Honda CB Seven Fifty rijders (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wellicht nog een tip: als je de ketting gebroken hebt, kun je de nieuwe ketting aan de oude ketting hangen om deze eenvoudig over de kettingwielen te trekken. De oude ketting gebruik je dan als een soort "trekveer" bij het voorste kettingwiel.

Onderstaand de twee pagina's uit het handboek voor het voorste kettingwiel met moment en de deksel van het voorste kettingwiel.
[afbeelding]

[afbeelding]

Oh. Jij vervangt de kettingwielen dus niet? -O-
 
beste kenners,

Ik heb momenteel een CBR600F 1995 welke ik na het seizoen de deur uit wil doen. Ik wil gaan kijken naar een naked en heb de hornet 600 op het oog.

Nu zag ik echter ook de sevenfifty. Kunnen jullie mij eens vertellen wat deze motor zo geweldig maakt? En wat eventuele aandachtspunten zijn?

betrouwbaar,
degelijk,
eenvoudig in onderhoud - geen kleppen stellen.
gewoon fun om mee te rijden,
er is toch wel redelijk wat aftermarket spul voor te krijgen, veel onderdelen van de CBR 600 passen ook.
zuinig ... afhankelijk van je rechterhand .. ik red 1:9 tot 1: 22 8-) :]
 
Is dit em??
full
 
betrouwbaar,
degelijk,
eenvoudig in onderhoud - geen kleppen stellen.
gewoon fun om mee te rijden,
er is toch wel redelijk wat aftermarket spul voor te krijgen, veel onderdelen van de CBR 600 passen ook.
zuinig ... afhankelijk van je rechterhand .. ik red 1:9 tot 1: 22 8-) :]


Geen kleppen stellen? Dat maakt het wel interessant natuurlijk
 
Vandaag de kettingset gemonteerd en het ging bijna goed, behalve dat tijdens het klinken 1 pin beetje beschadigd is denk een beetje scheef gegaan. Wel een rot werk trouwens dat klinken, gaat mega zwaar.

Is het erg dat 1 pin iets beschadigd is?
 
Willen jullie even luisteren naar onderstaande link
Zit een ratel bij het voorste tandwiel, hoort dat?


Dat is naar mijn idee geen ratel maar gewoon je ketting die geluid maakt als ie over het tandwiel gaat ....het is wel gewoon mechanisch allemaal natuurlijk dus het maakt geluid.
 
Ik heb toevallig vandaag m'n ketting gespannen. Vanaf de verticale pijl is bij mij de 3e verticale streep nog net zichtbaar en staat de verticale pijl nu net rechts van het blauwe vlak, is "Replace chain". Bij jou, met een nieuwe kettingset, is de 5e verticale streep nog net zichtbaar. Een (bijna) versleten kettingset t.o.v. een nieuwe scheelt dus maar 2 streepjes, blijkt. Valt mij best tegen. Hoe dan ook, je hebt beide kanten netjes op het 5e streepje dus je wiel staat in lijn.

Over de speling van de ketting zou ik minder tevreden zijn. Afgaand op je clipje, staat ie volgens mij wat strak, al blijft het een gok. Uitleg: Ik plaats er echt een maatlat achter, ongeveer loodrecht in het midden tussen voor- en achtertandwiel. De speling mag 30-40 mm zijn (*) waarbij je natuurlijk streeft naar 30 mm. Met een maatlat erachter kun je het beter zien. Mijn ervaring is dat op gevoel een ketting toch vaak te strak gespannen wordt en dat is niet goed voor je nieuwe set en evenmin voor je tandwielas.

(*) Speling checken in verschillende posities van het achterwiel. De kleinste speling van alle posities is dan bepalend, die stel je dan af op 30 mm (ongeveer).

7PGWVqf.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus te strak/ver of scheef aangedraaid, off. niet OK.!!! ( nieuwe plaatsen.??? )

Maar zijdelings zijn er weinig krachten, dus gewoon in de gaten houden. :Y

Wel controleren of de schakel kan bewegen tov. de pen.





Vandaag de kettingset gemonteerd en het ging bijna goed, behalve dat tijdens het klinken 1 pin beetje beschadigd is denk een beetje scheef gegaan. Wel een rot werk trouwens dat klinken, gaat mega zwaar.

Is het erg dat 1 pin iets beschadigd is?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toevallig vandaag m'n ketting gespannen. Vanaf de verticale pijl is bij mij de 3e verticale streep nog net zichtbaar en staat de verticale pijl nu net rechts van het blauwe vlak, is "Replace chain". Bij jou, met een nieuwe kettingset, is de 5e verticale streep nog net zichtbaar. Een (bijna) versleten kettingset t.o.v. een nieuwe scheelt dus maar 2 streepjes, blijkt. Valt mij best tegen. Hoe dan ook, je hebt beide kanten netjes op het 5e streepje dus je wiel staat in lijn.

Over de speling van de ketting zou ik minder tevreden zijn. Afgaand op je clipje, staat ie volgens mij wat strak, al blijft het een gok. Uitleg: Ik plaats er echt een maatlat achter, ongeveer loodrecht in het midden tussen voor- en achtertandwiel. De speling mag 30-40 mm zijn (*) waarbij je natuurlijk streeft naar 30 mm. Met een maatlat erachter kun je het beter zien. Mijn ervaring is dat op gevoel een ketting toch vaak te strak gespannen wordt en dat is niet goed voor je nieuwe set en evenmin voor je tandwielas.

(*) Speling checken in verschillende posities van het achterwiel. De kleinste speling van alle posities is dan bepalend, die stel je dan af op 30 mm (ongeveer).

[afbeelding]

Thnx voor je bericht en uitleg. Zal er ook een meetlat bij houden om na te kijken heb het nu op gevoel gedaan. Ga eerst even een paar weken met vakantie _O- *D
 
Dat is dus te strak/ver of scheef aangedraaid, off. niet OK.!!! ( nieuwe plaatsen.??? )

Maar zijdelings zijn er weinig krachten, dus gewoon in de gaten houden. :Y

Wel controleren of de schakel kan bewegen tov. de pen.

Denk eerder te veel kracht, heb behoorlijk kracht gezet tijdens het klinken. Zal het in de gaten houden. Denk toch dat ik na mn vakantie een nieuwe schakel opzet want het stoort me _O-
 
beste kenners,

Ik heb momenteel een CBR600F 1995 welke ik na het seizoen de deur uit wil doen. Ik wil gaan kijken naar een naked en heb de hornet 600 op het oog.

Nu zag ik echter ook de sevenfifty. Kunnen jullie mij eens vertellen wat deze motor zo geweldig maakt? En wat eventuele aandachtspunten zijn?

In vergelijking met een CBR600F gaat de sevenfifty een pak wendbaarder zijn ('breder' stuur tov clipons),
In ardennen/groot luxemburg heb ik in haarspeld bochten meermaals een SS-rijder het vuur aan de schenen kunnen leggen (tot je op een recht stuk komt, waar je wel wat te kort komt) maar je gaat wel vermogen inleveren... SevenFifty heeft ergens 75pk, je cbr 600 heeft er 100pk.

Verder ga je 1 versnelling minder hebben (wat ik op autostrade toch wel een verschil vindt).

Als je voor de Sevenfifty kijkt, bekijk dan zeker ook de vering, bij sommige is deze echt wel "doorgezakt" en met een progressieve veer stuurt hij zoveel strakker...

De uitlaten zijn roestgevoelig maar kan je (als je wilt) goedkoper/lichter vervangen door een 4-in-1 ipv de zware originele 4-in-2.

qua degelijkheid, mijn honda dealer zegt altijd zeer droog.... De bestuurder van een sevenfifty zal sneller versleten zijn als het motorblok zelf...

Verder is het een pure fiets.... geen kuipen geen bullshit...
heeft mij nog maar 1 keer in de steek gelaten (versleten batterij)
maar startte verder altijd en overal...

Oh, en beetje zandweggetjes lukt ook best ;)
 
Laatst bewerkt:
Nu van mij een vraagje over de Sevenfifty:
Zie pica, het peilglaasje van de remvloeistof. Is het nu zo dat de vloeistof tot minimaal halverwege het glaasje mag staan? (motorfiets op beide wielen en rechtopstaand). Er staat links een streepje met "Lower" halverwege het peilglaasje. Het is me niet echt 100% duidelijk. Op dit moment zie ik het vloeistofniveau nét aan bewegen in de bovenzijde van het peilglaasje.

En het eventuele bijvullen, dat moet dan door de master brake cylinder te openen met de 2 schroefjes op de bovenzijde? Zo ja, omslachtig. Want het remsysteem onderzoekend is het (handige) reservoir achter de rechter zijkap alleen voor de achterrem.

xE7POZi.jpg
 
Mij is altijd verteld dat je je vloeistof niet moet bijvullen maar dat het een maat is voor de slijtage van je blokken .....uiteraard moet de vloeistof wel gewisseld worden om de paar jaar.
 
Sorry, vergeten te melden, maar heb blokken gewisseld gister. Gewone 'zachte' non-sinter dingen zodat de schijven wat langer meegaan. Remmen doet het allemaal wel, ja, ook met de originele rubber remslangen. Moest daarbij wat remvloeistof eruit zuigen mbv een injectiespuitje. Vervolgens zat / zit ik nu met wat nou het juiste niveau moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Oh. Jij vervangt de kettingwielen dus niet? -O-

Ik vervang altijd eerst mijn kettingwielen en trek dan de nieuwe ketting met behulp van de oude erover heen. Werkt perfect 8-)

Moet wel zeggen dat ik vaak halverwege de levensduur van de ketting mijn voorste kettingwiel los vervang. Deze draait heel wat keer vaker rond als het achterste kettingwiel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan