Ketting smeren

r125

Rookie
3 mrt 2024
9
1
Hey allemaal,

Ik heb nu ongeveer 2 maanden een Yamaha r125. Ik heb nu een aantal keer de ketting gesmeerd want ik rijd best veel, maar ik heb jullie hulp nodig. Het gaat zo:

Een karton tussen de ketting en het wiel en een karton (of twee) op de grond. Dan doe ik chain cleaner spuiten, borstelen ff laten zitten en dan afspoelen en drogen. Daarna chain lube. Maar elke keer is het een grote bende en drupt er zo veel (olie/viezigheid/weet ik veel) dat het karton niet genoeg is en sta ik een halfuur met een bezem in mijn hand om de olie weg te vegen.

Op yt en internet kan ik niet echt iets vinden voor mijn probleem. Hoe doen jullie dit? Alvast bedankt 😊
 
Wat een onmetelijk getob met die ketting! Mijn Tracer 900 (115 pk) ketting spoot ik elke tankbeurt even in met een spuitbusje (trap tegen achterwiel + spuiten) = 15s werk. (white grease + PTFE slingert geen olie)
Nooit schoongemaakt. Stellen van ketting was pas na 10kkm nodig, en dan had ik ook andere banden nodig - dus de dealer deed dat en passant.
Ketting na 35kkm preventief vervangen.
Dus dat religieuze gefriemel met poets en schoonmaak oplossingen, of computer / GPS gestuurde fly-by-wire oiler systemen stuiten bij mij op totaal onbegrip. Tenzij je er zen van wordt natuurlijk, maar de ketting geeft er niet om.
 
Goed plan een hoge drukspuit op je ketting zetten :X
Neeheee👀,

We hebben het over schoonmaken met kettingschoonmaakmiddel en dat je dan karton eronder moet leggen of zelfs een vuilniszak. Dan kan je beter je ketting schoonmaken op dinsdagochtend bij de wasboxen. Dan kan je dezelfde kettingreiniger gebruiken en je detailkwastje, maar vangt de olieafscheider, die achter in de technische ruimtes staat, de olie en vettigheid op.
 
Laatst bewerkt:
Neeheee👀,

We hebben het over schoonmaken met kettingschoonmaakmiddel en dat je dan karton eronder moet leggen of zelfs een vuilniszak. Dan kan je beter je ketting schoonmaken op dinsdagochtend bij de wasboxen. Dan kan je dezelfde kettingreiniger gebruiken en je detailkwastje, maar vangt de olieafscheider, die achter in de technische ruimtes staat, de olie en vettigheid op.
Ah, dat was voor mij niet duidelijk op te maken uit je bericht. Dit klinkt logischer :)
 
Ik had een kennis, net dr motorfiets, dus een spuitbus ketting spray lijkt dan een leuk kado.
Ik had dr beter een setje van die kleine die je kon navullen kunnen geven want die hele bus is er in 1 keer opgegaan.

Ja Blond ook idd.
Doet me denken aan een (ook blonde) vriendin die tijdens een vakantie olie wilde bijvullen. Ze koopt een fles olie en vraagt aan mij of ik in het peilglas wil kijken wanneer het genoeg is. Om vervolgens in één keer die fles leeg te gieten in plaats van met kleine scheutjes. Eer ik stop kon zeggen zat er al 3/4 liter in.
 
Doet me denken aan een (ook blonde) vriendin die tijdens een vakantie olie wilde bijvullen. Ze koopt een fles olie en vraagt aan mij of ik in het peilglas wil kijken wanneer het genoeg is. Om vervolgens in één keer die fles leeg te gieten in plaats van met kleine scheutjes. Eer ik stop kon zeggen zat er al 3/4 liter in.
Tja, mijn smoes is dan iig nog dat ik op het moment zelf er niet bij was.
😉

OEI, T, V&A ...

 
Wie heeft er nog meer nooit een ketting schoongemaakt en smeert alleen als het nodig is/na rijden in regen?

Ik wel eens. Als die er af ligt of als die bij de sevenfifty zoveel bagger heeft opgelopen dat de korst bij het voorste kettingwiel de ketting raakt.

Misschien dat ik de sf ketting binnenkort er af haal en door een ontvetterbak haal, samen met beide kettingwielen, het kapje vd voorste en alles wat toch al los komt bij het er uit halen van de achterbrug.

Ik heb recent ook een oiler gemonteerd op de sf, ik smeerde motorex white grease met een tandeborstel.

db
 
Wat een gedoe met die ketting en al de ingewikkelde tijdrovende verhalen erom heen.
Ik smeer me ketting van motor af en toe eens in de 1500 km.
En ik doe er 30.000km mee.
Schoonmaken nooit gedaan.
En als je het ketting smeren en schoonmaken zat bent is er altijd nog de Regina HPE525 ketting en die is onderhouds vrij.

Screenshot_20240311-184835.png
 
Neeheee👀,

We hebben het over schoonmaken met kettingschoonmaakmiddel en dat je dan karton eronder moet leggen of zelfs een vuilniszak. Dan kan je beter je ketting schoonmaken op dinsdagochtend bij de wasboxen. Dan kan je dezelfde kettingreiniger gebruiken en je detailkwastje, maar vangt de olieafscheider, die achter in de technische ruimtes staat, de olie en vettigheid op.

De wasboxen is alleen de locatie waar je de ketting schoonmaakt. De opmerking van raphaël is sarcastisch, gezien de smiley erachter.

Maar goed, geen hogedrukspuit erop dus👍🏻
 
Ik ben 't in zat handleidingen tegengekomen, ook bij motorfietsen van na 2010 mét O-ring ketting.*D

Die bokkepoot had ik oorspronkelijk gekocht om Motorex kettingvet te smeren. Dat blijft ook véél langer zitten dan een spray. En veel minder geklieder.

Hoe dan ook, 75W90 lijkt z'n werk goed te doen, en geeft (nog) minder rotzooi.

Gear oil is idd het beste van allemaal, en dan een beetje dikke versie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan