetje van 40 cm. Als er in deze cilinders met een diameter van ongeveer 15 cm geen olie zit zijn deze gewoon met de hand in te duwen. Dus helaas deze jongen heeft daar idd wel ervaring mee en een totaal andere als dat er beweerd wordt.

Verder vindt ik het heel zwak dat als iemand niet gelijk toe geeft aan de mening van een aantal anderen, dat dan iemand gelijk persoonlijk en grof gebekt wordt en vervolgens mensen uit gaat maken voor sukkel. Dit zegt iets over de normen en waarden van deze desbetreffende persoon.

Er heeft namelijk tot op heden niemand bewezen dat hetgeen wat ik zeg pertinent niet klopt. Ik zou dus niet weten wrm ik de andere beweringen klakkeloos voor waarheid aan zou moeten nemen. Aangezien mijn eigen ervaringen en de enige technische kennis die ik meen te bezitten toch eigenlijk de andere kant zoals ik het beweer een stuk geloofwaardiger en overtuigender vindt.

Dus helaas zelfs onbeschoft worden helpt niet om mij weg te krijgen. }) Iets met een bord voor mijn kop. }) _O- *O*
 
Laatst bewerkt:
Als er geen olie in die cilinder zit is het ook geen hydraulisch systeem meer en vervalt jouw argument, want als er wel olie in zit heb je een koevoetje nodig van 40cm.

Ik ga naar FZRene luisteren en stoppen met discusseren met daddyphilipsen, de kronkel koning.
 
Laatst bewerkt:
Er was ook niet gezegd dat de industriële cilinder gevuld met olie was. Alleen dat het om een industriële cilinder ging. :P

En nogmaals geen 1 van jullie onderbouwt zijn eigen stellingen dus ook jullie hebben dan net zo veel gelijk of ongelijk als ik dat volgens jullie zou hebben. Dus zo lang het tegendeel niet bewezen is blijf ik bij hetgeen wat ik beweer. })

Jammer dat je af taait 8-)

En af en toe lekker kronkelen kan heel veel plezier op leveren _O-
 
Laatst bewerkt:
Toch raar, dat de enige die hier gelijk heeft kompleet wordt afgebrand...

Misschien moet de ingenieur nog eens even nalezen wat ie schreef, en dan naar het verschil in verhoudingen kijken..

Ingenieur of niet, hett is wat Daddyphillipsen al zei, simpele natuurkunde..
 
Laatst bewerkt:
toch weer fijn als een ingenieur een mavo pikkie volgt *O*

zot schijt op opleidingen


Maar goed dat jij niet bij Fokker Hoogeveen hebt gewerkt.
Ook allemaal van die jochies die net van de HTS kwamen, op papier wisten ze misschien veel, maar als je ze een gereedsschapskist voor zet en vraagt ze je steeksleutel 13 te geven, kreeg je waarschijnlijk een hamer in je handen.
 
Dat is volgens mij de eerste keer dat je met dat argument komt, heb geen zin om alles terug te lezen.
Als je je kaarten wat eerder op tafel zou leggen dan maakt dat de discussie wat makkelijker.

Waar is jouw bewijs dat een hydraulisch systeem weerstandloos is? en hoeveel weerstand heeft een goed gesmeerd kabel systeem? en hoe staat dat in verhouding tot de totale weerstand van de veerdruk/gehele systeem?
Zonder die getallen zijn jouw kreten compleet waardeloos en je blijft een denigrerende ondertoon behouden (zie bovenstaande quote).

De vergelijking remsysteem met een koppelingssysteem slaat ook kant nog wal, compleet verschillende systemen, daar ga ik inhoudelijk niet op in.

Als jij kan aantonen dat de weerstand van de kabel zodanig groot is dat hierdoor de overbrenging verhouding aangepast moet worden en dat dit door de fabrikanten ook daadwerkelijk gedaan wordt, dan zal ik zeggen "I stand corrected" tot die tijd mag je zoals Zot zegt lekker door kronkelen.

In theorie heb je waarschijnlijk gelijk omdat een bowden kabelsysteem nu eenmaal meer weerstand heeft, hoeveel dit in de praktijk uitmaakt op een kabeltje van een meter is de vraag.
In de MotoGP hebben ze ook kabel bediende koppelingen en die mannen willen enkel het beste van het beste.


Nu begrijp ik waarom Daddyphillipsen moedeloos wordt... -O-
 
Laatst bewerkt:
Cijfers zeggen iets over je inzet op school, niks over daadwerkelijke kennis :9

Zelfstellend lijkt me inderdaad het hoofdargument, die was ik even vergeten.

Wat betreft de prijs, hier hebben we inderdaad geen inzicht op, maar duidelijk lijkt me dat de zuigers en pomp precisie werkstukken zijn, een mechanisch systeem is wat meer "ongeveer" :9


Het lijkt mij dat wanneer je wat serieuzer bent over de bediening van je motorfiets dat een kabelsysteem preferabel is, aangezien je meer controle hebt over waar en wanneer de koppeling begint te grijpen.

@ FZRene: jammer dat je jouw mening (mening zeg ik, je spreekt meer in feiten) niet graag deelt hierzo, want een discussie voeren is met jouw een wat prettigere ervaring, dan met sommige andere personen.
Ik heb het gevoel dat ~85% van de mensen een discussie überhaupt direct als aanval zien, ik houdt wel van een goede discussie maar dat blijkt moeilijk te zijn, al helemaal als het niveau wat hoger wordt.

-O- , niet alleen om de opmerking hier boven, meer om de combinatie van de opmerking hier boven en je andere comentaren..


Als je beter kunt discusieeren betekend dat dan ook dat je gelijk hebt?
 
Laatst bewerkt:
Op het werk hebben wij persen staan die walsen continu met 160bar aandrukken tegen het te persen product.
De cilinders die deze druk veroorzaken zijn gevuld met olie heel eenvoudig terug te drukken met een koevoetje van 40 cm. Als er in deze cilinders met een diameter van ongeveer 15 cm geen olie zit zijn deze gewoon met de hand in te duwen. Dus helaas deze jongen heeft daar idd wel ervaring mee en een totaal andere als dat er beweerd wordt.

Verder vindt ik het heel zwak dat als iemand niet gelijk toe geeft aan de mening van een aantal anderen, dat dan iemand gelijk persoonlijk en grof gebekt wordt en vervolgens mensen uit gaat maken voor sukkel. Dit zegt iets over de normen en waarden van deze desbetreffende persoon.

Er heeft namelijk tot op heden niemand bewezen dat hetgeen wat ik zeg pertinent niet klopt. Ik zou dus niet weten wrm ik de andere beweringen klakkeloos voor waarheid aan zou moeten nemen. Aangezien mijn eigen ervaringen en de enige technische kennis die ik meen te bezitten toch eigenlijk de andere kant zoals ik het beweer een stuk geloofwaardiger en overtuigender vindt.

Dus helaas zelfs onbeschoft worden helpt niet om mij weg te krijgen. }) Iets met een bord voor mijn kop. }) _O- *O*

Je doet zelf niet anders, nu krijg je even een koekje van eigen deeg.
 
Elk systeem heeft voor- en nadelen.

Er zal per model een afweging gemaakt worden tussen die dingen, en daar komt iets uit wat een fabrikant bij dat model ok vindt.

Een hydraulisch systeem is onderweg moeilijker te fixen bij defecten, dan een kabelbediening. Om maar eens wat te noemen. Dat kan per model uitmaken of het er op gezet gaat worden, of niet (all road, off road). Kosten zullen meewegen. Uiterlijk zelfs ook nog wel.

Veel zit m in hefboom, als het om krachten gaat. Want meer kracht zal er niet komen, dat is natuurkundig vast.

Zelf vraag ik me wel af, of het frictieverlies van een kabel tov een hydraulisch systeem wel significant is.

Uiteindelijk hebben beide systemen een verlies. De kabel in frictie, hydrauliek minder frictie (denk ik), maar wel weer in een leiding die gaat uitzetten.
Wat het verschil in verlies is beide; ik durf het niet te zeggen.

Ik heb motoren met kabel, waar ik superlekker mee kan bedienen, en motor waarbij het moeilijk gaat. En dito met hydraulisch systeem. Ik denk dat de uiteindelijke beleving en de uiteindelijke manier van krachtoverbrenging ook nog verder gaat dat enkel het systeem dat na de hevel aan het stuur bediend wordt. Diafragma of koppelingsveren (en welke dan), al dan niet push rod door blok heen, of juist een heveltje aan een as, het zal allemaal invloed hebben.


Zou er al een nieuwe kabel op de GS850 zitten?
 
-O- , niet alleen om de opmerking hier boven, meer om de combinatie van de opmerking hier boven en je andere comentaren..


Als je beter kunt discusieeren betekend dat dan ook dat je gelijk hebt?

Welkom in de discussie.

Ik zeg helemaal niet dat ik gelijk heb, ik sta open voor iemand met argumenten die de mijne weerleggen.
Je plaats 4 berichten achter elkaar met een negatieve ondertoon maar zelf kom je met 0 feiten en 0 onderbouwingen, dus jouw moeten we wel serieus nemen? je voegt niks toe aan de discussie.

Als je het dan zo goed weet: onderwijs ons :}

We waren er al over uit de twee systemen niks uitmaakt in benodigde kracht omdat een hydraulisch systeem niet ineens op magische wijze kracht genereerd.
Dus benodigde kracht van een kabel systeem is hetzelfde + weerstand kabel, is die weerstand significant? dit is de discussie in een notendop.

-O- , niet alleen om de opmerking hier boven, meer om de combinatie van de opmerking hier boven en je andere comentaren..

Als je beter kunt discusieeren betekend dat dan ook dat je gelijk hebt?

Negatief doen over de quote die je aanhaalde is ook zinloos, ik gebruik de woorden "lijkt mij" en maak duidelijk dat ik jouw niet even aan vertellen ben hoe het zit, want dat doe ik namelijk niet, gewoon mijn mening in dat geval.

Ik denk dat martell een mooie samenvatting geeft *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan