Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Helemaal niets behalve de veel ruwere afwerking aan de binnenzijde van tubelessbanden waarvan wordt gezegd dat daardoor je binnenband te warm kan worden.... de online discussies daarover zijn bijna net zo verhit als wel of niet tubelees maken van velgen zonder hump.


Grappige is overigens... achter zit er geen... in de voorvelg zit ie maar aan 1 kant

Dan kan ik daar mijn persoonlijke ervaring over vertellen, moch je daar waarde aan hechten:
Ik rijd met auto's al 15 jaar met binnenbanden in buitenbanden die daar niet geschikt voor zijn.
Nog nooit iets mee gebeurd, en ik vernieuw ook niet elke keer de binnenband als ik de buitenband vernieuw.
 
vorig jaar ook gewoon rondgereden met de binnenband erin, geen enkel probleem verder... enige echte reden waarom ik wilde proberen e.e.a tubeless te maken is dat ik een onhandige hork ben en soms het omleggen van een buitenband mij 2 of 3 binnenbanden kost....
 
Jaren geleden had ik een mooie Volvo Duett, en daarmee alle kanten van de Alpen bezocht, naast alle andere ritten, best wel heel wat km bij elkaar geboendert. Omdat ik die velgen met tubeless nooit lekvrij kreeg heb ik er ook binnenbanden in gestopt. Kort samengevat: geen enkel probleem. Dat werd in die wereld toch heel veel gedaan en geen drama verhalen gehoord.
 
zoals gezegd, het was meer voor het proberen dan omdat ik binnenbanden in tubeless banden niet vertrouw... en omdat ik bij het monteren destijds van de voorband 2 en bij de achterband 1 binnenbanden weg heb kunnen gooien omdat lompo ze lekprikte met de wippers of de binnenband tussen de velg en de buitenband kwam..,. we kennen allemaal de 101 manieren waarmee je een binnenband kunt slopen bij het monteren van de buitenband.....

maar goed, morgen wil ik het wiel kunnen passen, dus we moeten weer even wat tempo maken......

deze rand zit normaal tegen de naaf en dan is dat best netjes......
Bekijk media item 1358829
maar omdat er vanwege de bredere velg een bus tussen de naaf en de lagerkap zit heeft de rand geen functie meer en irriteerde me omdat het duidelijk "verkeerd" zat.... nu de boel er toch af ligt om de band te wisselen heb je ook in een half uurtje het hele wiel uit elkaar en kan de lagerkap in de draaibank...

kort overleg met de leraar omdat de diameter wel heel dicht bij de max van mijn bank zit en gaan met die banaan
Bekijk media item 1358830
dit vind ik echt netter....
Bekijk media item 1358832
Bekijk media item 1358833
dan gelijk de nieuwe zwevende schijf ertegenaan.....
Bekijk media item 1358831
taartpuntje erbij en transmissiedemper en meenemer weer op zijn plaats.....
Bekijk media item 1358834
koekie eitje... en een mooi opgefrist wieltje....
tijd om lekker een beetje de rommel op te ruimen.....

oeps.........
Bekijk media item 1358835
de hele boel weer uit elkaar (schijf kan blijven zitten bij deze lagerkap) maar de meenemer dekt de bouten af die de lagerkap op zijn plek houdt _O-

nou ja... daarom moeten ouwe mannetjes niet aan motorfietsen sleutelen op de late avond.....
 
en toen was het de grote dag..... past het of past het niet.......

we waren redelijk nervous over deze extra pijp, dat heeft Leo in overleg met mij destijds gedaan om de aangepaste achtervork ook gelijk iets stijver te maken...
Bekijk media item 1358839maar zolang de band niet teveel groeit op hoge draaisnelheden gaat dit wel goed gaan...

en het smoelt best wel helemaal prima
Bekijk media item 1358837
Bekijk media item 1358842

en als je dan zo een beetje een rondje loopt dan kom je nog eens een ander oepsie tegen.. .
Bekijk media item 1358840daar is dus iemand lekker met vakantie gegaan ofzo...

maar goed nieuwe bout er doorheen, uitlaatdemper bijspuiten... dan nog paar rondjes lopen en ber en der wat roestplekjes en kleine beschadigingen bijtippen... en dan naar de afstelling kijken en de voorkant iets hoger zetten om te compenseren voor het grotere achterwiel...
 
Blijkbaar kun je ook rijden zonder dit onderdeel.
Een zonderdeel dus.
Als de rest wel goed vast zit schijnbaar wel,
zo ben ik ooit op de weg naar High Chapparel in Luxenburg een draagarm rubber kwijtgeraakt, en dat merkte ik wel haha.
 
Ik een achterlicht steun op weg naar een BOT langs een belgische rivier tijdens corona.
En een helmslotje.
En een middenbokbevestigingsbout.
En een afstandbusje van een bagagerek.
Sinds ik locktite gebruik verlies ik wel minder trouwens.
 
en toen was het de grote dag..... past het of past het niet.......

we waren redelijk nervous over deze extra pijp, dat heeft Leo in overleg met mij destijds gedaan om de aangepaste achtervork ook gelijk iets stijver te maken...
Bekijk media item 1358839maar zolang de band niet teveel groeit op hoge draaisnelheden gaat dit wel goed gaan...

Ach. Het slijt vanzelf in tot het wel goed past…
 
Netjes!

En verloren bouten: ik kwam ooit bij vriend Dolf aan met maar twee van de vier bouten van de cardan van mijn K750 nog op hun plek 🥸.
 
Hier de moer waarmee de achterste schoorstang mee aan het span frame vast zit (zat).

Linker bocht geen verschil. Rechter bocht kwam de schoor los uit het frame gat. Voelde redelijk funky. :o

Met sjorband van bagage vast getrokken naar onder en toen reed het weer prima. :Y
 
Dit weekend toch weer effe lekker de werkplaats ingedoken... achterkant netjes afgemonteerd, demper teruggehangen.
Motor rechtop gezet.... die hing redelijk richting het span met dat grotere achterwiel...
ook de voorkant iets hoger gezet... (15mm) zodat de naloop zo goed als gelijk blijft...
vandeweek even twee verlengbusjes draaien voor de vorkpoten..

Dan voorkant af monteren, kuipje en stuur terug omhoog (zijn nu met de poten mee naar beneden geschoven) daarna spul weer omdraaien en span beter uitlijnen boven het nieuwe wiel, nieuwe wiel goed vastzetten... toespoor controleren... en gaan met dat kadaver.......


en ohja..... hier zit een nieuw boutje doorheen
Bekijk media item 1358872
 
Ik krijg een beetje deja vu, van toen ik brommer reed in jaren 80.
Toen reed ik op een Yamaha DT 50 en iedereen op een "crossbrommer" ( DT, MT, MTX, TS) van die bussen op zijn voorvork schroefde.
Doel was toen om hem te verhogen, dat oogde ook veel stoerder
Maar die waren wel veel langer en niet speciaal bedoeld om het weggedrag positief te beinvloeden._O-
 
Ik krijg een beetje deja vu, van toen ik brommer reed in jaren 80.
Toen reed ik op een Yamaha DT 50 en iedereen op een "crossbrommer" ( DT, MT, MTX, TS) van die bussen op zijn voorvork schroefde.
Doel was toen om hem te verhogen, dat oogde ook veel stoerder
Maar die waren wel veel langer en niet speciaal bedoeld om het weggedrag positief te beinvloeden._O-
Dat had ik ook op mijn DT. :Y
Het weggedrag was toch niet bijzonder dus veel verschil maakte het niet.
Voor de looks was het een verbetering.
 
Beide doppen klaar... draad er op etc...

1 inmiddels gemonteerd.. 2e wil niet... dit weekend even kijken of het wel gaat als ik ze eerst op de vork schroef en dan de kroonplaat terug zet...
Nu zit de ktoonplaat gewoon op zijn plek en zijn alleen de klembouten gelost..

De niet passende bus lijkt iets te zwabberen bij het inschroeven en klemt daardoor teveel..

Als het ook scheef zit als ie helemaal op de poot geschroeft zit zal ik even een nieuwe moeten maken...

Ook draaien moet je leren ten slotte en oefening baart kunst enzo
 
Het heeft potentie om best heel netjes te worden...
Bekijk media item 1358942
Maar deze wenst niet mee te werken..
Bekijk media item 1358943
Nou ja... we zijn lekker van de straat.. sinds eind vorig jaar ook weer terug in mijn oude functie en rerug in de buitendienst.... dus ook veel meer energie om lekker een beetje te rommelen... die 2-3 jaar op kantoor klonken aantrekkelijk destijds.. maar de hele dag aan zo'n burotje zitten is gewoon niet mijn ding.
.
 
Heb je er een zoek kantje aangemaakt?
nee, omdat je het in de bestaande vork schroeft die gecentreerd is in de kroonplaat dacht ik niet dat het nodig zou zijn... maar ik heb nog een paar keer goed gekeken... de draad is langer als de bus zelf dus je kan een paar gangen erin draaien voor je in de kroonplaat zit... maar als je dat doet dan zie je de bovenkant van de bus per slag verdraaien ten opzichte van het gat, dus de draad zit niet 100% gecentreerd. Aangezien ik wil dat e.e.a zo strak mogelijk op de vork aansluit maak ik van het weekend gewoon een andere.

het is allemaal niet veel, de beweging is ca een halve mm, maar een kroonplaat ga ik niet forceren.. niet passen is niet passen... uithuilen en overnieuw beginnen.... (en misschien ook inderdaad een klein zoekrandje)
 
inmiddels gewoon lekker niet naar de SV geweest en een nieuwe bus gedraaid... morgen alleen nog even draad erop (en in)
 
Terug
Bovenaan Onderaan