Het brute Bandit topic deel 30!

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Paul: Ah, nou ik snap. Ik denk niet dat de draad van het gat gestript is maar van de bout, dan krijg je dat ie er niet meer uit wil. Wat je kunt kunt proberen is vanaf de onderkant duwen (zadel er af kun je er vaak wel bij) terwijl je uitdraait. Wie weet valt er nog wat te redden :P
Heldentip is dit, als het werkt :} Ik ga het vrijdag eens proberen.
 
@ Ronald: beter dan origineel, maar blijf erbij dat die dan-moto dempers te dun zijn... Ben benieuwd naar het geluid, maar ik ga niet achter je rijden in het zwarte woud :+

Tis ook niet de mooiste uitlaat, maar heb hem dan ook gekocht puur voor tijdelijk. Die standaard uitlaat is gewoon veel te stil!

Ik denk dat ik sowieso de db-killer er gewoon tussen ga zetten, ben wel benieuwd hoeveel geluid hij dan maakt. Maar ik ga iig zonder db-killer echt niet met deze uitlaat Duitsland in... Dan gooi ik des noods de standaard er wel weer onder :P
 
Weet iemand waar ik deze kan krijgen voor de bandit. Nu heb ik er een standaard uitlaatklem opzitten, maar vind het er toch minder uitzien. Voorlopig alleen gevonden bij banditmania, maar dan gaat het alles bij elkaar 26 euro kosten, vind ik nogal prijzig voor een "simpele" uitlaatklem.

[afbeelding]

Gisteren direct oliefilter, luchtfilter en remblokken voor en achter besteld. Ze begonnen tegen hun eind te lopen en wil van de zomer ermee op vakantie. Het kan maar beter goed zijn. Nu nog nieuwe spiegels, andere uitlaat en waarschijnlijk een nieuwe achterband en het is weer goed zo voor het jaar :P Niemand toevallig nog mooie spiegels liggen waar je nog redelijk naar achter mee kan kijken? :)
Je hebt pm ;) .
 
Tis ook niet de mooiste uitlaat, maar heb hem dan ook gekocht puur voor tijdelijk. Die standaard uitlaat is gewoon veel te stil!

Ik denk dat ik sowieso de db-killer er gewoon tussen ga zetten, ben wel benieuwd hoeveel geluid hij dan maakt.

Voor het geld indd wel een mooie pijp... Zou zelf voor de twobros gaan, alleen dan zit je weer zonder e-keur -O- Wou er zelf ook eentje kopen (staat er een in TKA voor een Z750), maar die verkoper reageert op topic/pb/mail al niet vanaf kerst B|

Heb vandaag mijn scorpion factory binnen gekregen, maandag uit elkaar trekken en 15cm eraf :)

Maar ik ga iig zonder db-killer echt niet met deze uitlaat Duitsland in... Dan gooi ik des noods de standaard er wel weer onder :P

Dan mag je me leovince wel weer lenen hoor :+
 
Holeshot heeft trouwens een soortgelijk iets, wel met wat minder mogelijkheden. En ook ietsje duurder (65 dollar per set :/ ).

bndt_adjustable_struts.jpg
 
Nog even terugkomend op mijn achterlamp, het lampje blijkt gewoon te werken, want als ik rem gaat ie branden. Ik ga morgen eens even in het werkplaatshandboek kijken, maar zijn er nog andere tips? Misschien aan de voorkant (achter de koplamp) een draadje los?
 
Progressive mod how-to

Hierbij dan eindelijk maar eens een fatsoenlijke picture-handleiding voor het progressief monteren van achterveren. Progressief monteren houdt in dat je het linksysteem anders monteert waardoor de vering een stuk stugger wordt, en eenvoudiger af te stellen is omdat het tevens meer lineair wordt. Voor het progressief monteren heb je wel wat gereedschap en custom dogbones nodig, je komt alles gaandewijs in deze handleiding wel tegen. Schat voor jezelf in of je het aan gaat kunnen en vraag anders even om hulp, dat komt hier altijd wel goed. Ik denk dat ik in totaal zo'n 3 uur bezig ben geweest, maar ik heb het vaker gedaan.

Om te beginnen: je gaat aan achtervering werken en die gaat ook een tijdje los zijn. Je kunt dus niet werken met een paddockstand (dan zakt ie door z'n hoeven) en de middenbok gaat ook niet aangezien deze mounts gaan verdwijnen. Daarnaast wordt deze methode meestal gebruikt voor GSX-R veren die een zogeheten piggyback reservoir hebben. Deze moet je van boven monteren (passen niet van onderen door het gat in de achterbrug) wat betekent dat je het complete spatbord er uit moet halen... dit is minder werk dat het zo klinkt, though. Je begint met je achterkappen. Haal ze er helemaal af, ook je achterlicht. Handgrepen er af, dan onder het achterlicht zitten vier schroefjes, er zitten er twee onder je buddyseat, en twee plastic schroeven voor bij je tank. Verder zitten ze voor in de tank en in het midden aan het frame gepopt, met beleid lostrekken. Zodra de achterkappen er af zijn kun je het spatbord verwijderen... Als je dit nog nooit gedaan hebt is het echt even een bitch. Past namelijk allemaal maar net... Maar het kan wel gewoon en is dom plastic, dus vrees niet een beetje te 'overtuigen'. Haal je accu er uit (alleen de min en plus loshalen en voila), CDI en zekeringenkastje aan de kant leggen (CDI is opgeschoven, zekeringenkastje opgeschroefd). Denk er aan je knipperlichten en evt. kentekenverlichting los te halen. Spatbord zit met 6 schroefjes, twee helemaal achter (dop 10/kruiskop), twee 'op de hoek' voor, twee onderaan aan de binnenzijde. Duw naar beneden, wring, puzzel, prop en trek tot je hem er uit kunt halen. Haal ook je stepjes er af, imbus 6. Dan moet je zoiets overhouden.

Resized-0002.jpg


Zoals je kunt zien heb ik de achterhandgrepen weer terug gemonteerd, en spanbanden erdoor gelust om de motor aan het plafond te hangen... Ophangen is eigenlijk de enige manier waarop dit werkt. Zorg dat je dit zo breed mogelijk doet (vandaar de handgrepen...), anders kan de motor omvallen (beetje technisch verhaal om helemaal uit te leggen waarom, maar zorg nou maar dat je hem stevig ophangt :P ). Zodra de motor hangt kun je aan de gang. Ik hoop echt voor je dat je een ratel hebt, die is nogal wat handig bij dit klusje. Zo niet, los het op zoals je kunt, maar ik ga er hier gewoon van uit van wel. Ondersteun je achterwiel. er moet geen spanning op het linksysteem staan, anders krijg je de bouten er never nooit niet uit. Gewoon een blokje er onder oid, wiel moet er nét op leunen.

Resized-0005.jpg


Dan begin je met het loshalen van je dogbones. Eerst boven, eerst onder, maakt niet zo veel uit. Zet je ratel aan de ene kant, aan de andere kant een ringsleutel. Je kunt gewoon aan de ratel draaien, de ringsleutel draait zich vanzelf ergens klem zodat je je vol op de ratel kunt concentreren... en dat wil wel eens nodig zijn: die shit klemt :+

Resized-0003.jpg


Doe dit vervolgens onder ook (ik begon boven), boven haal je de bout onder de ketting door, de kettingeleider trek je even aan de kant, onder is het makkelijker bereikbaar allemaal.

Resized-0006.jpg


Zodra de bouten er uit zijn vallen je oude dogbones op de grond. Je achterwiel ook, als je die niet zo best ondersteund had :+ De custom dogbones die ik heb zijn 6-way te monteren, als het daar niet mee past weet ik het ook niet meer. Hoe dan ook, zoek de verschillen:

Resized-0010.jpg


Dan gaan we de oude veer eens even verwijderen. Dat is echt niet zo moeilijk, 't ding zit met wel twee hele bouten vast. Haal eerst onder even los, de 'banaan' (dat aluminium gevaarte) nog even laten zitten.

Resized-0011.jpg


Op deze foto kun je ook je toekomstige montagegat al zien zitten! Die onderste, namelijk :P Om de bovenste los te krijgen heeft Suzuki iets best slims gedaan, 't zijkapje is te verwijderen. Die pop je er vanaf de achterkant zo af, waarna je je ratel in het gat kunt steken om de bovenste bout van de veer los te halen. Moet wel even tegenhouden natuurlijk. Als je een standaard veer had is dit genoeg en kun je hem er uit halen. In mijn geval had de veer een extern reservoir (was ooit al vervangen) die een beetje creatief lag. Ik moest mijn tank en luchtfilterdeksel ook verwijderen om erbij te kunnen. Met een standaard veer hoef je dat dus niet te doen. Zodra de veer helemaal los is kun je de banaan ook los halen. Kapje dat je moet verwijderen:

Resized-0012.jpg


Hier is een foto van de twee veren naast elkaar:

Resized-0026.jpg


Aardig goed zichtbaar dat de GSX-R veer (in mijn geval een 2008 veer) nog iets langer is (315mm), en dus een vast reservoir heeft ('piggyback'). Dit past, maar het spatbord moet bewerkt worden, leg ik nog uit. Goed, gaan we weer even terug naar het frame. Als het goed is zie je nu aan de onderkant iets dat hier wel wat op lijkt (kleur kan variëren):

Resized-0018.jpg


Goed. Nu is de hik dat je frame om de een of andere reden niet bedoeld is voor deze manier van bevestigen. Die gaan we dus ietsje moeten aanpassen... Je ziet hier vier-op-een-rij. Je bout is hier niet lang genoeg voor. Komt nog bij dat de gaten te klein zijn en er idiote opgelaste boutjes zitten waardoor het stukje te smal is. Nou ja, oplossen dan maar. Maffe japanners. Je begint met het weghalen van de uiterste twee stukjes staal. Gewoon er af? Ja, gewoon er af. Kan dat geen kwaad? Nee, is geen dragend deel, was puur voor je middenbok. Hoe dan? Gewoon zo:

Resized-0021.jpg


Ik zwéér bij een dremel, dat werkt gewoon, like, briljant. Met een haakse slijper werkt het ook wel maar als het even kan voorkom ik het gebruik van zo'n ding liever, takkeherrie en ze zetten dingen in de hens. Bovendien, met een dremel kun je het stuk uitschot aan de kant van je uitlaat ook afslijpen, met een slijptol moet je dan héééélemááál je uitlaat er af gaan halen.

Nu hebben we dus het volgende probleem: Die opgelaste boutjes in het midden zitten in de weg (banaan moet er weer tussen kunnen) en de gaten zijn te klein. Wat je kiest eerst te doen moet je zelf weten, maar je moet de gaten opboren naar M12 en de boutjes er af slijpen, makkelijkste is een afbraamschijf pakken en... toch de haakse slijper er op. Een afbraamschijf is een slijpschijf specifiek bedoeld voor dingen platduwen, in plaast van doorslijpen. Zijn veel dikker en sterker, maar te dik om te slijpen.

Resized-0022.jpg


Pak de oorkapen en veiligheidsbril er maar vast bij. Let er op dat je er niet veel af haalt (lukt best met zo'n lomp stuk gereedschap), dan krijg je speling en dat wil je niet. Kleine beetjes tegelijk en controleer regelmatig of de banaan al past. Voor de scherpe kijker: Ja, het achterste gat moet ik nog uitboren hier, voorste is al M12. Zodra je dit ongeveer hebt ben je goed bezig geweest:

Resized-0023.jpg


Maar ja, dat is wel allemaal bloot staal zo... en da roest. Ik had nog een lakstift liggen dus heb het gewoon over gekwast in de goeie kleur.

Resized-0025.jpg


Moet ik hier nog even bij zeggen dat dit een flinke stap naar progressief is, het maakt je vering écht stugger. Als je meer een middenmaatje zoekt is dat precies wat je doet: je boort een gat tussen de twee andere gaten in, zo'n beetje halverwege. Dan wordt het effect gehalveerd. Nou, dat was het ingewikkelde deel eigenlijk wel... Nu kan hij weer in elkaar *O*



De nieuwe veer breng je van bovenaf op de plek, daar monteer je de bout alvast maar je draait nog niets echt vast. Onder hang je de banaan aan de veer, en daarna de banaan ook weer in het frame. Als alle drie de bouten op hun plek zitten mag je ze vast draaien.

Resized-0028.jpg


Ik zou zweren dat ik ook een foto had met de banaan op de juiste plek, maar die is weggefietst. Die monteer je natuurlijk in het onderste gat. Aangezien de GSX-R veer dikker is zouden dogbones er tegenaan komen, da's nie goe nie. Dus: spacertjes er tussen:

Resized-0029.jpg


Dan (in mijn geval) uitdokteren welke lengte ik moet moet gaan monteren, bleek: 200mm. Dogbones goedom gelegd, spacers ertussen en monteren in omgekeerde volgorde van het loshalen.

Comprehensive fotootjes van de onderkant:

Resized-0031.jpg


Resized-0032.jpg


Resized-0033.jpg


Nou goed, dat zit dus weer, je mag het zaakje weer op de grond zetten. Je moet echter nog 1 ding gaan aanpassen, dat spatbord. Het reservoir komt uit waar dat stuk plastic ongeluk zit... Maar plastic stelt niet veel voor als je net al dat staal hebt bewerkt. Oftewel, kijk gewoon even waar het klemt en snij een stuk plastic uit om het past te maken. Bij mij, dit:

Resized-0035.jpg


En dan zit het zo ongeveer in elkaar:

Resized-0037.jpg



Dat was em al, klaaaar! *O*

Je vering is nu een stuk stugger en als je gekozen hebt voor een volledig instelbare veer, moet je die nog gaan instellen. Als je geen idee hebt wat je aan het doen bent kun je eigenlijk alles weer om zeep helpen, ga er dus even mee naar iemand die er verstand van heeft. Anyway, hoop dat het nu eindelijk voor iedereen een beetje duidelijk is hoe deze mod werkt en dat er weer wat verwarring minder is :)
 
Laatst bewerkt:
Daarom ga ik mijne rijden tot ie echt op is of total loss. Denk ik dan, want zou stiekem best een Yamaha Xt660X willen...
 
Toch raar heah, je eerste motor verkopen? :+

Tis pas raar als je je eerste motor na je eerste weekend in de kreukels thuis ziet komen en aantal dagen later op aanhanger ziet weg gaan B|

Mn 600 had ik op een of andere manier minder moeite mee, maarja ook dat wegrijden was wel beetje van 'jammer' (wou er nog wel stunter van maken :P).

Van mn 1200 weet ik iig dat ie een hele lange tijd niet de deur uit gaat :N njaa, alleen om te rijden dan ;)
 
Mag mijn foto in de OP aangepast worden? Graag een iOS user en beunhaas icoontje erbij :+

bandittuin.jpg


Mods
  • Remus Carbon open uitlaat
  • Carbon dubbele koplampen
  • Carbon spiegels
  • Carbon stuureinden
  • Carbon tankpad
  • LSL Streetbar
  • Race Grips
  • Immi pazzo hendels, gouden versteller
  • 35mm Jackup Kit
  • Gele GP rimstriping
  • Knipperlichtjes in de kont
  • Taartschep ingekort

Wishlist
  • Stalen remleidingen
  • Ander kontje
  • Dynojet stage 1
  • Hugger/chainguard
  • Andere vering (Hyperpro voor, Gixxer shock achter)
  • Legaal dempertje voor in Duitsland :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weer een 820mm stuur _O- Nog iemand een 750mm hebben? :P Is aardig vlak dus sportief, maar ik vond hem nog net iets te smal.



En Dutchie: Kun je die vering tutorial in de OP zetten? Kan onder de vorige, hoewel die eigenlijk verouderd is legt ie de standaard methode nog wel redelijk uit dus kan wel blijven.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan