Ketting smeren

r125

Rookie
3 mrt 2024
9
1
Hey allemaal,

Ik heb nu ongeveer 2 maanden een Yamaha r125. Ik heb nu een aantal keer de ketting gesmeerd want ik rijd best veel, maar ik heb jullie hulp nodig. Het gaat zo:

Een karton tussen de ketting en het wiel en een karton (of twee) op de grond. Dan doe ik chain cleaner spuiten, borstelen ff laten zitten en dan afspoelen en drogen. Daarna chain lube. Maar elke keer is het een grote bende en drupt er zo veel (olie/viezigheid/weet ik veel) dat het karton niet genoeg is en sta ik een halfuur met een bezem in mijn hand om de olie weg te vegen.

Op yt en internet kan ik niet echt iets vinden voor mijn probleem. Hoe doen jullie dit? Alvast bedankt 😊
 
De wasboxen is alleen de locatie waar je de ketting schoonmaakt. De opmerking van raphaël is sarcastisch, gezien de smiley erachter.

Maar goed, geen hogedrukspuit erop dus👍🏻

Ik doe dat altijd met m'n crossers/enduro's om het zand en ergste vuil weg te halen, en nog nooit problemen mee gehad. Die o- en x-ringen spuit je niet zomaar kapot. Ook spuit ik in met dasty, vooral om de spaken, velg enz mee schoon te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb (of ik heb het gemist) nog niemand iets zien zeggen over warm of koud smeren?

we waren van het weekend bij een motorspullen winkel, en die zei idd dat white grease spul (beste en schoonste zei hij) en smeren met warme ketting, dus na het rijden.

ik heb nu ook een motor met ketting, dus ben aan het uitzoeken hoe vaak ik moet smeren :) (rij nooit in de regen overigens)
had hiervoor een cardan, dus ja.
 
ik heb (of ik heb het gemist) nog niemand iets zien zeggen over warm of koud smeren?

we waren van het weekend bij een motorspullen winkel, en die zei idd dat white grease spul (beste en schoonste zei hij) en smeren met warme ketting, dus na het rijden.

ik heb nu ook een motor met ketting, dus ben aan het uitzoeken hoe vaak ik moet smeren :) (rij nooit in de regen overigens)
had hiervoor een cardan, dus ja.
Altijd direct na een ritje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan