smeersystemen

Sniejuls

MF'er
1 jun 2003
176
0
Kessel
Ik zat gisteren te zuipen in 't café en daar zei iemand dat ie aan een scott-oiler kon komen voor 90€ NIEUW,

Ik surfen en surfen,.. maar ik kan de prijs nergens vinden

OSCO €140
PRO-OILER €205
SCOTT-OILER €...

wie weet?
 
:9 Ik heb mensen gek zien doen, om hun motor maar ted lach er letterlijk op z'n knieën bij }) het ;( stond hem naderbij dan het *D hahahaha, maar ze zitten
er onder en daar gaat het om, meteen de terugreis een tandje hoger kunnen zetten
door de regen ;( maar we zijn thuis, en de pro-oiler zit er echt 8-) onder..
Kortom :} voor de installateur !!! Die ondanks alle stress rustig bleef :o

Hij had daar een motor staan, die al 50.000 km reed met dezelfde ketting :o
alleen het voortand wiel optijd verwisselen en klaar :9~

Volgens mij... was dat die van mij. O-)
 
Nou hij zit er eindelijk netjes op. Werkt best goed alleen als hij een nachtje stil heeft gestaan moet ik eerst 3 keer primen voordat er een druppel olie uitkomt. Is dat bij jullie ook het geval? Als ik dit niet doe dan smeert hij niet
 
Nou hij zit er eindelijk netjes op. Werkt best goed alleen als hij een nachtje stil heeft gestaan moet ik eerst 3 keer primen voordat er een druppel olie uitkomt. Is dat bij jullie ook het geval? Als ik dit niet doe dan smeert hij niet
ben (duidelijk) geen expert, maar dat zou niet mogen!

1 x primen is 16 a 17 pulsen, dus als je 3 x moet "primen", dan zou je dus 54 x een pulssmering missen. Dat zijn heel wat kilometers zonder smering ;(

Omdat de lege leiding onderin zit (anders hoefde je niet te primen), klinkt het alsof de leiding vanuit de nozzle langzaam leegdrupt of er in het laatste gedeelte van de kabel een lekje zit :X .

Zou het geheel maar eens nakijken en aan de hand van eventuele leksporen kunnen opzoeken vanwaar de olie lekt. (dit moet wel, anders kan de leiding niet leeg zijn.

Heel vergezocht, maar kan ook zijn dat jouw olietank niet goed ontlucht, en door vacuuumtrekking de olie in de leidingen weer terugslurpt het olietankje in.
(Dit zou echter niet mogen, want dan zou met een goed werkende ontluchting de olie er juist uitlopen, maar wellicht is het vacuum dermate hoog dat . . .. )
 
Laatst bewerkt:
Nou hij zit er eindelijk netjes op. Werkt best goed alleen als hij een nachtje stil heeft gestaan moet ik eerst 3 keer primen voordat er een druppel olie uitkomt. Is dat bij jullie ook het geval? Als ik dit niet doe dan smeert hij niet

Dan moet er dus ook olie onder je motor liggen???


IDD connecties controleren of er nergens lucht bij kan komen. En gewoon vullen met motorolie.
 
Er komt ook maar heel weinig olie uit hoor! 1 druppeltje op 5km ofzo

Hoe weet je trouwens dat hij niet smeert, merk je het aan je ketting? De control-unit geeft bij het olien maar een heel kleint signaaltje.
 
Ketting wordt steeds droger. ook als ik op een hele vette stand rij.
Als ik eerst een paar prime indruk en dan ga rijden gaat het prima. Heb van het weekend alle aansluitingen al nagelopen. Ga dat van het weekend wel weer doen.
Lijkt mij trouwens dat als je prime indrukt er ook meteen olie uit moet komen. Na drie keer primen komt er ook een grote druppel uitzetten.
 
Weet je zeker dat er geen pulsen gemist worden?

Heb je de versie met de reedswitch of de speedoversie?

Nogmaals: als er lucht in de leiding zit na een tijdje stilstand moet er dus olie uitgelopen zijn. Ook al zijn dit maar een paar druppels, die moet je dus onder je motor terugvinden.
 
Ketting wordt steeds droger. ook als ik op een hele vette stand rij.
Als ik eerst een paar prime indruk en dan ga rijden gaat het prima. Heb van het weekend alle aansluitingen al nagelopen. Ga dat van het weekend wel weer doen.
Lijkt mij trouwens dat als je prime indrukt er ook meteen olie uit moet komen. Na drie keer primen komt er ook een grote druppel uitzetten.

Bel eens naar pro-oiler, die zullen je wel op het juiste spoor zetten. Als je 3 keer moet primen om 1 grote druppel olie te hebben scheelt er toch wat aan. Een verstopte leiding of ontluchter is het meest waarschijnlijke; of véél te dikke olie?
 
Scottoiler heeft geen pomp maar een klep die open gaat op gezette tijden. De olie toevoer is afhankelijk van de zwaartekracht. Probleem: de viscositeit (stroperigheid) van olie wordt veel hoger naarmate de temperatuur daalt. Daardoor zakt de oile bij de scottoiler niet meer door de leidingen en moet je dus de dunnere olie gebruiken.

De Pro-oiler gebruikt een pomp voor de olietoevoer en is dus 100% temperatuur onafhankelijk.
 
Stook momenteel gewoon motorolie, zet hem gewoon vrij "rijk". Spetterytje olie kan geen kwaad op de Off the road...
Dacht dat het kwaad zou kunnen, maar dat leek me al heel sterk aangezien een Pro-Oiler ook met motorolie werkt...
 
Oké, hier dan de beloofde foto's van mijn Pro-Oiler:

Het overzicht
CBF%20Pro-Oiler%20001.jpg


De aansluiting op de speedo-sensor zit onder het transparante kunststof "flesje"
CBF%20Pro-Oiler%20002.jpg


Het verbindingsblok, het tankje en links de pomp
CBF%20Pro-Oiler%20003.jpg


Het bedieningspaneel op het stuur
CBF%20Pro-Oiler%20004.jpg


De nozzle (sorry, foto is wat onscherp...)
CBF%20Pro-Oiler%20005.jpg


De ontluchting
CBF%20Pro-Oiler%20006.jpg


Het tankje vanuit het bagagevakje (als alle plastic gemonteerd is)
CBF%20Pro-Oiler%20007.jpg


Al met al viel de montage best mee. Alleen het zoeken naar de pulsdraad van de speedo-sensor was wat lastig, omdat er nog geen werkplaatshandboek voor mijn motor is. Maar gelukkig zat ie uiteindelijk wel op een makkelijke plaats.

Tot nu toe lijkt ie het prima te doen, alleen vind ik dat er maar weinig olie uitkomt. Maar er zit geen lucht in de leiding zit en hij telt het aantal omwentelingen van m'n achterwiel ook prima, dus dat zal dan wel in het hoofd zitten... :)

Al met al zeer tevreden, tot nu toe.

edit: typo
 
Laatst bewerkt:
Jaaaaaa!!!

Mijn pro-oiler is ook gemonteerd! Ongeveer 5 uur mee bezig geweest, maar het zit nu dan ook wel super :}
Ik heb de handel al getest, en het werkt. Pompje heeft de olielijn al geprimed. Morgen ga ik kijken of ik het kabeltje voor de speedometer goed heb bevestigd...

Ik heb het kabeltje gesplit dat van de sensor rechtstreeks naar het instrumentenpaneel gaat. Ik weet dat in de FAQ staat dat ik het best de kabel van de boordcomputer naar de snelheidsmeter kan nemen, maar ik vermoed dat ik bij mijn motor gewoon de kabel van de sensor kan nemen (sensor heeft 3 draden: voeding/kabel naar boordcomp/kabel naar instrumentenpaneel).

Kortom: spannende dag morgen ;)
Ik zet morgen ook nog wel wat foto's online van mijn werkstukje :)
 
Ik heb het kabeltje gesplit dat van de sensor rechtstreeks naar het instrumentenpaneel gaat. Ik weet dat in de FAQ staat dat ik het best de kabel van de boordcomputer naar de snelheidsmeter kan nemen, maar ik vermoed dat ik bij mijn motor gewoon de kabel van de sensor kan nemen (sensor heeft 3 draden: voeding/kabel naar boordcomp/kabel naar instrumentenpaneel).
Volgens mij staat er juist dat je het signaal rechtstreeks van de sensor moet nemen, daar het signaal komende vanaf de ECU wel eens bewerkt zou kunnen zijn. Waarschijnlijk heb je het dus niet goed gelezen, maar door pure eigenwijsheid wel het goede gedaan ;) 8-)

Langzaamaan stromen de gemonteerde Pro-Oilers binnen...
 
Nou GekkeHenkie: de pulsenteller werkt niet ;(

Als ik in de programmeer functie zit waar je het aantal pulsen kunt tellen per omwentelling van het wiel kom ik op 0 pulsen. Hoevaak ik ook draai. Verkeerde draad dus :(
Ik ga volgend weekend wel weer prutsen. Deze keer had ik het kabeltje gesplitst dat van de sensor naar het instrumentenpaneel gaat --> volgend weekend ga ik het kabeltje proberen dat van de sensor naar de ECU gaat.

Ik hoop dat die wel werkt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan