Ketting goed geklonken??

bierent

MF'er
6 feb 2017
34
21
Eindhoven
Hallo,

Net een nieuwe ketting (DID) geklonken met een goedkoop tooltje (ik weet het niet het beste). Zeer voorzichtig gedaan maar de dikte van de master schakel is toch iets strakker geworden dan de andere schakels. Als ik wat online zoek zie ik mensen die 1-2mm te strak zetten, dat is natuurlijk teveel en moet opnieuw. Echter bij mij is het maar 0,2-0,3 mm te strak. Ketting is ietsiepietsie minder flexibel dan andere schakels maar wel flexibel. Rubbertje lijkt ook gewoon goed te zitten. Als ik hem over de tandwielen trek is er ook zijwaarts nog ruimte dus het lijkt geen ramp.
Gewoon laten zitten of wat zeggen jullie hiervan?
 
Hallo,

Net een nieuwe ketting (DID) geklonken met een goedkoop tooltje (ik weet het niet het beste). Zeer voorzichtig gedaan maar de dikte van de master schakel is toch iets strakker geworden dan de andere schakels. Als ik wat online zoek zie ik mensen die 1-2mm te strak zetten, dat is natuurlijk teveel en moet opnieuw. Echter bij mij is het maar 0,2-0,3 mm te strak. Ketting is ietsiepietsie minder flexibel dan andere schakels maar wel flexibel. Rubbertje lijkt ook gewoon goed te zitten. Als ik hem over de tandwielen trek is er ook zijwaarts nog ruimte dus het lijkt geen ramp.
Gewoon laten zitten of wat zeggen jullie hiervan?
Ik zou hem laten zitten. 0.2 mm das te verwaarlozen
 
Ik heb 2 van die rondjes idd, afam easy riv5 Kettinggereedschap en onderhoud
Ik heb geprobeerd hem nog wat losser te krijgen voor het klinken maar dat deed niet veel, ik heb het erna maar vastgeklinkt.
Vraag me af of ik met een professionele tool veel beter kan ponsen.
Echter als jullie zeggen dit is echt onveilig dan neig ik daar wel na, ketting is me een te gevaarlijk onderdeel.
 
En als je de dikte van de kop opmeet en vergelijkt met die van een normal schakel? Daar zit je veiligheid vooral. Als de schakel zelf iets smaller is zal hij in het ergste geval iets sneller slijten. Maar die 0,1mm zal wel loslopen (nouja niet loslopen, maar ik bedoel het kump best goed).
1707067992955.jpeg
 
Ik heb 2 van die rondjes idd, afam easy riv5 Kettinggereedschap en onderhoud
Ik heb geprobeerd hem nog wat losser te krijgen voor het klinken maar dat deed niet veel, ik heb het erna maar vastgeklinkt.
Vraag me af of ik met een professionele tool veel beter kan ponsen.
Echter als jullie zeggen dit is echt onveilig dan neig ik daar wel na, ketting is me een te gevaarlijk onderdeel.

Die heb ik ook.
Laatst nog een ketting geklonken van een maat (525 ketting), ging weer perfect.
Is niks mis met dat tooltje..
 
Vergelijk deze afstand eens met de andere schakels.
Ik heb ook eens een inferieur tooltje gebruikt
en de uitsparingen in de steunplaat voor de achterkant waren te diep
zodat bij het klinken de pennen te ver naar achteren schoven
en zodoende de o-ring te strak kwamen te zitten.
Ik heb een nieuwe klinkschakel gedaan met een opvulring in de steunplaat


klinken.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vergelijk deze afstand eens met de andere schakels.
Ik heb ook eens een inferieur tooltje gebruikt
en de uitsparingen in de steunplaat voor de achterkant waren te diep
zodat bij het klinken de pennen te ver naar achteren schoven
en zodoende de o-ring te strak kwamen te zitten.
Ik heb een nieuwe klinkschakel gedaan met een opvulring in de steunplaat


Bekijk bijlage 1970719
Die van afam zijn fatsoenlijk en voldoen prima.
Dan blijft over technisch inzicht en gevoel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan