ratelen Honda NX 250 nokkenasketting?

lennardw

Die hard MF'er
6 nov 2008
660
0
Uit mijn Honda nx250 ( 1 cilinder, 4 kleppen ) klonk een nauwelijks hoorbaar geratel rond de 3500 toeren. Ik dacht: "Dat valt wel mee.". Na 1500 km is het geratel echter luider geworden, en het toerental waarbij het voorkomt gestegen naar 4500. Ik ben langs diverse motorzaken geweest, waarbij iedereen een ander verhaal had.

Huidige km-stand: +/- 34.000

Wat ik heb gedaan:
-Klepspeling gecontroleerd (was binnen de marges)
-lagerschalen + nokkenassen op zichtbare groeven gecontroleerd(niks te zien)
-nieuwe nokkenaskettingspanner (na montage daalde het toerentaal waarbij het geratel voorkwam weer naar rond de 3500 toeren, maar was nog niet weg. Ook nam het volume niet af.

Ik zit eraan te denken om de nokkenasketting te vervangen, maar als die het zou zijn zou men toch ook bij stationair toerental geratel moeten horen?

Wat zijn jullie tips? Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
1. ja dat zijn de kleppen hoor, en anders de ketting
klepspeling gecontroleerd: binnen marges

2. Ja, dat is echt een beginnend big-end lager falen. koop maar een andere motor. Of heel misschien slijtage van lagerschalen nokkenassen
lagerschalen + nokkenassen op zichtbare groeven gecontroleerd(niks te zien)

3. De kettingspanner zonder twijfel, maar als blijkt dat die het niet is, zal het de ketting zijn, maar dat lijkt me sterk.
kettingspanner vervangen
 
Ik heb een nieuwe ketting besteld.

Bedankt voor jullie meedenken! Als de ketting gemonteerd is laat ik hier nog weten of het probleem opgelost is.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand anders nog een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik heb van de week nog eens goed geluisterd.

Stationair:

Ik hoor naast de motor nauwelijks hoorbaar ivm rest motorgeluid:
tik..tak......tik..tak......tik..tak...... (puntjes geven tijdsverhouding weer)
Verder weg is het beter hoorbaar. Bij het toenemen van het toerental neemt de snelheid van het klikken en klakken toe. Het volume blijft gelijk, waardoor het bij het toenemen van het toerental uiteindelijk niet meer hoorbaar is door het overige motorgeluid.


Rond 3500 toeren:

Resonerend gerammel. Als ik snel het toerental naar 5000 laat gaan, is er nauwelijks/geen gerammel te horen. als ik het gas vanuit stationair in 1 keer naar 3500 toeren laat gaan, begint het na een halve seconde te rammelen. Hieruit maak ik dus op dat het een resonerende rammel is.


Heeft iemand tips/ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Lekke uitlaatpakking misschien? Kan iemand dit idee bevestigen?

Dat zou wel heel zuur zijn als het een uitlaatpakking blijkt te zijn na vervanging van een nokkenasketting en kettingspanner :P

Het geluid komt echt uit het blok, en de uitlaat sluit goed aan op het blok. Het klinkt in ieder geval niet als een lekke uitlaatpakking.

Bedankt voor het meedenken! :)
 
Hooi lennardw Ik heb mijn nx250 te koop (irrelevant) maar toen kwam een potentiële koper vandaag langs en hij hoorde het geratel ook, en het is precies! hetzelfde als wat jij hier beschrijft. Als ik de toeren laat zakken is het het duidelijkst, stationair is het bijna niet te horen hoewel ook af en toe en zo rond de 3500 toeren het vaakst, ik heb de oplossing nog niet maar nu heb je tenminste wel iemand die met je mee denkt die hetzelfde probleem heeft!
De potentiële koper dacht trouwens dat het misschien een zuigerveer probleem was...
 
Hooi waarschijnlijk het probleem al gevonden... een goed oor en ik kreeg een vermoeden, iemand anders op het internationale forum waar ik aktief ben veriefiëerde het vermoeden.
De cam chain (nokkenas ketting??? ik zou bij god niet weten hoe dat in het nederlands heet) is kapot, hierdoor krijg je een soort geratel...
Maar kijk ook maar wat het motorbedrijf zegt.
Luister ook even of je precies kan horen uit welk deel van de motor het komt, hoogst waarschijnlijk uit het rechter deel.
 
Langer dan 35.000 !!!
Er steekt verdorie net een nieuwe in en ze is blijkbaar al terug stuk :+

Ja, het zou stiekem toch zomaar kunnen dat mijn NX250 100.000 meer gedraaid heeft, maar dan is hij wel verschrikkelijk goed onderhouden (qua uiterlijk :P )

Ik had dus ook gehoopt dat het na vervanging van de ketting over zou zijn. Niet dus ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan