Het Grote Boze Suzuki GS(X) Topic deel 9

Sinds een paar weken heb ik dus een GS550 uit 1978. Een leuk ding, waar wel nog een beetje werk aan zit. Zo zou er voor het mooie nieuwe spaken in beide wielen moeten, en een ander stuurtje. En dan kom je opeens deze tegen...

full
 
Laatst bewerkt:
Dan krijg je dus dit....

full




Aangezien het niet echt veel zin heeft om twee dezelfde motoren te hebben, ga ik voor de rode dus op zoek naar een nieuw baasje. Maar het geeft wel een leuk plaatje.
 
Zo! Die ziet er goed uit! Gerestaureerd of heeeel weinig gebruikt en daarna altijd binnen gestaan? Zelfs het zadeldekje ziet er origineel uit. En de remslangen ook :o
 
Zo! Die ziet er goed uit! Gerestaureerd of heeeel weinig gebruikt en daarna altijd binnen gestaan? Zelfs het zadeldekje ziet er origineel uit. En de remslangen ook :o

Gebruikt. 85000 km, en hij is van de tweede eigenaar. De eerste heeft hem nieuw gekocht en 34 jaar in bezit gehad. De tweede eigenaar heeft hem 7 jaar gehad, en beiden hebben er heel goed voor gezorgd. Nu is het dus mijn beurt. Alles origineel, behalve de dempers en de schokbrekers achter. Die zijn van Koni, dus daar hoor je mij niet over klagen.
 
Dan krijg je dus dit....

[afbeelding]



Aangezien het niet echt veel zin heeft om twee dezelfde motoren te hebben, ga ik voor de rode dus op zoek naar een nieuw baasje. Maar het geeft wel een leuk plaatje.

Mijn excuus zou zijn: Het zijn niet 2 dezelfde.... de één is rood, de ander blauw.
Persoonlijk vind ik dat een hele goede reden om ze beide te houden :+
 
Mijn excuus zou zijn: Het zijn niet 2 dezelfde.... de één is rood, de ander blauw.
Persoonlijk vind ik dat een hele goede reden om ze beide te houden :+

Ik heb in bijna dezelfde situatie gezeten als Deputy Duc.. Na 4 jaar een blauwe in bezit te hebben kwam ik ineens een rode tegen in originele staat. Hier op MF voor een spotprijsje. Op dat moment denk je niet al teveel na een koop je zo'n ding gewoon. Na twee jaar in de schuur stilstaan kom je tot de conclusie dat twee dezelfde motoren nou niet echt veel toevoegen aan je collectie. Dus die rode is weer door naar de volgende liefhebber.

Achteraf heb ik alleen spijt dat ik de originele uitlaten van de rode niet heb overgezet op de blauwe. Dat was een beetje dom zou Maxima zeggen.
 
Nou, de rode heeft een nieuw baasje gekregen. En wees gerust, het wordt geen cafe racer! De nieuwe eigenaar is 32 jaar oud en heeft nog nooit een moderne motor gehad. De meeste cafe racers vindt hij ook totaal mislukte gedrochten. Een mooi, met zorg en aandacht voor detail gebouwd exemplaar kan hij -net als ik- wel waarderen, maar het doorsnee werk van: spatbord afzagen, clip-ons erop, klein koplampje, plankje als buddy, noppenbanden en verband om de uitlaatbochten.....nee.
Hij gaat de GS nog wat mooier maken en er dan gewoon van genieten. Deze man is het levende bewijs dat de jeugd deugt (vrij naar rapper Extince)

Met de blauwe heb ik intussen een woest plan....
 
Sinds een paar weken heb ik dus een GS550 uit 1978. Een leuk ding, waar wel nog een beetje werk aan zit. Zo zou er voor het mooie nieuwe spaken in beide wielen moeten, en een ander stuurtje. En dan kom je opeens deze tegen...

[afbeelding]


Guido, zou je de foto in de OP willen vervangen voor deze?
 
Nou, de rode heeft een nieuw baasje gekregen. En wees gerust, het wordt geen cafe racer! De nieuwe eigenaar is 32 jaar oud en heeft nog nooit een moderne motor gehad. De meeste cafe racers vindt hij ook totaal mislukte gedrochten. Een mooi, met zorg en aandacht voor detail gebouwd exemplaar kan hij -net als ik- wel waarderen, maar het doorsnee werk van: spatbord afzagen, clip-ons erop, klein koplampje, plankje als buddy, noppenbanden en verband om de uitlaatbochten.....nee.
Hij gaat de GS nog wat mooier maken en er dan gewoon van genieten. Deze man is het levende bewijs dat de jeugd deugt (vrij naar rapper Extince)

Met de blauwe heb ik intussen een woest plan....

Cafe racer bouwen?? :+



Mooi dat je de rooie goed hebt kunnen verkopen.
Zien we de nieuwe eigenaar hier ook terug?

Ik kan niks verkopen, mijn prijzen liggen veeeeels te hoog _O-
 
Cafe racer bouwen?? :+



Mooi dat je de rooie goed hebt kunnen verkopen.
Zien we de nieuwe eigenaar hier ook terug?

Ik kan niks verkopen, mijn prijzen liggen veeeeels te hoog _O-

Yep. Ik heb het kunstleren jasje van mijn vriendin op de strijkplank gespijkerd, strijken doet ze voortaan maar op de keukentafel. In de ehbo doos vond ik nog wat rolletjes verband voor de uitlaatbochten, nu alleen dat spatbord nog even verzagen, en klaar ben ik.


Geen idee of de nieuwe eigenaar op MF zit of gaat komen, maar hij is er in ieder geval blij mee.

Wat mijn plannen betreft....in maart 1980 werd de Deputy 18 en kon er eindelijk met een
"oefenvergunning" op de motor gereden worden. Mijn eerste motor was een Yamaha RD250, een luchtgekoelde tweetakt uit 1975. Die staat overigens alweer een paar jaar hier in de schuur mooi te wezen (zie topic "de jongensdroom van Deputy Duc)

De Yamah werd verkocht, en er kwam een Honda CX500 uit 1978 voor in de plaats, waarmee ik in september afreed (dat kon toen nog op je eigen motor) en het rijbewijs haalde. Uiteraard moest er toen een vakantie op de motor gepland worden, en de Deputy zou in 1981 voor het eerst in zijn leven naar het buitenland gaan. Maar....waarheen? In die tijd werkte ik bij Simon, een supermarkt die later door AH is overgenomen. Daar zag ik op een dag dat je bij een flesje Halvamel koffimelk een mini-Viva kreeg. Het boekje was iets van 10 cm groot of zo. Die bladerde ik eens door, en in dat priegelboekje stond een artikeltje over een museum van Jacques Cousteau, in Monaco. Jong en overmoedig als ik was besloot ik dat mijn eerste reis daarheen zou gaan. In het voorjaar werd de CX voorzien van een driedelige Krauser kofferset, en voorzien van de nodige kampeerspullen (ook nog nooit gedaan) ging ik met mijn toenmalige vriendin op weg. Routekaarten van de ANWB mee, en via de snelweg A2 naar Maastricht, en vervolgens via Luik en Luxemburg over binnenwegen naar Frankrijk, waar ik uiteindelijk op de Route Nationale, de RN7 richting het zuiden terecht kwam.

Die reis ben ik nooit meer vergeten. Natuurlijk omdat het mijn eerste motorreis was, en mijn eerste buitenland ervaring, maar ook gewoon omdat het een prachtige weg was. Harder dan 100 reed je niet, je ging op je gemak van dorpje naar dorpje. Onderweg stoppen bij kraampjes langs de weg, waar je voor een paar frank heerlijke perziken at, zo van het land erachter. Ergens rond Lyon ontmoetten wij een Duitser, Stefan. Die was met zijn vriendin op pad met een Yamaha RD400 tweetakt. We reden samen en eindje op. Ergens stoppen in een dorpje, brood halen bij de bakker, bij de slager verse vleeswaren, en dat dan samen gewoon ergens langs de weg opeten. Het leven was goed in die tijd. En overzichtelijk.

Ik loop al heel lang met het plan rond om deze reis nog eens over te doen. Toen er in 2012 in Moto73 een reisverslag stond over de RN7, die behoorlijk in verval is geraakt door de komst van de Route du Soleil, de snelweg naar het zuiden, werd dat idee nog wat aangewakkerd. Maar ja, met welke motor? Het moderne, sportieve spul waarmee ik in die jaren reed (Ducati 996, Honda FireBlade 954RR) vond ik eigenlijk niet zo geschikt, en mijn Pan European 1100 ook niet echt. Mijn twee klassieke tweetakten, de RD250 en een Suzuki T500 uit 1974 ook niet echt, en probeer maar eens een nette CX500 voor een leuke prijs te vinden.

Met de aanschaf van de rode GS550, eveneens uit 1978, net als de CX500 begon het plan opeens weer ergens aan mij te knagen. En toen ik met de blauwe (die is overigens van 1977) vanuit Oud Beijerland naar huis toe reed, wist ik het eigenlijk al.....met deze ga ik de reis overdoen.

Die vriendin van toen heb ik al lang niet meer, en mijn huidige vriendin heeft niet zoveel met motorrijden, dus die reis zal ik dan wel alleen gaan maken. Is ook geen probleem, je komt onderweg altijd wel iemand tegen, zoals Stefan, voor een praatje en een ontbijt langs de weg. Volgend jaar ga ik dus met de GS550 op weg naar Zuid-Frankrijk, met als einddoel weer dat museum van Jacques Cousteau. Ik kan de perziken al bijna proeven....
 
Laatst bewerkt:
En dat ga ik in alle rust uitwerken. Wat kaarten van het gebied opscharrelen, wat info opzoeken op internet, dat soort dingen. De voorpret, zeg maar. Denk dat ik nu wel wat vaker in een hotelletje zal overnachten dan kamperen, maar er gaat wel een tentje en slaapzak mee.
 
full

RN7 heb ik in de jaren 90 ook gereden richting Zuid-Frankrijk, La route de la vacance, vrij naar Charles Trenet. Leuk idee om het weer te herbeleven met je GS550. En, je had geluk dat ik niet wist dat er 1 te koop stond zo dichtbij me. Woon slechts 11 kilometer van Oud Beijerland.
:] :t
 
Hallo,

Ik heb een Suzuki GSX 1100 uit 1980. Deze heeft 20 jaar in een schuur gestaan. Over het algemeen zit de motor er nog goed uit. Helaas is bijna alles aan de voorkant wel toe aan vervanging. Remcilinder, klauwen, vorken, stuur. Dit is dus eigenlijk het ideale moment om er een upside down op te zetten. Heeft iemand hier misschien ervaring mee of weet van welke motor hier de voorvork op past?

Alvast bedankt.
20180909_103817.jpg
 
De voorvork van een GSX-R750 past er plug and play in, is alleen wat aan de korte kant. Ik heb ‘m laten verlengen door Carlo de Marchi. De vork van een GSX-R1100 is iets langer, maar of die lang genoeg is weet ik niet.
0481DB9C-0E14-4601-ACED-11D6D8D3EDB6.jpeg
 
Bedankt daar ga ik dan zeker naar kijken. Van welk bouwjaar is de voorvork? Het ziet er erg gaaf uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat de voorvork van 1992 was. De remschijven op de foto zijn trouwens niet de originele, maar van EBC.
 
Terug
Bovenaan Onderaan