XTZ 750 Super Tenere - Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, Super-tenere fanaten...
Mijn dilemma zal al wel een keer voorbij zijn gekomen, maar toch:
Momenteel rijd ik een XJR 1200, waarmee ik onderwijl over vele alpentoppen en door vele oostbloklanden ben gereden.
Tijdens die vele ritjes vielen mij steeds weer kleinere, vaak onverharde smalle weggetjes op, die nog net wat verder gingen dan alleen dat asfalt...
Daarnaast vallen mij iedere keer weer die aanrijkilometers snelweg tegen...
Dus, wat is de bedoeling: samen met een maat 2 motoren in een transporter de snelweg af naar het rijgebied en dan daar de motoren er uit en verder rijden...
Om de wat smallere, onbegaanbaarder wegen te pakken is er wel een andere fiets nodig.
Mogelijkheden: Transalp, Africa Twin, Tenere, Super-tenere.
Aangezien mijn hart qua karakter in de fiets toch bij Yamaha ligt, mede aangeslingerd door het lezen van ervaringen, wil ik dus uiteindelijk kiezen tussen de XTZ660 of de XTZ750...
Maar welke?????
Bij de 750 lees ik veel over het koppelingskorf-probleem, maar heeft de 660 ook zwakheden?
Lopen de verbruikscijfers ver uit elkaar of valt dat mee
Gevoelsmatig neig ik toch naar de twin, aangezien ik nu een 4-cil. rijdt en dan lijkt mij de stap naar een 1-cilinder groter, of vergis ik me nu?
Ook denk ik eerlijk gezegd dat een 750 twin iets langer mee gaat dan een 660 1-cil.
Ik rijdt nu ongeveer 30.000 per jaar, dus ik denk straks toch zeker 10.000 met de XTZ
Lang verhaal, maar wat raden jullie me aan???

Alvast bedankt voor de reacties en fijne feestdagen toegewenst

Grrttzzz, dick :)
 
Laatst bewerkt:
Als ie voor erbij is zou ik voor de 660 gaan. Simpele oersterke techniek en de 660 is een veel handiger ding op gravel dan een 750.
Heb er een 600 bijgehad en dat is gewoon veel handiger rijden dan een 750.
Als de 1200 weg moet zou ik de ST nemen, daar kun je dan evt een paadje mee pakken en afstanden mee afleggen.

Dus: voor erbij de 660 en als het je enige fiets wordt de 750.

:Y

Maar de TA en de AT zijn ook erg goeie fietsen maar minder pk's als de ST.
 
Laatst bewerkt:
:o

Begin meer en meer te twijfelen of ik die ST wel ga houden als ik zie wat er allemaal mis mee gaat :X

Dit is mijn 17de motor of zo, nooit eerder had ik zelf of zag ik er zoveel shit mee... -O-

Had deze gekocht voor erbij, maar heb geen zin om 'r quasi continu aan te moeten sleutelen of dingen te verbeteren waar Yamaha geen had om ze deftig te maken...

Tja de Africa Twin is beter in mijn opinie maar heeft niet dat ruige wat de ST heeft.
Tenminst als ze blauw/geel/wit zijn met zwarte velgen. De andere ST's vind ik ook minder hebben. Sorry jongens maar das mijn smaak nou eenmaal.
En natuurlijk heeft een AT ook zn zwakheden maar ik snap wel wat je bedoelt, ik zit er zelf ook mee.
Ben eigenlijk altijd wel bezig maarja it's a love-hate relatie.

Succes met je keuze in ieder geval.
 
Als ie voor erbij is zou ik voor de 660 gaan. Simpele oersterke techniek en de 660 is een veel handiger ding op gravel dan een 750.
Heb er een 600 bijgehad en dat is gewoon veel handiger rijden dan een 750.
Als de 1200 weg moet zou ik de ST nemen, daar kun je dan evt een paadje mee pakken en afstanden mee afleggen.

Dus: voor erbij de 660 en als het je enige fiets wordt de 750.

:Y

Maar de TA en de AT zijn ook erg goeie fietsen maar minder pk's als de ST.

Hij is inderdaad voor erbij; de XJR gaat nooit meer weg.
zie idd in je sig dat je ook een 600 hebt gereden hiervoor.
Veel verschil in rijden tussen een 1 en 2-cilinder?

Grrttzzz, dick :)
 
Hij is inderdaad voor erbij; de XJR gaat nooit meer weg.
zie idd in je sig dat je ook een 600 hebt gereden hiervoor.
Veel verschil in rijden tussen een 1 en 2-cilinder?

Grrttzzz, dick :)

Motorisch gezien niet zoveel maar ik vond wel dat de 600 een veel handiger motor was.
En de 660 is nog eens sterker ook.

Dus ik zeg 660 erbij kopen voor het ruigere werk want dat ruige werk doe je geheid niet op een ST.
 
Hij is inderdaad voor erbij; de XJR gaat nooit meer weg.
zie idd in je sig dat je ook een 600 hebt gereden hiervoor.
Veel verschil in rijden tussen een 1 en 2-cilinder?

Grrttzzz, dick :)

Heb ook een XJR en dan een ST voor erbij... ;)

Ja, er is een groot verschil tussen mono en twin. De mono staat wat rukkiger op de gas, vooral met passagier rijden is dan lastig, je passagier botst nogal snel tegen je rug bvb bij het gas lossen. De twin is op dat gebied veel soepeler.
Op snelweg is een mono ook beperkter, minder top + je doet hem eigenlijk altijd beetje pijn als je lang aan hogere toeren rijdt. De trillingen zijn meestal ook meer aanwezig dan, wat op langere afstand storend werkt.
Off-road is ie dan weer veel wendbaarder, mede door veel lager gewicht.
*:)
 


:+


Ga 'm toch nog een kans geven, heb er nog geen meter met gereden... is nog geen weer geweest ook niet. B|
Eerst eens even helemaal klaarzetten, nieuwe ketting en tandwielen staan erop, nu nog carbs eens afstellen. :)
Heb geen haast, het is toch rotweer al weken aan een stuk. En de Gix ligt ook uit elkaar, eerst die maar eens dichtgooien.
 
Laatst bewerkt:
Motorisch gezien niet zoveel maar ik vond wel dat de 600 een veel handiger motor was.
En de 660 is nog eens sterker ook.

Dus ik zeg 660 erbij kopen voor het ruigere werk want dat ruige werk doe je geheid niet op een ST.

Heb ondertussen proefgereden op een 750 en een 660:
750 vond ik als twin wat soepeler
660 wat ruiger, maar vooral wat lichter en handelbaarder
Is dus uiteindelijk een 660 geworden, vanmiddag gehaald *:)
Een blauwe uit '92 met 35K op de teller,
morgen gelijk effe goed aan de tand voelen 8-) en kijken hoe 'ie het houdt...

grrttzzz, dick :+
 
Zo.n Blauwe 660 Tenere heb ik gisteren ook nog ffe mee gereden en fiks aan het gas lopen trekken en dat liep heel best.
k,heb zelf nu de xtx 660 voor erbij maar dat rijdt toch weer heel anders al met al.


gr Driver
 
Laatst bewerkt:
Heb ik eigenlijk nog nooit mee gereden, zo'n XT660X...
Lijkt me zo op het oog wel een fun fiets om mee te rijden
Wel minder ruimte voor bagage, lijkt me zo, als je es wat langer of verder weg gaat
Moet je altijd een ander vragen je spullen mee te nemen *:)

Grrttzzz, dick :+
 
ik heb wel wat vage kennissen die als pakezel fungeren meestal _O-

veel plezier met je nieuwe aanwinst.

gr Driver
 
Ik zou haast bijna me ktm 950 adventure wegdoen voor die nieuwe Tenere..
Wat een gafe eigenwijze styling *O*
 
Mensen,
Allemaal nog de beste wensen voor 2008 *:)

Mij viel net op bij de 660 die ik vorige week heb gehaald,
dat de voorvorkpoten ongeveer 3 cm boven de kroonplaat uitsteken.

(Naast de motor stond vorige week nog een exemplaar die, zo op het oog,
van voren hoger leek, dat zou het dus kunnen verklaren.)

Nu is mijn vraag of dit zo hoort, of dat dit is gedaan door de vorige eigenaar.
Anders loop ik straks de hele boel te veranderen, terwijl het misschien wel zo hoort...
Als dit niet standaard is zijn er wellicht mensen die hier ervaring mee hebben en wat het doet met de rij-eigenschappen.

grrttzzz, dick :+
 
Ik heb een site gevonden met de aankondiging voor het Europese Ténéré treffen. :Y
Het zou in Mothern in frankrijk zijn in het weekend van 30 mei tot 1 juni 2008.
Maar........




.........ik kan de site niet meer terugvinden, |( mischien omdat de gegevens niet klopte :? geen idee :?
Ik had 'm ook direct onder de favorieten moeten zetten maargoed, ik neem aan dat het vanzelf wel bekend gemaakt gaat worden als er definitieve info bekend is.


heyy 3LDé

is het den deze :W http://www.tenerelegend.com/

groete belgske
 
Ik lees veel over de spanningsregelaar bij de Tenere, die soms niet helemaal tof is...
Klopt het dat die bij de 660 aan de rechterkant voor in de kuip zit?
Daar zit bij mij namelijk een geribbeld koelblok van ca. 8 x 12 cm...
Als dat 'em inderdaad is, mag ik er vooraleer van uit gaan dat die in orde is *D

grrttzzz, dick :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan