Nokkenasketting Honda CB750 Nighthawk 1993

DoortjeXS400

Rookie
21 jul 2016
26
0
Hi allen, ik heb een Honda CB750 Nighthawk uit 1993 gekocht. De motor rijdt prima maar heeft een ratel in het motorblok. Ik vermoed dat het de nokkenasketting is. Ik wil hem graag opspannen maar kan nergens een instructie vinden hoe het bij dit type motor werkt (wel van de gewone CB 750). Kan iemand mij uitleggen hoe de procedure in z’n werk gaat?

Ik heb ook naar de ketting spanning gekeken (van de gewone ketting). Nu valt op dat de spanning verschilt als ik het achterwiel draai). Sommige stukken wijkt hij max 3 cm uit en andere stukken max 1-1,5 cm. Waar komt dat door? Moet ik daar iets mee?
 
Die strakke stukken bij je normale ketting zijn heel normaal. Houd wel in de gaten dat het niet te exorbitant wordt (1cm strak, 9cm los bijvoorbeeld) want dat is echt gevaarlijk en dan is je ketting ook aan vervanging toe als hij echt hele grote verschillen heeft in losse en strakke secties
1 tot 3cm is nog goed te doen.
 
Hi allen, ik heb een Honda CB750 Nighthawk uit 1993 gekocht. De motor rijdt prima maar heeft een ratel in het motorblok. Ik vermoed dat het de nokkenasketting is. Ik wil hem graag opspannen maar kan nergens een instructie vinden hoe het bij dit type motor werkt (wel van de gewone CB 750). Kan iemand mij uitleggen hoe de procedure in z’n werk gaat?

Ik heb ook naar de ketting spanning gekeken (van de gewone ketting). Nu valt op dat de spanning verschilt als ik het achterwiel draai). Sommige stukken wijkt hij max 3 cm uit en andere stukken max 1-1,5 cm. Waar komt dat door? Moet ik daar iets mee?
Daar zit een automatische spanner in.
Maar misschien is die te slap om de ketting te spannen of de ketting is te ver uitgerekt.

s-l400-2.jpg




54a9a4d8284c3236455f3fa9414f73bb.png
 
Controleer ook geleider 8 goed.
Heb een keer de nokkenasketting van een nighthawk vervangen en toen ratelde hij daarna nog.
Die geleider was dus ook gebroken en mag je blok gesplitst worden... mooi klusje :)
 
Hallo, ik ben ook in het bezit van een cb sevenfifty, is alleen het vervangen van de veer van de spanner genoeg of moet er een helemaal nieuwe spanner in? Ketting wordt ook vervangen.
Gr. Folly
 
Hallo, ik ben ook in het bezit van een cb sevenfifty, is alleen het vervangen van de veer van de spanner genoeg of moet er een helemaal nieuwe spanner in? Ketting wordt ook vervangen.
Gr. Folly
Weet je zeker dat het de nokkenas kettingspanner is? Kan ook de starter ketting zijn. Vorig jaar de spanner van een CBX750 vervangen. Die hebben een kwaaltje dat die spanner kapot gaat. Zelfde principe als op de CB750. Of die spanner kapot is kan je controleren door de startmotor los te nemen en met een schroevendraaier te voelen of de ketting los hangt.
Het is een hele klus. Het onderste carter moet eraf maar verder geen dure aangelegenheid als je het zelf kan.

Links de nieuwe spanner, rechts de gebroken.
 

Bijlagen

  • IMG_20221014_134604_2.jpg
    IMG_20221014_134604_2.jpg
    252,3 KB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan