Schakelt niet meer na schuiver op linkerzijde

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Hoi.

Van het weekend door botte pech (oliespoor) op een rotonde onderuitgegleden met een Honda NTV650.
(Zelf heb ik gelukkig niets ernstigs, beetje beurs da's alles)

Maar de NTV heeft mogelijk wel een probleem opgelopen, en dat wil k aan jullie voorleggen....

Op het moment dat ik onderuitgleed stond ie in z'n twee of drie (weet ik niet meer precies).
Door de val was het bolkopdeel van het schakelmechanisme van de schakelhevel afgeschoten.
Ik was nog redelijk dicht bij huis en ben n die vernelling naar huis gereden.
Thuis de boel weer opgelapt, schakelpookje weer rechtgebogen en bolkopstangetje weer aangesloten.

Nu komt het: ik kan de motor alleen nog maar in de eerste versnelling en in neutraal schakelen.
Zodra ik probeer in de tweede versnelling te schakelen weigert ie.

Eerst dacht ik nog dat er iets aan de buitenkant niet helemaal goed gemonteerd was of nog krom as waardoor het schakelheveltje niet de benodigde weg kan afleggen, maar dat blijkt allemaal prima te zijn.

Nu dus de hamvraag: kan er tijdens de val door de klap via het schakelstangetje iets in het blok zijn afgebroken? Schakelvork of zo?

Alvast bedankt voor jullie reactie?
 
Jammer genoeg niet, verstand wel.

Kosten gaat ie toch hebben, om daarom een motor op zijn zijkant of onder een hoek van 45° te leggen met het risico dat ie helemaal omvalt tijdens het sleutelen,weegt voor mij niet op om een paar litertjes olie erbij te halen...

Ja op zich is er wel wat voor te zeggen hoor.

Maar voor een snelle actie vind het schuin leggen een perfecte oplossing.
 
Jammer genoeg niet, verstand wel.

Kosten gaat ie toch hebben, om daarom een motor op zijn zijkant of onder een hoek van 45° te leggen met het risico dat ie helemaal omvalt tijdens het sleutelen,weegt voor mij niet op om een paar litertjes olie erbij te halen...

Dat jij daar niet capabel voor bent en voor wat extra verspilling gaat. :Z
 
Eerst dacht ik nog dat er iets aan de buitenkant niet helemaal goed gemonteerd was of nog krom as waardoor het schakelheveltje niet de benodigde weg kan afleggen, maar dat blijkt allemaal prima te zijn.
controleer dat nog eens en laat er een ander ook even naar kijken. Ik denk dat het toch hierin zit.
Nu dus de hamvraag: kan er tijdens de val door de klap via het schakelstangetje iets in het blok zijn afgebroken? Schakelvork of zo?
Alles kan, maar de zwakste schakel heeft knap gedaan. Meestal werkt dat als een soort zekering.
 
Intussen heb ik het mechanisme aan de buitenkant nog eens grondig geïnspecteerd, losgehaald, gecontroleerd of er ergens een blokkade in de weg zit. Alles kan vrij bewegen, MAARR.......

Voor de schuiver vond ik dat het schakelpookje niet helemaal op de juiste hoogte zat bij mijn voet. Bij de eerdere reparatie direct na de schuiver had ik daarom het heveltje één tandje verdraaid ten opzichte van de schakelas.

Bizar, bizar, maar door het kleine beetje verdraaien komt blijkbaar de kracht op de schakelas toch vanuit een iets andere richting, waardoor IN het blok dan e.e.a. niet meer wil schakelen. Ik heb met zekerheid vastgesteld dat aan de buitenkant alles voldoende vrijheid heeft en toch wil ie dan niet.

Nu ik het heveltje weer in de vroegere stand heb gezet (één tandje terug) schakelt ie weer door alle versnellingen heen.

Ik snap het nog steeds niet, maar het werkt in elk geval weer. Een grote zorg minder...
 
De bevestigingen van de schakelas > verbindingsstang en verbindingsstang > schakelpedaal moeten in rust beide zo goed als 90º zijn. Verstellen van de hoogte van het pedaal doe je door de verstelmogelijkheid van de stang te gebruiken, niet door de bevestiging te verdraaien ten opzichte van de as. Op veel uiteindes van de schakelstang staat bovendien een markering.
 
Wat ik niet begrijp is dat het mechanisme aan de buitenkant alle ruimte van de wereld heeft om de hoekverdraaiing af te leggen, maar dat ie dan toch niet de hoekverdraaiing wil maken...
 
Heb je foto's gemaakt van het oliespoor en de schade enzo?
Wellicht kan je de schade nog verhalen op de gemeente. Een vriend van me heeft ook door een oliespoor een schuiver gemaakt, op een Vespa dus die moest ook opnieuw gespoten worden. Hij heeft nog flink wat centen teruggekregen.

Misschien het uitzoeken waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan