Geen druk rempomp

smeck

Professional idiot
6 jan 2015
8.116
10.775
Rdam
Achtergrond:
Heb een gsxr1100W project fiets met de standaard 6zuiger klauwen aan de voorkant.
Rem was niet helemaal lekker meer dus vervangen door een 16mm (5/8) radiaal model (zelfde maat als standaard).
Nu heb ik de boel al 2 x ontlucht,eerst de pomp, dan de ontluchting van de pomp en dan pas de klauwen totdat er een constante stroom vloeistof uit komt zonder belletjes via een transparante leiding. Maar het gevoel in de pomp blijft vrijwel nihil ondanks dat de rem t wel doet. Althans, als ik em inknijp krijg k et wiel niet met de hand in beweging.
Zie ik iets over het hoofd of moet ik gaan kijken naar de klauwen zelf die aan vervanging/revisie toe zijn?
 
Daar zit nu het probleem een axiaalpomp is het scharnierpunt naar dunt wat de remzuiger in drukt een stuk groter dan bij een radiaalpomp waar door je een grotere hefboom werking hebt maar een kleinere zuiger verplaatsing .
Een radiaal pomp van 16mm is voor een twee stuks twee zuiger remklauw en kan met een beetje geluk nog een twee vierzuiger remklauwen nog net bedienen maar voor een dubbele zeszuigers remklauwen kom jet slag te kort om de daarvoor nodige vloeistof te verplaatsen .
19mm radiaal is normaal voor een vierzuiger maar ook hier geld dat met een beetje geluk het ook nog twee zeszuigers aankan , ligt er aan of de rubbers in de remklauwen de zuigers niet teveel terug trekken .
Voor een zes zuiger ga je vaker naar een 20mm radiaalpomp

Wens veel succes met je remmen
 
Daar zit nu het probleem een axiaalpomp is het scharnierpunt naar dunt wat de remzuiger in drukt een stuk groter dan bij een radiaalpomp waar door je een grotere hefboom werking hebt maar een kleinere zuiger verplaatsing .
Je vergeet voor het gemakt even dat een radiale pomp gemiddeld een veel grotere diameter zuiger heeft.
Een radiaal pomp van 16mm is voor een twee stuks twee zuiger remklauw en kan met een beetje geluk nog een twee vierzuiger remklauwen nog net bedienen maar voor een dubbele zeszuigers remklauwen kom jet slag te kort om de daarvoor nodige vloeistof te verplaatsen .
19mm radiaal is normaal voor een vierzuiger maar ook hier geld dat met een beetje geluk het ook nog twee zeszuigers aankan , ligt er aan of de rubbers in de remklauwen de zuigers niet teveel terug trekken .
Voor een zes zuiger ga je vaker naar een 20mm radiaalpomp

Dit is hooguit een vuistregel maar er zijn genoeg uitzonderingen te noemen. M50 klauwen hebben in een 2x vierzuiger setup een 17mm radiaalpomp nodig, vaste tweezuigerklauwen in een dubbele opstelling gebruiken vaak 19mm, etc.
Wens veel succes met je remmen
 
bij deze even mijn bevindingen ;)

Pomp gemonteerd (16mm radiaal), netjes ontlucht, allemaal geen probleem, maar de slag in de hendel is nog wel iets te groot naar mijn smaak. kortom 16mm radiaal i.c.m. de beruchte 6-zuiger tociko's is niet de best denkbare combi allertijden. Maarja Morgen testritje, kijken of het goed genoeg is voor circuit dagje zaterdag ;) Anders is er nog wel ergens een 19mm axiale rempomp die ik kan roven! Dan moet het werken.

Later,

Loek
 
Was toch niet helemaal tevreden over het gevoel van de radiale 16mm pomp.... dus een axiale 19mm geleend, monteren ontluchten proefrit.... VEEL beter, dus die is het voorlopig geworden. Morgen dagje zolder, goed bekijken hoe een en ander bevalt en dan bedenken wat er blijft/komt wat betreft remmen!

Later,

Loek
 
Was toch niet helemaal tevreden over het gevoel van de radiale 16mm pomp.... dus een axiale 19mm geleend, monteren ontluchten proefrit.... VEEL beter, dus die is het voorlopig geworden. Morgen dagje zolder, goed bekijken hoe een en ander bevalt en dan bedenken wat er blijft/komt wat betreft remmen!

Later,

Loek

Doe het rustig aan ,met deze temperaturen,zorg dat je banden goed op temperatuur zijn.
Over de diameter van de pomp ik had een standaard radiale pomp die bij 2, 4 zuiger radiale nissin klauwen gebruikt wordt.
Kan goed 19 mm zijn geweest,ik heb die pomp trouwens nog :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan