inbouwtopic : bike-2-bike communicatie met Kenwood

MechanicalAnimal

MF veteraan
4 dec 2002
7.340
0
Nijkerk
dit topic heb ik op het forum van www.bmwgsclub.nl gepost en zal continu door mij worden aangepast aangezien dit een lopend project is. Gezien het aantal intercom en communicatie topics hier op MF leek het me een aardige aanwinst voor diegene die the fucking search kunnen usen :+

LET OP:
in het topic voer ik enkele wijzingen door met name de portofoon keuze en de manier van voeding van dat ding. Lees het topic goed door, mocht je vragen hebben post ze dan hier waar ik er op kan reageren zodat het een logisch geheel blijft :)

lezenswaardig is ook dit topic: Intercom systeem


***************************************************
Forumvrienden en forumvriendinnetjes! :D


Hierbij open ik mijn inbouwtopic waarin ik mijn beoogde bike-2-bike communicatie-setup zal beschrijven en pics zal plaatsen van het inbouwen van het systeem. Dit om als informatie te dienen voor gebruikers van het forum en voor mij om eventueel feedback te krijgen op mijn installatie en hiervan te leren.

Mijn vriendin (F650GS) en ik (1150 GSA) willen graag tijdens onze ritjes en onderweg op vakantie met elkaar kunnen communiceren. Hierna ben ik me gaan orienteren op wat er allemaal op de markt was en zag al gauw door de bomen het bos niet meer in motor-communicatie-land. :shock:.......van 50euro-setjes tot 1500 euro/motor.

in eerste instantie gekeken naar de meest voor de hand liggende oplossing waaronder een Baerh-systeem of een Autocom SuperAvi Pro.
Dit resulteerde in meerdere prijsopgaven en offertes :r

Hierna op zowel dit forum als www.motor-forum.nl, www.advrider.com en www.UKgser.com braaf "the search ge-used" en heel veel gelezen.

Newbie als ik ben werdt ik door Obiwan erop gewezen dat ik géén intercom-gebaseerd systeem nodig heb als ik alléén bike-2-bike wil.
Meer informatie en discussie in "Lulijzers..motor to motor communicatie
link : Lulijzers, motor to motor communicatie

Al met al ben ik op zoek gegaan naar een communicatiesysteem dat aan een behoorlijk aantal eisen moet voldoen.

1. Goede kwaliteit headset (oortjes én microfoon)
2. Portofoon ingebouwd op de motor
3. 12volt gevoed
4. Behoorlijk bereik
5. Aansluiting voor Streetpilot III
6. Storingsvrij
7. Push-to-talk (ivm negatieve berichten VOXgestuurd)
8. ik verzin er vast nog wel ééntje.....

Na heel wat afgezocht te hebben op internet en bij diverse bedrijven
(waaronder Waypoint Notter, Bert Duursma en www.cbshop.com) mijn wensen besproken te hebben ben ik in zee gegaan met laatstgenoemde CBshop in Overloon. Na enkele telefoontjes en een bezoek aan de zaak van Marcel en recensies van zijn installaties op het Blackbird Owners Forum http://blackbirdownersclub.eu/phpBB2/ heb ik gekozen voor de volgende setup:

SETUP

Headset
CBshop headset
http://www.cbshop.com/shop2.asp?soid=209&src=s2

motorcbheadsetqb9.jpg


PTTschakelaar
CBShop waterdichte PTTknop voor Kenwood.
http://www.cbshop.com/shop2.asp?soid=237&src=s2

duimschakelaarqo5.jpg


Audiokabel
Audio-in kabel voor signaal van Streetpilot III
http://www.cbshop.com/shop2.asp?soid=246&src=s2

cbaudioingarminkv8.jpg


Galvanische scheiding porto<>streetpilot III 22 euro
http://www.cbshop.com/shop2.asp?soid=243&src=s2

cbgalvanischescheidingfx6.jpg


Deze galvanische scheiding is nodig als je StreetpilotIII én je zender beide door de motor gevoed worden

Zender
Kenwood TH-K4E
http://www.kenwood.nl/products/comm/amateur/vhf_uhf/TH-K4E/details/

TH-K4E.jpg


opmerking: dit is géén vergunningsvrije PMR maar een "70 cm"amateur portofoon waar je een zendvergunning/licentie-dinges voor dient te hebben. Voordeel is een hoger vermogen (5 watt tov 0.5watt PMR) voor een groter bereik (eventueel zels een extrene antenne) en dat je deze kan voorzien van externe voeding. (zie verderop).

Voeding
Kenwood PG-3J
Kabels en connectoren • PG-3J Kenmerken • Kenwood Europe

voedingskabelpg3jqw3.jpg


Filtered cigarette light adapter: Deze PG 3J heeft een ontstoringsfilter in het kabeltje waardoor er minder last van storing is.

Stroomvoorziening
Om bovenstaande voeding van stroom te voorzien zal ik een extra 12volt
plug monteren onder het zadel. De plu op mijn snavel is bezet door mijn SPIII....en die links onderaan mijn motorblok zit buiten en dat zal mijn adapter geen goed doen in de regen vrees ik :D

een spatwaterdichte aanstekertding:
0523412_large.jpg


en natuurlijk een zekeringhouderdingetje 8)
5778.png


eventueel een behuizingkje voor het één en ander
behuizingjw9.jpg



stroom:
optie 1. + en - direct van het achterlicht.
optie 2. + van het achterlicht, - direct op de accu.
optie 3. + van 12voltplug op het motorblok, - direct op de accu

ik zal in deze startpost foto's plaatsen en allicht wijzigingen en aanvullingen aanbrengen. eventuele vragen zal ik een nieuwe post voor zetten.

Graag hoor ik jullie commentaar/aanbevelingen/tips/waarschuwingen etc.
 
updateje:

na lang wikken en wegen kies ik voor de Kenwood UBZ-LJ8.


ubz-lj8-jaune.jpg

en wel een mooie gele 8)

reden hiervoor is, onder andere, het licensie-plichtig zijn van mijn eerste optie (een naar de PMRband omgebouwde kenwood TH-K4E).
Tevens kreeg ik een email van de firma JBE (kenwood-service centrum, die voor mij de K4E konden ombouwen) de mededeling dat het geen garantie was dat ik dan kon praten met anderen die braaf hun vergunningvrije PMR gebruikten.

andere mogelijkheden waren de kenwoods TK3101 en 3201 maar daar kunnen weer geen penlites in dus als ik ergens kampeer zonder 220volt dan heb ik een probleem :shock:

De UBZ wordt gevoed door een accu óf 3 AA-penlites. Per porto komen er nu 2 setjes batterijen. 1 setje in de porto en 1 setje in de lader op 12volt op de motor. Dit wordt de TRAVEL-lader van GP Powerbank:

Travel_-_Blister.jpg


specs: http://www.gppowerbank.nl/cmdata/documents/Travel_NL-FR-DU.pdf

to be continued.......:D
 
keej.........kan dus niet slapen :shock:

dan maar prakkizeren over hoe&wat in porto-land :D

kreeg daarstraks al "plafond-starend" een puik idee mbt het positioneren van de kenwood op mijn GSA :wink:

ik ga eens prutsen met wat RAMmountspulletjes die ik her en der nog heb liggen omdat ik de Garmin nu in zo'n Touratechhouder heb.

eerst maar eens mijn reparaturanleitung erop naslaan om te bezien of dat wat ík wil ook technisch mogelijk is :D

wederom....to be continued 8)
 
hhmmm....zojuist even aan het kloten geweest met wat RAMspulletjes die ik over had....

img1584pj5.jpg


de door mij gewenste plaats voor de porto is vlak naast de FID. In het voorbeeldje is de ABUS hoes dan ff een knalgele Kenwood-porto :D Alleen vanwege de stuuruitslag valt deze plek helaas af :shock:

img1587ex7.jpg


img1590dm9.jpg


dussssssssssssssssssssssssssssss...........

dan denk ik dat het zoiets gaat worden, de GPS komt dan met een Migselding bovenop en de porto op het stuur 8)

porto:
portostuurgoostvy6.jpg


GPS
aay.sized.jpg



en dan nu koffiezetten :D
 
Vandaag bij Bert Duursma een MigselHouder gescoord *O*


schermpie en afdekkap verwijdert, schroefjes kmteller los en natuurlijk : koffie suiker+melk
img1632cx1.jpg



tellertje er een stukkie uit (ff kabel van de snelheidsmeter loshalen vh wiel)
img1633dx3.jpg


bijna klaar
img1635zt0.jpg



hhmmm...gebrek aan portofoon die nog in bestelling is |(
ff testen met mijn digicam.....dan maar phone-pics

afb007ya4.jpg


afb008uv7.jpg


afb009wp3.jpg




tot de volgende keer :W
 
Laatst bewerkt:
waarom de porto niet gewoon onder de buddy?

ik heb mijn PTT knop omgebouwd en op de flash van mijn clipon geknutseld.

netjes schoon en niemand ziet dat er een porto in zit
 
waarom de porto niet gewoon onder de buddy?

ik heb mijn PTT knop omgebouwd en op de flash van mijn clipon geknutseld.

netjes schoon en niemand ziet dat er een porto in zit

ik wil graag een aardig bereik, zeker met een motortoer/vakantie met meerdere rijders heb je dat wel nodig. Doordat je bovenop je portofoon zit zorgt het water in je lichaam er voor dat een groot deel van het signaal verloren gaat.

Het wisselen van volume is ook erg prettig als je de snelweg afdraait en rustig toert. Tevens kan ik nu zeer gemakkelijk een ander kanaaltje kiezen mocht ik worden lastiggevallen door duitse vrachtwagen sjauwfeurs op "hun" kanaal |(
ik kan nu alle instellingen wijzigen op de porto ;)

Mijn passeertoets is niet echt ideaal om te verbouwen tot PTTtoets. En tevens wil ik die functie behouden.

:)
 
Laatst bewerkt:
ik wil graag een aardig bereik, zeker met een motortoer/vakantie met meerdere rijders heb je dat wel nodig. Doordat je bovenop je portofoon zit zorgt het water in je lichaam er voor dat een groot deel van het signaal verloren gaat.

Het wisselen van volume is ook erg prettig als je de snelweg afdraait en rustig toert. Tevens kan ik nu zeer gemakkelijk een ander kanaaltje kiezen mocht ik worden lastiggevallen door duitse vrachtwagen sjauwfeurs op "hun" kanaal |(
ik kan nu alle instellingen wijzigen op de porto ;)

Mijn passeertoets is niet echt ideaal om te verbouwen tot PTTtoets. En tevens wil ik die functie behouden.

:)

En jij hebt nogal wat water in je lichaam.. :P Maar das meer bovenin gesitueerd volgens mij. }) *D

Lekker aan het hobbien gozah, wordt wel wat. :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn setje ziet er als volgt uit:

- Kenwood TH-F7E met Mod op PMR Band (kan standaard niet zenden op PMR)
- MHS - K400 helmsetje voor klaphelm
- 20cm PMR band antenne
- voeding direkt op de kabelboom met zekering
- Garmin SP2620 SP2720 2820 Zümo 660 (zonder galvanische scheiding.....)

Werkt als een tiet, behalve de spraakuitgifte van de Garmin, dat is af en toe alleen maar gebrom. Is daar die galvanische scheiding voor?


Maat van mij is nog gekker, die blaast dus met een 35watt Kenwood Tokkelbox op de PMR band....ik zal eens kijken of hij een fotootje post...

Zo ziet het hele verhaal er gemonteerd uit op mijn V-Max :

full
 
Laatst bewerkt:
Mijn setje ziet er als volgt uit:

- Kenwood TH-F7E met Mod op PMR Band (kan standaard niet zenden op PMR)
- MHS - K400 helmsetje voor klaphelm
- 20cm PMR band antenne
- voeding direkt op de kabelboom met zekering
- Garmin SP2620 (zonder galvanische scheiding.....)

Werkt als een tiet, behalve de spraakuitgifte van de Garmin, dat is af en toe alleen maar gebrom. Is daar die galvanische scheiding voor?


Maat van mij is nog gekker, die blaast dus met een 35watt Kenwood Tokkelbox op de PMR band....ik zal eens kijken of hij een fotootje post...

Zo ziet het hele verhaal er gemonteerd uit op mijn V-Max : *plaatje*

kijk....dat bedoel ik...goeje sjit Idioot *O* ......mooie setup! :}

ik heb in eerste instantie gekeken naar de TH-K4E maar vond de licensieplicht en de prijs de reden om het niet te doen :N .......Ook ik zou de K4E laten ombouwen naar de PMR band.

Die Garmin die wordt gesmoord door de manier van aansluiten. Sta niet gek te kijken als je Garmin er een keer mee ophoud. Het technische aspekt snap ik niet maar je Garmin kan worden opgeblazen aangezien de massa niet zwevend tov de massa van je porto is.

de galvanische scheiding zorgt ervoor dat je Garmin beschermd wordt. Bel maar eens met die gasten uit Notter (www.gps.nl) en zeg dat je garmin op 12Volt hebt en ook je intercomsysteem op deze manier hebt. Dan weten zij genoeg :)

lol @ je maat.........post daar maar eens een piccie van jah _O-
 
poser!

(jaja, thee nog warm? vanaf zondag is het appie-time, dus kom nu écht een keer langs-rommelen, ben benieuwd hoe dit er live uit ziet allemaal) ;)
 
poser!

(jaja, thee nog warm? vanaf zondag is het appie-time, dus kom nu écht een keer langs-rommelen, ben benieuwd hoe dit er live uit ziet allemaal) ;)

Heey Beertjuh :W ....stoer he :+ ......alleen nog ff plek vinden voor mijn 500watt GroundZero amp en die 2x 10 inch subwoofer....zat eerst te denken aan een tube subje van Caliber ofzo en dan gewoon met spanbandjes achter op de duo _O-

en ik twijfel.......PS3 of XboX 360 :?

Appie-time :}


En jij hebt er al mee gereden en stil gestaan tijdens een regenbui? Wordt ie toch wel erg nat van ;) :(

hij hangt strak boven mijn tellers...en bij mijn weten blijft het daar ook tijdens een memorable hoosbui vrij droog :+
 
alles is binnen *O*

mooie gele kenwoods en een female cinch aan de headset laten zetten vanwege een andere PTT-toets dan origineel.....

img1637xo6.jpg



alleen wat een gekl**t met mijn koppeling :shock: .......die PTT moest iets naar achteren omdat ik anders niet bij mijn linkertoetsen kan (grootlicht etc).......gloeiende!!!!....dan maar ff bovenop gemonteerd omdat morgen toch uitprobeerdagje wordt :P
PTT links en de cinch rechts om de headset aan te sluiten.

img1639gg4.jpg


cinch van headset aangesloten.....headsetkabel loopt verder door die stuurstanghoes naar de rechterzijde omdat ook mijn aansluiting aan de rechterzijde van mijn helm zit.

img1641an1.jpg


totaaloverzichie 8) ........DINplug komt aan de helm en de dubbele stekker komt in de portofoon......morgen eerst maar ff proefdraaien met de kenwood in de jas :z ......

img1643nd5.jpg



things to do:

*op de markt cheapass phonehoesje voor de kenwood scoren
*RAM mount op telefoonhoes monteren
* kabel-uitzoekwerk

uiteindelijk dus de kenwood onder het ruitje op de RAMMount in een telefoonhoesje en al het kabelwerk weggewerkt met één DINaansluiting bij het zadel en dan één kabel tussen helm en motor :D
 
Hallo allemaal, ik wil jullie mijn "oplossing" ook even tonen......

- Kenwood TM-V7 Dual band
- MHS - K400 helmsetje voor klaphelm
- Dual band antenne
- voeding direkt op de kabelboom met zekering
- Garmin SP2610

Maximaal zendvermogen 35 watt (gebruik ik natuurlijk nooit O-) )
full
 
Hallo allemaal, ik wil jullie mijn "oplossing" ook even tonen......

- Kenwood TM-V7 Dual band
- MHS - K400 helmsetje voor klaphelm
- Dual band antenne
- voeding direkt op de kabelboom met zekering
- Garmin SP2610

Maximaal zendvermogen 35 watt (gebruik ik natuurlijk nooit O-) )[afbeelding]

heej Junkie :)

top man....
kan ik je meteen vragen of die Kenwood van jou na een dikke hoosbui nog droog is:+

mooie setup zo :Y
 
@ MechanicalAnimal, Ja hoor, helemaal geen probleem, de zender zit verstopt in de topkoffer (dus waterdicht) en het frontje is van zichzelf al waterdicht.
Trouwens tijdens het rijden blijft de binnenkant van de ruit meestal wel droog....
En bij een tussenstop kan ik het frontje er heel gemakkelijk afpakken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan