JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Wie kan mij vertellen, of ik bij de opbouw van een 638 blok, een krukastrekker nodig heb om de krukas in een carterhelft te kunnen trekken.Gaat het ook met warmte en een rubberhamer?

Tandwiel
 
Wie kan mij vertellen, of ik bij de opbouw van een 638 blok, een krukastrekker nodig heb om de krukas in een carterhelft te kunnen trekken.Gaat het ook met warmte en een rubberhamer?

Tandwiel
met warmte gaat goed.
De optie rubber hammer en een krukas is slopen , minimaal krom slaan van een krukas.
Primaire zijde ( ketting) Kan ook met een creatieve oplossing.
Draadeind in de kruktap door een gatenboor voor electradozen.
Goed laten steunen en voorzichtig met een grote ring en moer er in trekken.
Geef zelf liever de optie warmte.
Met de cv afgelopen winter Carter op de kachel 100 graden celcius bleek voldoende te zijn.
Had lagers en keerring er met de pers ingedrukt.
Krukas was op vriespunt.
Ging er zo in
Wel snel werken.
 
Laatst bewerkt:
Wie kan mij vertellen, of ik bij de opbouw van een 638 blok, een krukastrekker nodig heb om de krukas in een carterhelft te kunnen trekken.Gaat het ook met warmte en een rubberhamer?

Tandwiel
Hey Tandwiel

Linker blokhelft gelijkmatig een beetje opwarmen (ik leg hem daarvoor op twee naast elkaar liggende kookplaten. Krukas in de vriezer. Dan kun je em er zo in laten zakken. Leg de verwarmde blokelft op een paar blokken hout, want de krukas gaat uitsteken aan de onderkant van de blokheft. Zorg voor een geleidertje, zodat je het tussenstuk wat om het middenlager zit, in de juiste positie in de blokhelft kunt laten zakken. De krukas zit namelijk heel snel vast in het lager!
Alles af laten koelen, pakking erop, en andere verwarmde blokhelft erop laten zakken

Terence Hines heeft daarover een video gemaakt.

Hij hëeft meer handige video's gemaakt! Zoek op "Terence 20001".
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle antwoorden. Nu heb ik nog een volgende vraag. Deze keer gaat het over de rotor/stator, die Jawa gebruikt heeft,voor z,n types 638 t/m 641. Volgend de workshop manual 638 /640 , afdeling parts heeft Jawa drie types gebruikt nml. Vape A 49, Vape A 67 en Ducati. Bij de twee Vapes behoort een stator plate, een soort grondplaat. Het stator huis heeft geen aangegoten montagesteunen volgens tekening. Weet iemand of er nog meer soorten verbouwd zijn. Ik ben er nog een tegen gekomen bij powerdynamo op de foto. Deze zit op m,n 641, met aangegoten montagesteunen. Kan het zijn dat Jawa daar ook aangekocht heeft en dit niet in de boeken staat. Weet iemand iets hierover. Ik ben nog opzoek naar een KM teller,werkend ook de KM optellen en nog naar een cluch automatic holder
zo,n plaat voor de halfautomaat van Jawa, Is er iemand die nog zo,n ding heeft per toeval.

Tandwiel
 
Ik ben nog opzoek naar een KM teller,werkend ook de KM optellen en nog naar een cluch automatic holder
zo,n plaat voor de halfautomaat van Jawa, Is er iemand die nog zo,n ding heeft per toeval.

Tandwiel

Beide laatste heb ik wellicht voor je Hans. Van de 634. Ik stuur je wel een mailtje.
 
Beste Jawa-ers,

ik heb een topic geopend in Brikken en Klassiekers omdat ik wat onderdelen heb waarvan ik niet weet wat het is. Waarschijnlijk is het Jawa of Cz, zouden jullie kunnen zeggen of dit van Jawa is en wat voor type?

onderdelen

dank!
 
Ik ben op zoek naar wat technische gegevens van het motorblok 638 Ik ben in bezit van het
workshop manual 638/639/640 van 1994, maar de gegevens die ik nodig heb staan hier niet in.
Allereerst wil ik graag weten of iemand in bezit is van een poortendiagram .Ik kom nergens tegen hoelang de diverse poorten zijn geopend. Ten tweede zou ik graag de squish clearance willen weten. Er zit een squish band in de kop, maar het boek rept er met geen woord over.Beetje slordig.Voorts wil ik weten met welke speling een nieuwe zuiger wordt gemonteerd Ik gok op 0,05 mm, maar het staat niet op de zuiger Voorts zijn er bij de diverse firma,s in onderdelen zuigers te koop,varierend in prijs van E18,- t/m E50,- Persoonlijk zou ik het op Almet zuigers houden,deze zijn orgineel. Heeft iemand hier ervaring mee? Groeten Tandwiel
 
Ik ben op zoek naar wat technische gegevens van het motorblok 638 Ik ben in bezit van het
workshop manual 638/639/640 van 1994, maar de gegevens die ik nodig heb staan hier niet in.
Allereerst wil ik graag weten of iemand in bezit is van een poortendiagram .Ik kom nergens tegen hoelang de diverse poorten zijn geopend. Ten tweede zou ik graag de squish clearance willen weten. Er zit een squish band in de kop, maar het boek rept er met geen woord over.Beetje slordig.Voorts wil ik weten met welke speling een nieuwe zuiger wordt gemonteerd Ik gok op 0,05 mm, maar het staat niet op de zuiger Voorts zijn er bij de diverse firma,s in onderdelen zuigers te koop,varierend in prijs van E18,- t/m E50,- Persoonlijk zou ik het op Almet zuigers houden,deze zijn orgineel. Heeft iemand hier ervaring mee? Groeten Tandwiel

Ik heb een werkplaatshandboek (engels) uit 2004. Maar die staat ook op het leden deel van de website van de club, en die kun je dus downloaden. Tabellen met maten voor cilinders en bijbehorende zuigers en pistonpennen staan er wel in. Ook maten voor verschillende boringen. Ik heb nog nooit iets gelezen in Jawa manuals over squish clearing.
 
Even van de foto een JPEG bestand maken.

Poging 2:
full
 
Laatst bewerkt:
kijk, mooie vakantie gehad Sammie? komen er ook weer foto's, en een verslag? :9~

ik ben eindelijk voorzichtig begonnen aan de opbouw van de smurfen Jawa 354.
Balhoofd, middenbok en achterbrug om te beginnen.

Bij het stuurslot loop ik tegen een probleem aan, ik hoop dat jullie mij daarbij een handje kunnen helpen.

Het stuurslot steekt veel te ver naar binnen. als het slot "uit" staat, dan kan ik nog steeds niet sturen.
Heb ik het verkeerde slot gekocht? Moet ik het verchroomde gedeelte op maat zagen? Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?

Hier het stuurslot in kwestie.
full


Hier het stuurslot in de "op-slot" stand.
full


Hier zie je dat het slot in de uitgeschoven stand staat. het stuur zou nu moeten kunnen draaien. als je in het balhoofd kijkt, gaat dat nooit lukken.
full


ik ben overigens ook begonnen met de montage van de nieuwe balhoofdlager.
full
 
kijk, mooie vakantie gehad Sammie? komen er ook weer foto's, en een verslag? :9~

ik ben eindelijk voorzichtig begonnen aan de opbouw van de smurfen Jawa 354.
Balhoofd, middenbok en achterbrug om te beginnen.

Bij het stuurslot loop ik tegen een probleem aan, ik hoop dat jullie mij daarbij een handje kunnen helpen.

Het stuurslot steekt veel te ver naar binnen. als het slot "uit" staat, dan kan ik nog steeds niet sturen.
Heb ik het verkeerde slot gekocht? Moet ik het verchroomde gedeelte op maat zagen? Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?

Hier het stuurslot in kwestie.
[afbeelding]

Hier het stuurslot in de "op-slot" stand.
[afbeelding]

Hier zie je dat het slot in de uitgeschoven stand staat. het stuur zou nu moeten kunnen draaien. als je in het balhoofd kijkt, gaat dat nooit lukken.
[afbeelding]

ik ben overigens ook begonnen met de montage van de nieuwe balhoofdlager.
[afbeelding]
Het uitstekende deel is bij mijn 634 5,5 mm. Dus zagen maar.

full
 
Ok, bedankt. Dan ga ik lekkerder de zaag in de weer!

Als ik straks bij de buddyseat aankom, weet ik in ieder geval wat ik kan verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Ok, bedankt. Dan ga ik lekkerder de zaag in de weer!

Als ik straks bij de buddyseat aankom, weet ik in ieder geval wat ik kan verwachten.

Die is ietsje langer, en niet zo kritisch. Je moet hem wel ver genoeg kunnen uittrekken om de buddyseat omhoog te kunnen klappen. Als dat niet lukt, dan het beugeltje omhoog klappen, dan kun je hem er helemaal uit halen (en een stukje van het slot afzagen).

full
 
Ah, daar is dat vervelende beugeltje voor!
Dat halve cirkeltje wat je omhoog/omlaag kunt klappen. Mijn sleutel blijft daar regelmatig achter hangen.
 
Vorig jaar heb ik hier wat hulp gekregen om een Jawa te identificeren. Deze stond al ruim 30 jaar in de schuur van mijn schoonvader. Zie ook UTP in "JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDRO..."

Ik heb daarna wat boeken van marktplaats gekocht en aan schoonvader gegeven. Was hij erg blij mee maar behalve lezen is er nog verdraaid weinig gebeurd. Hij is inmiddels achter in de 60 dus als hij pas over 10 jaar begint met reviseren/restaureren hoeft het denk ik niet meer. Nu heb ik binnenkort de gelegenheid die motor ongezien weg te halen daar en de kans dat hij hem mist is ook vrij klein.

Het valt me op dat de meeste Jawa rijders (hier) zelf sleutelen. Hebben jullie nog goede adressen waar ik de Jawa kan brengen voor een grote beurt? Het idee is de motor technisch in orde te laten maken. Optisch wil ik er niks aan doen. Dat mag hij lekker zelf doen, eerst maar eens zorgen dat hij weer gaat rijden.
 
Vorig jaar heb ik hier wat hulp gekregen om een Jawa te identificeren. Deze stond al ruim 30 jaar in de schuur van mijn schoonvader. Zie ook UTP in "JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDRO..."

Ik heb daarna wat boeken van marktplaats gekocht en aan schoonvader gegeven. Was hij erg blij mee maar behalve lezen is er nog verdraaid weinig gebeurd. Hij is inmiddels achter in de 60 dus als hij pas over 10 jaar begint met reviseren/restaureren hoeft het denk ik niet meer. Nu heb ik binnenkort de gelegenheid die motor ongezien weg te halen daar en de kans dat hij hem mist is ook vrij klein.

Het valt me op dat de meeste Jawa rijders (hier) zelf sleutelen. Hebben jullie nog goede adressen waar ik de Jawa kan brengen voor een grote beurt? Het idee is de motor technisch in orde te laten maken. Optisch wil ik er niks aan doen. Dat mag hij lekker zelf doen, eerst maar eens zorgen dat hij weer gaat rijden.

Wat weerhoud je ervan om zelf die grote beurt te geven? Mensen van achterin de 60 zijn trouwens bepaald nog niet hulpbehoevend hoor :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan