Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750

Jammer om te horen! Is motorrijden helemaal geen optie meer?

Wat voor banden heb je erop en wat moeten ze kosten?
 
Laatst bewerkt:
Mijn tussenwervelschijven zijn versleten.

Ik kwam steeds vaker mezelf tegen met vooral op en afstappen en de motor wegzetten. Nu reed ik de laatste tijd eigenlijk alleen nog op de 250 en dat was dan ook het gewicht niet. Nu ja, ik heb de afgelopen 15 jaar enorm veel gereden; meer dan menig motorrijder in zijn leven voor elkaar krijgt.
Tot drie jaar terug tussen de 50.000 en 30.000 per jaar. Daarna werd het moeilijker met de rug en ook met meer spullen mee moeten nemen waardoor ik niet meer om een auto heen kon.

Ik heb de wielen in de berging staan en net even een paar fotootjes gemaakt om de hoek (staat sinds enige weken een kast voor die moet even weg maar daarvoor moet ik op mijn broer wachten, rug hè)

full


wat wil ik er voor? Weet ik het, wat denk je zelf dat je er voor over hebt?

Ik moet trouwens nog wel meer hebben. Ik heb ook nog een nieuwe uitlaatcollector voor onder het blok waar de bochten en de dempers op aangesloten kunnen worden. En nog twee dempers van een GPz550. En dan ook nog een complete kuip in GTR100 stijl van een z750GT in het blauw en een shark kuip voor een 550 in het rood.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook wel geïnteresseerd in de collector. Die rot een keer door natuurlijk. :)

Naar om te horen van je wervelschijven. Maakt het leven een stuk lastiger, maar zo horen heb je inderdaad al voor een heel mensenleven motorgereden. :D

Vandaag ben ik weer wat verder gegaan met klussen aan de GT.
Motorolie en filter vervangen, luchtfilter was eigenlijk brandschoon, dus laten zitten.
Bougies vervangen,de aansluitingen van de bobines en bougiekabels schoongemaakt en de dopjes die ik mistte op het frame van de achterbrug binnengekregen en erop gedaan.

Cardan- en voorvorkolie ging niet, ik heb een grotere dopsleutel nodig. Dit weekend even lenen bij de schoonvader, dan kan ik gelijk het schraaptooltje wat ik onlangs heb geslepen om in de groeven van de remklauwen te komen bijslijpen tot een betere maat.

Wat zit het oliefilter trouwens op een onhandige plek! Een bak eronder kan dus precies net niet, dus kliederboel. :(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb immens veel gereden. Alleen sneeuw en ijzel hebben in de koudste periodes gezorgd voor het gebruik van alternatief vervoer.

Van het weekend even alles uitzoeken en op de foto zetten.

Van de 750 kuip heb ik nog foto's van toen die op de 750 zat.
full
 
Ziet er gaaf uit!
Als de GT mijn enige motor was zou ik er ook zo'n kuip op zetten, maar ik heb al een flink bekuipte GTR 1000.
 
Hmm, wie kan me helpen, ik wil de voorvorkolie vervangen, maar weet niet precies hoeveel erin gaat.
Ik heb hier twee handboeken die wat anders zeggen, omdat het verouderde boeken zijn en er niet echt een boek is voor de 1993 versie die ik heb.

Ik zie zowel 225 en 270ml per poot.

Uit de KZ500/550 en ZX550 repair manual:
1982KZ550C3LTDforkoillevel.jpg


Uit de KZ400/500/550 Service Manual:
ForkOilFSM.jpg


Verder kom ik hier 280ml tegen.
260 erin gooien bij alleen vervanging?

The Kawasaki 550 at MotorBikeSpecs.net, the Motorcycle Specification Database
 
Laatst bewerkt:
Het is uiteindelijk (denk ik) goedgekomen.

Ben langs de Motorkelder geweest, daar werd verteld dat er 300ml per poot in mag. Ik heb er ongeveer 280 ingedaan omdat er ongetwijfeld wat blijft hangen. Wat een drab kwam eruit zeg! Was ook zeker geen 300ml per poot die eruit kwam.

De cardanolie is ook vervangen, ook die stond zeker niet op de maximale hoeveelheid.


Inmiddels gedaan:

- motorolie
- oliefilter
- voorvorkolie
- cardanolie
- bougies
- luchtfilter

To do:

- remklauwen reviseren
- kleppen stellen
- carburateurs synchroniseren
- optisch in orde maken (poetsen enzo)

Eventueel voor later: progressieve voorveren, maar eerst eens kijken hoe het rijdt met nieuwe olie in de poten.
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat ik nu nog te doen heb heb is de remklauwen reviseren, de kleppen stellen.
Weet je gang van zaken bij het kleppen stellen :?
1 - huidige speling opmeten
2 - bepalen dikker (+) of dunner (-) om de goede speling te krijgen
3 - bestaande plaatjes opmeten en bepalen of ze dunner of dikker moeten worden
4 - plaatjes wisselen of ruilen om binnen de marges te komen
5 - boel weer monteren

Daarbij moet tussen stap 2 en 3 de nokkenassen weggehaald worden.

Wanneer ga je dat doen :?
 
Laatst bewerkt:
Yup. :)

De klepspeling heb ik gemeten, tot op 0,05 nauwkeurig, daarmee kom ik een eind.
Rien zei dat hij nog een paar plaatjes had liggen en anders bestellen we wat we nodig hebben. Uitwisselen tussen verschillende kleppen kan natuurlijk ook nog wel eens goed gaan.

En inderdaad, spanner, nokkenasketting en nokkenassen moeten eraf. Carbs moeten eraf om bij de naks te kunnen, wat op zich ook niet erg is, misschien maak ik die gelijk schoon, zal ook wel nooit eerder gebeurd zijn.

Ik ben van plan om volgende week ergens langs te gaan, dan is mijn vakantie begonnen. Zin om te helpen?
 
De klepspeling heb ik gemeten, tot op 0,05 nauwkeurig, daarmee kom ik een eind. Rien zei dat hij nog een paar plaatjes had liggen en anders bestellen we wat we nodig hebben. Uitwisselen tussen verschillende kleppen kan natuurlijk ook nog wel eens goed gaan.
WAt Rien een paar noemt zijn er behoorlijk wat en nog wel in de gangbare maten.
Ik ben van plan om volgende week ergens langs te gaan, dan is mijn vakantie begonnen. Zin om te helpen?
Of ik vieze handen wil oplopen weet ik nog niet :+ maar kijken en advies geven altijd :Y Behalve donderdag kan ik wel alle andere dagen ;)
 
Haynes geeft voor de G modellen 255cc per poot aan. Ik dacht dat ik 10W gebruikte. Met een luchtdruk van 0.8 reed hij zeer acceptabel.

Heb je de nokkenas goed gezet bij het opmeten? De nok moet niet recht tegenover de klep staan maar horizontaal naar voren (uitl) of naar achteren (inl) wijzen.
 
In het boek van Haynes staat inderdaad 255cc als je alleen de olie vervangt. Zodra je de hele poot uit elkaar haalt moet er 299cc in.


Gisteren de GT550 nog effe op zijn staart getrapt in de Hoeksche Waard. :]
Meteen een goed onderwerp om m'n nieuwe fototoestel uit te testen.

szwe93.jpg



1z171if.jpg
 
Nice! Ziet er goed uit!

En chips, dat betekent dat ik de klepspeling niet goed heb opgemeten. Ik heb gemeten met de nokken naar boven toe wijzend.
Goed.. ik ga ze binnenkort nog maar eens meten dan, en dan dus met de nokken naar voor of naar achteren wijzend! De achterkant is rond, zou in principe niet uit moeten maken toch?
Ik check het sowieso even.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het ook al gezien inderdaad.

Toen ik de speling aan het meten was ging ik er vanuit dat de speling hetzelfde zou zijn als de nok omhoog staat als wanneer hij naar voren/achteren wijst.

Ik ga gewoon nog een keer meten, als het droog wordt. :P
 
Laatst bewerkt:
Weer een stap verder:

Ik heb de remmen nog niet gereviseerd. De zuigers lijken nog goed gangbaar ook al zijn de rubbers niet meer opperbest. Wel heb ik de vloeistof vervangen vandaag, dat was nodig, er werd blijkbaar geremd met koffiedik.

1mu2pqp.jpg


Ook heb ik vandaag de klepspeling opnieuw opgemeten, en dit keer zoals het hoort volgens de manual. Dat gaf nogal andere resultaten!
De klep waarvan ik dacht dat hij te krap stond was in orde. Mijn optimisme om niet de kleppen te hoeven stellen was echter van korte duur toen ik ontdekte dat de inlaatklep van cilinder 2 te weinig speling had.

Gevonden waardes zijn nu:

Uitlaat: (moet 0,15-0,20 zijn) - overal 0,20.
Inlaat: (moet 0,10-0,20 zijn) - 0,16 - 0,07 - 0,12 - 0,18

Toch de hele handel uit elkaar om de klepspeling van cilinder 2 in orde te maken. Met 0,07 rondrijden lijkt me geen goed idee.

NLJ6ye1.jpg



De klepdekselbout heb ik kunnen redden, even insnijden met een dremel, en ik kon hem eruit schroeven. Vervangend boutje had ik wel liggen.

C6V9b3J.jpg


Echter loop ik wel echt vast met de schroef op het krukasdeksel. Deze gaat gewoon écht niet los. Er zit wel beweging in maar het lijkt alsof hij krom is ofzo. De kop is helemaal gaar wat het niet makkelijker maakt. Een goede passende schroevedraaier werkte niet, ik heb er een gleuf in proberen te zagen en een grote platkop geprobeerd, ook zonder resultaat. Ik zit nu te denken om de kop er op een of andere manier af te halen, en dan de rest wat uitsteekt maar te laten zitten, de onderste schroef houdt het deksel dan wel vast.

TJqJTfp.jpg
 
Met hamer en een scherp beiteltje een keep in de rand slaan in de richting waarin hij los moet. Eerst richting midden, dan schuin. Van te voren een beetje opwarmen met een verfstripper, beetje kruipolie er achter - lukt bijna altijd.

En anders met die dremel de kop eraf slijpen?

0.07 zou ik ook te krap vinden. 0.09 zou ik nog wel aandurven. Het is best te doen hoor. Effe rustig de tijd nemen. En krukas en nokkenstokken op de goeie positie zetten, volgens de merktekens.
 
Laatst bewerkt:
Jaap: Ik ga sowieso morgen naar de motorkelder om de kleppen te doen. Zin om langs te komen? :)

De schroef is echt helemaal gaar, daar past geen schroevendraaier meer in. Er zit gewoon een conisch gat in. Het lastige van de dremel is dat ik er niet tussenkom zonder het deksel te beschadigen, ik heb het al geprobeerd, maar omdat de schroef in die uitsparing zit kun je er niet bij zonder een gat in het deksel te slijpen.

Ik denk dat met een beitel een groot kruis erin slaan + een hele grote schroevendraaier het moet gaan oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Jaap: Ik ga sowieso morgen naar de motorkelder om de kleppen te doen. Zin om langs te komen? :)

De schroef is echt helemaal gaar, daar past geen schroevendraaier meer in. Er zit gewoon een conisch gat in. Het lastige van de dremel is dat ik er niet tussenkom zonder het deksel te beschadigen, ik heb het al geprobeerd, maar omdat de schroef in die uitsparing zit kun je er niet bij zonder een gat in het deksel te slijpen.

Ik denk dat met een beitel een groot kruis erin slaan + een hele grote schroevendraaier het moet gaan oplossen.
Voorlopig even niets doen. Ik kom morgenochtend tussen 11.00 en 12.00 uur bij de motorkelder met de slagschroevendraaier ondanks dat Rien er ook wel één zal hebben.
 
Samen met Jaap de bout van het ontstekingsdeksel eruit gekregen, het is uitboren geworden, ook een slagschroevendraaier deed helemaal niets.

Verder de kleppen: Voor de zekerheid nog even controleren samen met de monteur van de Motorkelder, het scheelde dat ik dit keer gewoon de krukas kon draaien om de nokkenassen goed te zetten. Nog een keer meten en alls viel gewoon binnen de toleranties. Niets aan de hand dus!
Boel weer in elkaar en naar huis. :)
 
Laatst bewerkt:
Ter toelichting aan de overige lezers, één van de vorige eigenaars had die bout scheef in het gat gedraaid :( Met de slagschroevendraaier en daarna een beitel totaal geen beweging in te krijgen :( Eerst de kop er af geboord waardoor de deksel er af genomen kon worden. Toen was duidelijk te zien dat de bout schuin stond. Toen met een griptang de bout er uit geprobeerd te draaien. Er kwam beweging in maar dat kwam doordat het bouteinde 3 mm in het gat afbrak (en weer :( ) Dat werd dus uitboren wat met kleine stapjes tot 5,5 mm goed lukte. De schroefdaad met een 6 mm tap gezuiverd en dat ging perfect *O* Een bout er in gedraaid liet zien dat alles volgens de specificaties en recht gelukt was :}
 
Ik heb vandaag natuurlijk gelijk wat gereden. Ik moet zeggen dat hij best wel aardig remt ook! Voorwiel en achterwiel heb ik tot blokkeren gekregen. Hij wil best stoppen als het moet, en dat is toch wel fijn. Pas als de blokken op zijn reviseer ik de klauwen, dan zal het onderhand wel weer nodig zijn. Dan heb ik de boel maar alvast liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan