Burgman AN 400 K7

Status
Niet open voor verdere reacties.
FF melden: ik heb vandaag keurig mijn nieuwe JCosta-schijf onder garantie binnengekregen rechtstreeks vanuit Spanje. Ik vind het in ieder geval een professionele club! Nu hopen dat ik met deze schijf meer geluk heb, want het getril met mijn originele schijf is echt irritant. Ik denk dat ik voor de zekerheid eerst nog een Mitsuboshi riem (beter bestand tegen "racen"?) laat komen en dan pas de boel monteer.

Wat mij trouwens opviel was dat in de oude schijf de bus maar heel moeilijk bewoog door het gat van de schijf. Bij de nieuwe schijf ging dat heel soepeltjes. Zou het daar wat mee te maken kunnen hebben?
 
Laatst bewerkt:
Beste,
Vanavond een GIVI ruit op mijn Burgman 400 gemonteerd.
Het ziet er wel wat minder mooi uit, maar dat wist ik.
De ruit is te hoog om overheen te kijken en ik heb hier een stukje mee proefgereden, maar ik weet nog niet of ik het scherm zo ga inkorten dat ik erover kan kijken...
De windbescherming bij de handen is in ieder geval super!
Groet.
 
Beste,
Vanavond een GIVI ruit op mijn Burgman 400 gemonteerd.
Het ziet er wel wat minder mooi uit, maar dat wist ik.
De ruit is te hoog om overheen te kijken en ik heb hier een stukje mee proefgereden, maar ik weet nog niet of ik het scherm zo ga inkorten dat ik erover kan kijken...
De windbescherming bij de handen is in ieder geval super!
Groet.
Proficiat! En veel plezier ermee. Volgens mij hebben we hier nog geen foto's van het GIVI-scherm. Wil jij er eens een maken en hier plaatsen? Handig voor mensen die zich willen inlezen.
 
Laatst bewerkt:
FF melden: ik heb vandaag keurig mijn nieuwe JCosta-schijf onder garantie binnengekregen rechtstreeks vanuit Spanje. Ik vind het in ieder geval een professionele club! Nu hopen dat ik met deze schijf meer geluk heb, want het getril met mijn originele schijf is echt irritant. Ik denk dat ik voor de zekerheid eerst nog een Mitsuboshi riem (beter bestand tegen "racen"?) laat komen en dan pas de boel monteer.

Wat mij trouwens opviel was dat in de oude schijf de bus maar heel moeilijk bewoog door het gat van de schijf. Bij de nieuwe schijf ging dat heel soepeltjes. Zou het daar wat mee te maken kunnen hebben?

Geweldig dat je nieuwe JCosta binnen is. Dan kun je binnenkort weer genieten van het soepele rijden daarmee. En inderdaad heb je hopelijk meer geluk met dit exemplaar.

Zoals ik hierboven al ergens schreef, doet mijn Costa het nu goed. Op de een of andere manier moest hij duizend kilometer indraaien of zoiets. Vorige week heb ik in één week meer dan 2000 kilometer met m'n Burgman gereden, en ik ben de JCosta steeds meer gaan waarderen.

Ik ben inmiddels kilometerstand 6000 gepasseerd. Volgens mij moet ik nu olie laten verversen, maar ik zie geen 'oil change'-melding op m'n dashboard verschijnen.
 
FF melden: ik heb vandaag keurig mijn nieuwe JCosta-schijf onder garantie binnengekregen rechtstreeks vanuit Spanje. Ik vind het in ieder geval een professionele club! Nu hopen dat ik met deze schijf meer geluk heb, want het getril met mijn originele schijf is echt irritant. Ik denk dat ik voor de zekerheid eerst nog een Mitsuboshi riem (beter bestand tegen "racen"?) laat komen en dan pas de boel monteer.

Wat mij trouwens opviel was dat in de oude schijf de bus maar heel moeilijk bewoog door het gat van de schijf. Bij de nieuwe schijf ging dat heel soepeltjes. Zou het daar wat mee te maken kunnen hebben?
Pluim voor JCosta, voor de snelle afwikkeling.

Mss is de voorste - buitenste - schijf al vervangen, mocht dit niet het geval zijn, dan ook die vervangen. (volgens de onderdelen site kost ie €58)

Ben geen deskundige, maar het lijkt mij dat de centrifugale kracht krachtig genoeg is om de bus(sen) weg te drukken, mss met iets meer moeite, maar wat het effect zou kunnen hebben op de werking of andere onderdelen, ben daar ook naar benieuwd.
Zijn op de bussen - behalve slijtage sporen op de top - ook sporen aan de zijkant?
 
Laatst bewerkt:
Stradje *O* *O* *O* :] en hier een plaatje van een k8
full
 
@tjariet: ik heb gister de slijtage van de gewichtjes van de JCosta nog eens bekeken. Die viel nog heel erg mee, maar.... er was er één die duidelijk meer was afgesleten dan de anderen. Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met dat "inlopen". Zolang er nog 1 gewichtje meer uitsteekt dan de andere zou er te weinig wrijving kunnen zijn met de hoge toeren tot gevolg. Hoewel ik nog geen idee heb hoe ik me dat dan zou moeten voorstellen.
 
@tjariet: ik heb gister de slijtage van de gewichtjes van de JCosta nog eens bekeken. Die viel nog heel erg mee, maar.... er was er één die duidelijk meer was afgesleten dan de anderen. Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met dat "inlopen". Zolang er nog 1 gewichtje meer uitsteekt dan de andere zou er te weinig wrijving kunnen zijn met de hoge toeren tot gevolg. Hoewel ik nog geen idee heb hoe ik me dat dan zou moeten voorstellen.

Gelukkig viel de slijtage van de gewichtjes mee. Dat betekent dat die in elk geval vrij lang mee lijken te gaan. Wel raar inderdaad dat er eentje meer was afgesleten. Misschien klopt je theorie wel dat iets te weinig wrijving door één zo'n gewichtje tot hogere toeren leidt. Ik ben heel benieuwd hoe je nieuwe JCosta het straks gaat doen. En of je verschil merkt met je vorige. Want dat zou ook best interessant zijn om te weten.

Vandaag heeft mijn Burg z'n 6000-beurt gehad. Daarna ben ik nog maar eens 150 kilometer gaan toeren, ondanks de regen. Ik had vrij genomen, omdat het vandaag m'n vijftigste (??!!) verjaardag is en ik heb mezelf getrakteerd op een ritje. Hetgeen weer bijzonder goed is bevallen. De JCosta maakt rijden op de Burgman in zekere zin verslavend. De monteur bij Motoport Leek zei zelfs tegen me: Dat nieuwe ding dat ik er laatst voor je op heb gezet is écht goed, hè? Hij zei dat hij na de 6000-beurt even over het parkeerterrein had gereden en dat het hem meteen weer was opgevallen hoe goed de scooter optrekt. Na montage van de JCosta had hij een stukje op de snelweg getoerd (ze zitten naast de A7) en was het hem opgevallen hoe prettig en snel de Burgman optrekt, zelfs als je meer dan 100 rijdt.

Al met al is het rijden echt super goed. Vorige week in het Sauerland is het rijden me ook gigantisch goed bevallen. Ik verbaas me er nog steeds over dat ik de middenbok aan de grond heb gereden in de bochten. Zo makkelijk gaat dat.

Hier boven las ik iets over het verhoogde Givi-scherm. Hopelijk bevalt dat. Zelf heb ik ook overwogen om zo'n scherm te nemen, maar uit een lichte 'angst' voor slecht zicht bij regen en veel geplette vliegen heb ik destijds gekozen voor het vario-scherm van Suzuki. En dat bevalt me nog steeds erg goed. Het valt me op dat de Burgman veel minder zijwindgevoelig is geworden met dat scherm en dat je veel beter uit de wind zit. Rond m'n helm heb ik nog wel een beetje wervelingen, maar dat vind ik niet erg. Die zijn vrij minimaal. Een effect dat sommigen onprettig vinden, maar ik niet, is dat je een soort vacuüm voor je krijgt als je hard rijdt. Je wordt als het ware iets naar voren gezogen. Zelf vind ik dat wel ontspannen rijden.
 
Beste, ik zie dat er inmiddels een mooie foto is geplaatst van het scherm...
Tjariet, wat betreft je opmerking over het GIVI scherm, de "angst" die jij uitspreekt over het scherm heb ik ook wel. Ik heb het scherm er nu wel zo opgezet (helaas nog niet veel mee gereden), maar ga deze denk ik wel inkorten. Ik wist dit al toen ik het scherm kocht. Ik heb wel bewust voor het GIVI scherm gekozen omdat deze zo breed is en dat je zo zeer goed uit de wind zit. Ik hoop uiteraard dat dit ook wel zo blijft mocht ik het scherm gaan inkorten.

Maar eerst ga ik wat ritjes met het hoge scherm maken, kijken hoe't bevalt zo.
 
Vandaag een donkere grijze/ blauwe brugman gezien in Den Bosch hij groete terug.
Mocht hij op dit forum zitten ik zat op die silveren. :W
 
Laatst bewerkt:
Zijn er nog mensen die een top- koffer monteren???? zoja wat voor een gewichtjes monteren jullie dan op het stuur? Zitten er nog verschillen in deze gewichtjes?
Ik weet dat Stradje erg mooie erop heeft zitten maar hoeveel scheelt dat met het origineel.
 
Even een stukje over mijn GIVI windscherm, ik was vandaag in de gelegenheid goed te testen.
Vandaag voor het eerst de snelweg opgegaan met mijn GIVI-scherm (op Burgman 400).
Ik kijk door het scherm heen.
Het waaide (stormde) behoorlijk vandaag, dus goede test.
Ik draai de snelweg op en het eerste wat me opviel was de enorme duw in mijn rug! Jemig dacht ik, is eerst de wind te veel van voren en dit is wel een erge druk van achteren! (tja tis niet snel goed :))
Een stuk gereden en ik dacht goh ik kom niet meer zo best vooruit. Maar eens mijn top bekijken. Ik kon niet harder dan 130! Dat viel tegen! Verder wat wiebelig rijden, maar allemaal maar wel relaxt.

Toen de snelweg af en terug. Wat een ander gevoel! De scoot veeel sneller. 150-160 was weer in notime te halen en wat een rust. Erg relaxt!

Wat bleek: Heen had ik de wind (storm) recht tegen en terug recht mee. Wat me vooral erg mee viel bij de heenweg is dat de scooter toch nog behoorlijk goed spoorde....

Vanavond heb ik in het donker met regen gereden. Tja, dat is toch wel wat lastig om door het scherm te kijken. Hierbij moet ik wel vertellen dat ik eerst niet eens doorhad dat het zo hard regende! Ik deed mijn hoofd boven het scherm uit, en dat het zo hard regende! Dat had ik niet verwacht! Dat is dus wel weer een groot voordeel van zo'n groot scherm.
Maar goed, zoals ik al schreef die regen erop is niet zo goed voor het zicht. Dat is een nadeel.
In het licht rijden en droog vind ik door het scherm kijken prima te doen.

Samengevat: Mijn hoge GIVI scherm bevalt me goed en ik ga deze nog niet inkorten, zodat ik erover kan kijken. Wel is in donker en regen rijden niet ideaal. De rust van het scherm is ideaal.

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn verhaaltje.

Ik heb nog wel een vraagje: weet iemand wat het beste middel is om mijn scherm mee te bewerken zodat de regen er goed af loopt? Ik heb al wel "Rainex" gevonden, maar volgens sommigen zou dit het kunstof van het scherm kunnen aantasten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel een vraagje: weet iemand wat het beste middel is om mijn scherm mee te bewerken zodat de regen er goed af loopt? Ik heb al wel "Rainex" gevonden, maar volgens sommigen zou dit het kunstof van het scherm kunnen aantasten?
Mooi verslag, BikerT! Dit soort ervaringsverslagen uit de eerste hand maken m.i. een forum als dit zo waardevol (samen met het leuke socializen hier). Het is ideaal als er dan ook nog een verslagje na gebruik van enkele maanden volgt, om het beeld compleet te maken.

Ik gebruik zelf al meer dan een half jaar regelmatig de gele Rain-X flesjes die je bijvoorbeeld bij www.louis.de kunt krijgen (daarvoor die "nano-flesjes" die de lidl zo af en toe verkoopt). Ik heb nog niet de minste problemen kunnen ontdekken. Je moet het spul wel goed nawrijven, nadat het is opgedroogd. Anders blijft er een grauw-sluier achter.

Het helpt trouwens wel iets, maar je moet je er ook weer niet teveel van voorstellen.

Naar aanleiding van jouw verslag roep ik nog even in herinnering dat er een soort tussenoplossing bestaat (voor degenen die die oplossing nog niet hebben gelezen): het varioscherm met "verhoogde fliptop". Bij normale weersomstandigheden kun je dan met de fliptop omhoog rijden, met de voordelen van het hoge scherm (waarschijnlijk is het GIVI-scherm nog net een ietsiepietsie beter in die omstandigheden). Wordt het zicht te slecht dan klap je de fliptop naar beneden en kijk je er overheen. Door de windstroom blijft je helmvizier dan betrekkelijk schoon, maar je hebt natuurlijk wel wat meer herrie.

Ik rijdt daar inmiddels een jaar mee rond en zou niet meer zonder willen. Voor mijn gevoel heb ik de fliptop minder dan 5% in de lage stand, maar in die situaties ben ik dan wel heel blij dat ik hem kan neerklappen omdat ik anders toch echt niet zou durven rijden met een scherm waar ik doorheen zou moeten kijken.

Het originele verslag staat hier.
 
Laatst bewerkt:
Pluim voor JCosta, voor de snelle afwikkeling.

Mss is de voorste - buitenste - schijf al vervangen, mocht dit niet het geval zijn, dan ook die vervangen. (volgens de onderdelen site kost ie €58)

Ben geen deskundige, maar het lijkt mij dat de centrifugale kracht krachtig genoeg is om de bus(sen) weg te drukken, mss met iets meer moeite, maar wat het effect zou kunnen hebben op de werking of andere onderdelen, ben daar ook naar benieuwd.
Zijn op de bussen - behalve slijtage sporen op de top - ook sporen aan de zijkant?
Ik zie nu pas dat je mij nog een vraagje had gesteld. Sorry.

Ik neem aan dat wij een verschillende termen gebruiken. Wat jij "bussen" noemt noem ik volgens mij "gewichten". Daarvan had er dus 1 een duidelijk meer afgesleten kop dan de rest. Ik heb geen sporen op de zijkant kunnen ontdekken.

Wat ik "bus" noem is het stalen kokertje van ca. 3 mm dik dat door het centrale gat van de JCosta schijf gaat. Dat kokertje ging dus door de nieuwe schijf heel soepel op en neer, maar bij de oude, afgesleten schijf was dat heel stroef (t.g.v. slijtmateriaal?). Bij aanschaf ging dat volgens mij ook soepel.

Ik heb alle montageinstructies van jou en op www.burgmanusa.com samengevoegd tot een Word document dat hier is te downloaden voor de liefhebbers (2,5 MB). Dat maakt zelfinstallatie een stuk gemakkelijker! Chopper_cooper weet jij nog het moment waarmee de moer moet worden aangetrokken? Dat schijnt vrij belangrijk te zijn. JCosta geeft aan dat dat het originele moment moet zijn. Is dat 12 Nm? Nog super bedankt voor alle informatie!
 
Laatst bewerkt:
Stradje bedankt voor je tips.
Ik las in een oudere posting van je:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zoals je gelezen hebt, heb ik mijn oplossing al gevonden met het Suzuki varioscherm met verhoogde fliptop. Volgens mij zou het ook een prima oplossing zijn om het GIVI scherm te bestellen en daar het bovenste stuk van los te zagen om dat vervolgens net als mijn verhoogde fliptop op het onderste deel van het scherm te monteren met behulp van de MRA-kantelmechanieken van het varioscherm (zou je via je dealer moeten kunnen bestellen voor minder dan 30 Euro: die van mij waren 22,30).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik had dit nog niet eerder gelezen, zag het net. Maar met deze bedoeling heb ik mijn GIVI scherm eigenlijk ook gekocht. Ik rijd nu nog wel met het hoge scherm, maar ik weet niet of dit altijd zo blijft. Weet jij of er iemand al ervaring heeft, met de combinatie GIVI scherm en zelfgemaakte fliptop en MRA kantelmechanisme?

Wat ik misschien wil doen is uit mijn "oude" originele scherm de fliptop zagen en dan met het MRA kantelmechanisme, deze op de afgezaagde GIVI monteren. Inderdaad zo, dat omlaag ik erover kan kijken en omhoog er doorheen. Heb je hier nog tips voor?

Weet je waar ik het kantelmechanisme van MRA kan kopen (de 2 kantelaars)?

Ik dacht van je te hebben gelezen dat het voor kan komen dat het kantelmechanisme soms niet sterk genoeg is en door de rijwind omlaag kan gaan, klopt dit?

Oeps, beetje veel vragen, ik hoop van je te lezen! Groet!
 
Ik had dit nog niet eerder gelezen, zag het net. Maar met deze bedoeling heb ik mijn GIVI scherm eigenlijk ook gekocht. Ik rijd nu nog wel met het hoge scherm, maar ik weet niet of dit altijd zo blijft. Weet jij of er iemand al ervaring heeft, met de combinatie GIVI scherm en zelfgemaakte fliptop en MRA kantelmechanisme?
Mij nog niet bekend. Wel heeft Theunie een fliptop van mij geleend voor zijn Silverwing. Daar gaf het ook een flinke verbetering.
Wat ik misschien wil doen is uit mijn "oude" originele scherm de fliptop zagen en dan met het MRA kantelmechanisme, deze op de afgezaagde GIVI monteren. Inderdaad zo, dat omlaag ik erover kan kijken en omhoog er doorheen. Heb je hier nog tips voor?
Ik zou in ieder geval de kantelmechanismes zo hoog mogelijk op het scherm monteren. Uit je oude scherm moet je een prima formaat fliptop kunnen halen. Je moet er ook rekening mee houden dat met harde tegenwind je scherm nog doorbuigt (ik weet niet hoeveel dat bij het GIVI-scherm is). Dus je moet minimaal 4 cm boven je zichtlijn blijven, maar 5 cm is misschien nog beter.
Weet je waar ik het kantelmechanisme van MRA kan kopen (de 2 kantelaars)?
Ik heb ze dus via mijn Suzuki dealer. Maar volgens mij kun je ze ook via Hein Gericke krijgen.
Ik dacht van je te hebben gelezen dat het voor kan komen dat het kantelmechanisme soms niet sterk genoeg is en door de rijwind omlaag kan gaan, klopt dit?
Heb ik per saldo toch weinig last van. Ik zou wel bij een hoge fliptop ook wat materiaal aan de onderzijde van de fliptop laten staan zodat de winddruk onder het mechanisme een beetje de winddruk boven het mechanisme compenseert. Bij de laatste fotoserie kun je zien hoe bij mij de verhoudingen zijn. Die blijft ook bij windkracht 5 tegen omhoog staan.
 
@Stradje, bedankt voor de antwoorden.
Nog 1 vraagje, is het scherm ook onder het rijden omhoog en omlaag te stellen?
 
Laatst bewerkt:
@BikerT;
is het je nog niet opgevallen dat het GIVI-scherm, ietwat vertekent beeld geeft ?
Na een enkele weken was ik er pas aangewend.
 
@NR.1, nee dit is me (nog) niet opgevallen.
Maar goed ik heb er nog niet zoveel mee gereden.
Wat me wel opvalt van het scherm is dat de bovenzijde van het scherm behoorlijk recht is (niet gebold) dus volgens mij moet het ook wel meevallen.
Rijd jij ook met het GIVI scherm waar je doorheenkijkt, of heb je deze ingekort?

Wat ik wel zat te denken is, als ik een fliptop zou gaan maken, ik deze wel van een wat rechter deel wil gaan maken, want een bol deel zou denk ik inderdaad meer vervorming qua zicht geven.
 
Laatst bewerkt:
mmhhh ... volgens mij zit er in de GIVI een enorme bolling: zet voor de aardigheid eens een latje horizontaal tegen de rand.
Met m'n 182cm kijk ik net door de bovenste 10cm. Alleen als er regendruppels op de GIVI en vizier van m'n integraal zitten, is het hinderlijk en probeer dan wat rechterop te zitten zodat ik over de GIVI loer of blijf zitten met vizier open. Persoonlijk vind ik de GIVI een hele verbetering t.o.v origineel en neem eventuele regenspetters op de koop toe.
Plan is om voor de komende winter, een set originele handkappen te monteren zonder gezaag in de GIVI, door montage van stuur-risers. Tis een kwestie van tijd / prioriteiten en als het kouder wordt stijgt de prio voor de handkappen.
 
@Stradje, bedankt voor de antwoorden.
Nog 1 vraagje, is het scherm ook onder het rijden omhoog en omlaag te stellen?
Ja, geen probleem: naar beneden gaat door de bovenkant vast te pakken en die naar beneden te drukken. Naar boven moet je kant voor kant verstellen: aan de onder kant omhoog drukken. Van helemaal omlaag naar helemaal omhoog moet meestal in 2 "rondes". Daarbij is het handig als de O-ring cruise-control erop hebt zitten, zodat je je rechterhand kunt gebruiken zonder dat het gas wegvalt.

Maar omlaag is dus echt heel gemakkelijk en die richting is in de praktijk natuurlijk het belangrijkste.
 
@Stradje. Relaxt dat dat ook onder het rijden kan. Zo'n fliptop trekt me toch ook wel. Ik moet maar snel weer wat ritjes gaan maken, om te bepalen wat ik wil...

@NR1. Ik heb het eens met mijn bril op bekeken :)
En het GIVI scherm is inderdaad een stuk boller dan het originele.
Welke ik er even bij hebt gepakt.
 
Laatst bewerkt:
Onder het rijden de fliptop stellen lijkt me niet echt veilig...

Stradje hoe zit het met de minionderneming van je zoon? ga je al over op massaproductie?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan