Geen druk op handle hydro-koppeling

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.046
7.264
Veluwe
Betreft Yamaha FZ750
Ik zie dat er vaker problemen zijn met Yamaha's vwb hydro-koppeling.
Geen antwoord gevonden.

Onlangs had ik tijdens rijden ineens geen druk meer op de handle om de hydraulische koppeling te bedienen.
De hydraulische olie zat er ca 25.000km in, dus dat kan gebeuren.
Oke, nieuwe remolie, ontluchten en daarna is ie weer prima.

Maar nu na slechts enkele 100-den km's weer precies hetzelfde.
Weer geen druk. Koppeling komt pas vrij als de handle al bijna tegen het stuur zit.
In de hydro-leiding is geen lekkage waarneembaar.

Waar moet ik als 1e gaan zoeken?
Is revisie-setje rempomp en/of slave de oplossing?

BTW
In verleden heb ik de remolie van de koppeling meestal pas vervangen tijdens onderhoud-winterbeurt.
Wat dan opviel is dat met nieuwe olie de koppeling aanmerkelijk lichter te bedienen was.
De werking was niet anders dan met de oude remolie, alleen zoals gezegd minder kracht nodig.
 
Laatst bewerkt:
Bij die systemen is het altijd de slave, ik heb er nu 3 gereviseerd staan en er komt er nog een aan, daarna heb ik nog 2 revisiesetjes op voorraad: Je vindt geen remolie terug, ik weet ook niet waar het blijft
 
Als het potje vol blijft is dit het geval, als het potje leeg gaat is de slave de verdachte
Klopt ook. Zeker in geval dat het euvel na enkele 100km weer optreedt, dan zit er teweinig olie in om druk op te bouwen maar dan moet je toch echt ergens lekkage zien of de hele fiets is een oliebad. Dan word het lastiger.
Misschien lekt de slave achter het tandwieldeksel, dan valt het met het ketting vet niet echt op.
 
Bedankt voor de adviezen

1 Van potje deksel lichten met nivo-check.
2 Als reservoir is nog vol dan is het master-pomp. Pomp bouwt geen druk meer op.
3 Als reservoir is leeg of laag dan rondom slave check op olie verlies. (*X)
4 Na 2 of 3 is conclusie te maken.

*X
Verwacht niet lekkage van de slave.
FZ staat nu op de brug. Alles aan onderzijde bij afdekking voor-kettingwiel is droog.
Na nu mogelijk 2x remolie-verlies op die plek zou 't daar nu een vette bende moeten zijn.

Mijn verwachting is daarom "2".
Revisie-setje pomp is te verwachten.
 
Verwacht niet lekkage van de slave.
FZ staat nu op de brug. Alles aan onderzijde bij afdekking voor-kettingwiel is droog.
Na nu mogelijk 2x remolie-verlies op die plek zou 't daar nu een vette bende moeten zijn.
Als ik bij 5 hydraulieke koppelingen geen spetter remolie terugvind ontstijg ik toch een beetje dat snekdotisch bewijs... maar doe de checks zoals je voorstelt
 
De symptomen die je beschrijft, duiden erop dat er een probleem is met de hydraulische koppeling van je Yamaha FZ750. Het feit dat het probleem zich herhaalt na slechts enkele 100-den kilometers, wijst erop dat het geen kleinigheid is.

De meest waarschijnlijke oorzaak is een lek in de hydraulische leiding of in een van de hydraulische componenten, zoals de rempomp of de slave cylinder. Als er een lek is, zal de olie langzaam uit het systeem lekken, waardoor de druk afneemt en de koppeling zwaarder te bedienen wordt.
 
De symptomen die je beschrijft, duiden erop dat er een probleem is met de hydraulische koppeling van je Yamaha FZ750. Het feit dat het probleem zich herhaalt na slechts enkele 100-den kilometers, wijst erop dat het geen kleinigheid is.

De meest waarschijnlijke oorzaak is een lek in de hydraulische leiding of in een van de hydraulische componenten, zoals de rempomp of de slave cylinder. Als er een lek is, zal de olie langzaam uit het systeem lekken, waardoor de druk afneemt en de koppeling zwaarder te bedienen wordt.
Joh??? En dat zwaardere bedienen ben ik ook wel benieuwd naar
 
De symptomen die je beschrijft, duiden erop dat er een probleem is met de hydraulische koppeling van je Yamaha FZ750. Het feit dat het probleem zich herhaalt na slechts enkele 100-den kilometers, wijst erop dat het geen kleinigheid is.

De meest waarschijnlijke oorzaak is een lek in de hydraulische leiding of in een van de hydraulische componenten, zoals de rempomp of de slave cylinder. Als er een lek is, zal de olie langzaam uit het systeem lekken, waardoor de druk afneemt en de koppeling zwaarder te bedienen wordt.
waar lees jij dat ze vloeistof kwijtraakt???

Maar even voor TS..
Misschien een heel vreemde oplossing, maar al eens aan andere stuurgewichten gedacht, of een rubber ringetje tussen het scharnierdeel van je handle...
Als ik het verhaal zo hoor, lijkt het alsof de vloeistof langs je cup in de HRC weglekt langzaam, dat kan door trillingen komen
 
De symptomen die je beschrijft, duiden erop dat er een probleem is met de hydraulische koppeling van je Yamaha FZ750. Het feit dat het probleem zich herhaalt na slechts enkele 100-den kilometers, wijst erop dat het geen kleinigheid is.

De meest waarschijnlijke oorzaak is een lek in de hydraulische leiding of in een van de hydraulische componenten, zoals de rempomp of de slave cylinder. Als er een lek is, zal de olie langzaam uit het systeem lekken, waardoor de druk afneemt en de koppeling zwaarder te bedienen wordt.
Dit lijkt wel een AI antwoord, neta als je andere antwoord
 
Joh??? En dat zwaardere bedienen ben ik ook wel benieuwd naar
Nee, het bedienen gaat nog net zo zwaar/ licht als anders.
Alleen punt van aangrijpen is nu bijna bij de stuurbuis ipv net na intrekken. (als gewoon)
Enkele weken geleden (paar 100km terug) met nieuwe remolie was koppelings-gevoel weer normaal.
Toch nu na die niet-gebruik ineens weer verkeerd.
waar lees jij dat ze vloeistof kwijtraakt???
"ze"...................??
Net nog effe gekeken, maar geen "ze".
Maar even voor TS..
Misschien een heel vreemde oplossing, maar..........................
Ik heb geen remvloeistof ergens zien lekken.
Na de kerst zal ik nog eens extra kijken naar mogelijke lekkage. Ook aan binnenzijde van de slave-cilinder.
Als echt nergens een lek, dan kan het alleen de HRC zijn. Tijd voor een revisie-setje.
 
Ja, van dat bedrag kan je niet wakker liggen.
Toch: eerst maar eens goed naar de motor zelf kijken!

Nog meer sleutelwerk, dat kan het punt niet meer gaan zijn.
Afgelopen maand zo ongeveer de halve FZ uit elkaar geweest, dus dit kan er nog wel bij.
Reeds gedaan: achterschokdemper-voorvork keerring-nwe remslangen-koolborstels startmotor-kleppen stellen-filters vervangen-olie-KVS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan