Ketting smeersysteem

edraket*

MF veteraan
28 dec 2006
1.121
73
vorst-laakdal
ben van plan om een ketting smeersysteem op mijn kawasaki versys 650 te plaatsen , heb al gehoord van het merk "osco" , zijn er nog andere grote merken ?
of welk merk wordt het meest aangeraden ?
 
Tja, ik moet nu met het gebrek dat ik ketting noem leren leven en een smeersysteem lijkt me daar de beste oplossing voor. Heb nu ook wat goede argumenten voor een handbediend systeem als Osco voorbij zien komen. Bij bediening onder het rijden moet wel kijken naar de plaatsing. Paar schroeven in mijn gewricht maken het bereik van mijn arm wat minder. Opbokken en dan olie kan ook maar dan ligt de troep in mijn garage. Ik zou het natuurlijk ook op mijn werk kunnen doen.....😈
Als ik op vakantie ben, doe ik het meestal bij aankomst voor een koffiepauze.
Mijn bedoeling is met regen na 1 tank (ca300km) en bij goed weer na 2 tanks (ca600km) benzine.
Ach, en het komt ook niet aan op een paar km verschil.
Soms bedenk ik me na meer dan 1000km ineens dat ik nog had moeten smeren. De ketting valt er dan nog echt niet vanaf hoor!
 
Tja, ik moet nu met het gebrek dat ik ketting noem leren leven en een smeersysteem lijkt me daar de beste oplossing voor. Heb nu ook wat goede argumenten voor een handbediend systeem als Osco voorbij zien komen. Bij bediening onder het rijden moet wel kijken naar de plaatsing. Paar schroeven in mijn gewricht maken het bereik van mijn arm wat minder. Opbokken en dan olie kan ook maar dan ligt de troep in mijn garage. Ik zou het natuurlijk ook op mijn werk kunnen doen.....😈
Voordeel van een Osco, en waarschijnlijk van meerdere systemen, is dat er per keer maar heel weinig olie wordt gebruikt.
De motor wordt minder vies en er valt al helemaal niks op de grond
 
Maar wel heel weinig vergeleken met een ketting. Probleem zit hem meer in de grote verliezen van een cardan of riem. Zolang ik nog geen smeersysteem heb krijgt de ketting na elk ritje (50km) een klein beetje spray. Beter dan na 500km heel wat meer.

Het grootste probleem bij een cardan vind ik dat je niet kunt zien hoe het met de slijtage staat, en dat kun je bij een ketting zien. Met mijn vorige GSA heb ik die een beurt laten geven voor ik vakantie ging voor 5 weken. Na 2 weken merkte ik een rare trilling in de motor, een paar dagen later werd dat een bonkend gevoel/geluid. Een camping gezocht (in een rustig plaatsje aan het Gardameer, dus het was geen straf daar te zitten) en de volgende dag de motor af laten slepen naar een BMW werkplaats een km of 50 verder. Daar bleek uiteindelijk dat er een haarscheurtje zat in één van de vorken van de kardanas die samen de kruiskoppeling volgen. Was ik veel langer doorgereden dan was die gebroken en had de hele cardantunnel in puin gelegen. Nu was het een kwestie van een nieuwe cardanas plaatsen, wat uiteindelijk wel betekende dat ik een week daar vast zat. Het was geen straf, als een vakantie eens anders loopt dan je denkt is dat ook niet erg, maar het is wel een voorbeeld van hoe een cardanprobleem je kan verrassen (kmstand 160.000).

Met een ketting heb je dat probleem niet, dan zie je voor vertrek dat het beter is om een nieuwe te plaatsen. En met een kettingsmeersysteem is het onderhoud van een ketting ook niet echt veel werk meer, dus het zou zomaar kunnen zijn dat ik mijn huidige GSA over een jaar of wat ga vervangen voor een Africa Twin ook al heeft die een ketting.

Mijn huidige GSA is overigens over de 170.000km heen en lijkt vooralsnog geen cardanproblemen te hebben.
 
Het 'voordeel' van de levensduur en onderhoud van een cardan wordt vaak erg overschat.
Verder nadelen van cardan is hierboven genoemde reactie-kracht, het extra gewicht wat je meesleept, rendementsverliezen.
We hebben dan nog niet eens gesproken wat de 'extra- aanschafkosten zijn voor een cardan-aandrijving.

Een kettingset gaat met op tijd smeren ca 40.000km mee. (maar ook al vaker meer km's gehoord)
De prijs voor een kettingset voor de BB is €165 en voor de FZ is €115. Weer klaar voor 40k !
 
Terug
Bovenaan Onderaan